Pesti Napló, 1859. november (10. évfolyam, 2916-2940. szám)

1859-11-22 / 2933. szám

PEST, NOVEMBER 21. (Fk.) A politikában is vannak oly helyze­tek, midőn a higgadt értelem megtagadja a szolgálatot, és — eligazodás végett — egye­dül az ö­s­z­t­ö­n­h­ö­z lehet folyamodni, — mi­dőn kicsinyes érdekek és ármányok annyira összevissza zavarnak mindent, hogy még a leg­élesebb szem sem bír a homályon keresztül hatolni és egyedül az érzelem sugalja: hol va­gyunk ? merre tartunk! Ily pillanatnak tartjuk a mostanit! Hullám­zó tenger közepett hintálódzik a politika sar­kája , a világító tornyok lámpái elaludtak, az ég csillagai felhők mögé borultak, és nem lát­juk többé az utat, melyen ama sarka halad, nem tudjuk, vájjon a biztos rév felé tart, vagy tán a legközelebbi perczben valamely köszirt­­be ütköznek-e majd gyönge deszkái. Napóleon császár cserben hagyja az olaszo­kat és Victor Emánuel — nagyon gyöngének érezvén magát arra, hogy egymaga kisértse meg „motos componere fluctus“ — a méhhi­­mezte császári palástba fogódzik, honosainak sorsát, melyet tiz év óta ő kormányzott, a Gondviselés kegyelmére bízván! — Ez azon nézet, mely ma mindenünnen hallatszik, és melyet a legújabb hírek is megerősíteni lát­szanak. Az angol kabinet — mondják tovább — na­gyon is mélyen avatkozott az olaszok ügyébe, nagyon is ellenaknázta Francziaország befo­lyását a félszigeten, és ez okozta, hogy a fran­­czia császár nemcsak az olaszoknak hátat for­dít, hanem Anglia ellenében is oly mély indig­­nációval viseltetik, mely könnyen fogna nyílt ellenségeskedésre vezethetni. Mit mondjunk mindezen állításra, mely, mi­ként az olvasó tudja, eddigi nézeteinkkel me­rő ellentétben áll, és mely ellen mi hónapok óta állhatatosan küzdtünk ? Egyszerűen le kell­­­ mondanunk arról, a­mit eddigelé igaznak tar­tottunk és azok táborába átpártolnunk, kik Villafranca óta azt híresztelték , miszerint Olaszország III. Napóleon részéről fel van ál­dozva, és hogy már csak útját módját keresi, ezen áldozatot lehető legkevesebb „bruit“-vel véghez vinni?! Megvalljuk — mosolyogjon bár az olvasó e konokságunkon! — megvalljuk, hogy erre épenséggel nincs kedvünk, hogy régi meggyő­­ződésünkhöz még most is ragaszkodunk, és ha nem bírjuk is e nézetünket az értelem fegyve­reivel védeni, de az „ösztön“ azt sugalja, hogy végre mégis nekünk lesz igazunk. Számtalanszor mondtuk, hogy mi egyetlen embert sem tartunk oly nagynak, oly hatal­masnak, miszerint ő maga egyéni akaratjá­val kormányozhatná az eseményeket, úgy hogy a történet csak egyes akarat vagy szeszély szüleménye lehetne. Napóleon császárt sem véljük erre képesnek, és a­mit sokan az ő „csillagának“ mondtak, abban mi egészen mást láttunk. III. Napóleon nagyságának és szerencséjének kulcsát mi abban találjuk, hogy ő ritka éleslátással kitalálta a kor irányát és hajóját mindig ez irányban vezette; ö felis­merte merre tart az árlat, és ez árlattal ha­ladni tudott. Hogy a közben eső zátonyokat és szirteket ki tudta kerülni, ez második érdeme; élesen látó szellem és szilárd kéz — amaz, miként mondjuk, a korm­ány felismerésére, imez az akadályok elkerülésére — ez e ritka jelességű férfi két legkiválóbb tulajdona. Mi­dőn