Pesti Napló, 1866. június (17. évfolyam, 4834-4858. szám)

1866-06-03 / 4835. szám

125-4835 Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7. szám, 1. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok, hirdet­mények) a kiadó-hivatalhoz in­­tézendők. Vasárnap, junius 3. 1866. 17 évi folyam. Hirdetni: 7 hasábos petitér eg) .•••••­•k­ hirde­tésnél 7 nj kr. Bélyegdíj külön 30 nj kr. Nyílt­ tér: 5 hasábos petit sor 25 nj kr. Előfizetési feltételek: Vidékre, postán: ▼agy helyben, házhoz hordva: Félévre . . 10 frt 50 kr. o. é. évnegyedre . 5 frt 25 kr. o. é. Junius hó 1-től kezdve előfizethetni PESTI NAPLÓ-ra. Előfizetési A*r . Junius—augustusi 3 hóra..............................5 frt 25 kr. Junius— septemberi 4 hóra..............................7 írt ki. A „PESTI NAPLÓ“ kiadó­hivatala. ha, akkor a székelyszékeket el nem tilt­hatja attól, hogy az azokkal hasonló ha­táskörű főkirálybírókat ők válaszszák, s másfelől, ha a megyék élén álló személyi­séget nem a kormány nevezi ki, akkor, hogyan gyakorolhatná a felelősséget ? A székelyszékek főkapitányainak visszaállí­­tásával a kormány bírja a kívánt közeget, a­nélkül, hogy a székelyek választási jo­gát sértené, sőt visszaállításával csak oly törvényt teljesít, a­mit Leopolddali alap­­szerződésünk is elismert. DÓZSA DÁNIEL.­­ Fest, junius 2 1866.­­ Vélemény az erdélyi részek assimilatiójáról. v. Szólok most már Erdély összeilleszté­séről k­ö­z­i­g­a­z­g­a­tási tekint­e­­tekb­el. Közigazgatási szempontból a nemzeti fejdelmek korában a vármegyék főispán­jaik, a székelyszékek főkapitányaik, s a Királyföld részint ispánja, részint az egyes törvényhatóságok élén álló főbírók által függött össze a fejedelmi tanácscsal, s ugyanezen közegek által függöttek ösz­­sze ezen hatóságok később a fejedelmi ta­nácsot helyettesítő királyi főkormány­székkel. E szerint közigazgatási tekintetben a vármegyék, székek, vidékek és a fejdel­­mi kormány közt közép közeg nem létezett, s jövőre sem létezhetik, és pedig azért nem, mert: a) A kormány­ felelősségnek akadá­lyául szolgálna az, ha intézkedései, me­lyeket a megyékhez tennie kell, közben­ső közegeknek, ha csak expeditionális el­járásai által is késleltetnének, annyival in­kább, ha e közép­közeg félremagyarázá­sainak vagy helytelen ellenokoskodásai­nak lennének kitéve intézkedései, és mert: b) A megyék, a­mennyiben sérelmeik miatt akarnának folyamodni a népképvi­­selethez, oly felelősséget kellene kérdőre vonatniok, mely a kormány s egy közép közeg közt megoszlik, s úgy a felelőssé­get egyik a másikra hárítván, az erdélyi megyék lényeges jogi­ hátrányban lenné­nek azon többi megyék mögött, melyek egyenesen érintkeznek a felelős miniszté­riummal, s főnökeik a felelős kormány di­rect intézkedései alatt állanak. —­ De : c) Ily közép közegre a közlekedés mos­tani fejlettségében mi szükség sincs, mert a kormány a magyar királyság főváro­sában elég közel van arra, hogy a me­gyéket közvetlenül gyorsan és erélyesen administráltassa; s igy a szükségesség által nem lehetne indokolni azon tetemes kiadást, a­mit a mostani költségesebb hi­vataloskodás korszakában ily ötödik ke­rékre a közadóból ki kellene vesztegetni. Ily összeget lehet szebb, ett a részekre nézve hasznosabb intézkedésekre szen­telni. Azonban : d) Ily közép közeget létesíteni sem