Pesti Napló, 1868. szeptember (19. évfolyam, 5504–5528. szám)

1868-09-18 / 5518. szám

7­1 . Holnap, azaz 18-dikán délután 5 órakor a Deák-kör saját helyiségén értekezletet tart, mie a tagok figyelme felhivatik. 914—5518. Péntek, September 18.1868. 19. évi folyam­ Szerkesztési iroda: Úri utcza 6. sigm. II. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bér­mente­tlen tévelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó-hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok , hirdet­mények) a kiadó-hivatalhoz in­­tézendők.A plo F. évi october­­­től a „Pesti Napló ” naponkint kétszer jelenik meg. Előfizetési feltételek: Vidékre, postán, helyben, házhoz hordva ! Félévre . . 10 frt 50 kr. o. é. Évnegyedre . 5 frt 25 kr. o. 6. Hirdetmények díja: 7 hasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 7 új kr. Bélyegdíj külön 10 njkr. Nyilt-tér: 5 hasábos petit-sor 26 njkr. Előfizetési felhívás a FISSTI NAPLÓ 1868 dik évi 4-ik negyedévi folyamára. Az előfizetési ár esti lappal egy fitt a következő: A postán küldve vagy Budapesten házhoz hordva. Negyedévre (october 1-től december végéig) . . 5 frt 50 kr. Az esti lap külön küldéséért felülfizetés havonként 30 kr. Pest, september 10. 1868. A „Pesti Napló“ kiadó-hivatala. Pest, sept. 17, 1868. Quousque? A v i d é k r 81. (t. i.) Meddig fog még a baloldal szem­­bekötősdit játszani a közönséggel ? Mikor fog végre előállani nyiltan, mi­kor fogja kimondani őszintén : ezt és ezt akarjuk ? Mikor fogja a népnek megmondani nyiltan: íme czéljain­k, — ime eszközeik, — íme a lehetőség esélyei czélunk eléré­sére ? Mikor fogja végre a baloldal őszintét, tudtára adni a közönségnek, hogy hát kikből áll tulajdonkép azon párt, melyet ön választotta néven b­a­l­k­ö­z­é­p­­n­e­k nevezünk ? Mert mindezt mai nap sem tudjuk. Melyik lap képviseli a balközépi poli­tikát : a „Hon“-e, melynek hasábjain hol Jókai rakja le phantasiájának ábránd­jait, hol Csernátoni kaczérkodik a szélső baloldallal ? Vagy a „Hazánk,“ négy képviselőnek felügyelete alatt ? Kik a balközép párt hívei: azok-e, kik Biharban Tisza Kálmán indítvá­nyára az újonczozási rendelet végrehajtá­sát felfüggesztették, vagy azok, kik azt Komáromban, Grhiczy Kálmán indítványára elrendelték ? Már eddig is feltűnő volt azon — nem tudom akaratlan-e vagy szándékos — zavar, mely a baloldal el árcát a hirlap­­irodalmi téren jellemzé. Még inkább azzá lett most, midőn az ellenzék két vezére, kik a múlt év tava­szán oly meg­iató egyértelműséggel meg­­retiráltak a parl­amentből a vármegyébe, s ezáltal jelt adtak egy retrográd mozga­lomra a parliamentáris rendszer ellen, egy­szerre homlokegyenest ellenkező eljárást­­ övet az ujonczozás kérdésében. Valóban ideje volna már a közönséget f­el­világosí­tani a baloldal tagjairól, czéljai és eszközeiről. Kívánjuk ezt a magunk, a b­a­l­k­ö­­zép és a politikai morál érdekében. Kívánjuk tudni a magunk érdekében, hogy végre tisztában lehessünk az iránt, kik tulajdonképen ellenfeleink , mennyi garantia van bennök, mennyi politikájuk­ban a haza sorsára nézve ? — Tudni kí­vánjuk, mit akarnak és mikép akarják, hogy eljárásunkban irántuk sem a haza érdekeit, sem az igazságosság szabályait meg ne sértsük. Kívánjuk tudni a politikai morál érde­kében, mely nem tűri