Pesti Napló, 1868. október (19. évfolyam, 5529–5465. szám)

1868-10-23 / 5458. szám

244 5458. Péntek, october 23. 1868 19. évi folyam. Szerkesztési iroda : i­­­i utcsa 6. szám. II. emelet. K­l.ip szellemi részét illető minden ki''..legény a szerkesztőséghez intézendő. tiérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó-hivatal: Ferencziek tere 7. sz.ím föld­­int. A lap anyagi részét illető közle­mények (előfizetési pénz, kiallás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó­hivatalhoz intézendők. REGGELI KIADÁS. Előfizetési feltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva ! Félévre.....................11 firt. Évnegyedre. . . . 6 írt 50 kr. Az esti kiadás kü­lönküldéséért felülfizetés havonkint . . 30 kr. Hirdetmények díja : 7 hasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 7 új kr. Bélyegdíj külön 30 uj kr. Nyílt­ tér s 5 hasábos petit­sor 25 új kr. Figyelmeztetés! A „Pesti Napló“-nak előfizetési ára f. évi october l-jétől kezdve évnegyedre 5 ft 50 krban a­lapi­latván meg, mindazon t. ez. előfizetők, kik a jelen évnegyedre 5 ft 50 krnál kevesebbet küldtek be, a hiánynak utólagos beküldésére, leg­­czélszerűbben postai utalványozással ,­­mint a melynek bérmentesitésére csak 10 kr szükségeltetik), ezennel tisztelettel felkéretnek, nehogy a lap rendes megkül­dése fennakadjon. A „Pesti Napló“ kiadó-hivatala. Pest, oct. 22, 1868. (L) Három államban látunk jelenleg oly mozgalmat, mely sok tekintetben be­hatóbb figyelmet érdemel. Az Egyesült- Államok, Anglia és Spanyolország szín­helyei a legélénkebb izgatásnak, melynek eredménye döntő befolyással lesz a neve­zett országok legközelebbi sorsára. Az Egyesült­ Államok, Anglia és Spanyolor­szág polgárai a választási urnák elé ké­szülnek lépni, hogy titkos öléből hazájok jövő alakulására nézve felidézzék a jó vagy gonosz szellemeket. Az Egyesült­ Államok alkotmánya elő­­írja, hogy minden négy év lefolytával új elnökválasztás veendő foganatba. Az óc­e­­ánon túli hatalmas köztársaságnak még nem sikerült teljesen véget vetni azon vál­ságnak, melybe az államot a déliek láza­dása és az avval összefüggésben levő tár­sadalmi és politikai kérdések sodorták. Lincoln gyászos kimúltával Johnson vette át az alkotmány értelmében az elnö­ki tisztet. Sokkal közelebb állunk azon eseményekhez, melyek szellemi indítója a makacs elnök volt, hogy sem elfogulatla­nul tudnánk magunknak azokról ítéletet mondani. De akár nemesek voltak John­son indokai, akár dicstelenek, akár állam­férfiai bölcseségből eredtek intézkedé­si, akár az elkapott hiúság esztelen fészkelő­­déséből, anny­i bizonyos, hogy tevékeny­sége által ellenkezésbe jutott a congres­us túlnyomó többségével, hogy ujjhúzása a törvényhozással hosszadalmas perbefoga­­tását vonta maga után és hogy ekként az ügyek biztos fejlődését és a veszélyes vál­ságból való kibontakozását nagy mérték­ben gátolta és megakadályozta. A republikánusok és demokraták kö­zötti éles ellentét, mely a függetlenség de­­claratiója óta különböző név és alak alatt fennállott, soha oly gyülölséges szint nem öltött, mint Johnson elnöksége alatt. Azért majdnem életfeltétele a dicső köztársaság­nak, hogy kongressusának és elnökének egyetértő eljárása mihamarább behegesz­­sze azon sebeket, melyeket az utóbbi öt év vert rajta és hogy a két párt ismét annyi­ra közeledjék egymáshoz, a­mennyire ál­­ladalmi pártoknál, melyek a kormányban felváltják egymást, okvetlenül szükséges, hogy az éles ellentét alatt az állam érdeke, biztonsága, fejlődése ment­etlenül veszé­lyeztetve ne legyen. Azért nevezetes szerep jutott az Egye­sült­ Államok területén folyó jelen válasz­tásoknak és azon élénk