Pesti Napló, 1857. augusztus (8. évfolyam, 2262-2285. szám)

1857-08-02 / 2263. szám

175-2263. 8-dik évf foly­am. Szerkesztő szállása : Uri-utcza 3-dik szám. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Egyetem-utcza, 2-dik szám, földszint. A lap anyagi részét illető közlemények (előfizetési pénz, kiadása körülti panaszok, hirdetmények) a kiadó­ hivatalhoz intézendők. t t* j , / i i •• 6 hssíboa petit sor háromszori hirdetésnél 4 p. kr. B4-lAirQBtlN­Sk­y’e.K flljet -lyegdíj külön lOpkr.Magán vita 6hasábos petit soröpkr Szerkesztési iroda, Egyetem-utcza 2-dik szám,­l­ső emelet, 1857. Vasárnap, aug. 2. Előfizetési feltételek: Vidékre, postán Évnegyedre . . . . 4 frt p. p. Félévre...................8 frt p. p. Pesten, házhoz hordva: Évnegyedre . . . . 3 frt p. p. Félévre...................6 frt p. p. PEST, Augustus 2. Tiszabályozás, vasútépítés és ország­utak Szolnok vidékén. Ezen munkaév kezdetén hazaszerte, különösen a Tiszavölgyén nagy a sürgésforgás, ország s vasutak­nál, vizszabályozásoknál, de bárhol aligha nagyobb mint Szolnokon. Namény, Tokaj, Szolnok, Szeged, jelenleg mindegyik közép, illetőleg kiindulási pontja egy egy készülő vaspályának s a Tiszaszabályozás­­nak. Naményból vagy inkább Naményig vezettetik egy 17 mf. hosszú vasút a máramaros-szlatinai sóbá­nyáktól. Tokaj középpontja a Debreczen-Miskolcz­­kassai vasútnak. Szegedtől Temesvárig még ez év folytán valószínűleg megnyilandik a várvavárt va­súti közlekedés. Szolnok : kapuja a Szamos-maros­­közi 700­0 mf. terep a szép tartománynak, kiindulási pontja a Debreczen-Várad-Arad felé készülő vas­­utaknak, s a közép Tisza szabályozásának. Megkísértjük rajzát adni az itt és vidékén meg­kezdett vagy végrehajtott vizi, vasúti s országúti munkálatoknak. Kiindulási pontul veszszük a Ti­szát. *) E nagy folyam három nagy kanyarban kígyózik alá Szolnok vidékén. Mindhárom kanyar már át van metszve. A 76. számú elsőnek, f a k­o­r­ó­i pusztán, 4050 öl hosszú kanyara, 337 ölnyire rövidítve, ré­gebben kész, múlt évben a vidra kaparógép által mélyittetett ki. A két másik a fenyői pusztán, 77 I. és II. szám alatt áll a tiszai kanyarszegmények közt; a felső, 3400 ölből 811-re, a másik , 8000-ből 1085-re rövidítve, múlt évben készült. E két utóbbi kanyar eredetileg három öl mély s nyolct öl szé­les, és ámbár mélyebbítve még nincs, de minthogy jelenleg vízzel telve van, gőzhajókkal járható. A Tisza lassú víz lévén, csak kaparó gépek segélyé­vel lesznek ama kanyarok mélyíthetők, mire nézve­­. Massion úr a magas kormány által már szerződtetett. Mint halljuk, ez év folytán négy ily mélyítő gép fog a Tiszán működésbe hozatni. Ha a meder mélyítve lesz, maga az ezzel sebesebbé válandott folyam szé­­lesbitni fogja magát, mely, mivelhogy a partozat a két lábnyi vastag televény alatt oly kemény sárga agyag, hogy felsőbb száraz rétegeiben nem kapával, ásóval hanem csákánynyal vágatott, mig nem a vize­nyős alsóbb rétegben végre könnyebben mehetett az ásás munkája. A föld ezen természete okozza, hogy a Tisza nem mint sok egyéb folyam partjától befelé mélyed, hanem partjánál mindjárt bukkanó mély.­­ A 77 számú I. felső és II alsó átmetszés közt készül jelenleg a tiszai vasút hídja. A Zagyva a Nógrád-Heves-Gömör megyék össze­vágó határán álló Medvéshegyből alá, húsz mérföld folyása után Szolnok alatt az országúti Tiszahíd fö­lött vegyül a Tiszába. Tövénél ketté váló ága közbe veszi a hajdani Szolnok várat, 15 hold terjedelmé­ben.