aztán hajóját az árlat villámgyorsasággal vitte előre, a világ nem győzte bámulni e fe­jedelem „szerencséjét,“ és mások „szerencsét­lenségét,a­míg e szerencsétlenség is egyedül abban állt, hogy mások az ár elleni úszásra pazarolták erejöket , természetesen sikerte­lenül ! A kor iránya pedig nem változik egy éjen át; a század eszméi nem halványulnak el má­tól holnapra ; tehát csak azt kellene hinni, mi­szerint Napoleon szeme borult va­gy keze gyön­gült, hogy amaz irányt többé nem követi; — de mi jogosít e hitre?! Azon pogányokhoz akarunk-e hasonlítani, kik — ha bálványaik­tól valamit kérnek és e kérelm­ök utólag nem teljesül — e bálványaikat földhöz vágják és darabokra tiporják ?! Az nem a valódi biza­lom, mely csak addig tart, míg bizalmunk em­bere azt teszi, a­mi nekünk tetszik, sőt ellen­kezőleg az az őszinte, a mély bizalom, mely egyelőre meg nem fogható, meg nem magya­rázható tényekben is megnyugszik! Semmi okunk nincs, a franczia császárra panegyrikont írni, de azt ki lehet mondani, miszerint ő megérdemli, hogy egyes , azon­kívül még tisztán át sem látható vonások után el ne ítéltessék, ő nem áll szeplőtlenül a tör­ténet itélőszéke előtt, de ezen ítélőszék igazsá­gos és el nem ítél senkit — ledöntheti­en és sújtó bizonyítékok nélkül! A kabinetek homályában sok történik, mi a profán szem előtt el van rejtve; vegyük szám­ba ezen rejtett okokat is és szorítkozzunk azon vallomásra, miszerint e perc­ben az olasz kérdésnek egy meg nem magyarázható fordu­latával állunk szemben. Ha a vulkánok kitörésre készülnek, meg­­ernyed a közel patakok és tavak vize. Euró­pa politikai helyzetében is nagyszerű dolgok látszanak készülni,­­ meglehet, hogy ezek már előre is megéreztetik hatásukat az olasz félszigeten. . . . Várjuk be a további fejlődést, aztán talán alaposabban fogunk szólhatni a dologhoz. Ö cs. b. Apostoli Felsége Schönbrunnból, f. évi nov. 7-ről kelt legfelsőbb határozatával a diakovári székes­­káptalannál székes-olvasó kanonokká Rastovics János székes-éneklő­ kanonokot s czimzetes prépostot, székes éneklő kanonokká Mihaljevics Mátyás székes őrkanonokot s czimzetes prépostot, s székes­­őrkanonokká S­u­k­i­c­s Ádám székes-főesperest s czim­zetes­ prépostot legkegyelmesebben kinevezni méltóz­­tatott. Magyar tudományos Akadémia. Akadémiai közléseink kiegészítéséü­l, közöljük, hogy f. hó 7-kén a philos., törvény tud. és történelmi s nov. 14-kén a mathem. és természettudományi osz­tályok tartottak ülést. A nov. 7-ki ülésben Pane­r János, székesfehérvári kanonok­ot foglaló székét, mint a közelebbi nagy­gyűlés által választott levelező tag. A hazai és kül­földi, nyugati és keleti források alapos ismerésével vázolta őseink műveltségi állapotát, Pannóniába érkez­­tekkor , s érdekesen mutogatta, hogy már a pogány magyarok is figyelemmel voltak történetek fenntar­tására. Ugyanez alkalommal K­a­r­v­a­s­y Ágoston lev. tag Budavárosának Zsigmond király idejében összeírt törvénykönyvét ismertette, köz- és magánjogi s állam­gazdasági szempontból. E jogkönyvről több évvel ezelőtt Wenzel Gusztáv szólt először akadémiánkban, általánosabb , jogtörténeti szempontból. Kimutatta volt viszonyát a sváb tü­körhez, melyet e