lehet, mert a felelős miniszteri rendszer közé dicasteriális rendszerű közeget — mind például az erdélyi főkormányszék volt — beilleszteni teljes sehetlenség, mert ezt vagy maga a felelős kormány nevezné ki a mely esetben nem tudom mi értelme lenne az egésznek, vagy Erdélynek kel­lene azt megválasztani, a mely esetben­­ miniszteri felelősséghez való joga Erdély­nek eo ipso elveszne. Ily összeházasítás: a dicasterialis rendszernek a miniszteriá­lis rendszerre­ különben is tökéletes poli­tikai absurdum. De ez Erdélyre nézve még azon lényege hátrány volna egy ily közép közeg, hogy akkor a minisztérium osztályainál sajá területei képviseltetését nem igényelhet a­mit ellen esetben igényelhet, miután tör­ténelmi tény, hogy Erdély három rész mindig illetőséggel bírt a közös kor­mánynál. Ezek szerint a felelős kormány csak­ egyenes összeköttetésben állhatván a vár­megye­hatóságokkal, kérdés: bírnak-e­­ erdélyi megyehatóságok a Magyarorszá­giakhoz hasonló közegekkel, vagy szü­ksé van-e itt sarkalatos reformra ? Erdélyben a vármegyei részeken épp úgy meg vannak a megyék élén a főisp­­ők, kik egyszersmind az unió után a­­­rályságnak ép oly dignitariusai, s mi olyanok, ez idő szerint, tagjai a fels háznak, így az erdélyi vármegyék közigazg­­ási assimilatiójára nézve semmi lény­­esb átalakítás nem szükséges, csak igazságszolgáltatás élére az első alispánt kell visszaállítani, ki egyszer­smind a főispán távollétében a megyei közigazgatás élén áll. A Királyföldre nézve a szász ispán áll a közigazgatás élén, ki a tör­vényerővel ugyan nem biró, de gyakorlat folytán érvényesített „szabályozó pontok“ szerint is őrködni tartozik a Királyföldön a közigazgatási, törvénykezési és gazdá­­szati rendeletek pontos teljesítése felett, gondoskodni a községek javainak gyara­­­­pításáról, utak készítéséről stb. Egy szó­val : a szász ispán hatásköre azonos a többi megyei főispánokéval. Ezen közeg által a­ kormány fenntart­hatja közigazgatási összeköttetését a szé­kekkel, ámbár úgy az igazságszolgáltatás, mint a czélszerűbb közigazgatás szem­pontjából végre is a rendkívül apró szász székhatóságoknak reducáltatniok kell új politikai beosztás alapján két vagy három megyehatósággá, mert akkora terület, melylyel több magyar vármegye nagyság­ban versenyez, tizenegy külön megyeha­tóságot nem képezhet, és nem kiválólag akkor, ha a közigazgatás­i igazságszol­gáltatás az állam költségén fog vizetni, a­mely esetben nemcsak a Királyföld, de egész erdélyi terület új politikai felosztá­sa elkerülhetlenné válik, a­mire nézve a részeknek csak annyi észrevétele lehet, hogy ezen új beosztás az illető részek tör- I ténelmi területén belül történjék, ez alka- l lommal rectificáltatván ezen ős részek ha­tárai, a melyekből hosszú századok alatt különböző átfoglalások történtek, mint p. o. a Székelyföldből, melynek igen szép része foglaltatott Felső-Fehér me­gyéhez. A­mi a Székelyföld közigazga- t tási assimilatió­ját illeti, ide semmi új közeget teremteni nem kell, s csak visszaállítani azt, a mi positív törvé- I nyeknél fogva létezik, és soha el sem is töröltetett. A mi a megyéknek főispánja, a jász-ku­nok kapitánya stb., az volt az egyes székek élén a főkapitány. Ezen méltóság állott úgy a megyei­­ bandérium, mint a székek administra- I tiója élén, s mint a kormány közegét, s