Pesti Napló, 1853. szeptember (4. évfolyam, 1043–1067. szám)

1853-09-18 / 1057. szám

1853- negyedik évi folyam. r ELŐFIZETÉSI FÖLTÉTELEK. Vidékre postánküldve: Pesten házhozhordva : Évnegyedre 5 fr. — kr. p. 1 . e Félévre 10 ,, _ „ ^ Félévre . 8 „ — „ „ A. havi előfizetés , mint a Évnegyedre 4 „ — „ ,, slámonkinti eladás is Egyhónapra 1 fr. 30 k. P­ megszűnt. r 1057 nsm­int A lap politikai tartalmát illető minden közlés a SZERKESZTŐ-HIVATALHOZ anyagi ügyeit tárgyazó pedig a kiadóhivatalhoz intézendő urt-utcza8-dik szám. Szerkesztési iroda: Urt-utcza 8 sz. Bérmentetlen levelek csupán rendes levelezőinktől fogadtatnak el. Vasárnap, sept­ 18-án. HIRDETÉSEK és MAGÁNVITÁK. Hirdetések öt ha­ntos petit-sora 4 pgc kraj­­czérjával számittatik. A be- Igtatási s 10 pengő krnyi külön bélyegdíj előre lefize­tendő a PESTI NAPLÓ kiadó hivatalában.­­Magé­n viták öt ha­sábos sora 5 pengő krajczár­­jával számittatik. — A fölvé­­­teli díj szinte mindenkor elő­re lefizetendő a Megjelen a PESTI NAPLÓ — hétfőt és ünneputáni napokat kivéve — jelen évnyi alakjában mindennap reggeli órákban. Előfizetési felhívás PESTI NAPLÓ NEGYEDIK ÉVNEGYEDI (october-decemberi) folyamára. Vidékre postán küldve 5 for. Budapesten házhozhordással 4 főr. Az előfizetési dijak elfogadtatnak minden cs. kir. postahivatalnál — és Pesten e lapok kiadó­ hivatalában uri-utcza 8. sz. a. 1-ső emeleten az udvarban, és Emich Gusztáv könyvkereskedésében úri- és kigyó-utcza szeg­letén. Az előfizetési levelek bérmentesittetni kérjük. „Pesti Napló“ kiadó hivatala. Az angol nevelési rendszer. . .­Budapest, sept. 17. :„ Valahányszor nevelésről van szó az irodalom­ban és életben, mindig Berlinre szoktunk hi­vatkozni. A porosz közoktatási ügyet tanulmá­nyozza az államférfiú; Berlinbe mennek magukat képezni nevelőink. S nem ok nélkül. A közoktatási módszer sehol sem ten oly élő­­haladásokat , mint a németeknél. Csakhogy ne fe­ledjük , mikép a haladásnak és fölvilágosodásnak is megvannak előítéletei. A reformok nem egy te­rén tapasztalhatni, hogy a régi rész rendszernek, mely történeti alapon fejlődött, hiányait, ártalmait sokszor megorvosolja és kiegyenlíti az élet, e nagy gyakorlati szabályozd, m­íg ellenben ,azon csillo­gás, melynek fénykörében az új eszmék föllépnek, sokszor elvakit bennünket, s káprázó szemünk nem látja az árnyoldalakat, melyek minden emberi­­ dolgoktól elvárhatlanok. Ez igazság jut eszünkbe, valahányszor a porosz iskolaügy föltétlen magasz­talóival találkozunk. S ez iga­zságban megerősített bennünket a tapasztalás, mit, főleg az utóbbi évek­ben, tenni magunknak is alkalmunk volt. Midőn e tapasztalás eredményeit a sajtó útján közleni akartuk , épen akkor vettük egy jeles po­rosz tudor, L. Wiese leveleit az angol ne­velésről.