azt, hogy alkotmá­nyos országban, hol nézeteinek nyilvání­tására, pártjának növelésére teljesen sza­bad keze van mindenkinek, a nép egye­sek vagy pártok czéljai és eljárása iránt félrevezettessék. Kívánjuk tudni végre a balközép érde­kében. E párt szóval parliamentáris párt­nak hirdeti magát, mely czéljait, eszközeit nyiltan bevallja, s alkotmányos eszközök­kel többséget szerezvén magának, kormá­nyozni akar. Tetteivel ellenkezőt bizonyít. Mert csekély nézetünk szerint, egy va­lódi parliamentáris pártnak főkellékei,hogy párt magában egyetértő, szilárd­­­l­­gen, kifelé pedig őszinte. Megvannak-e ezek a baloldalban?­­ „Hazánk“ a múlt héten az államjogi ülések felett polemizálván a „Napló ”t kijelenté , hogy programmjának Adriát megnyerni reményű. A „Hon“ Attria megnyerését fölöslegesnek tartja. Már most melyik a balközép nézete? Emlékszik a közönség azon szakadásra a baloldalban, mely a „Hazánkénak lé­teit adott. A szakadást uj fusio hirdette. A „Hon“ kijelenté, hogy ő a balközép közlönye, ugyanezt olvassuk a „Hazánk“ czímében.De e híres fusio daczára azt lát­tuk, hogy a párt két közlönye nagyon el­térő i­takon jár, — azt láttuk, hogy a bal­közép parliamentáris vezérei ha hírlapilag felszólaltak, tették ezt a „Hazánkéban, nem a „Hon“-ban. Mintha a „Hazánk“ férfiai a „Hon“-t maguk sem tartanák pártjuk orgánumának. De nem is tart­hatják. S ha ez így van, nincs-e jogunk a kö­­­zönség felvilágosítása érdekében felszólí­tani a balközép vezéreit: besavouíroz­­zák nyiltan a „Hont,“ — vagy tegyék magukévá nyiltan mindazon, a „Hazánk“-éval homlokegyenest ellenke­ző czikkeket, melyeket a „Hon“ munka­társai elkövetnek,­­ hogy a közönség végre tisztában legyen magával az iránt, vájjon egy országos párt nézeteinek képvi­selője gyanánt tekintheti-e e lapot, vagy pedig pusztán Csernátoni úr és társai egyéni szeszélyeinek színhelyéül? De hát­­ kik fognak e felszólításra illetékes feleletet adhatni ? Eddig a közönség Ghiczy Kálmán és Tisza Kálmán urakat tekinté a bal­közép vezéreinek. Egy hét előtt még min­denki kettőjüktől várta volna a felvilágosí­tást. Kitől várjuk most, ki felelhet illetéke­sen a balközép nevében most, midőn a két vezér ily éles ellentétbe jutott egymás­sal ? Valóban nem tudnók, kihez intézzük e kérdéseket, ha a „Hazánk“ czímén nem olvasnók, hogy az a „balközép kölönye,“­s hogy egy párt­bizottmány felügyelete alatt szerkesztetik. A ,,Hazánk “-hoz fordulunk tehát szí­ves felvilágosításért a következő kérdé­sekre : 1) A balközép hit közlönyének tekin­ti-e a „Hazánk“ pártja a ,,Hon“-t? 2) A párt eddigi két vezére, Ghiczy K. és Tisza K. urak közül, kik egymással éles ellentétbe jutottak, melyik hagyta el a párt álláspontját, s melyiket tekinti a párt ezentúl vezérének ? 3) Vagy talán a balközép közlönyének tekintik mindkét lapot, melynek iránya és nézetei annyira eltérnek egymástól ? — És vezéreiknek tekintik-e ezentúl is eddigi két vezérüket, kik a megyén homlokegye­nest egymás ellen cselekszenek ? 