­­ Szabályozása tervben van. A Tisza jobb és balpartján nagyszerű gázművek vannak készülőben. Jobbon, Sarudtól Szolnokig, vo­­natik 44,700 öl hosszúságban egy, még csak felé­ben kész gát, mely 148,000 hold tért lesz viz­­mentesitendő. — Balon Fegyvernektől a vasúti hídig egy 13,300 öl hosszú védtöltés, mely 18,000 hold tért ármentesit, tavat készült el. E töltés hosszában s védelmére, az idén nyolcz sorával közel 80,000 db. fűzfa dugvány ültettetett.— Sarudtól Kötelekig, med­dig t. i. a jobbparti védgát kész, szintén 100,000-nél több fazág dugatott le, melyek idővel magokat annak védőjeiül növendik ki. Ezen védtöltési s átmetszési munkálatok érdemteljes és erélyes művezetője­­. F­o­dor János osztálymérnök ur, a Tiszaszabályozásban nagy mestereinek gr. Széchenyi Istvánnak és Vásár­helyinek s hozzá tehetjük saját figyelő tapasztalati­nak jeles tanítványa, velünk s mindazokkal együtt, kik e roppant hazai emlék a Tiszaszabályozás emlé­kének gyarapodásán örvendünk, a megelégedés nyu­galma­s örömével tekintheti a nagyszerű munkálatok sikerdús haladását. Vízi munkálatainkkal a vasútiak nagyszerűségben versenyeznek. Említve volt már e lapokban, misze­rint a magas kereskedelmi s közlekedési miniszté­rium az eredeti költséges tervtől, minélfogva a pesti vasút Szolnok alatt szorosan a Tisza jobb partján viendő lett volna, elállva, megengedte, hogy az, a várost megkerülve, a Zagyva tövétől a fenyői Ti­száig vont magas töltésutba vezettessék. Ezen va­­sutkanyar, a mostani indóházon túl 1000 ölnyire ágazik ki, s a már kibecsült szántóföldeken át vi­­szen 1500 ölnyire, a vásártér felé, hol egy uj indó­­ház épülend­ő személy­szállító, — a régi, a tiszai áru­s személyszállításokra továbbá is fönmaradván. Az uj indóháztól, a Zagyván épülendő egy har­­mincz öles hídon át, másik 1500 öl elhaladása után jön bele az új vasút az épen érdeklett magas töltés­útba. E 3000 öl hosszú kanyarut ámbár jóval hosz­­szabb mint a tiszaparti 1300 ölnyi leendett, de a sok vizi épitkezés kikerülése által tízszerte olcsóbb mint emez, mindemellett, hogy ezen vasút a szolnoki­akat a Tiszávali szabadabb közlekedéstől, s a partnak hajóépités s tatarozás általi használatától némileg el­zárta volna. A kanyar úti föld­munkálatok javában folynak, a Tisza-hidfő czölöpölését — mennyire a még mindig magas árvíz miatt hozzá férkőzhetni, megkezdették, — a hidlábakhoz való óriás fenyő­szálak Felső Ausztria s Bajorországból érkezőben vannak; a két Tiszapart közt a vassínek, s egyéb szerek átszállításában sürt forr a sok munkás kéz; az előbbi négy mozdony újabb négygyei — melyek nevei: Torda, Szarvas, Branyicska, Kapriora, — az eddigi 120 málhá­­s kavics szekér újabb 80-nal sza­porítalak. A tenyői Tiszahidon túl , mindjárt a második őrháznál fog kiválni az aradi vasút, mely innen Mezőtúr, Gyoma, Mezőberény, Csaba, Kétegyház, Kurtics felé vizetik Aradra. Az előmunkálatok e vasútra nézve is fo­lyamatban vannak, s a földtér kibecslések iránti tanácskozmány még e hó folytán veendi kezdetét. — És ha ehez gondoljuk, mikép a szolnok-püspökladá­­nyi s innen Debreczen s Várad felé siető vonalakon a talpfák, sínek rakásával mennyi munkás kéz foglal­kozik,Debreczen, Nyíregyház, Tokaj, Sze­rencs, Lucz, Miskolcz felé ismét mily elő­készületek folynak a tervbe vett vonal mielőbbi élet­­beléptetéséhez. Bereg eddigi munkásain fölül Cseh­országból a múlt télen szállított 600 ember mikép készíti a sok ezer vasúti talpfát — képzelhetni, mily tevékenységet fejt ki a tiszai vasúttársaság nagy­szerű vállalata végrehajtásában ! H. L. (Vége köv.) *) T. olvasóink könnyebb tájékozása végett e czikkhez mellékeljük Szolnok