*) Megvalljuk, e kis könyvecske megcsalt ben­nünket. Azt vártuk, hogy az „alapos“ és „mély tudo­­mányú“ szerző, szokás szerint megmossa a „bom­­­irozott“ Joh­n Bull fejét, s leczkéket tart a köz­oktatási ügyben azon országnak, melynek közok­tatási intézetei közt nincs semmi réteges egybe­­függés; melynek nincs nemzeti iskolarendszere, sem közoktatási tárczája, nincsenek tartományi is­kolatanácsai, hol a mi csak a nevelési és közok­tatási ügy körül történt, mind egyesek és községek­­, *---------------------­*) Deutsche Briefe über englische Erziehung, nebst ei­nem Anhang über belgische Schulen von Dr.L. Wi­ese. Berlin, 1852. intézkedése, buzgalma és alapítványa következté­ben történt, hol egy helyi gazdag alapítvány van, m­áshól semmi, minek aztán az a következménye, hogy Angliában és Walesben az 5—14­ éves gyer­mekek közel több felénél nem jár iskolába. Azt vártuk , hogy e tényekre és adatokra támaszkodva, igyekszik szerző meggyőzni az angolokat, misze­rint azon félelmükben, hogy a nevelési ügy poli­tikai eszközzé ne váljék kormányuk kéziben, igen nagy érdekeket hanyagolnak el, midőn az egyete­­mes­ intézkedés szükségét át nem látják , s még oly férfiak is, mint Brougham, Peel Robert, Aroun­­del gróf, W. Fox és Roebuck a legnagyobb ellen­szenvvel nyilatkoznak a porosz „compulsory Sy­stem“ ellen. *) Azt vártuk végre, hogy a taní­tási módszerre nézve is igen tanulságos vitába bo­csátkozik az angol tanárokkal, és diadalmasan megmutatja a német oktatási mód előnyeit az an­gol rendszeretlenség fölött. Ismételjük, csalatkozunk. Wiese úr, becses leveleiben, nem palástolja ugyan az angol nevelési és oktatási ügy hiányait, de egy­szersmind oly oldalakat tüntet föl, melyekből sok hasznosat meríthet a paedagog. A német művelt­­séggel ritka gyakorlati pillanatot egyesítvén , oly lényeges pontokat emel ki az angol nevelés és köz­oktatás köréből, melyek egészben meglepő képet állítnak elénk. Angliában, mint tudják olvasóink, minden tör­téneti alapon nyu­gszik. Sehol annyi kegyelet a múlt intézményei és hagyományai iránt. Macaulay megmutatja **), hogy még forradalmában is szo­rosan ragaszkodott az angol e hagyományokhoz. Történeti alapokon fejlett a nevelési és közoktatási ügy is. Miből következik , hogy ha magában véve nem mutat is réteges egybefüggést, szoros ösz­­hangzásban áll az állam egyéb intézményeivel. Ez intézményekre czélzólag mondja Wiese, hogy nem kell felednünk Angliában a sok mellékes nevelési eszközöket, melyek az államban és népéletben megannyi tényezők, s melyek itt számosabbak, mint bárhol Németországban. S a­mint minden egyéb intézményekhez, úgy a főbb iskolákhoz is fontos történeti emlékezések csatlakoznak Ó-Ang­­liában. Tudjuk , mi nagy szerepet vitt Oxford és Cambrigde még a nemzet alkotmányos fejlődési történetében. Olvassátok Macaulayt. S ha a nagy férfiak életírásait olvassuk, ismét egyik vagy má­sik főiskola képezi az életpálya első színhelyét. Valóban méltóbb jogon, mint bárhol másutt. Mert a „nevelést“ nem választja el Angliában az „ok­tatástól“ oly éles válaszfal, mint p. o. a német egyetemeken. A német egyetemi szabadságot ott nem ismerik. Míg egyfelől talán seholsem tesznek *) Lásd : The social condition and education of the people in England and Europe, by Jós. Kay. £am­­brigde, 1850. Anglia története II Jakab trénralépte éta. Ma­gyarul kiadta Csengery Antal. annyit az akaraterő, a férfiúi önállóság kifejtésé­re, mint Angliában, másrészről maiglan uralkodik az úgynevezett „tutor“-rendszer. ,,Ea enim est — mint mondják — ineritis aetatis imbecillitas, ut provectiorura consilio et prudentia moderanda siti“ S a nevelés és oktatás ezen egyesítése okoz­za többi közt, hogy a tanuló, miután kikerült is az iskolából, folyvást kegyelettel, érdekkel vi­seltetik az iránt, s többnyire tagja marad annak. Viszont az iskola is figyelemmel kiséri kilépett növendékeit az életben. Van valami lélekemelő, buzdító az emlékezetben, hogy ugyan atomcsarno­­kokban jártak, talán épen azon padokon ültek ez és ama nagy férfiak, tudósok, költők , kiknek ne­vét azóta az emberiség vette ayakára. Ha West­minsterben jársz, a tanulók ma is büszkélkedve mutatják Drydennek a padba vésett nevét. Har­­rowban­ máig is látható Byron szilfája, s a nagy teremben a falon Peel neve, így mutogatják Per­son Rikhard F lord Wellesley és Wellington neveit az etoni növendékek. E kölcsönös figyelem, érdek és kegyelet oly népszerűséget kölcsönöz az angol főiskoláknak, minőnek általában az angol intézmények örven­denek. A legnagyobb államférfiú, ki talán Európa dolgait intézi magas állásában, nagy megtisztelte­tésnek tekinti, ha valamelyik egyetem korlátnokául választja. S m­íg nálunk az előkelőbbek rendesen elvonják fiaikat a köziskoláktól, Angliában a leg­nagyobb családok tagjai együtt tanulnak a leg­szegényebb növendékekkel. Már Onning kiemelte a köziskolák azon jó hatását, miszerint az angol nemzeti érzést táplálván, egyszersmind elfojtják a kicsinyes önteltséget, s férfias határozatokra buz­dítják az ifjakat. E fölött rendet, pontosságot ta­nulnak , s korán szoknak a közélethez és némi nyilványhoz. A főrangúak jellemére szükségkép jótékonyan hat az erkölcsi és értelmi mérkőzés; míg a szegény sorsunkat fölemeli és finomítja az előkelőbbek társalgása. S az iskolai barátság meg­marad gyakran az egész életen át. Valóban érdekes ennélfogva vizsgálni azon ne­velési és oktatási módot, mely számos hiányai mel­lett is, ily tekintélyben áll, ily részvétnek örvend; s melynek Anglia és az emberiség annyi nagy fér­fiút köszönhet. Az eredményből ítélve, szükségkép kell valami gyakorlatinak, valami életrevalónak lenni abban, a mivel nem bírnak tudós nevelőink, s mi megfoghatóvá tegye, hogy az a neveléstan és közoktatási rendszer újabb fejlődésével mindeddig oly makacsul dáczol. Vizsgáljuk e tárgyat. Lássunk némi töredékeket Wiese tudor érintett művéből, közbeszőve itt-ott saját észrevételeinket, tapasztalatainkat. London , sept. 12 . Mindig örvendek, valahányszor alkalmam van tapasztalni, hogy az emberek társadalmi viszonyaiknak bármely körében is haladást tőnek, s e tudomány ered­ményezte haladás valóban jól esik lelkemnek, mely annyiszor búbra borul, mennyiszer a szegénységet nemző butaság tolja föl szörnyeteg­ fejét. A törvényhozóknak nagy részök van ugyan nemzetük haladásában , de nagy szinte hátramaradókban is.