örömmel, amely­­lyel a szabad intézmények fejlődését és megszilárdulását mindenfelé kisérjük, üd­vözöljük a távirat által meghozott híreket, melyek a republikánus pártnak biztosítják a győzelmet az elnökválasztásban. Grant Ulysses, a szabadságharcz legkiválóbb hőse — várjon melyik harcz érdemli meg­­inkább a világ­történetben a szabadság­harcz nevét, mint azon véres küzdelem, melyet az Egyesült Államok hű polgárai a rabszolgaság megszüntetéséért vívtak — az Egyesült­ Államok legközelebbi elnöke lesz hivatva, az álladalmi életet azon me­derbe visszavezetni, melynek folyamában a köztársaság szabaddá, gazdaggá és di­csővé lett. Az egyesült államoknak szabadságban, nagyság­ban és gazdagságban legközeleb­bi államtársa, Anglia, szintén választások­ra készül. A múlt évben hatalmasan len­dítvén a parliamemi reform művén, fel­­oszlattatott az alsóház, hogy egy újnak, mely az uj törvények alapján leszen vá­lasztva, engedjen helyet. A választási mozgalom hullámai teljesen ellepik a köz­élet minden zugát. A torypárt, mely ez idő szerint kormányon van, nem akar a vallásszabadság követelményeinek enged­ni és az ír államegyház eltörlésébe bele­egyezni. Orbonban a túlnyomó kath. több­ség lenyűgözése mellett prot. államegyház áll fenn, melynek roppant birtoka és jöve­delme nevetséges aránytalanságban áll a hívők kevés számával. Gladstone kemény harczot kezdett, midőn ezen államegyház eltörlését tűzte czélul és a folyó választások fognak a felett dönteni, fennmaradjon-e a torykor­­mány s vele együtt az ir államegyház, vagy pedig mindkettő a bukás áldozatá­vá legyen. Érdekes azon körülmény, hogy Gladstone pályája kezdetén a legfanatiku­sabb ellensége volt az ir katholikusoknak és könyvet is írt arról, hogy az államnak mikép kellene őket kiirtani. Macaulay világos okoskodá­s egész szeretetrem­ltó­­ságával c­áfolta meg Gladstonet és azon reményének adott kifejezést, hogy az if­jú parliamenti tag, ki olyan kiváló tehet­séget mutatott, egészségesebb alapra fog­ja még a működését építeni. Macaulay nem csalódott, a fanatikus Gladstone jelenleg a szabad egyház előharczosa és mint a kincstár legközelebbi kanczellárja előreláthatólag érvényt is fog program­­jának szerezni. Még egy harmadik állam is választá­sokra készül, ugyanazon állam az, mely egykori miveltségét, gazdagságát és nagy­ságát áldozatul hozta az auto-dafék és az inquisitio szeszélyeinek ; azon állam, mely a jelen század kezdete óta nem tudott a forradalmak zaklatásaiból kivergődni és a szabadság biztos révébe menekülni. Spa­nyolország, mely a bourbonok elfizetésé­­vel ismét kezébe vette sorsát, választások­ra készül és ezen választásból oly alkot­­mányozó gyűlés fog kikelni, mely az új Hispánia kormány formájáról fog döntőleg rendelkezni. A felkelés eddigi sikere és mérséklete által jogosulttá leszen azon re­mény, miszerint az alkotmányos Spanyol­­ország tétele nem lesz szappanbuborék, hanem a­ hoszas véres küzdelmek árán drá­ga jutalma. Három nemzet legszebb cselekvősége, újabb példája annak, hogy korunkban a nemzetek akarata é­s elhatározása a legfon­tosabb tényezője az államéletnek, mely mellett a kormány működése csak mint a nemzeti akarat képviselője bírhat suly­­lyal és hivatással. Az alkotmányos szellem annyira meghódította magának a művelt világot, hogy ezen igazság majdnem áta­­lános elismerésben részesül. Csak ered­ménye ezen felfogásnak, hogy az alkot­mányosság építő és alkotó szereplése ki­szorítja a forradalom romboló és tagadó szellemét. Csak eredménye e felfogásnak, hogy a nemzetek megtanulták, mire képe­sek és ennélfogva tudják,mennyit követel­hetnek a kormányoktól és hol kezdődik a a lehetetlenség hatásra. Csak