vidékének t. munkatársunk által készített térrajzát. S­z­e­r­k. A NEMZET NAPSZÁMOSAI. MAGYAR KORRAJZ. IRTA: HARMADIK KÖTET. Fejedelmi gondok. Furcsa, de még olyan körülmény is lehetséges, hogy a kész kárnak is örvendenünk kell, mint a to­ronyőrnek, ki egy kis fénysugarat látván a sötét éj­szakában, hirtelen félreverte a harangot, s midőn a láng sokáig nem akart terjedni, nagyon megbánta a hamarkodást, míg végtére utat törvén a láng, megvi­­lágitá a rémes éjt, a toronyőr pedig ijedtségéből alább hagyva mondja : Hála Istennek, csak­hogy mégis tűz van! Németh a budai parton sétálván az országnak zaklatottságán gondolkozván, jövendölésére emléke­zett vissza, s nem épen megbocsájthatlan gyarlósá­got követett el, mikor azt mondá : megmondtam, nem kell az ördögöt a falra fölpingálni, mert majd itt lesz, és igazam volt, úgy kell. Elunván a sétálást, a budai parton levő korlátfák egyikére fölült, onnét harangozott le lábaival, esze ágában sem lévén, hogy otthon lélekszakadva kere­sik egy nagy levéllel, melyen bizony nem sokkal volt kisebb a csipkésen kivágott papirosra nyomott pöcsét, mint asszonyainknak mai csipkekendője. Mivel nagyon sürgetős volt a levél, az egyik pat­a­ Lásd „Pesti Napló“ 174. számát. varista a „Két varju“hoz szaladt, a másik a „Négy filkó“hoz, mindannyi hires budai bormérőhelyekre, hol a director ur néha napján hűselni szokott és ir­­tóztatókat nevezni a budai polgárok közt, kik a nagy­ságos urat legfölebb gombkötőnek nézték; hanem az öreg urnák inasa mégis legjobban járt, nem hiában ő nála volt a levél is, leghamarább megtalálta a nagy­ságos urat a karfákon, s a­kit más ember tíz lépésről megsüvegelt, azt az inas ugyanannyi lépésről kezdett már korholni : ,Ugyan hol ül már megint a nagyságos ur ?‘ „Látod, ostoba, hogy itt a karfán ülök.“ ,Persze, látom, — dörmög az inas — hanem azt is látom, hogy a magyar nadrág a karfától csupa por, a mentén is annyi a mész, mit gondolnak az emberek, hogy milyen akasztófára való cselédje lehet a nagy­ságos urnak, ki ilyen szennyesen elereszti hazulról-­ „Hát aztán?“ Kezdi Németh a megszokott beszéd­módot. , Aztán hárman keressük a nagyságos urat három­felé, a két Au­diát (patvarista) esze nélkül szalad „Két varju“ba meg a „Négy filkó“hoz, én meg itt vagyok.' „Hát aztán?“ .Aztán majd el is feledtem a levelet, itt van, csak­hogy itt találtam nagyságos uramat.' „Jól van!“... mondja Németh a levelet olvasatla­­nul mentésének oldalzsebébe csúsztatva. ,De nem jól van,... zörög a cseléd,... a Bábi szolgálót a postára szalasztottam lovakért, a szoba­leány pedig eddig össze is rakta nagyságos uramnak ruháját, mert a ki a levelet Bécsből hozta, mindezt megparancsolta, mert a mint értem tőle, nagyságod egy szempillantásig sem késhetik! „Az már más ! ... mondja a director leszállva a karfáról, és útközben olvasva el a levelet, minek magyarsága akkor következett, mint tisztelendő úr az evangélium előtt szokta mondani : Baj van, ő fölsége a fenforgó ügyek miatt taná­csával akar élni, tehát éjjel nappal hajtasson föl Bécsbe. Nojsz sietett az öreg, hazamenet a postakocsi ott állt, a ruha ládába volt rakva , s az inasnak alig engedett annyi időt, hogy a karján elporosodott ru­hát a nagyságos áron csak úgy a tenyerével leütögesse,. . . már a kocsiban volt, és megindult a hosszú országúton Bécsnek. ,Tudtam, . . . mondja magában az öreg, hogy mi­kor a tengely törik, utánam küldenek, csak megért­sék majd azt németül, a­mit én magyarul be­szélek." A fejedelem napról napra tűrhetetlenebb­­en, kör­nyezetében a vélemények szétágrani