4) S ha igen, oly togas, oly meghatá­rozatlan valami-e az a balközép és annak politikája, hogy benne „Hon“ és „Ha­zánk“ — komáromi és bihari végzések barátságosan megférnek egy­más mel­lett ? A közönség végre tisztába akar jutni magával az ellenzék elemei és czéljai iránt. S higgyék el nekünk a „Hazánk“ férfiai, hogy azon zavar fenntartása, melyben a közönség e kérdés felett van, nem méltó egy párthoz, mely magának a nemzet bi­zalmát megszerezni törekszik. S ha eddig nem ők lettek volna is okai a közönség e tájékozatlanságának: itt az alkalom, itt a szükség, itt a kötelesség a nemzetet fel­világosítani. Az igazságügyi minisztérium codi­­ficáló munkássága. XI. (Eljárás nemei.) A törvényke­zési javaslat szerkesztőinek, jelen bírói és ügyvédi személyzetünk mellett , szaba­tos és kimerítő törvények hiányában, s nemzetiségi viszonyaink közt, nem volt még bátorságuk a szóbeliség és közvet­lenség nagy elvét egész kiterjedésében rögtön életbe léptetni. — Alólirt annyira át van hatva ezen életelv üdvössége felőli legmélyebb meggyőződéstől, annyira mél­tányolja a szóbeliségben és közvetlenség­ben, a jó törvénykezés ezen egyedüli él­tető szellemében fekvő gyógy- és élet­erőt, a jog valósításának általa eszközölt biztosságát, gyorsaságát és olcsóságát, az anyagi jognak, a valódi igazságnak a formális joggal szemközt egyedül általa lehetségesített diadalát, hogy csak nagy vonakodással és idegenkedéssel engedett­­ az elkedvetlenítő és lesújtó okoknak, me-­­ lyek miatt a többség azon véleményben­­ volt, hogy jelenleg még a teljes kiterjes­í­tésű szóbeli rendszert életbe léptetni ná-­­­lünk korán lenne. A javaslat tehát ezúttal csak arra szorít­kozott, hogy a most is divatozó sommás és rendes eljárások hiányait lehetőleg kijavít­sa ; a kettő közti elválasztó vonalakat szo­rosan kijelölje, s az ügy-ut bizonytalansá­gát, mely ekkorig annyi zavarra külön­­ perre adott alkalmat, szabatos értelmezé-­­ sek és határtüzések ál­tal megszüntesse. — . Ekkorig háromféle eljárás van nálunk divatban : az 1836: XX. és 1840: XI. tör-­­ vényczikkek szerinti sommás, a váltó törvény szerinti rendes szóbe­li, s a csődtörvény által szabályozott ren­des írásbeli, melyeket az or­­­­szágbírói értekezlet által megállapított­­ ideiglenes törv. szabályok I. r. 43. §-a a polgári peres ügyekre nézve fenntartott,­­ illetőleg kiterjesztett. A javaslat szerint a úgynevezett rendes szóbeli eljá­rás jövőre megszűnnék, s csak a som­más és a rendes írásbeli maradna fenn ; amaz az egyszerűbb,sürgősebb, a minden­napi élet és forgalom szükségeivel öszsze­­függő, s könnyen tisztába hozható perekre nézve, melyek szabatosan meghatároztat­­nak és egyenként elszámoltatnak; emez pe­dig minden perre nézve, mely sommás el­járás alá nem tartozik, amaz: az egyes bírák, ez a törvényszékek előtt.­­ A kétféle eljárás tehát először is az ügyek minősége, azután a bíróságok különböző­sége szerint van kimutatva, és pedig oly szabatossággal, mely minden kételyt, za­vart, per-ut-sértést és visszaélést lehetlenné tesz, s ezáltal az eddigi bajok egy részén segít. A felek nem találhatnak ürügyet és alkalmat, hogy a perút kérdését huzavo­nára használják fel, s a bíró nem gyako­rolhat önkényt az ügyeknek oly eljárás­ra utasításában, mely alá azok nem tar­toznak, mert meg van határozva, hogy oly keresetek, melyek által sommás he­lyett rendes eljárás folyamatba tétetele czéloztatik,hi­vatalból visszautasittassanak, s hogy a sommás ügyek — egyetlen eset kivételével — rendes perútra át nem té­tethetnek. Egyes bíróságokhoz s egyszersmind sommás