Pesti Napló, 1868. szeptember (19. évfolyam, 5504–5528. szám)

1868-09-12 / 5513. szám

Szerkesztési iroda: Úri utcza 6. szám, II. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmen­tetten levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok , hirdet­mények) a kiadó-hivatalhoz in­­tézendők.PESTI KAPIA Szombat, September 12,1868. 19. évi folyam. Előfizetési feltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva­­ Félévre . . 10 írt 50 kr. o. é. Évnegyedre . 5 frt 25 kr. o. I. Hirdetmények díja: 7 hasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 7 nj kr. Bélyegdíj külön 30 nj kr. Kyilt-tér: 5 hasábos petit-eor 26 nj kr. a III. A gyöngébbek kedvéért. ti U-L. czikkeinek figyel * Sept. 11, 1868. után azonban azon aggodal­­mes elolvasása --ug . UiUK­O C101V után azonban azon aggodalom száll meg, hogy ő ezen igen világos fejtegetést szintén nem fogja megérteni. Szolgálok tehát egy másik példával, mely fentebb idézett sorait még csatányo­­sabban c­áfolja meg. Én —­s azt hiszem, nemcsak én — olvastam egy röpiratot Tisza Kálmán úrtól, melyben a többi közt azon indít­vány foglaltatik, hogy ha a megyei­ közvélemény ellentétbe jut a­ parl­amentivel, meg kell a me-­ gyéket szavaztatni, s ha azok-­ nak többsége úgy kívánja, a­ képviselő házat fel kell oszlatni.­­ Szó szerint nem idézhetem ez indít-­­ ványt, mert a könyv nincs kezemnél, de­­ ha U. L . bevégezve Rousseau tanulmá-­­ nyozását, T. K. könyvét előveszi, látni­­ fogja, hogy azt teljes hűséggel adtam­­ vissza. Tisza Kálmán úrnak e terve fényesen­­ bizonyítja fentebbi állításomat, miszerint­­ a vis m­ertines megye könnyen összeütkö-­­ zésbe jöhet a képviselőházzal. Az ellenzék vezére is figyelembe veszi­­ ez eshetőséget, s eszközt is javasol az ily összeütközések elhárítására. Már most, csekély felfogásom szerint, ha az általa javasolt eszköz elfogadtatnék,­­ ha a megyei bizottmányok több­ségének jogot adunk a parl­a­­ment feloszlatására, melyet nem is ő, hanem a nép választott, ez által a megyék inoptima forma fölébe vannak helyezve a parlia-­­ mentnek. Azt hiszem, és elég világos arra, hogy , U. L. is megérthesse ! S igy állván a dolog, a­­ contrére­­ fentebb idézett sorai önkénytelenül ne- t vezetnek. 1 Nem-e vétkes gondolatlanság, ha U. L. j­ó leül czikkeket írni a magyar megyerend- t , szerről, ha pláne az ez iránti nézetek tag- t (­lalásába bocsátkozik, a nélkül, hogy egy ' , nagy országos párt vezérének e tárgyban! ;­­ nézeteit ismerné ? ! 1 iNem tudja-e u. ij., nogy uszajval­,o­mán ur e tárgyról egy röpiratot irt? —­­ Nem tartotta journalistai kötelességének , azt elolvasni ? Vagy oly kevésbe veszi az oppositió­­ vezérét, hogy annak véleményét figye-­­ lemre sem méltatja? — Tán épen Tisza­­ Kálmán urat érti azon „senki“ alatt, ki szerinte „megye és képviselőházról be-­­­szél?“ Ezt aligha hiszem, mert ama lap jobbra­­ is, balra is fenn szereti tartani a jó barát-­­­ságot. E baklövés tehát csak úgy magyaráz-­­ ható meg, hogy U. L. Tisza Kálmán úr­­ említett indítványáról nem tud sem-­­­m­i­t, a­mint maga is bevallja. De ekkor ismét az a bámulatos, hogy­­ a lap szerkesztője, ki ama czikkeket re­ ,­mélhetőleg elolvasta, nem változtatott raj­­­­tuk, vagy legalább egy jegyzetben ki nem javítá munkatársának hibáját. Vagy nincs ama lapnál senki, a­ki e, hazánkra nézve oly fontos megyei kérdés legújabb irodalmát ismerné, hogy a töb­biek tudatlanságát ellensúlyozná ? Ama „bizonyos urak“-ról