kezdenek, s mi­kor a lárma már alant hangosabb lön, szerette volna mindenik a másiknak nyakába varrni a bajt, és most már nem volt ember, ki biztosan merte volna állítani, hogy az erőltetés lenne-e jobb, vagy tán e tervnek fölhagyása. A szabolcsi dolgokról jelentést tett a királyi biz­tos, ki most már azt is elmondta Köntös Mihályról, a­mit mi már régen tudtunk, hogy ha ez ember nem áll is épen egy sorban Ábrahámmal, ki fiát fölál­dozni szándékozott, de azután egy emberrel sem áll hátrább, mint az elmondott történet híven tanúsítja. Összekuszálódott a csomó, egyik főúr ketté akarta azt vágni, hanem a türelmét vesztett fejedelem azt mondja : ,Lassan,.... Némethtel akarok beszélni." „Ez ember bizalmasabb lehetne, mint tán fölséged megengedhetné.“ ,Mindent megengedek neki, ti azt mondjátok róla, hogy nyers ember, ... én is elhiszem, de azt meg tu­dom, hogy tagadni nem tud, és nagyon szeretnék többet tudni, mint mennyit kérdezhetek.­ „És ha ellenkező tanácsot adna, mint mi?“ .Az nem jelentene kevesebbet, mint hogy olcsóbb­ért is ki lehetne jőni a hínárból, mint ti vélitek, tehát rögtön küldjétek utána Budára." Németh keveset időzött, az akkorban szokásos gyors parasztok jó pénzért szokatlan gyorsasággal haladták meg a Buda és Bécs közti utat, így majd­nem váratlanul előbb megérkezett, miut tán Bécsben várták, s a hatalmasok egyike még egészen készü­letlen lévén a Németh irányábani szerepre, a beje­lentett vendégnek alig tudott tiszta kérdést adni, ,Mi újság ?" Kérdi bekezdésképen a megzavarodott diplomata, érezvén a kellemetlen helyzetet, midőn tudhatta, hogy a sima szavak közé bujtatott kérdése­ket semmivel sem fogja simábban megfejteni, mint mikor Columbus a tojást bámulói előtt az asztalhoz vágta. Németh is a mi újságra ilyenképen felelt: ,Semmi, kegyelmes uram, csak hogy felfordult az ország.­ „S mit tanácsol ön?“ Hogy megint fordítsuk vissza. Mondja Németh vagy igen keveset, vagy igen sokat akarván mondani, s úgy látszik a hatalmas úr az utóbbit vélte, mint a következőből látszik.­ „ S ha nekünk nem volna kedvünk visszafordítani ? “ .Akkor nem volt érdemes engem vén embert ilyen messze útról ide fárasztani.­ Ezt már akár gorombaságnak is lehetne venni, ha becsületes igazmondás nem volna, mi a hatalmas urat annyira meglepte, hogy néhány másodperczig gon­dolkozóba esett. Csend­zy finevelő-intézete és a tanügy. A szülőnek, ki tudja, hogy fiának jövendője, mily nagy mértékben függ azon iránytól, melyet az első éveiben nyer, — nem lehetett figyelemmel nem ki­sérni azon czikksorozatot, melyet Gönczy úr „N­e­v­e­­lésünk ügye“ czim alatt e lapban közlött.­­ Az ama czikkekben tárgyalt kérdés minden oldalú meg­fejtése kétség kívül a legnagyobb fontosságú és az eszméltetés e téren annyival szükségesebb, minthogy az emberek a közdivatot követve rendesen egyik szélsőségből a másikba esnek, pedig semmi sem ejt­heti távolabb a nevelés valódi czéljától az embert, mint épen a divatos egyoldalúság. 48 előtt a műveltebb osztály nevelési rendszere oda volt irányozva, hogy a leendő honpolgár és tör­vénytevő mindenhez hozzá szólhasson, mihez képest a tanításban a sokféleség (nolv­ap­ia, mely a gö­rög bölcs szava szerint a lelket nem táplálja), az er­kölcsi mivelésben a pártnézet volt irányadó.