az Appr. Const. III. r. 76. ez., a Comp. I Const. II. r. 1. ez. és a leopoldi diploma I 7-dik pontja szerint a fejedelem nevezte ki. Ezen tisztségnek, mely so­ha el nem­­ töröltetett, visszaállítása törvényes, mert létezése törvénybe van foglalva. • Korszerű, mert az erdélyi emberek feje i­s izzad azon problémán, hogyan lehet azon ■ s jogot, hogy főkirálybiróját a székely vá­­, I lasztja, a miniszteri felelősséggel kiegyez­­­­tetni? E probléma meg van oldva azon­­ közeg visszaállításával, melyet joga van -­ a kormánynak nevezni ki, s mely régen II is a székek közigazgatásának élén állott. - s míg a választás alatt álló főkirály bírók­­ ugyan oly hatáskörrel bírtak a székekben, -1 mint a szintén választás alatt álló első -i alispánok a vármegyében, a mint ezt a s marosszéki levéltárban levő 1656—91-ig s menő törvénykezési jegyzőkönyvekből jó­­ átláthatni. .­ De ezen hivatal visszaállítása szűk­­,­séges is, mert hogy közigazgatásnak ■-1 törvénykezésnek és mindennek kizárólag e­z egy és oly egyén álljon élén, ki a mel r-1 lett a felsőház tagja lévén, sokszor hu s­zamosabban távol van megyéjétől, ez is I correct berendezésnek nem mondhat r-­ n­. — Egyébiránt is szükséges, hogy ig I a megyei ügyvitelnél a nép választá i-1 si joga, s a felelős kormány kellő befo­­g I ly­ása egymást ellenőrizze; de a vissza I állítás igazságos és méltányo­s J is, mert most, midőn a közadózás elfoga­­­­dása által a székelység is adózik, meg­­­ várhatja, hogy az államköltségén az U­ni­ó közigazgatása is éppen úgy berendezv­e­ legyen, mint a többi megyehatóságok. De a kormány kénytelen is ez© a­ méltóságot visszaállítani, mert ha a tőr­ve-­ vény meg fogja engedni, hogy az els­­z­­ alispánokat a megyék válaszszák tovább. A képviselőház j­únius 2-án tartott ülése. . (**) Elnök : Szentiványi Ká­­­­roly; az ülés jegyzőkönyvét vezeti gr.­­ Ráday László; a szólni kívánókat jegyzi : Joannovics György. A szerdai ülés jegyzőkönyve felolvas- , tatott, és Ghiczy Kálmánnak közakarat-­­ tal elfogadott indítványa értelmében tett­­ egy pont stiláris módosításával hitelesít- ■ tetett. Csengeti Imre. Nekem még egy észrevéte­­­­lem van, és azt a t. ház engedelméből leginkább­­ azon czélból vagyok bátor előadni, hogy annak, ha a jegyzőkönyvben nem, legalább a naplóban , nyoma legyen. Némelyek nem a házban, hanem a hízón ki­­­­vül, a­mennyire én értesültem, ezen határozatot­­ nem azon értelemben fogják fel, a melyben azt­­ maga a t. ház vette, midőn a végzést hozta. — Igaz, hogy a választást, melyet ez esetben nem­csak a törvény, hanem maga a t. ház is elren­delt, meggátolni nem lehet; de másrészről azt sem lehet tagadni, hogy ezen határozat által az illető főkormányszék vagy kormányhatóságok egyáltalában nincsenek felmentve azon köteles­ség alól, melynek teljesítését tölök nemcsak Vas megye központi bizottsága, hanem az egész nemzet várja. (Helyeslés.) Fordultak elő esetek nemcsak Vas megyében, hanem másutt is, hogy a főispánok vagy administrátorok erélye abban kerestetett, hogy a megyékben fennálló egyet­len-egy alkotmányos testület, a választásra fel­ügyelő központi választmány kívántaival némi­leg ellentétbe helyezzék magukat. Én ezen ál­lást sem helyesnek, sem törvényesnek, sem különösen a mostani helyzetben — megenged­hetőnek nem találom. (Helyeslés.) Igaz az — és ezt ki is mondta a t. ház — hogy a központi bizott­ság, mely maga tett ide jelentést a választás megakadályozása iránt, a választást meg nem gátolhatja; de az is igaz — és azt hiszem, eb­ben osztozik velem a t. ház — hogy a mellett, hogy ezen végzést hoztuk, elvárjuk a főkor­­mányszéktől, hogy kötelességét teljesítse, és a provisorius hivatalnokok törvényellenes beavat­kozása elé gátat vessen. (Zaj, ellenmondás.) Nem akarom ezt jegyzőkönyvbe vétetni, csak a ma­gam véleményét mondom ki. Igaz, hogy ha nem törvényes, nem felelős, nem parlamenti kormány­nak vagy hivatalnokainak beavatkozása a vá­lasztásokra megengedtetik, eltüretik, akkor az országgyűlés merő illusio lesz. (Igaz.) Akkor a népképviselet czélja és érdeke egészen ki lesz játszva. Én tehát csak ezen tekintetből mondom el véleményemet, melyhez ragaszkodom, egye­dül azon tekintetből, hogy a naplóban nyoma legyen, és a t. ház határozata más értelemben ne vétessék. E felszólalásra, mint a beszéd bevezető része maga is érteti, határozat nem ho­zatott. Ezután elnök úr a házhoz időközben­­ érkezett következő irományokat jelent­i be, u. m.:­­ Bereg megye orosz népességének nevében, a nemzetiségek érdekében többen kérik az ország­­ politikai egységével összeférő vallási, közokta­­­­tási és közigazgatási kívánalmaikat törvényho­­zás útján megállapíttatni. Ezen folyamodvány­ban olyanok foglaltatnak, melyek három kikül­­­dött és már működő bizottság, t. i. a megye­i rendezési, vallás- és közoktatási, és a codifica­­­tionális bizottság körébe tartoznak. E kérvény talán azon a bizottsághoz kellene utasítani. ’ B­ó­n­i­s Samu legjobbnak véli a kérvény­t bizottságnak kiadni , az majd által fogja tenn­i az illető bizottsághoz. Ezen elfogadott vélemény '5 alapján a kérvényi bizottságnak adatik ki, od­a utasítással, hogy ez, ha szükségét fogná látni , az illető szakbizottságokhoz tegye át. (He­­­­lyeslés.)­­ E­l­n­ö­k: A moldvai szélen lakó Ghimet bükki, középlaki és több szélbeli magyar és ro­­­­mán csángó lakosok, több század éves, irtáso­s, birtokaik megválthatása végett, a nagy-szeker­i. tartományi gyűlésnek beadott kérelmüket felke­r retni és felfedezett sérelmeiket törvény által or­vosoltatni sürgetőleg kérik.­­“ E kérvény a kérvényi bizottsághoz utasittatil st Thurdossin, Árvamegyébe kebelezett mező­­- város elöljárói és volt úrbéres lakosai, az urbér törvények némely pontjainak homályos volt­a miatt, az uradalom által ellenök indított perbe­n" tetemes kárt szenvedvén, ezen pontok világo­sabb magyarázata iránt folyamodnak. E kérvény azon megjegyzéssel utasittatik a kérvényi bizottsághoz, hogy azt, ha annak szül­ségét látta, a codificationalis bizottsághoz tegy át. (Helyeslés.) »” Czibur Gusztáv, feledi lakos és földbirtoko­s Jekkelfalusy Lajos, szepesmegyei föszolgabi­­pe ellen adott be kérvényt, melyben a nevezett hiv­a­­talnok ellen, több rendbeli panaszokat hozvá ,a fel, szigorú igazságszolgáltatást kér, minthog sem a megyei főispáni helyettes, sem a magyi kir. udvari kanczellária kérésének helyt net le engedett. E kérvény a kérvényi bizottságho­­a utasittatik. I­­ Özvegy Pfaff Józsefné, Mohác­s mezővárosa­­ rendezett tanácsa törvényszéke ellen, ennek e. hűtlen és súlyosan bűnös eljárása miat már febr. I­­ hó 5 én felterjesztett panasza érdemében adott be újabb folyamodványt, mely a kérelmi bizottság­­n­k­hoz utasittatik. n Pettykó György a munkácsi uradalmi önkény 8! ! alóli felmentetése, sérelmei orvosoltatása és meg­­­­­­számoltatása tekintetében illetékes bíróság kikül­­detése iránt adott be folyamodványt. A kérelem­­ hasonlóan a kérvényi bizottsághoz utasittatik. I ^ Következett a napirend, — az állandó I­I . igazolási bizottmány jelentéseinek olva­­s­sását« 1 » 1 Gr. Ráday* László előadó olvassa ! ! Bay György Bereghmegye m.