kimondott gyanúsításokra nincs válaszom. Ez insi­­nuatiók­épen az eddig mondottak által c­á­­foltatnak meg leghatályosabban. Ezeket elvégezvén U. L., litania alak­ba foglalva elmondja, mi nem ellenkezik szerinte a democratiával. Vannak e lajstromban oly dolgok, me­lyek nem oda tartoznak, vannak olyanok, melyeket magam is elfogadok. Így pél­dául én nemcsak azt mondom, hogy „nem­­ ellenkezik“ a democratikus elvekkel, sőt­­ azt hiszem, miszerint szükségkép foly be­lőlük az, hogy a megyei bizottmányok­­ pusztán democraticus alapon választott tagokból álljanak, — hogy a bizottmányok­­ tagjaira a személyes felelősség elve alkal­­­­maztassék, — hogy a megyei tisztikar, bi­zonyos qualificatió mellett, de választas­­­­sék, — hogy a megye önmagát adóztassa­­ meg házi szükségleteire,­­ hogy az igaz­­­­ságot független bírák szolgáltassák stb. Mindezeknek nézetem szerint bele kell­­ menniök az új megyerendezésbe, ha azt is akarjuk, hogy a megye a valódi helyi ön-­­­kormányzat életképes institutiója legyen, "­­ hogy beleüljék új alkotmányunk köze­.­­ De én úgy meg vagyok győződve, mi­­ szerint, ha a vis inertiae, a megye ■­ félretételi j­oga,restaur­áltatnék,­­ ez nem vezetne másra, mint arra, Pöstyén, sept. 8. Azokból, miket U. L. „a democra­­tia és a megye“ czimű czikkeiből eddig idéztem, könnyen azt hihetné valaki,hogy e czikkek írója tökéletesen új ember­ a hir­­lapirodalmi téren. E hitből azonban csak­hamar kijózanodunk, látván, hogy a t. confrére, ha nem is ügyesen, de meglepő könnyűséggel gyanúsít, mi már meg- *­lehetős journalisticai routinere mutat. „Tudtommal — úgymond — nem létezik párt, mely a megyét a képviselőház fölé akarná he­ly­e­z­n­i. Tudtommal senki sem be­szél megye és képviselőház, ha­nem mindenki megye és felelős kormány­ról. — De az már bizonyos urak rész szokásai közé tartozik, hogy a kormány helyett mindig a képviselőházat emle­g­­tik. A végrehajtó hatalom helyett , mely absolut is lehet , a nemzet szabad válasz­tásából alakult törvényhozóit.“ Két dolog van e sorokban, melyet meg­jegyzés nélkül nem hagyhatok. Az első az, hogy 11. L. szerint a me­gyei kérdés csakis a kormány, nem pe­dig a képviselőház érdekeit illeti. Talán hallott már a t. confrére vala­mit a vis inertiaeról, a megye félretételi jogáról. Rousseauban ugyan nincs szó róla, tán Mohiban sincs, de annál inkább van a legújabb magyar megyei mozga­lomban. A megyei táblabíró-politika a megye­­ félretételi jogát restaurálni akarja. Erről­­ talán lesz tudomása U. L.-nak. De azt, úgy látszik, nem látja be, hogy­­ a megye vis m­ertiaeje nemcsak a kor-­­­mány hatalmának, hanem, sőt tán még­­ inkább a parliament ereje és tekintélyé­nek válnék kárára. Mit használt a vis m­e­*!»» mit nem 48 előtt, most nem feszegetem. De az világosan áll előttem, hogy e jog , mai alkotmányunk keretébe illesztve, idegen elem volna benne, mely az orga­nismus fejlődését megakadályozná. A parliamentáris kormány­forma a tör­vényhozási és ellenőrzési hatalomnak a képviselőház kezében való centralisatió­­ját kívánja meg. Mert csak ez adhat a nép képviseletének elég erőt a kormány ellenében. A megyei vism­ertiae pedig — tökéletlen bár , de — parl­iamen­ta­­r­i­s j­o­g. Ha már most a megyét újra ily parlia­mentáris joggal ruháznák fel, ez csakis a képviselőház rovására történhetnék. Ha a képviselőház nem kizárólag gyakorolja a parliamentáris jogokat, ha a megyének megengedjük e téren a parliament hatás­körébe