­­ Az országos viszonyok megváltozván, a gyermekeik ja­vát szivökön hordó szülök méltán gondolkodóba es­tek. Hol állunk s merre tartsunk ? ez volt a kérdés, melyet minden gondolkozó atya intézett magához. — A­mi a kérdés első részét illeti, könnyű volt reá leg­alább a negativ felelet. Mindenki tudta, hogy a zöld asztalnál többé szólója nincsen, tehát — igy lett a felelet a kérdés második részére — nem marad a jövő nemzedéknek más teendője, mint hogy kiki ma­gáról gondoskodjék, minélfogva legközelebbi fela­data volna kiválólag egy szakban nyert ügyesség ál­tal maga jövendőjét, személyes jólétét biztosítani, s igy, tovább fűzve a dolgot szerezzen kiki magának, ügyességet abban, a minek alapját hazulról bírja, mi őt másoktól független emberré teszi, tehát legyen gazda, gyáros, egy szóval műiparos. — Ezen okos­kodás nyomán, mintha mind­az, a mit mivelődésünk idekében eddigelé tettünk, mind henye foglalkozás, a classica literatura és művészet csupa hiábavalóság volna, csak a most kitűzött gyakorlati irányra ve­zető tudományokat bérmálták el életrevalóknak, és erőnek erejével el akarták az emberek hitetni ma­gukkal, hogy csak a természet és mathematicai ta­nulmányok azok, melyekkel haszonnal foglalkoz­hatunk. A­ki ezen egyoldalúság káros következéseit a nem­zet szellemi fejlődésére felismerni tudja és tanúja volt azon minden egyebet lenéző hévnek , melylyel a haza legtehetősb fiai ezen irányban neki indultak, nem fog csodálkozni, hogy Gönczy úr 12 czikket ír­hatott ezen ügyről, tudván azt, hogy quod non satis discitur, non satis dicitur. Ha lehetne a különböző tudományokat fontra vet­ni , és határozottan megmondani, melyik mennyit nyom a latban, még akkor is nagy fonákság volna életrevaló és nem életrevaló tudományokról beszélni a tanításnak azon fokán, hol nem az ismeretszerzés a fődolog, hanem az, hogy az ifjú eszét a későbbi is­meretszerzésre kiképezzük, az életre egyesítsük és felébreszszük benne az öntanulási, önmivelési vágyat az életpályán való észszel haladásra. Már­pedig, hogy erre nézve, melyik tudomány mit nyom, azt elvégre is azok mondhatják meg legjobban, kik a tanítással tüzetesen foglalkoznak; azok pedig szóltak és szól­nak folyvást úgy, a­mint Gönczy úr szólott és nem felejtik ki a képzés eszközei közül azt, mi minden európai civilisatiónak alapja, t. i. a classica literatura ismeretét. Azonban a fentebb jellemzett realirány kiindulási pontja is hamis, mert abból a föltételből indul, hogy a közjogi pályán kívül nincsen számunkra hely ma­­gasb cselekvésre, honfias közremunkálásra, s hogy az értelmiség vezérszerepét, melyre hivatva van, ki­zárólag csak a politica terén viselheti, holott valóban a kor feladatát tisztán látó hazafinak a sociális téren nem kisebb fontosságú közreható munkatér nyílik, mint a politica mezején. Ha a parancsoló körülmé­nyek szükségeivel meg kell alkudnunk, ez nem ab­ban áll, hogy visszavonulunk és másnak engedjük a mezőt, hanem abban, hogy tért foglalunk a hol lehet. Ha pedig a közügyek teréről visszavonulni nem aka­runk, az ama ügyek vezetéséhez szükséges humanis­­ticus miveltséggel is kell binnünk. Ezek és hasonlók Gönczy úr nézetei, melyek meg­érdemelnék, hogy azoknak a napi sajtó enyésző hul­lámaiból külön munkácskában önálló fenmaradást biztosítana a szerző. Teljes mértékben helyeselvén tehát Gönczy úrnak a nevezett czikksorozatban kifejtett nézeteit, nem csodálkozhatni, ha én nem csekély várakozásokkal léptem folyó hó 20-dikán finevelő intézetébe, hogy az azon és a következő napokon tartandott köz­vizsgálatokon szemmel lássam és tapasztaljam mit bir­ály nézetek nyomán tetemes számú tanítvá­nyaival felmutatni. Felfokozta várakozásomat még az is, hogy Gönczy urat a közéletben igen practicus embernek ismervén, méltán várhattam, hogy egy ál­tala vezetett tanintézetben a helyes elmélet a gya­korlati