eljárás alá sokkal több ügy van utasítva, mint eddigelé, s így a sommás eljárással együtt járó szóbeliség és köz­vetlenség is nagyobb tért foglal el. Minél élénkebb a közforgalom, minél sűrűbb az emberek egymás közti üzleti érintkezése, minél pezsgőbb a munka, az ipar, a kereskedés , annál szükséges, arról gondoskodni , hogy e pezsgő munkás­ság és folytonos érintkezések közben fel­merült mindennapi viszályok sürgősen, rögtön, s egyszerű és olcsó módon elin­­téztessenek ; annál érezhetőbb tehát a szó­beli, közvetlen, sommás eljárás szüksége és illetőségi körének terjesztése. Ha az eljárás, mely a javaslatban felál­lítva van, nem felel is meg tökéletesen a szóbeliségen és közvetlenségen alapuló, nyilvános, ünnepélyes rendszer eszmény­képének , de kétségtelenül sok becses ele­met, mutatja fel ezen üdvös rendszernek. A bíró közvetlenül látja és hallja a feleket, olvas azok szemei és arczvonásaikban, sza­badon vizsgálhatja lélektani tapintata ku­­taszával (Sonde) az igazságnak és hazug­ságnak, a jó- és részhiszeműségnek az elfogultságban, habozásban és félénkség­ben, s ismét a nyílt és férfias fellépésben, a sáppadás és pirulás áruló színében, a hang erejében és reszketegségében stb. nyilvánuló jelenségeit ; tetszése szerint gyakorolhatja a kikérdezés jogát, s mér­­legezi az előtte kifejlett tényállást, fejte­geti a bonyodalmakat, pótolgatja a hiá­nyokat mindaddig, míg a tényállást telje­sen felderítve nem látja, s tiszta, biztos meggyőződésre nem jutott. Mert a tár­gyalás, a vád és védelem, az észrevételek s a c­áfolatok, a különféle bizonyítás, ta­núkihallgatás, eskü stb. az igazság képét elhalványító, sokszor eltorzító periratok mellőzésével, élő szóval történik, s a kere­setlevélre nézve sem kívántatik, hogy írásba foglaltassák. — Bár ez meg se en­gedtetnék, mert ha a felperes, az eddigi szokáshoz ragaszkodva, írásban nyújtja be keresetét: a felek közt uralkodni kellő egyenlőség az alperest is feljogosítja, hogy védelmét írásba foglalja,­­s így a szóbeli­ségnek sok esetben csak üres neve marad, ha a felek annak tényoldalait önmaguk nem méltányolják. A fentebbiek szerint teljesen kiderített és tisztába hozott tényállás, a bizonyítékok­ra hivatkozva, a tanuk vallásai s azok el­leni kifogások, a szakértői leletek, az egyezség vagy ítélet, a fellebbezés vagy semmiségi panasz, szóval : mindaz, mi lényeges a perben, röviden jegyzőkönyv­be foglaltatnak, ez a felek előtt felolvas­­tatik, s a netalán teendő észrevételekhez képest kiigazittatván, aláiratik. — Hogy ezen jegyzőkönyvezés a szóbeli eljárás halálának csiráját ne foglalja magában — mitől sokan nem egészen ok nélkül tarta­nak — erről gondoskodjék, s a visszaélé­seket korlátozza a bíróság erélye s maguk a feleknek és képviselőiknek jóakarata s­­­ józan esze, és azon kegyelet, melylyel a ,1 perlekedőknek, ha saját javukat nemcsak 1 v egyes fennforgó esethez mérve, hanem ál- ,­­­talánosan és nagyban tekintve, ismerik, az életerős igazságszolgáltatás e leghatal- ] masb tényezője, a szóbeliség iránt visel­ ,­ tenniök kell.