vágnia: az ellenőrzési jogot, mely hatályosan és kellő sikerrel csak­ egy té­nyező kezében összpontosítva gyakorol­ható megosztjuk, s ezáltal az ellenőrzés erejét gyengítjük. Ha a megye is felr­uh­áztati­k a kormány­­ellenőrzés jogával, mint a parliam­ent, az eredmény nem az lesz, hogy két tényező többre viszi, mint egy, hanem lesz az, hogy a két tényezőnek e parliamentáris joga egymást paralizálni fogja. Ezáltal meg volna adva az alkalom a megyéknek magukat ellentétbe helyezni a képviselő­házzal. A vis inertiae mell­ett könnyen súrlódások fejlődhetnének ki a megyék és országgyűlés közt. S e kettőnek viszál­­kodásaiból hasznot nem vonna más, mint a hatalom. Mert a kormányt kétfelé, az országgyű­lés és megye irányában tenni felelőssé annyi, mint annak felelősségét tény­eg illustriussá tenni. Ez egyenesen ellenkezik a parliamen­táris kormány természetével. Ennek fő kelléke egy független, erős, tekinté­let kép­viselőház, mely ne korlátlan, de a leg­főbb hatalom legyen az államban,­­ csak úgy lehet, ha a parliamentáris jogo­kat kizárólag gyakorolja. A megye vis m­ertiaejének visszaállítása által pedig a vármegyék belekontárkod­nának a parliament legfontosabb jogába s ez által ártalmára lennének a képviselt ház hatalmának. És igy a megyei kérdés nemcsak a kor­mány, hanem a képviselőház hatalmána kérdésével is igen szoros, benső összefüg­gésben áll, hogy alp­ar­llame­ntár­is a ko­r­mán­y­­zat formái tán megmaradnának, de annak éltető szelleme las­sanként kihalna belőlük. Nem folytatom ez alkalommal ennek bővebb fejtegetését. Csak U. L. ellenveté­seit kívántam megc­áfolni. S azt hiszem, sikerült bebizonyítanom, miszerint U. L. sem a valódi democratia elveit, sem a ma­gyar megyerendszert, sem a megyei kér­dés újabb irodalmát nem ismeri. S ha a két elsőnek nem ismerése megbo­csátható is, mert nem pusztán az akarattól, hanem a képességtől is függ; — a har­madiknak, a legújabb tényeknek nem tu­dása egy hírlapírónál meg nem bocsátha­tó; — mert ezeket ismerni már — köte­lessége. TOLDY ISTVÁN Pest, sept. — Illetékes helyről a következő sorok közlé­sére kérettünk fel : „Kormányra nézve alig lehet valami hizel­­gőbb, mint ha az ellenzék, más támadó fegyve­rek hiányában, a tények elferdítéséhez kénytelen folyamodni. — Ily szorongató körülmények közt volt a többek közt legközelebb is a „Hazánk,“ midőn 197-ik számában H. A. aláírással egy czikket bocsát közre, melynek kezdetén azon hangzatos tételt állítván fel: „kormányza­tunk ép oly d­aos, mint a kormány politikáj­a,“ ezen phrasist, más érvek hiányá­ban azzal is támogatja, hogy „a magyar táv­írdai hivatalok Bécsből kapják ren­delteiket német nyelven.“ Ha a czikk nagyra­ törekvő írója vette volna magának azon kevés fáradságot, hogy a tényál­lásnak végére járjon, ismert szerénységéről fel kell tennünk, hogy ez esetben hasonló gyanús érvekhez nem folyamodott volna, vagy legalább ily érvelés után tartózkodott volna czikke vége felé a jóakarót játszva, azt mondani: „tudjuk mi jól, hogy sok a nehézség, s azért a „Hazánk“ ha figyelmezteti is a kor­mányt mulasztásokra vagy tévedé­sekre, soha sem tette rész akarat­ból, hanem ellenkezőleg, a legjobb szándékból.