eredménye e felfogásnak, hogy a nagykorú nemzete­ket nem lehet hiú ábrándokkal kecsegtetni, hogy a nemzetek megkívánják államfér­­fiaiktól, hogy ne képzeletüknek adjanak kápráztatató tárgyakat, hanem ítélő te­hetségekre építsék újításaikat. Valóban a világtörténet alig mutat szebb tüneményt, mint a készülő­félben levő választásokat, melyek az alkotmányos elv diadalát jelzik, felekezet kebeléből másikba menvén át, emberi és polgári jellegünket le nem vet­kezhetvén, állandóan azok maradunk. Hogy még­is ennek ellenére, az egyház a népnevelés s általában az iskolaügyet kezére kerítette, ez a középidők művelt­ségi állapotában s ebből folyó intézmények­ben feküdt épen úgy mint az egyháznak világi hatalma s állam fölébe emelkedése. Még akkor talán menthető, vagy igazol­ható lépés, ha befolyását s hatalmát az erkölcs s műveltségi haladás érdekében használja; de az egyház hatalomvivői igen is belátták,hogy ez épen­ haláluk volna. Azonban a szellemi f­elődés nélkülük sőt ellenökre is utat törvén magának eljött az idő nálunk is — más művelt népek­nél már el is múlt — hogy az állam ter­mészetes jogába lépjen, kezébe vévén a népnevelés ügyét, mert ez neki joga és kötelessége egyszersmind. Ugyan­is, ha feltétlenül az állam, a jog, hogy őrködjék a sz­­ély és vagyonbiztonság fölött, s e végett civil- és kriminal codexeket ké­szítsen, s azokat érvényben tartsa, hogy ne volna joga abban munkálni, hogy az állam­polgárok oly nevelést nyerjenek, mi­szerint a személy és vagyonbiztosság és általában az álla­m jóléte s haladása ne gátoltassék; s ha van joga anyagi erővel zabolázni fogházak s fenyítékek által tör­vényeinek megrontóit, kell jogának lenni arra is, hogy a népet szellemileg oda emelje, miszerint törvényeit tiszteletben tartsa, vagy a­mint Macaulay mondá, kis­sé erősen fejezvén ki magát: „Ha van az államnak joga, hogy akasztasson, kell jogának arra is lenni, hogy tanítson.“ E jogból foly egyszersmind kötelessége is. Ezek vita fölötti dolgok már a művel­tebb államokban, s nálunk, vagy az ava­tatlanok harczolnak még ellene, vagy azon felekezetesség emberei, kik régi hatalmukat s befolyásukat akarják tovább is fenntartani, vagy egy része, kik há­romszázados nyomatásuk s zaklatásuk em­lékezetében bizalmatlanokká váltak az ál­lamkormány irányában. Azonban ama­zoknak meg kell gondolniok, hogy a kor­szellem feltarthatlanul halad, s a mere­ven útjába állókat végre is eltiporja, ho­lott idejében engedve, s hozzá simulva magukat fenntarthaták. Emezeknek pedig különbséget kellene tenni az absolut s idegen kormány és az alkotmányos nem­zeti kormány között. Míg autonómiájuk­ban fennmaradhatásuk védbástyáját bir­ták az ostromló hatalom ellen, ideje volt, s jól tették, hogy e védőbástya mögé vonul­tak, de midőn a hatalom más irányt vett, a vallás­egyenlőséget proclamálván, a ha­ladás versenyterét szabaddá tette, hibáz­nának ha tovább is a védbástya falai kö­zé zárkózva, mások által túlszárnyalt­atni engednék magukat. Igen, míg az idő vi­haros volt, gyenge bárkájukat nem volt tanácsos a síktenger vészes hullámaira bocsátani, be kellett vele érniük, ha a biz­tos öbölben úgy, a­hogy megmaradhat­tak, de most már a haladás tágas tenge­rére kell kilépniük, hogy életrevalóságu­kat kimutassák, s elveiknek érvényt sze­rezzenek. Az államnak nincs oka, nem is jól ten­né, ha az egyházak vagy felekezetek bel­­ügyeibe avatkoznék, vagy azoknak kor­mányzatába mélyebben nyúlna, mint az állam fennállása és jóléte kívánja. Ren­dezze minden egyház saját ügyeit, mint­­ jónak látja. Szabad egyház sza­­­bad államban, korunk jelszava:­­ Az államnak nincs, ne is legyen vallása. De az iskola kiválóan államügy, itt