jogi könyvek egybeirója ugyancsak használt; Budavárosa statútu­mait illetőleg a Zsigmond alatt uralkodó gyakorlatot tartván főleg a szerkesztő szem előtt. Innen a német elem túlnyomósága, a jogkönyv szerint, a város kor­mányzásában. A jogkönyv e magasabb, jogtörténeti szempontból történt méltatása után, érdekes volt ez­úttal Karvasy úrtól az érintett jogkönyv tartalmának bizonyos főbb szempontok alá sorozása, a köz- és magánjogi s nemzetgazdasági viszonyok részletei­ből ügyesen összeállított műveltségtörténeti kép. Az ország fővárosa, melynek főbírája a koronázáskor a templom ajtaját őrizte Székesfehérvárott, szabad helyhatóság volt, mely biráit és tanácsosait a bir­tokos polgárok közül már IV-dik Béla ideje óta évenként szabadon választotta. Külön szavaztak a magyar és a német polgárok. Az utóbbiak Zsigmond pártfogása mellett előjogokat is bitoroltak, úgy hogy akkor magyar ember hite sem lehetett s a tanácso­sok közt is igen csekély számmal volt képviselve a magyar elem. Annyira ment e meghasonlás, hogy még a mesteremberek, sőt kofák is nemzetiségük sze­rint elkülönözve árultak. Mint általában a németor­szági városokban, Magyarország fővárosában is a czéhszellem volt az időben uralkodó, s az ebből folyó egyedárusság a legszűkkeblűebb megszorításokkal. Zsigmond is sok szabadalommal látta el a várost az ország kárára : hogyan gondolt volna maga a város egyébre, mint saját polgárai hasznára s egyedárassá­­guk biztosítására? A város kereskedői szép szaba­dalmakkal birtak, s a ké­müvesség és ipar majd minden neme virágzott, a melylyel ma találkozunk. A nagy jóllét mellett szükségkép viselet folyt és Buda városában. A fényűzési czikkeknek is nagy volt ke­­lete, s a zenészei nyilvános mivelői, hegedűsök, sípo­sok, ezm­ezogók stb jó keresetnek örvendettek. Ha ide veszszük másfelől a kor szigorú vallásosságát, s a büntető törvénykönyvben, ennek szelídsége mel­lett is, nyilatkozó némely középkori előítéleteket, mint a boszorkányok égetése, a keritőnéknek zsák­ban a Danába dobása stb., előttünk áll főbb vo­nalakban Magyarország fővárosának életrajza Zsig­­mond korából. Hogy e város kiterjedésére nézve is vetekedett Európa akkori legnagyobb városai­val, onnan következtető Wenzel, mivel a mint tud­juk , a baseli zsinaton a nyugati és keleti egyház új­bél egyesülése is szóba­­ von, szó volt róla, hogy e népes zsinatot a keleti egyházhoz közelebb, hazánk fővárosába tegyék által. A november 14-iki ülésben végre a természettudo­mányi osztály egyik kitűnő rendes tagja Jedlik Ányos egyetemi tanár, tartott székfoglaló előadást. E férfiú nevével, találmányaival többször találkoztak a nem szakértők is a hírlapokban. Az akadémia, midőn jutalmat adott munkájának, magát egyszerre rendes tagjai sorába emelte. Székfoglaló beszéde tárgyául a villany telepek egész működésének meghatározását választá. Midőn Volta Sándor 1799-ben ama villany mozdító készüléket alkotá, me­lyet a hálás tudomány neve örökítéséül Volta-oszlop­­nak nevez, maga sem gyanitá, mi bő, csaknem kime­­ríthetlen forrását tárta föl a legmeglepőbb tünemé­nyeknek , mily hathatós erőket juttatott az emberi­ségnek az élet legkülönbözőbb ózdijainak inkább elő­­varázsolására , mint eszközlésére. Érinte röviden értekező , mi történt azóta ez irányban napjainkig. S aztán a telepek működésének föltételes, általános és részletes meghatározásáról rendre kimerítőleg érte­kezvén , egyszersmind a meghatározásra szükséges készüléket mutatott be, mint saját készítményét, ígér­ve, hogy az az által nyerendő eredményekről nem mu­lasztja el az akadémiát értesíteni. Cs. A. Óvszer a biztosítási visszaélések ellen. I. Szomorú, de rég bevaló sült tapasztalat, hogy a ha­szonleső ármány kezében a legszentebb intézmények is átokká törpülhetnek. Miként ugyanazon virág kelyhéből mézet gyűjt a mén, s mérget szi a pók, úgy a legmagasztosabbat, miből jóllét és boldogság árad szerte milliókra, képes az elvetemültség mások romlásával saját vétkes ezál­­jaira kizsákmányolni. Az emberi ész termékei között nem sok találkozik, mely jótékonyság tekintetében a biztosító intézeteket felülmúlná. Mennyi aggodalmat szüntetnek meg, mily sok becsületes családapának szereznek nyugalmat, s hány embert mentettek meg már a koldusbottól! — S mégis akadnak emberek, kik ezen üdvös intézete­ket is saját gonosz czéljaikra fölhasználni nem iszo­nyodnak, s ez­által nemcsak magát az illető társasá­got rabolják meg, és ásták alá életét, hanem vajmi gyakran ezereket taszítanak embertársaik közöl az ínség és kétségbeesés örvényébe ! Igaz, e fattyú korcsok számilag csak egy csekély részét teszik a társadalomnak. — Ámde tudjuk: mi­kép egyetlen embernek istentelensége milliók boldog­ságát temetheti sírba, s az épületet, melyen évek óta véres verejtéket izzadva ezeren dolgoztak, néhány pillanat alatt egyetlen gonosz kéz romba dönteni képes. Az elemi kárbiztosításról a múlt évben itt mun­­kácskánkban jegyzem meg, mikep a biztosító társu­latoknál létező „biztosítási föltételek,“ úgy, mikint jelenleg megállapitják, sok éri és vajmi költséges tapasztalat gyümölcsei, s hogy nem kárhoztatható azon szigorú óvatosság, mely a társulatokat sza­bályaik (biztos föltételeik) alkotásában vezérné; ki­vált, ha meggondoljuk, hogy a közönség egy bizo­nyos része által mintegy kényszerítve valának erre, hogy érdekeiket a mindinkább fölmerülő visszaélé­sek ellenében megvédhessék. De a két évi tapasztalás tökéletesen meggyőzött, hogy a társulatoknak e részbeni legéberebb gondos­kodása sem képes elhárítani azon veszélyeket, me­lyekbe egyes részlelkűek ármánya által napról napra mélyebben sodortatnak, s azon intézkedések, melyek­kel magukat a gonoszok ellenében naponta jobban körültánczolni kényszerítvék, csak a jobbak, s így a közönség nagyobb részének, elidegenedését keltik föl, a­nélkül, hogy a károsító visszaéléseket meggá­tolni képesek lennének. — Ilynemű intézkedés pél­dául , hogy a gabona és takarmánykészletek biztosí­tásánál nem, mikint tavaly, az egész ériák, hanem csak 3/4 része fogadtatik el biztosításra, vagyis: ha valakinek 400 frtot érő készlete van, abból a társa­ság csak 300 frt árut biztosít, hogy elégés esetén ma­ga a biztosított is 100 frtnyi kárt viselni kénytelnn­­tetvén, e tudat ötét magát is a biztosított jószág fö­lötti éberebb vigyázatra ösztönözze. hagy tán épen valami bűnös cselekvénytől visszatartóztassa. Azonban