-kaszonyi, ‘­i valamint Koller Antal Esztergom-1 | megye köbölkuti kerületi képviselők vá­­l­­asztásairól szóló jelentéseket; mindkét 1 j választásról szóló jegyzőkönyvek a tör-1 j ' 1 vényes kellékek szerint lévén kiállítva, 1 ;­­ az utóbbi választás érvényessége ellen | ‘ benyújtott hét pontos óvás pedig a tör- , vény kívánta okadatolást merőben nél­­' i külözvén, a bizottmány a szabályszerű ] ' ‘ napok fenntartásával igazolást indit­­t­­ ványoz, mit is a ház egyhangúlag elfo­­­­­­gadott. Hosszú József előadó olvassa Kará-I a ■ csony János erzsébetvárosi képviselő I I megválasztatásáról szóló jelentést; a vá- I a ■ lasztás rendben történvén, a bizottmány I ! végleges igazolást indítványoz, mit is a I ház egyhangúlag elfogadott, it­t Ugyanazon előadó olvassa Gáll Jó­­­zsef és Wagner Frigyes Segesvár szék­­­­és város képviselőinek választatásáról, va­l­­­­lamint ezen választás ellen benyújtott B panaszos kérvényről szóló jelentést. A­­ felhozott kifogásokat e bizottmány eléggé s­­ok adatoltaknak, s igy figyelembe veen­­­­dőknek találván, e választás ellen vizs­­­gálat elrendelését véleményezi, s vizs­­­gáló tagul Prugberger József selme­­n­czi képviselő kiküldését indítványozza. A "­ ház­as véleménynek vizsgálat elrendelési f" részét eléggé indokoltnak találván, azt i­s­ elfogadja, s a vizsgálat elrendelését ha­­­tározatilag kimondja; a vizsgáló tag egyé­­­­­niségét illetőleg azonban Szentkirályi Zs Mór és Hiliki Gál János indítványára is­ a bizottmányi javaslat elejtetett, és vizs­­­­gáló tagul Trausc­henfels Emil Bras­­c­­só városi­ képviselő lett kiküldve. K­. E tárgygyal az igazolási jelentések­be­­,rá­fejeztetvén, gr. Károlyi Ede egy indu­­­lta­ványt nyújt be, mely tizenegy képviselő­­ által aláírva, a rendkívüli időjárás okozta a­ csapás és innét félhető ínség tárgyában is zárt ülés tartását kívánja.­­ ’ Ezen indítvány az aláírók neveivel az együtt felolvastatván, elnök a nyílt ülést m a ez alkalomra berekesztettnek jelenté ki, :BZ s felszólitá a karzatok igen számos közön­­­e­­ségét a­­ távozásra. na A félórai várakozás után megkezdődött ne zárt ülésben b. Orczy Béla, Ivánka Imre, Dettrich Zsigmond és gr. Ká­­to­r­­­­­y­i Ede külön-külön indítványt tettek tő­­le az elnöki asztalra, melyekben hivat­kozva a közelebbi fagy által okozott ez­­en számos károkra, s az innét következhető 11 népviségre, a házat felhívják rendel­kezése alatt álló oly intézkedések megté­­telére, melyek a fenyegető csapást enyhit­­­té­­sék. Az indítványozók e czélból hét vagy bő­ kilencz tagú külön bizottmány kiküldését iy­ javasolják ; b. Orczy B. pedig az anya­­■’rá"­gi érdekekben már kiküldve levő bizott' ’lyo­­mányt vélné utasítandónak, hogy ezen nyí­l ránk nézve igen nagy fontosságú ügy­ben mielőbb tanácskozzék, s az alkalma­­nyi­tandó segélyeszközök iránti véleményei