az egyház nem állhat ennek elébe. A miniszteri törvényjavaslat az elvet nem viszi szigorúan keresztül, meghagy­ván a felekezeti iskolákat azon felté­tel alatt, hogy az általa kiszabott színvo­­­­nalon alul ne maradjanak. De midőn ott,­­ a­hol vagy épen nincs, vagy oly gyenge­­ iskolák vannak, melyek a tanrendszernek , meg nem felelhetvén, a mértéket meg nem s­űtik, községi iskolákat állít, ez utóbbi­­ esetben már lehetlen, hogy a felekezetek-­­­kel ne érintkezzék, s némi súrlódásba s­s viszályba is ne vegyüljön. Vegyük gya­korlatilag a dolgot. Községi iskolák állíttatván, az ezekben s működendő tanitóknak az állam szolgála-­­ tában lételök s előmenetelük biztosítva­­ van, e mellett, mint nem felekezeti tanítók a vallástanitásb­ól s kántorgi teendőktől fel-­­ mentvék , mi természetesebb, mint az,­­ hogy a felekezeti tanítók­ épen a jobbak, kiktől a vallástanítás s kántori teendők sok időt rabolnak el, és az utóbbiak sokszor nem kevés kellemetlenséget is okoznak nekik, örömest jönek át községi iskolába, ott hagyván felekezetök iskoláját. Visszau­tasítjuk őket? Lehetetlen. Kapni kell raj­tuk, mert községi iskoláink felállításánál kezdetben épen az lesz a legnagyobb aka­dály, hogy alkalmas tanítókkal nem ren­delkezhetünk, s ezeket csak a felállítandó praeparandiákból nyerhetvén, azoknak fel­állítása legsürgősebb teendő, mert e nél­kül az iskolaügyben nem sokra megyünk. De ha elfogadjuk a felekezeti tanítókat, nem jövünk e kellemetlen súrlódásba az illető felekezetekkel, a­kik bizony ez idő sz­rint mennél kevesebb jó tanítókkal ren­delkezvén, a hiányt alig fogják hamarjá­ban kipótolhatni. Innen folyand gyakorlatban a másik, talán még kellemetlenebb összeütközés. A felekezeti egyházak lassan mint annak tu­datára lévén, hogy a községi iskolákban sok tekintetben jobban megy a dolog, mint náluk, önkényt fognak ajánlkozni iskolájukra nézve a felekezeti állásbeli kilépésre, néhol talán a súlyos d­jjfizetés miatt, másutt azért is, hogy egy hanyag vagy ügyetlen tanítótól megmenekülje­nek. Elfogadja-e ezeket az állam? Saját elveit tagadná meg, ha visszautasítaná. De szó nélkül fogják-e hagyni a feleke­zetek e kiválást? Nem akarnak-e azoknak titjukban állani, nehogy végre iskolák nélkül maradjanak ? Azt hiszem, igen. És mégis ő lesz a dolgok természetes folyama. Nem volna-e tehát kívánatosabb mind­két részre, gyökeres reformot vinni ke­resztül, az iskolaügyet, kivétel nélkül államügynek nyilatkoztatván, a­mi a költséget úgy is vagy épen nem, vagy nem nagy arányban nevelné, mert a felekezetek azon iskolái, melyek a színvo­nalon állanak, vagy a mértéket megütik, díjazás tekintetében is megfelelnek az állam által felállítottnak. Ez oldalról tehát nem lehet áthághatlan akadály. De igen a felekezetek részéről. A fentebb elmon­dottakból higgadt gondolkozás után, a felekezeteknek lehetetlen be nem látniok, hogy az ügy természetes fejlődése úgy is oda fog vezetni, miszerint az iskolák nem sok idő múlva nagyobbrészt az államéi leendőnek. Miért tehát annak jelenben is oly makacson útját állni ? Nem ajánl­ják-e azt az egyháznak mint vallásközeg­nek tisztább állása, s magasztos rendelte­tésének kellőbb megfelelés, a vallás szol­gáira bízatván a vallástanitás, mely ott mindenesetre jobb kezekben leend, mint sok ügyetlen, tapintatlan, és a vallástu­domány­ban kevéssé jártas tanítók kezé­ben. Nem ajánlják-e a felekezeteknek egymással, s mindnyájoknak az állammal­­ is gyakori összeütközések kikerülésének óhajtása; az egyöntetűség, egyik iskolá­ból a másikba könnyebb átlépés, s egyéb okok. De midőn a népiskolák ügyét, habár egyenesen csak a községi iskolákra nézve, az állam saját kezére