“ Hogy ezen legjobb szándék máskor hasonló­­lag támogatott figyelmeztetések közzétételében óvakodóbb legyen, szabad legyen a „Hazánk“-at egész határozottsággal biztosítani, hogy a ma­gyar távirdai hivatalokat érdeklő rend­eletek a m. kir. távirdai felügyelőségeknek közvetlen a­ki. Teljesen alaptalan tehát azon állítás, hogy a magyar távirdai hivatalok Bécsből kapják ren­­deleteiket német nyelven. Ha azt állította volna a „Hazánk,“ hogy a m. kir. távirdai hivatalokhoz jár a Bécsben megje­lenő „távirdai kormánylapok“ czimű folyóirat, ebben tökéletes igaza lenne, s ha ismerné e lap tartalmát és tudná, hogy az az osztrák távirdai hivatalokat érdeklő néhány körözvényeken kí­vül, legnagyobb részben a nemzetközi sürgöny­zésre vonatkozó adatokat, a kül- és belföldi távirdai hálózatokban koronként történő válto­zásokat, s más, a sürgönyirányzás érdekében ok­vetlen szükséges tudnivalókat tartalmazza, meg vagyunk győződve, hogy nem lesz kifogása azok járatása ellen mindaddig, míg a magyar kormány a magyar technikai erőknek a távirá­­szat terén tapasztalt örvendetes fejlődése folytán maholnap kiviheti azon, régebben tervezett szán­dékát, hogy rendeleteit hivatalnokaival egy, a kor színvonalán álló jól szerkesztett távirdai szaklap élén közölheti. Negyvennyolczas párt. III. Az 1848-ki törvények a hadügy közös­ségének elvét igen messzire feszitik. Ugyan­is az 1848: III. t. ez. 8-ik §-a ezt mondja: „A magyar hadseregnek az ország határain kívüli alkalmazását, nem különben a katonai hivatalokral kineve­zéseket ő Felsége fogja a folyvást szemé­lye körül leendő felelős magyar minisz­ter ellenjegyzése mellett elhatározni.“ Tehát nem a honvédelmi, hanem a Felség személye melletti — a közösügyi minisz­ter ellenjegyzése mellett! így ál­lván a tények, kérdjük ismét : ugyan mennyivel „negyvennyolczasabb“ a szélső­bal a Deák-pártnál? Melyik párt működik az 1848-as törvények szellemé­ben ? És vájjon hol van azon jog, mifé­le jog, mi a neve — melyet az 1848. megadott, az 1867. feladott volna ! Hogy azonban megítélhessük, várjon az 1867-ki törvények által feladtunk-e csak egy hajszálnyi jogot is, melyet a hadügy körül törvényhozásunk 1848. előtt gya­korolt, avagy csak elvileg birt, vagy az 1848-ki törvények által birtokába ejtett: tartsunk szemlét az előbbi és mai törvé­nyes állapot felett. Szabatosan kifejti az ebbeli jog­ szem­pontot az 1861-ki országgyűlés feliratai­ban, s miután a szélső ellenzék tacticája azzal rágalmazni a Deák-pártot, hogy az 1861-ki feliratokhoz hűtlen jön, ő ellen­ben azoknak alapján áll, nem lesz kifo­gásuk az ellen, ha a feliratokra hivatko­zunk. „Kétségtelen az, hogy a magyar had­sereg a többi tartományok seregeivel együtt közösen harczolt a hon és Fejede­lem ellenségei ellen, de lény­eges volt mindig a különbség Magyarország és az örökös tartományok között azokra nézve, mik a katonaságot tárgyazzák. Magyar­­ország az örökös tartományoknak s azok kormányzatának minden befolyása nél­kül, önállólag határozta meg a magyar katonaság számát, mint ezt számos tör­vények, különösen az 1802. H-dik t. ez. bizonyítják. Országgyülésileg határozta­­tott meg a magyar hadsereg fentartásá­­nak módja, és pedig gyakran lényegesen eltérőleg az örökös tartományokban be­hozott rendszertől, a megfogyott hadse­reg pótlására szükséges ttenezek ország­gyűlésileg ajánltattak meg, s ezek meg­ajánlásánál csak a magyarországi ezre­­dekben létező hiány vétetett tekintetbe, s az ajánlat a magyar ezredek betöltésére létetett; a többi tartományok katonasá­gánál létezett, aránylag kisebb vagy na­gyobb hiányra soha semmi figyelem nem volt. — Országgyülésileg határoztattak meg az ujonczok állításának módja és fel­tételei, valamint a szolgálatnak ideje is, minden tekin­tet nélkül arra, hogy a többi tartományokban mindezek miként álla­píttattak meg.