m­e­­­jelentését a ház elé hova előbb benyújtsa Ezen indítványok némi támogatásait ,m­i, felolvastatott Izsák és Kis-Kőrös községei He- ! kérvénye is. Ezen indítványok által szándékolt ezé­des» kivihetőségi módjai Deák Ferencz álta­llos kimerítőbben fejtegettetvén, valamint a jeni adatok összeszerzése is, miket ily sulyo­ské- körülmények közt a teendő intézkedései ár­ sikere nem nélkülözhet, egyhangú volt­­ , megállapodás, hogy az anyagi érdekek idö­­ben kiküldött bizottmány utasítandó, béri tárgyban idő halasztás nélkül tanácskozn­at­a , s az ínséget megelőző vagy enyhítő módok­ben­­ és eszközök iránt adatokra fektetett véle­ményt készíteni, s azt megvitatás végett­­ a ház elé terjeszteni. sok- A külön bizottmányt javasló többi n­­­gye­sítvány, minthogy a szádoklott alapot­ igy is eléretik, az illető képviselők állj kjrá visszavétetvén, megállapodás az utóbi­­iva- értelemben történt, valamint abban i­s van hogy ezen indítvány, a végett, hogy m­iegy­nél előbb a ház határozatává tétetvén, gyáz­i bizottmány utasíttathassék, e zárt ülés elos­z­la­lása után nyomban tartandó országos ülé­s­é­ben előterjesztessék. A zárt tanácskozás eloszlása után mint­egy félórás várakozásra a karzatok ismét megnépesedtek, s elnök úr az ülést meg­nyitó rövid beszédében ismerteté az ülés­nek elég szomoru napi­rendjét; t. i. or­szágos intézkedést az iránt, hogy a ked­vezőtlen időjárás okozta csapásokból or­szágos ínség ne következzék. Orczy Béla b. T. ház! Indítványom indoko­lására kevés szóval fogok élni. Ismeretes mind­nyájunk előtt azon csapás, mely az országot je­lenleg fenyegeti, nemcsak hogy a szárazság által eddig már igen erősen megkárosodva látjuk a föld terményeit, hanem a múlt hónap utolsó he­tében járt fagy még fokozta az eddig történt ká­rokat, élannyira, hogy némely vidéken a föld népe egyetlen egy élelmére szükséges anyagjától fosztatott meg, más vidékeken több-kevesebb kár történt, melyet azonban egész kiterjedésében jelenleg meghatározni lehetetlen, a­mennyiben a jelen változó idő körülményeitől függ, vájjon elegendő erő által javulnak-e a vetemények, vagy fokoztatni fog-e a nyomor, melyet az ed­digi csapások következtében a föld népe érez. Ily viszonyokkal szemközt kötelességemnek tartom a t. házat oly intézkedések tételére fel­hívni, melyeket e háznak jelen viszonyai között törvényhozási hatásköre megenged, s melyeket e hatáskör korlátai között e háznak tenni lehet, és felfogásom szerint tennie kell is. (Helyeslés.) Bátor vagyok tehát a t. házat felszólítani, hogy e tárgyra nézve javaslat készítését méltóztassék elrendelni, mely mindazon eszközöket elősorolja, melyek jelenleg ez országgyűlés rendelkezésére állhatnak. Ezen eszközöknek felkeresése és ja­­vaslatképem­ előterjesztése, legc­élszerűbben vol­­­na végrehajtható, ha ezzel azon küldöttséget bíz­­nak meg, melyet az anyagi kérdések tárgyalá­sára e ház már megválasztott. Ezen küldöttség legjobban fogja megítélhetni, és legjobban fog határozhatni a felett, hogy a jelen körülmények között tenni mit lehet és mit szabad, mily esz­közök állanak rendelkezésünkre, hogy ezen nyo­masztó viszonyok megszüntessenek, s a­meny­nyire lehet, a nép az éhségtől megmentessék. Bátor vagyok erre vonatkozó indítványomat a ház asztalára letenni. (Általános helyeslés.) Joannovics György jegyző