veszi, hogy a tör­vény holt betű ne maradjon, oly közegek­ről kell gondoskodnia, melyek annak éle­tet adjanak. Ezek a törvényjavaslat sze­rint, a tankerületi és megyei felügyelők. Fogunk-e e nagy horderejű hivatalokra annyi egyéneket találni, kik a szent ügynek méltó munkásai leendőnek ? Kü­lönösen ha talán még a politikai pártál­lásra is tekinget leend, a­mivel ugyan az iskolának semmi köze, és nagy hiba len­ne, a különben alkalmas egyént épen ez okból elmellőzni. Jól tudom én, hogy az említett állomá­sokra igen bőven leendőnek folyamodók és ajánlottak. De elég-e itt a pártfogás útján fac­­alem talis erit eljárás, kivált kezdetben, mikor a községi iskolákat mintegy teremteni kell, s melyek felállí­tásában annyi különböző érdekekkel megharczolni, ellentéteket kiegyenlíteni, féltékenységet legyőzni, tehetetlen sze­génységgel küzdeni stb. kellend, hogy itt a valódi ügyismeret mellett, okos körülte­kintéssel párosult ügyszeretet, tevékeny­ség, és a nép szivéhez férni tudás­airán, csak kellő sikert felmutatni. A hideg, kö­­telességszerű eljárás igen lassan, vagy épen nem is fog czélhoz vezetni, pedig nekünk itt sincs sok veszteni való időnk, már alkotmányos életünk biztos haladása is azt kívánván, hogy az értelmesség mi­nél szélesebb körben terjedjen, s népünk a ráruházott jogok élvezetére s használa­tára méltó s alkalmas legyen. Általánosságban s lehető rövidséggel ez­úttal ennyit akartam elmondani felvilágo­sításul s megnyugtatásul a túlfélénkeknek A népiskolai törvényjavaslat és val­lásfelekezeti autonómia. Olvasván a lapokban, hogy a népisko­lai törvényjavaslat országgyűlésünk zárt­­üléseiben zajos vitákra adott alkalmat, a felekezetek emberei autonomikus szem­pontból saját felekezetök szemüvegén néz­vén az iskolaügyet, talán nem leend fe­lesleges — végtárgyalás előtt — még hozzászólani. Nem akarom a törvényjavaslatot §-ként tárgyalni, kornak megfelelő oldalát ma­gasztalandó, vagy nén­i fogyatkozásait kimutatandó, tették már ezt többen. Én pár szót az állam jogáról, a vallásfeleke­zetekkel szemközt,­­ a népiskolaügy gya­korlati oldaláról szólandok, a­mennyiben az a felekezetek autonómiáját mélhatla­­nul érinteni fogja. Hogy a népnevelés s általában az is­kola nem vallásfelekezeti, hanem m­nde­­nekfölött államügy, szintúgy a dolog ter­mészetében fekszik, mint jogilag igazol­ható. Természetes, hogy elébb leszünk emberré­g állampolgárrá, mint keresztyén s más vallásúvá; amig ezt meggyőződésünk szerint változtathatjuk,­ egyik vallás, vagy vagy a felekezetesség embereinek, az ügy nagy fontossága és sokoldalúsága miatt a higgadt hozzászólás mindenkinek joga, sőt kötelessége lévén.­s. Bécsi dolgok. A bécsi parl­amenti élet kezd pezsegni. Az al­kotmánybizottság a prágai kivételes állapotról szóló előterjesztvényt tárgyalta f. hó 21-kén tar­tott ülésében. Dr. Sturm felszólíta ez ülésben a kormányt, mely Taaffe, Giskra, Herbst és Berger által volt képviselve, hogy nyilatkozzék az iránt, várjon miért választá az eljárás azon alakját, melyet a kivételes állapot kihirdetésekor követett. E felszólításra nyilatkoztak egymásután Giskra, Berger és Herbst. Kifejtették, hogy a kivételes állapot kihirdetésének szükségessége forogván főn, a kormánynak az iránt kelle tisz­tába jönnie, hogy vájjon ez rendelet útján, vagy kivételes helyzetről intézkedő törvény által esz­közöltessék-e ? A kormány az utóbbi nézet­hez ragaszkodott s a birodalmi képviseleti alaptörvény 14. §-ának alapján készíté az októ­­ber 7-ei ideiglenes törvényt s ezen ideiglenes törvény 11. §-ának alapján a külön rendeletet Prága és környéke számára. Oda nyilatkoztak továbbá, hogy czélirányos volna e kivételes törvényt