­­ És az újonczok meg­ajánlásánál nemcsak az vétetett figye­lembe, hogy a magyar ezredek teljes számából mennyi hiányzik, hanem meg­kívánta az országgyűlés azt is, hogy a küldolgok fenforgó körülményei is fedez­tessenek fel előtte, s az ezek szerint meg­ismert szükséghez mérten tette ajánlatát. Bizonyítják ezeknek valóságát törvé­nyeink, melyek közül elég leend az 1840. évi II. t. ez. 1. szakaszát felhoznunk, mely következőleg szól: „Az ország rendei, miután a törvények értelmén sarkalló ki­­­­vánatuk folytában a küldolgok fennforgó­­ körülményeiről s a magyar ezredek­­ jelen állapotjáról ő Felsége nevében érte­­s­­ittettek, a szükség iránti felfedezé­s kö­­­­vetkeztében ennek pótlásául segedelem- s képen, 8 minden ,ebből vonható következ ! 88000 ujonczot ajánlanak, következő fel­­­tételek alatt . . .“ stb. „...Régiebb törvényeink az iránt is kü­lönösen rendelkeznek, hogy az idegen­­ katonaság Magyarországból eltá­volittas­­s­­ék ; a magyar katonaság visszahozassék ; s a magyar várakban magyar parancsno­­­­kok alkalmaztassanak; a magyar hadat­­ főkapitánysága az ország nádorát illesse ! A katonaság élelmezése és elhelyezési­­ felett mindig a magyar királyi helytartó­­­tanács intézkedett, s több ízben, külö­­­nösen 1790. és 1840-ben országgyűlés­i bizottmányok neveztettek ki ezek állan­­­dó szabályainak kidolgozására. Két­ségtelen mindezekből, hogy Magyaror­szág a katonaságot illetőleg is mind köz­jogi, mind kormányzati tekintetben min­dig alkotmányos önállással birt, s az 1848 : III. t. czikknek azon része is, mely a magyar katonai ügyeket kormányzat­i tekintetben, a magyar király fejedelmi ha­­­talmának sérelme nélkül, a felelős minisz­­­teriumra bízta, már előbb fennállott tör­­­vényeink szellemében lön alkotva.“­­ És miben változtatta meg az 1848-a­s törvényhozás az előbbi jogállapotot? - t Nem változtatta meg, csak hallgatók­i szentesítette. Honvédelmi, nem hadügy­­ minisztériumot alkotva, már jelezi, hog­y a magyar hadsereget a fejedelem több­­­­ országainak hadseregétől katonai vezér­let, vezénylet és szervezeti egység tekin­tetében külön választani nem akarja.­­ Minden, a­mit az 1848 ki törvényhozás ten, abból állt, hogy a magyar hadsereg­nek az ország határain kívül alkalmazá­sát (meg nem tiltá, sem a fejedelem had­­uri jogai alól el nem voná), hanem önké­­nyes rendelkezés ellen biztositá, alkotmá­nyos garantia alá hely­ezé. Az 1848. HI. t. ez. 8-dik §-a így szól: „A magyar hadseregnek az ország ha­tárain kívüli alkal -mazását, nemkülönben a katonai hivatalokrai kinevezéseket, ő Felsége fogja a 13. §. szerint folyvást ki­rályi személye körül leendő felelős ma­gyar miniszter ellenje­lzése mellett elha­tározni.“ És várjon az 1848-ki törvényes állapotot miben változtatta meg az 18­6­7-ki törvény­hozás? Nem változtatta meg, hanem kifej­tette, szabatozta; az ország jogait fel nem adta, sőt az 1861-ki feliratok értelmében codificálta, s ez által minden kétely és sophistica fölé emelte és biztosította.