olvassa az indítványt, mely ekkép szól: Az országnak legtöbb vidékeiből leverő tudó­sítások érkeztek az iránt, hogy a föld terményei fagy és aszály által tetemesen megsérültek, sőt helyenként teljesen elpusztíttattak; ekkér az or­szág lakosainak legnagyobb része, miután sok­­ helyt még a múlt csapásai által okozott károk sincsenek pótolva az éhség és nyomor veszé­lyei által fenyegetve lévén , indítványozo­m, hogy az országgyűlés a jelen törvényhozási viszonyok által megengedett ha­tásköréhez képest és ennek korlátai között méltó figyelmet fordítson oly javaslat készíté­sére, mely az elemi csapások által a földmive­­lőkre nehezedett állapotok megkönnyítésére s majdan orvosolhatására szolgálhasson, egyszer­smind czélszerünek tartom, hogy ezen javaslat­­á­nak készítésével az országgyűlésnek az anyagi kérdések és közgazdászai ügyeknek tárgyalá­sára kiküldött választmánya bizassék meg. Pest, 1866. junius 2-kán. B. Orczy Béla, ■ Pestmegye abonyi kerületi képviselő. II Az indítvány közakarattal elfogadta­tott, s az anyagi érdekek ügyében kiküld­ö­dött bizottmány tagjai felhivattak az ülés után visszamaradni, hogy a legszüksége­­­­sebb előintézkedések már ma megtétet­hessenek a további eljárás gyorsítására.­­ Két óra felé az ülés eloszlott. Országgyűlési tudósítás.­ ­ i­­­ i A codificationalis bizottmány ma (jun. 2.) d. e. 10 órakor tartá ülését, melyben a munkálati sorrend, s a codificatió körül követendő eljárás iránti albizottmányi vé­lemény olvastatott fel, e tüzetes és nagy gonddal készült dolgozatnak tartalma kö­vetkező: _A codficatio tárgyában a képviselőház által megválasztott bizottmány, f. évi május 25-kén és 28 -án tartott üléseiben, alólírott albizottmányt oly czélból küldé ki, hogy adjon véleményt a codificatio körül követendő eljárás iránt; külö­nösen arra nézve: a codificatio különböző tár­gyaihoz képest hány albizottmány alakíttassák , minden egyes albizottmány körébe mely tárgyak utaltassanak ? s az albizottmányok hány tagból,­­ mikép legyenek alakítandók ? A kiküldött albizottmány nem téveszthető szem elöl, hogy a codificationalis bizottmány teendői, főbb alapvonalakban már a képviselőház azon határozata által, a­mely az országgyűlési teendők tárgyában kiküldve volt 12 tagú vá­lasztmány jelentése alapján keletkezett, meg vannak állapítva, s ennélfogva az albizott­­mánynak eljárásában arra kell­ szorítkoznia, hogy lehetőleg kijelölje a codificatio már kitűzött tárgyainak alkatrészeit, s ezeket úgy ossza be, miszerint a rokontárgyak, a szükséges elvegység fenntarthatása végett, egy és ugyanazon bizott­mány köréhez tartozzanak. _ „Továbbá, mivel vannak a codificatio körül oly kérdések, a­melyek megoldása bizonyos alapelvek előzetes megállapítását feltételezi; ezen alapelvek azonban oly tárgyakat is érintenek, a­melyek egy más bizottmány teendői közé vannak sorozva, tehát alulírt albizottmány mellőzhetlen feladatául tekinté, kiemelni azon tárgyakat, a­melyekre nézva­ az irányt adó alapelvet a codif­­cationalis bizottmánynak, egy másik bizottmány­nyal egyetértőleg kell megállapítania. „Végül, minthogy a codificatio némely tárgyai­nak feldolgozása csak bizonyos előmunkálatok mellett lehetséges, alulírott allbizottmány szüksé­­gesnek tartó mind­ezen egyelőre függőben ha­gyandó tárgyakat, mind pedig azon élőmunkák-

Next