ezen intézkedés — legalább tapasztalat­ szerint — czélra nem vezető. Mert a­míg egyrészről mint elővélel a becsületes ember értelmét sérti, másrészről nem akadály­ozi meg a túlbiztosítás lehetőségét, s az ebből származó visszaéléseket; mert bántja a jólelkű embert, hogy vagyonának teljes ér­tékét nem biztosíthatván, szerencsétlenség esetén nem nyerhet teljes kártalanítást; míg a gonoszlelkű, a va­lódi helyett kétszeres, sőt nem ritkán négyszeres értéket ad fel, arra számítván, hogy majd leégés ese­tén (a­mi aztán ilyeneknél rendesen meg is történik) találand utat és módot bebizonyítani, hogy a feladott érték valósággal megvolt, s így 400 ft he­lyett 800 vagy 1200 ftnyi kárpótlásban részesülend, de legroszabb esetben, ha t. i. a vizsgálatból kiderül­ne — a­mi egyébiránt ritkán sikerül, — hogy az el­égett jószág csak 400 frtot ért, megkapja az érték 3/4-ét, s így mégis ott van, a­hol az a másik becsüle­tes biztosító, tehát mit sem kozkáztat, míg ellenben siker esetén igen jó „Gschettet“ csinál, s így minden esetre érdemes, sőt kívánatos szerencsét kísérteni. De az ilyetén gonosz kísérletek aztán iszonyú káro­kat okoznak a biztosító társulatoknak, melyek soha be nem következnének, ha tudván tudná az a rész­­lelkű­ biztosító, hogy a túlbiztosítás kiderülése esetén nem csak valódi kára nem pótolta­­tik, hanem egy fillérben sem részesül­vén, ezen felül még a büntető igazság által is juttatni fog. Ez lenne tehát, erős meggyőződésem szerint, az egyetlen óvszer a biztosítási visszaélések megszünte­tésére, melyek rákfeneként terjedvén, ha gát nem vettetik eléjük, a tűzbitosító intézetek fennmaradá­sát Magyarországon lehetlenné teendik. Mikép lehetne pe­dig az említette­m óvszert biztos sikerrel alkalmazni, ez iránt a jövő számban mondom el véleményemet. Osztrovszki József: Nyilatkozat. A „Hölgyfutár“ 131. számában, a Miskolcion tar­tatott Kazinczy-ünnepre vonatkozólag, névtelen levelezőtől, egy gúnyiral jelent meg. Valamint sajná­lattal láttuk, hogy a Hf.-ban ily ráfogásoknak is hely adatik , úgy nem kevésbbé elszomorító az, miszerint városunkban is találkozik oly bherostratusi lélek, ki a legszentebb nemzeti emlékekből is gúnyt ütni nem pirul. — Mert hogy e közleményben minden el van ferdítve, tisztán kiderül onnan, ha valaki ez ünne­pélyről a Pesti Napló 2919. sz. és a Vasárna­pi Újság 46. számában megjelent egymással tel­jesen összevágó s hitelesen megirt miskolczi levele­ket a Hf. ezen emlitett soraival egybehasonlitja. Hogy pedig a nevezett közleményben, az ünnepély némely részletei szándékosan s részakaratúlag is vannak elferdítve, kitetszik azon gúnyoros hangból, mely­­lyel népünnepünk mintegy pelengérre akartatik állítva lenni. Tudja meg tehát névtelen közlő , hogy azon nép­ünnep nem egy mellék-utczán, s nem is a c­s­i­z­­madia színben, hanem a miskolczi piacz kellő közepén, a nj magyar timárezék házában tartaték meg; s nem is Fülöp Mih­áy ref. lelkész elnöklete alatt, hanem felsőbb engedély mellett, önmagában önmagától egybegyülve, s örvendezve; s nem is a csizmadiaczék kántusa (mert ilyen még ekkorig Mis­­kolczon nincsen), hanem a ref. egyháztanács (1858— 185. a. biztosított) oltalma, felügyelete, s