­­ Az angol törvényhozás erélyesen igyekezett eddig esz­­­közleni az elsőt, és igyekezett eltávolítni a másikat; ki nem hiszi azt, tekintsen a természettől épen nem szer­­fölöttileg megáldott angol földre, nézzen körül, s látand rajta szép városokat, virágzó földmivelést, páratlan kereskedelmet , képzelődést túlszárnyaló ipart , ezzel viszonyló óriási műveket, kikötőket, utakat, csator­nákat, hajókat, gyárakat, múzeumokat, tudományos intézeteket, öreg-, szegény- s betegápoló házakat, stb. s mindezt oly minő­­s mennyiségben , hogy igyekezete, efféle intézeteket más európai államban illy arányokban föltalálni, hasztalan volna. Íme ez tény! melyet a statistika följegyzett, s melyet józan észszel senki nem akarhat tagadni! A 4,219 Q geográfiai mérföldre terjedő nagy brit szigeten 20 millió ember él; a 10,087 Q geográfiai mérföldnyi franczia földön 36 millió franczia lakik; — a franczia föld termékenysége bőven üti helyre a brit­sziget geográfiai helyzetét, mely utóbbit ha szerencsés­nek kell keresztelnünk is, a Francziaországo­t sem mond­hatjuk szerencsétlennek; mindkét nemzet ereiben keringő vér nem tunya ; mind­kettejének értelmi ereje, szorgalma, takarékossága dicsérendő ; históriai koruk körülbelül egyforma, stb. s mind­ezen tényezőnek daczára mikép áll a brit sziget ? s mikép a franczia nemzet? Ha p. o. A. 10 font sterlinggel 10 óra alatt nem ké­pes többet terményezni, mint az öt óra hosszat dolgozó B. 5 font sterlinggel, munkája, habár mit sem érőnek nem mondható, de a czéltalanul fölemésztett erő­s időhöz képest mégis többé kevesbbé meddő. Mint érintők, az angol törvényhozás a haladás min­den factorát hasznosító bölcs intézkedései által közvetve kifejté nemzetének erejét s jó irányt adó munkásságá­nak ; a franczia törvényhozás ellenben nem járt el oly szerencsésen magas feladatában. Eszem ágában sincsen untatni önöket azon törvények fölszámlálásával, melyek különböző időkben az angol nemzet kisebb nagyobb haladására, és öszhangzó avagy öszhangzatlan kifejlődésére stb. befolyással voltak, ehh­ez nincs sem időm, sem erőm ; nem lehet azonban nem tu­datnom önökkel egy, ez idei törvényhozási ülésben hozott, s e napokban kihirdetett törvényt, mely mind gazdásza­­ti, mind hygienikus szempontból nagy figyelmet igényel. Haszna e törvénynek mindenütt a földkerekségén jelenté­keny lehet, mindenütt, hol tüzelnek,hol a tüzelési anyaggal gazdálkodni akarnak, hol a füsttől ment levegőt szere­tik színi, hol az embe­r egészségét, embergépezetét vagy­is organismusát kimélni jónak látják, hol tisztán látni, és a szemet, e lélek tükrét, kellő épségben tartani óhajt­ják . — ismétlem, haszna e törvénynek mindenütt kétség­telen, de legkézzelfoghatóbban tünendik föl az angol földön, s főleg ennek gyári városaiban, melyekben a kémények száma nevezetes, s a belőlök emelkedő füst­­gomlyok tömege nagyobb, mint bármelyik tüzelő föld­szögleten. Ha ön p. o. Birmingham, Sh­effieldben s főleg Lon­donban pár óráig sétál az utczán, vagy dolgaiban jár's kel, és haza jővén futólag egy pillantást vet a tükörbe, mind annyiszor tapasztalamba, hogy mindig, de legin­kább a téli hónapokban, fél négerré változott, és pedig mind arczára mind ingére stb. nézve. A haladó parliament, e fekete por alakjában az em­ber testét, lelkét, szivét, eszét, ruháját stb. hatalmasan belepő bajnak lehetőleg elejét veendő, mint mondók ez, idei ülésében egy , nyolcz fejezetből álló törvényt alko­tott, mely szerint a folyó 1853 évi october elsejétől minden tűzzel dolgozó gyár, nyomda, fémöntés, továbbá EGY MAGYAR NÁBOB Folytatás. *­ A Nábob nevenapja. ‘ — A szénát elvitte a víz, mert épen takarodás ide­jén