­­ Lássuk ugyanis az 1867-ki XX. t. ez. I ide vonatkozó 11—15. §§-ait: 11. §. ő Felségének a hadügy­körébe tartozó alkotmányos fejedelmi jogai foly­tán mindaz, a mi az egész hadseregnek és igy a magyar hadseregnek is, mint az összes hadsereg kiegészítő részének egy­séges vezérletére, vezé­nyletére és belszer­­vezetére vonatkozik, ő Felsége által inté­­zendőnek ismertetik el. 12. §. De a magyar hadseregnek időnkénti kiegészítését s az ujonczok megaján­l­ásának jogát, a meg­ajánlás feltételeinek és a szolgálati időnek meghatározá­sát, úgyszintén a katonaság elhe­lyezését, élelmezését illető intézkedéseket, az eddigi törvények alapján, mind a tör­vényhozás, mind­ a kormányzat körében, a­z ország magának tartja fenn. 13. §. Kijelenti továbbá az ország, hogy a védelmi rendszernek megállapí­tása vagy átalakítása Magyarországra nézve mindenkor csak a magyar törvény­­hozás beleegyezésével történhetik. Miután azonban az ily megállapítás épen úgy, mint a későbbi átalakítás is, csak egyenlő elvek szerint eszközölhető czélszerűen , ennélfogva minden ily esetben, a két mi­nisztérium előleges megállapodása után, egyenlő elvekből kiinduló javaslat fog terjesztetni mindkét törvényhozás elé. A törvényhozások nézeteiben netalán felme­rülhető különbségek kiegyenlítése végett a két törvényhozás egymással küldöttsé­gek által érintkezik. 1­4. §. A magyar hadsereg egyes tagjainak mindazon magyar­­országi polgári viszonyai, jogai és kötelezettségei felett, melyek nem a kato­nai szolgálatra vonatkoz­nak, a magyar törvényho­zás és illetőleg a magyar kormányzat fognak intéz­kedni. 15. §. A hadügynek összes költségei olyképen közösek, hogy azon arány, mely szerint ezen kftliftéerekbe* M­arxinforstrzá" 22. pontokban körülírt előleges értekezés után, kölcsönös egyezkedés által állapit­tatik meg.* * * Mondhatni-e józan észszel és becsületes­séggel, hogy e törvények jogfeladást tar­talmaznak? Nem sokkal igazabb s be­csületesebb volna-e bevallani magunknak, legkivált az 1868-ki honvédelmi törvény­­vivmányai után, hogy Magyarország 1527 óta a hadügyi önállóságot ily ter­jedelemben soha sem élvezte! A mint is ennél nagyobb önállóságot bármi nevű állami szövetségben vagy confoedei adó­ban a szövetség czéljának, a közös biztos­ságnak veszélyeztetése nélkül, egyik félre sem ruházhatni. Szerencsés forradalom az igaz, ennél többet, azaz teljes elszakadást­­ vi­hetett volna ki. De várjon akart-e a nem­zet forradalommal szerencsét próbálni? Mely alkalommal mutatott erre csak haj­lamot is, hát m­ég akaratot? A nemzet az alkotmány s a törvényes állapot helyre­állítását akarta, és erre adta mandátumát mind a két utolsó országgyűlésnek. És ez helyes volt. De akart-e a szélső bal forra­dalmat? Isten mentsen. Tiltakozik ez el­len , és mi nem gyanúsítjuk. Hanem a ki az eszközöket nem akarja — mondjon le a czélról is, mely egyedül amaz eszközökkel volna elérhető — ha volna. Még csak egyet kell megjegyeznünk, a mi azonban nagy fontossággal bir. Az 1848: III. t. ez. 8. §-t épen úgy mint az 1867 : XII. t. sz. 12. 13. §§-ai kiegészítése, betetőzése a honvédelmi rendszer megállapitásával következett be. A magyar hadsereg eszméjének test­­­sülé­­se, az ország ebbeli alkotmányos jogainak garantiája — az összes hadsereg vezérle­tt vezényleti, belszervezet egységének veszélyeztetése nélkül — ezen honvédel­mi intézményben keresendő. A szélsőbal eszmezavar­a e kérdésben elejétől fogva nevetséges volt. A magyar honvédelmi rendszert majd sürgette, majd megint ha a kormány részéről nyilvá­nult a szándék annak behozatala iránt — „kempczének“ mondogatta , mely arra terveztetik, hogy „az országgyűléstől az újonczok megszavazásának joga elvonas­­sék!“ Ily értelmetlenségek ellenében a dis­­cussiónak nem lehet eredménye, és nincs czélja. Térjünk át a delegátíó intézményére.

Next