pártolása alatt álló polgári éneklőkar zengedezett ottan. Igaz ugyan, hogy ez éneklőkar mindenféle iparosok­ból alakult, kik terhes munkájok után megtakarított pihenő óráikat ily ártatlan önképzésben kívánják élvezni, hogy a tanuló ifjúság — időszakonként elő­­fordu­l szünnapjaiban, temetési s más egyházi szer­tartásoknál, — öszhangzatos énekeik által a jobb íz­lést és buzgóságot emeljék, de ezért épen nem érde­melnek gunyort. — Az sem igaz, hogy az oda hor­­­­dott ételt és italt minden mester tányér és kések nél­kül fogyasztotta volna; mert ha bort és ételt tudtak oda vinni, bizonyára poharakat, tányérokat s késeket is képesek lehettek — egyszerű iparosok módjára — kiállítani, ha szinte nem ezüstből is, mint a milye­nekkel akkor ejtve névtelen körlő talán vacsorálha­­tott (?) volna. — De még az sem igaz, hogy a csiz­madia ezédmester és atyamester is szónokoltak, mi­vel hogy ezek ott sem valának.— Kár volt tehát név­telen közlőnek ily módon hívatlanul föllépni, mert ha netalán magas rangú volna, még akkor is tisztelhetné a munkás iparos nép örömét; ha pedig valami módon (a­mi nem épen hihetetlen) az iparos nép osztályából eredhetett, nem illik saját fészkét rugdalni. Egyéb­iránt igazoló sorainkat egy miskolczi igen érdemes levelezőnek, Dobos Dániel úrnak ama nyilatkoz­­ványával zárjuk be: „A Kazincsy-ünnepély Miskol­­czon mindenütt oly nemesen s oly értelmesen ünne­­pelteték meg, hogy a ki azt homályositani akarja, az csak maga magát lubiczkolja be.“ Az összes miskolczi polgári éneklőkar. KÜLÖNFÉLÉK. — Erdély Széchenyije, a két hazában egy szívvel tisz­telt M­i­k­ó Imre gr. folyó hó elején Miskolczot látogatta meg erdélyi honfitársa, a régibb időből kitünőleg ismert Weér Farkas és Kazinczy Gábor társaságában. Alig szálltak le esti 8 óra után a korona-vendéglőben, azon­nal hire futott ő excra megérkeztének s számosan jöt­tek üdvözölni a nagy érdemű hazafit, különösen a pro­testáns tanári kar tagjai, a szinésztársaság igazgatósága, s többen a helybeli polgárok közül, végre a polgári éneklőkar is jelentkezvén, néhány nemzeti dal elzengé­­sével tisztelkedett ő excjának. Általában több oldalról oly élénk jelei mutatkoztak a hódoló ragaszkodásnak, hogy hangosabb nyilatkozatait csak a gróf ismert sze­rénysége mérsékelhette némileg. Más­nap a derék ven­dégek, Lévay József is hozzájuk csatlakozván, Bánfal­vára Kazinczy Gáborhoz utaztak, hol — mint biztos for­rásból értesülünk — Tompa Mihály, Balássy Ferencz s többen a ház barátjai közül csakhamar érdekes kört ala­kítottak a gróf körül, s mivel épen Imre napja is volt, szives jó kívánásokban nyilvánították iránta hazafiul őszinte tiszteletüket. Néhány napi mulatás után nov. 10 én ismét Miskolczra érkezett ő excja s azon estve a színházat is meglátogatván, más­nap reggel folytatta út­ját Erdély felé. — B­e­r­n­á­t Zsigmond 1000 pertnyi alapítványt tett a sárospataki főiskolában egy moldvai szegény magyar protestáns ifjú képeztetésére. — A bécsi polytechnikum magyar ifjaitól 130 új írtot kaptunk a nemzeti múzeumban fölállítandó Kazinczy­­szoborra A lelkes ifjaknak, kiket e szép tervre néz­ve a kezdemény dicsősége illet, megnyugtatására kije­lentjük , hogy a fenn kitett összeget a nemzeti múzeum igazgatójának átadták , ki is a takarékpénztárba tette, hogy addig is, míg a szobor elkészítésére szükséges költség teljesen begyülend, az e czélra érkezett első ado­mány kamatozzék. — Megjelentek: „Vecsey Sándor újabb költeményei.