hajtóvadászatra rendelt a méltóságos ur minden villafogható embert. Máskor e rovat alatt szép sommák szoktak megnevezve lenni. — No annak hát egyenesen magam vagyok az oka, szegények , nem tehetnek róla, csak bízza azt kegyel­med rám. — E miatt azonban a bevételek egy uj tétellel sza­porodtak , mely származik a juhok és igázbarmok dög­bőreiből , melyek takarmány hiánya miatt rakásra hul­lottak. — Lám, a kár haszonba ment. — Fogyott ellenben a bevétel a gyapjú rovatával, mely máskor nevezetes volt. — Úgy is rész volt ez idén az ára, alig keresték. — Továbbá. . . . — Hagyjuk el ezt már Péter. Ezt látjuk, hogy derék becsületes ember, mindene rendén van; mi az a másik csomó ottan ? — Ez Kajaput Taddé számadása, a nyilasi uradalom kasznárjáé. — Ah, ez érdekes szokott lenni, nincsenek most új találmányai ? Ez említett férfiú egy vállalkozó szellem volt, ki pél­­dánygazdászatot állita a kezeire bizott uradalomban, hanem ez a példánygazdászat példátlanul többe ke­rült, mint a­mennyit behozott. Állított ő ezukor­gyárat, de a kotyvadékot soha sem vitte odább a szörpnél, s a tarthatatlan madárlép alakú ezukor minden fontja tíz forintba került. Selymet is tenyésztett, de egy rőf szalag többe került abból, mintha egy rőf bársonyt vett volna készpénzen. ——1 ■ • Lásd Pesti Napló 1055. számát. Hallotta valaha a festő csül­eng hírét s nagy mennyi­séget vetett belőle, hogy majd ő abból indigót támaszt; de rajta savanyodott a kifacsart lé, mert nem találta ki, hogy miáltal lesz kristálylyá? Állított üveghutát is, s készpénzen vette hozzá a fát, és nem bírt egyebet előállítani zöldüvegnél, a­mit senki sem vesz. Fenyőerdőt ültetett a futóhomokba, még pedig tavasz­kor, őszre hire hamva sem volt. Posztógyárt állított, Szakolczáról hozatott bele egy megbukott takácsot főfelügyelőnek , a­ki aztán olyan kék szöveteket állított elő , hogy ha három hétig viselte valaki , szanaszét mállóit rajta , hanem ha megázott egyszer, akkor meg úgy összement, hogy a könyökéig ért az embernek a ködmen ujja, s megfesté kékre az alatta levő inget úgy, ho­gy nem volt többé szüksége ködmenre. Egyszóval sokkal több volt a költség, mint a nyere­ség az egész gazdaságból, ez a resultatum. — Íme így van az, mikor tudósok kezdenek gazdál­kodni, monda Jancsi úr, miután jól kikaczagta magát az egyes tételeken. — Megkövetem alázatossággal, szólt Péter úr , igy van az , mikor féltudósok gazdálkodnak; a tudomány oly méreg, a­miből a sok meggyógyít, a kevés megöl. — No de lássuk a többieket, mi az a vékony köteg ottan ? Már ekkor a vékonyát kezdte válogatni. — Ez az opálbányák árendásának a jelentése. A négyezer forint haszonbér fejében elküldé a drága kö­veket, miket ugyan készpénzen ezer forintért meg lehe­tett volna tőle kapni. — Hát mit csináljon szegény ember ? Csak élni kell neki. Hat gyermeke van, a mint hallom. — De Galiicziából volt itt egy kereskedő s az meg­­­nézte a bányát és húszezer forintot ígért haszonbérbe első szóval. — Mit? én gallicziai embernek, idegennek adjam a bányákat ? hát ha csillagokkal fizetne ! Maradjunk a ré­ginél. Mi az a másik csomó ? — Ez a talpadi erdősz számadása. — Tisztelem azt az erdőt! Már tizenkét esztendő óta látok