­­ A rendesnek nevezett (írásbeli) eljá- ,­­rásban, melyet inkább rendkívüli­,­ nek óhajtana neveztetni az, ki a szóbeli­ség üdvét kívánja rendes állapotul, a régi magyar l­ratális eljárásra némileg emlé­keztető rendszer, s a pertári kezelés van javasolva. Általános szabályul szolgál ugyanis, hogy a periratokat nem a bíró kezeli és közli a felekkel, miáltal tetemes­­ idő- és munkapazarlás lesz megszüntetve, hanem a periratok beadása és átvétele vé­ ,­yett maguk a felek képviselői tartoznak a pertárban, a bíróság által kitűzött határ­napon megjelenni. Egyébiránt a rendes pereknek a som­más és rendes eljárástól eltérő, kivételes jegyzőkönyvi tárgyalása is meg van en­gedve a feleknek, ha önként megegyez­nek az iránt, hogy perirataikat a saját maguk által megállapított és meg nem hosszabbítható határnapok alatt jegyző­könyvbe iktatják. S ezen felül a javaslat, némely esetekben rövidség okáért, ezen eljárást rendeli " . Sokan aggódnak, s ezen aggodalmakat az ügyvédi karok nyilatkozatai is külön-­f­­féle változatokban kifejezik, hogy a most divatozó, úgynevezett rendes szóbeli eljá-­­­rás kizárása, s ezen új (vagy helyesebben­ , régi, és most újra felelevenített) pertári­­ rendszer nem fog jó következéseket szülni gyorsaság és kezelési könnyűség tekinte- ■ tében, sőt hogy az ezen nemű eljárás a mostani rendes szóbeli eljárásnál sokkal hosszabb időt vesz igénybe és zavarokat , okoz. — Igaz, hogy a mostani „rendes­­ szóbeli,“ vagyis váltó-eljárás első pilla-­­ natra rövidebbnek látszik, de csak látszik,­­ mert, átnéz­ve az egész rendszert, a minő az most, elijedünk a késedelmek és aka­dályoktól, melyekkel a mostani, első pil­­­­­anatra rövidebbnek látszó út elhintve­­ van, s azon eredményre jutunk, hogy míg egy részről ezen eljárásnak „szóbeli“ neve valódi gúny és „lucus a non lucendo“ , más­részt az ez után mászó perek tartama is csak akkor nem nyúlik a végtelenségbe,­­ ha a felek nem úgy akarják, mert külön-­­­ben az eljárás nemei feletti bő vitatkozá­­­­sok, a határozatlan számú halasztások­­ iránti szóváltások és többféle kijátszások és cselfogások által a napok hetekké, s ezek néha hónapokká sőt évekké nyúlnak.­­ A javaslati rendes eljárásban is van en­gedve halasztás, de csak a ke­llő mérték­kel, s a periratok kimért időközben vál­­ tatnak, az alapos dolgo­zóra elég időt engedve; de hiszen mindezen aránylagos lassúság csak a nehezebb és bonyoltabb jogügyekre nézve engedtetik a javaslat­ban, melyek természetüknél fogva hosz­­szabb előkészületet és tanulmányozást kí­vánnak, mivel a sommás eljárás illetősé­gének széles tét engedtetvén, az ügyek legnagyobb része ez alá fog tartozni, s az írásbeli per sokkal kevesebb számú, s mind­ez kivétel nélkül oly természetű lesz, me­lyet elhamarkodni nem volna tanácsos az igazságszolgáltatás érdekében, melynek alapossága magasb tekintetű még annak gyorsaságánál is. Nem tagadom, hogy annak a pertám­­oknak, ki a javaslott rendszerben mind­azt végzi, a­mire jelenleg a törvényszékek összes munkaerejének jelentékeny része vesztegettetik, ügyes, szorgalmas és rend­kívül pontos, rendtartó egyénnek kell lenni. Ha ázsiai kényelemmel fog szende­­regni valamely nagy, puha zselyeszékben, vagy órái egy részét pipaszárának tiszto­gatásával és anecdotázással tölti, a rend­szer okvetlenül megbukik ügyetlen kezei­ben , holott egy jól megválasztott, munka- és rendszerető pertámok áldott kezeiben sokkal egyszerűbben és biztosabban fog mozogni a gép, mint jelenleg, midőn az a