“ A tizenöt ívnyi 16 rétű kötetbe, csinosan kiállítva, Wodianer nyomdájából került, s ára­­ ut írt. — A „Vasárnapi Újság“ közzéteszi az asztalosmes­terségben előforduló műszavak összegyűjtésére kitűzött pályázat eredményét. A fölkért bíráló urak (Ács Lajos, Merényi Henrik és Molnár József pesti asztalosok, kik munkájukat Bugát Pál akad.­tag hozzájárulásával végez­ték) a beérkezett pályaművek közül az 5 dik számúnak ítélték a jutalmat. Felbontatván a jeligés levélke, abból Kiss Sámuel debreczeni asztalosmester neve tűnt ki. Kettőt a pályamunkák közül csaknem hasonló dicséret­tel említvén föl a bírálók s a jutalmazottal együtt e ket­tőnek kiadását is indítványozván, ezeknek jeligés levél­két is fölbontattak, és kitűnt, hogy az egyiknek (1. sz.) S­e­r­­­i Sándor asztalossegéd Párisban, a másiknak pedig (3. sz.) Szathmáry S. Ferencz gépészt s munkave­zető Kolozsvárit a szerzője. — Dr. Eisert Otto, mint a pestbudai dalárda titkára, en­nek f. hó 3. tartott nagy gyűlése eredményét következőben közli: „Az egylet igazgatójául és elnökéül (újólag 3 évre) Thill Ferdinánd ur, (egy évre pedig) egyleti titkárul dr Eisert Lajos Ottó, egyleti pénztárnoknak Krenner Ká­roly ur, levéltárnoknak Heyek Adolf ur, választmányi tagokul következő urak választottak : Ábrányi Kornél, Brand Mihály György, Barczen Gábor, Eisert Tivadar, Eszterhay Ferencz, Feley Antal, Gosztonyi János, Gos­­senheimer Ede, Halbauer Vilmos, Heffler Antal, Haris Mihály, Hollósy Béla, Járosch János, Kanovics Mór, Karczag József, Kunz Nép­ János, Lustig István, idősb Mitterdorfer János, Malagúz Ignácz, Müller Károly, Rai­ner Gergely, Raab Pál, Purmann József, Lehelley Ödön, Schmidt Gyula, Sester Armin, Vogl Alajos, Wiesaner Ferencz, Wikus Ferencz és Wanko Károly. Továbbá, miután az egyleti titkár az egyleti ügyvitel minden ágá­ról szóló jelentését előadta, azon határozat hozatott, hogy a téli félévben két hangverseny, még pedig advent- és böjtben fog rendeztetni, azon meghagyással, hogy min­den zenei előadás az intéző választmány rendezésére bi­­zatik. Az előterjesztő­t pénztári kimutatás szerint a be­vétel 1858. évi oct.­­ től 1859. évi sept 31-ig 4680 frt 42 kr o. ért, mely összeg a múlt esztendőből fennmaradt 27 frt 25 krral tesz összesen 4707 frt 67 krt o. ért; eb­ből levonván az 1858. évi oct. 1-től 1859. sept. 31-ig történt kiadások, 4565 frt 92 krral, maradt oct. 1-vel pénztári hátralék 141 frt 75 kr o. értően. Végre azon Magyar könyvészet. 286. Utazás Kalifornia déli részeiben. Irta Xan­­t­u­s János, Pesten, Laufler és Stolp kiadó könyv keres­kedése tulajdona 1860, nyomatott Herz Jánosnál, 8rét, 191 lap. 287. Szentek Élete. I. Rész, irta Zalka János, Esztergom főmegyei áldozár, a szentséges római pipa tit­kos kamarása, a pesti magyar egyetemben egy­ház­törté­nelmi tanár és hittudor. Kiadja a Sz.-István ársulat. Pest, nyomatott Emich Gusztávnál 1859. 4 rét 312 lap. Ára 2 frt a. é.

Next