ügyességgel karöltve járand. Nagy figyelemmel kísértem tehát a vizsgálatokat négy napon keresztül, vigyáztam egyiránt a tanítók vizsgálatmódjára s a tanulók feleleteire, és többeket tapasztaltam, miknek elmondása nem lesz tán ha­szon nélkül a hazai tanügyre nézve általában. Legelsőbben is a különböző egyéniségek által ve­zetett tanításon véres fonalként tapasztaltam azon törekvést keresztülvonulni, hogy a tanuló észtehet­sége lehetőleg kifejtessék, kimiveltessék. E törek­vés az alsóbb osztályokban tulnyomólag uralkodó de osztályról osztályra a positiv ismeretszerzés mind­inkább előtérbe lép s igy növekedőleg haladva, a felsőbb osztályokban mind tartalom- mind alakra nézve valóságos tudományos tanítást nyernek. — Sehol semmi nyoma a lélekölő könyvnélkülizésnek, s azért a hozzáértő abban, hogy a tanulók nem épen pergő nyelvvel, sőt néha akadozva feleltek, de min­dig talpraesetten, távol attól, hogy hibát látott volna, inkább a lélekmivelő tanításnak egyik legbiztosb jelenségét szemlélte. Egy másik dolog, a­mely reám, mint szinte neve­lés ügyével foglalkozóra különösen jól hatott, annak szemlélete volt, mikép vág minden össze az egy ki­tűzött czél biztosítására. A különbféle tanerők mér­séklése, összeillesztése és egymáshoz alkalmaztatása nem tartozik legkisebb feladatai közé az iskolaren­dezésnek. — Egy szellemnek kell minden jól rende­zett iskolát átlengenie, e szellemtől függ jóformán kizárólag az összes tanítás sikere. E tekintetben már Gönczy úrnál a tanítást példás jelességűnek tapasz­taltam. — Ha egyes különösen kitűnő tanítóknak — a minő a jeles B­r­a­s­s­a i­s maga az intézet tulajdo­nosa — a kivitelben tán fényebb eredményeket mu­tattak fel a többieknél, mégis sehol nem látszott, hogy a többiek rovására tért és időt foglaltak volna úgy, hogy a tanítási egyarány sehol meg nem za­­vartatik. — A­ki a fiuk értelmes beszédeit e szem­pontból vizsgálta, annak meg kellett győződnie, ho­gy nem a tantárgyban fekszik az életrevalóság, hanem hogy a különböző tantárgyak összevágó ügyes ke­zelése által az ész válik életrevalóvá. Egy harmadik dolog, mely figyelmemet megragadta a volt, hogy Gönczy úr az észképzés mellett mindig oda dolgozik, hogy a tanuló abban a­mivel foglalko­zik, magának gyakorlati ügyességet is szerezzen, jól tudván, hogy más az valamit érteni, bírálni tudni, más hozzáfogni és létesíteni, így jól a nyelvtanulás­ban nagy út van a nyelv elméleti felfogásától az azon való beszéléshez. E tekintetből Gönczynél az elmé­leti nyelvtanítást nyomon követi a folytonos conver­­satio, minek folytán a gyermek rendesen elébb tanul meg beszélni, mint a nyelv alkata felett okoskodni. — Ugyan azt tapasztaltam a számvetésben is, hol különösen az alsóbb osztályoknál Brassai „számító socratese" megbecsülhetetlen szolgálatot tesz. S ime ismét és újra, ilyenekben s csak ilyenekben áll a tanítás életrevalósága és nem abban, hogy la­tint és görögöt nem tanítunk. Leginkább kiemelendőnek tartom pedig a tapasz­taltak közt azt, hogy a szó és írásbeli fogalmazásra a gondolatnak helyes és mindég kész kifejezésére ki­tűnő sok gondot láttam fordíttatni, a­mi kétség kí­vül minden jól vezetett tanításnak egyik legfőbb czélja, legszebb disze. Ha a jól rendezett cselekvőség a jó nevelésnek gyümölcse, az ékes szólás és irás an­nak világa, mind a kettő jól fegyelmezett gondolko­dásnak kifolyása. — E figyelmet tapasztaltam én Gönczy intézetében nagy mértékben s azért mond­hatom, hogy e vizsgálatok várakozásaimat kielégí­tették. Eddig van, a­mit a Gönczy nevelőintézetében tar-

Next