törvényszék drága idejének nagy részét elrabolja, s a nemesi munkára hivatott birói tehetségeket egyszerű kezelő nap­számosokká degradálja. Igen fontos és lényeges alkatrésze az alapos, jó törvénykezésnek, hogy a bíró a felekhez annyi kérdést intézhessen a per minden stádiumán, a­mennyit szükséges­nek tart, mindaddig, míg a bizonyítandó tény­körülményeket egészen tisztába nem hozta. Ezen jog a munkálatban meg is van adva a bírónak, de csak a sommás eljárásban. Pedig ugyanazon lényeges okok, melyek e jog gyakorlatát ajánlják a sommás eljárásnál, ajánlják azt egyáta­­lában, s így az úgynevezett rendes eljá­rásban is. A legnagyobb helytelenség volna a bíró előtt, azon esetre, ha az a periratokból s a tanuk vallásaiból biztos és megnyugtató tájékozást nem nyert — a­mi igen gyakran megtörténhetik — el­zárni a lehetséget, hogy czélszerű kérdé­sek intézése által magát felvilágosíttassa, s a Valóság kiderítését eszközölhesse. Azon különbség, hogy a sommás eljárás­nál a felek a kérdő pontokat írásba nem foglalják, semmi változást nem okoz a helyesnek ismert elven, sőt az elv alkal­mazását a rendes eljárásban még különö­sebben ajánlja azon körülmény, hogy itt a feleknek nem áll jogukban, mint a som­más eljárásnál, a kihallgatás után a ta­núkhoz külön kérdéseket intézni, s ezért félni kell, hogy a bizonyítás gyakran hiányos marad, és pedig nem azért, mint­ha nem léteznék bizonyíték, a­mi ellen azután nincs segítség, hanem csupán azért, mert a meglevő bizonyíték nem állíttatott elő a­miatt, hogy a tanuk nem kérdez­tetek ki kellőképen. Sok esetben pedig épen a tanúk által adott feleletek folytán merül fel a h­ozzájuk intézendő további kérdések szüksége, melyeket a javaslat szerint nem lehetne sem az ezen joggal fel nem ruházott bírónak feltenni, sem a feleknek, kiknek szintén nincs joguk a ki­hallgatás után külön kérdések intézésére. (Folyt. köv.) Pest, sept. 17. (1.) Csodálatos dolog , hogy ország­világ szeme előtt fekvő oly nagy, annyi érdekeltséget keltett tárgyak építkezési folyamáról, nehézségeiről , minek vas­­utaink, annyi pontatlan, egymással el­lentmondó kósza­ hirrel találkozunk. Ily­nemű felvilágosításokat, egyes rendkívüli eseteket kivéve, józanul nem várhatunk a kormánytól. Hiszen nem szükség és nem is szabad a kormánynak minden lé­ben kalánnak lenni. Ha akarjuk, hogy önállók és függetlenek legyünk, mi­nél több ügyünket kell önállólag és függetlenül vinnünk, minél kevesebbe kell beleelegyíteni a kormányt, azokba t. i., me­lyek b.beelegyedése nélkül helyesen nem folyhatnak. A vasúti társaságok és hiva­talnokaik , meg a vállalkozók részéről­­ pedig, mint nem egy példa mutatja, ren­­­­desen igen keveset lehet a nyilvánosság­­ érdekében várni. Vegyük teszem az arad­­alföldi pályát, az ő piski-petresényi szárny­­­­vonalával, melyről itt különösen akarok­­ szólni: néhány idegen, az akkori bécsi kormánynál nagy befolyású ember, tisz­tán magánérdekből, hogy vasuknak jó piaczot szerezhessenek, kőszenüket eláru­sítsák , eszközölték ki az úgynevezett „Első erdélyi vasút“ engedélyezését és drága pénzen garantáro­tatását. A társa­ság megint idegen vállalkozóknak adta ki az építést,­ és az építési vállalkozók hasonlag nagyobbrészint idegen hivatal­nokokat alk­amaznak. Hol lehetne itt vár-

Next