itt számadásokat talpadi erdőről; a minap agará­­szaton vagyok többed magammal s utolér az eső. Se baj, mondom­ én, itt kell lenni közel az én talpadi er­dőmnek, vágtassunk oda, ott bevárhatjuk, mig a zápor átmegy. Oda nyargalunk nagy sietve s hát erdőnek sem hire sem hamva. Kérdem utoljára egy ázott kuko­­riczacsősztől, hol itt a talpadi erdő. A hol m­­i szól ez egy helyre mutatva, a­hol vagy ötven girbegurba nyírfa sínylett a homokban, mintha seprűket ültettek volna szépen sorba. Hát ez az én nagy költséggel ültetett talpadi erdőm. Meg kell mondani annak az embernek, hogy ültessen oda még egynéhány seprű­nyelet, ha azt akarja, hogy erdésznek nevezzem. — Emez pedig itt a tárcsás molnár számadása. Ez is mindig korpával számol be. — Hagyja el kegyelmed, szép felesége van. •— Szép , de rósz. E morális észrevételre jónak látta Jancsi úr philoso­­phus válaszszal felelni. — Barátom, a rosz asszonyok szükségesek a világon. Mert miután vannak kicsapongó férfiak, kell hogy le­gyenek kicsapongó asszonyok is, mert ha ezek nem volnának, akkor amazok a tisztességes asszonyokra és leányokra vetnék szemeiket. Csak bízza kegyelmed ezt rám. — Csak bízza kegyelmed a tárcsás molnárnéta nagy­ságos orra, szólt közbe a hátul álló Palkó. — Megint beszél kend ? — Én ? Egy szót sem szóltam. — No. Ez az ember it£ mindig a­ fülembe beszél, hát lehet ilyen lárma mellett számadásokat átvizsgálni ? Menjünk gyorsan a végére Péter. Mi van még hátra? — A kegyes hagyományok és alapítványok. — Ne is bontsuk fel, elég azt tudni, hogy ki vannak fizetve, van-e valakinek még valami várni valója tő­lünk? — Igen is. A ** collegium nem kapta még meg az évi díját. — Nem is kapja, mert tavaly névnapomra nem küld­ték el a supplikánst ! — De ha az idén elküldik, akkor kiadjuk nekik. — A tavalyit is. — Azonkívül egy csomó folyamodvány és körív van még hátra. — Mik azok ? — Ez itt felszólítás­ egy magyar tudós társaság ala­pítására. — De már arra egy batkát sem adok. Addig volt boldog az ország, a­míg tudósok nem voltak benne. — Elég az , a­mit a collégiumban tanulnak. — Itt egy előfizetési ív egy keletkező újságra. — Újság , hazugság. Azzal biz a véremet sem ron­tom. — Ez itt indítvány egy állandó magyar színház épí­tésére Pesten. — A­ki játszani akar, jöjjön hozzám , itt színház is van , enni is kap , el lehet nálam holtig. — Ez felszólítás a nemzeti múzeum gyarapítására. — Fogadom, hogy nekem különb gyűjteményem van , mint annak a nemzeti múzeumnak , s ha a ku­­ruczjáráskor el nem pusztult volna, kitenne magán a bácsin.................................................... Ilyenforma volt a magyar főúr évi számadása. Jövedelmét megrövidíté a czélszerűtlen gazdálkodás, hűtlen, kényükre hagyott tisztviselők; nagy része szét­­mállott üres lehaságok, oktalan fitogatás s izetlen mu­latságokban; közügyekre csak ott áldozott, hol neve di­­csőitteték, hol patronusi szerepet viselhetett, s oly vál­­­lalatoknál , hol az áldozatot csupán h­azafiság, ügysze­retet kérte, zárva voltak markai s daczára annyi pazar­lás­,oktalanságnak, év végével mégis kétszáz és néhány ezer forint kész­pénze volt még a pénztárban, melyet nem birt elkölteni. (Folytatása köv.)

Next