egyelőre átalános tárgyalás alá venni s csak azután térni át a spe­ciális esetre s határozni a felett, ha várjon a minisztérium correcte járt e el a törvények ér­telmében. A dolog érdemébe nem bocsátkoztak, az ügy egy öttagú albizottság elé utasíttatott. Mint egyik bécsi lap írja, a kereskedelmi ha­jók zászlókérdése iránt a két kormány meg­egyezésre jutott s az erre vonatkozó javaslat leg­közelebb a két országgyűlés elé fog terjesztetni. A „Debatte“-nek Lembergből a következő ér­dekes dolgot írják: „A Gazetta Narodowa azon híre, hogy az orosz czár megelégedését nyilvánította volna a gácsor­­szági utazás elmaradása iránt, félhivatalos utón (a Wiener Abendpost által,) megc­áfoltatott. Ezen határozatlan domenti ellenében álljon itt, e meztelen, az itteni magas aristocratia köreiben átalánosan ismert tény , mely szerint a Gaze­­ta N­arodowa által közölt tény egy, Potoczka grófnő által adott estélyen senki más mint maga Thurn Taxis herczeg, által beszéltetett el.“ Mindenesetre kategorikus és nem kevésbé piquans. Olvasóink ismerik a bécsi lapok egynéme­­lyikének azon csodálatos mániáját, melylyel a minister erisiseket, szokta fel-fel találgatni. Leg­újabban ismét dr. Herbst volna az, ki azon eset­re, ha a felsőházban az esküdtszéki intézményt sajtóügyekben nem akarnák életbe léptetni, le­­lépésével fenyegeti társait Országos csatornák. HL Az, hogy M. Salamon terve elfogadtatott csak­­ugyan jó hatású volt az országra nézve, mert míg más két csatorna építkezésére folytak a tár­gyalások t. i. a szathmári s a pest-csongrád-sze­­gedi csatornákra, mind a vállalkozók magukévá tevék M. S. pénzügyi rendszerét, mi által több millióra rugó haszon eredményeztetik a kincs­tár részére, mi miatt M. S. köz elismerést ér­demel. Továbbá eredményezte M. S. ajánlata azt is, hogy a csatornák építésénél a 90 éves­ sub­­ventio rendszere nem alkalmaztatott. Mely körül­mény a legnagyobb horderővel bír az országos pénzügy átalakítására. — Ha a subventio rend­szerét közelebbről megvizsgáljuk, azt találjuk, hogy ezen rendszer nem egyéb mint kútfeje az ország pénzügyi romlásának, mivel minden köz­­építkezésnél két eshetőség lehet", vagy jövedel­mezni s a befektetett tőke után járuló 5° 10-jét s tőketörlesztési jutalékát, fedezni képes vagy nem, utolsó esetben a subventiót élvező vállalkozó 90 éven át húzza a kincstárból a sok ezerekre menő biztosítékot ezüstben,mely évenkénti tetemes fize­tések, 90 éven át százak után számítandó millio­mokra rúg, vagy a subventionált középítmény ké­pes jövedelmével a tőke utáni kamatot s tőketör­lesztési quotát fedezni,akkor a kincstár ugyan nin­csen megterhelve, de meg van terhelve az ország közvagyona majd­nem egy század évre, és ezen megterhelés annál súlyosabb az országra nézve, mert ezen jövedelem mind külföldre vándorol rendesen, még­pedig ezüst pénznemben. Ezen két eshetőség közt az a különbség, hogy az egyik esetben közvetlenül, a másodikban közvetve teszi a subventionált vállalkozó zsebre a subventiót, s nem túlzunk,ha azt mondjuk, hogy a 90 éves subventionális rendszer egyike azon főtényezőknek , melyek képesek az álladal­­mat pénzügyi örvénybe sodorni. De világítsuk meg ezen állításunkat számok­kal , s vegyük például, hogy a lök-gyomai csa­torna a vasutaknál annyira alkalmaztatott sub­ventionális rendszer alapján lett volna foganato­sítandó következőt eredményeznénk. A lök-gyomai csatorna költségvetése szerint 9,661,000. Ezen összeg kibocsátás útján megsze­rezve a pénzpiaci legkedvezőbb árral 70° re szá­mítva és hozzá számítva az ő évi építkezési idő alatti 5°0 kamatot,s a megszerzési költséget,akkor 17,903,000 főt kell kibocsátani, melynek éven-

Next