Pesti Napló, 1868. december (19. évfolyam, 5491–5515. szám)

1868-12-03 / 5493. szám

Petri, decz. 2.1808. A magyar egyetemi tanárok fizetése. A magyar egyetemi tanárok jelen fize­tése valóságos anachronizmus. Szemközt társadalmi állásukkal, az évi 1365 főnyi fizetés megdöbbentő; szemközt a műegye­temi tanárok, vagy még a városi ele­mi tanítók fizetésével, valóban megszé­gyenítő. Az állandó pénzügyi bizottság az ok­tatási miniszter előterjesztése folytán, ad­­dig, míg az egyetem végszervezésével a­­ tanári fizetések fognának rendszeresíttetni, s 12.000 főnyi általányt hozott indítványba,­­ hogy a csekélyebb fizetésű tanárokon idő-­­­legesen segíttessék. Csak 26.000 ftnyi különbség forog­­ fenn, arra nézve, hogy az országgyűlés­­ az egyetemi tanárok fizetésében fenlévő­­ anomáliát egyszerre szüntesse meg, és­­ hogy az egyeseknek nem kisegítésképen,­­ nem alamizsna, hanem fizetésképen, annyi­­ jusson, hogy ne kelljen elpirulniok.­­ A lajtántuli államterületen 6 egyetem, * jobbára az állam költségén tartatik fenn,­­ ott évenkint e czélra 7—800 ezer forint * szavaztatik”meg.­­ Az 1868-diki lajtántuli állambudget-­­ ben csak rendes költségképen szerepel 764,751 ft és pedig tanári fizetések és lakbér-illetmények fejében 572,227 ft, remuneratiók „ 70,321 „ 1 oktatási czélokra való javadal­­­­mazások fejében . . . 94,446 „ szolgák fizetése és díjazása fe­jében ................................... 27,757 „ 1 együtt : 764,751 ft. Az 572,227 ftból, mi fizetésképen fel van véve, esik . . . a bécsi egyetemre . . . 230,948 ft, a prágai „ .... 115,711 „­­ a krakói „ .... 63,638 „­­ a gráczi „ .... 63,260 „ a lembergi „ .... 55 970 „ az insbrucki „ . • • • «i’oo . De ez még nem meriti ki a lajtántúli­­ állambudgetnek „Egyetemi kiadások“-féle­­ rovatát,mert még igen tetemes sommák for-­­­dulnak elő rendkívül szükségletek czi­­me alatt. Így a bécsi egyetem új épületére ugyan ez évben 200.000 ft szavaztatott meg,­­ és ezen nem megvetendő somma is csak egyelőre mint egyik részlete a szükséges­sé leendő építkezési összegnek adatott meg, úgy hogy a bécsi egyetemnek ez idei budgetje nem kevesebbet, mint 551,000 frtot tesz! és e mellett a lajtán­­túli állam még 5 más egyetemet képes­­ fentartani!­­ A bécsi és a magyar egyetem tanári fizetései közt következő tanulságos pár­­­­huzam vonható : van rendes tanár a bécsi egyetemen fizetéssel lakbérrel­­ 22, évi 2500—5000 157—600 frt. 18, * 1994—2100 * „ 24, „ 1680 „ » a magyar egyetemen fizetéssel 7, évi 1995 forinttal 7, „ 1680 „ » 30, * 1365 tehát a bécsi egyetem 64 rendes tanárai között csak 24 részesül az ottani mini­mumban vagy­is évi 1680 írtban! de leg­alább szállásbért nyernek, ellenben a pesti egyetem rendes tanárainak két­har­mada csak 1365 frtot húz fizetésképen és semmi lakilletményt. Pedig csak nem lesz senki, a ki merné állítani, hogy a bécsi tanároknak csekélyebb tanpénzük van, mint a magyar egyetemieknek! Igen csekély áldozattal segítve lenne ez ügyen. Az 1868-ki magyar egyetemi budgetben a tanárok fizetése fejében 90503 frt van előirányozva, mely az egyetemi alap bevételeiben leli teljes fe­dezetét; ha tehát felveszszük, hogy min­den rendes tanárnak (átlag évi 2500 frt, a rendkívülinek 1500 frt jusson fizetésül, csak 38,000 frt leend az állam részéről megszavazandó ! Mert igy áll a calculus: 44 rendes tanárnak a 2500 ftal 110,000 frt 8 rendkívüli tan. á 1500 ftal 12,000 „ 18 segéd tanárnak és tanárse­gédnek ............................. 7430 „ együtt tehát összes szükséglet 129,430 frt praeliminálva van egyet, alapb. 90503 „ maradna pótlandó 38,927 frt midőn a másik államterület 1868-ban 2,330,000 frttal járult a tanulmány alap segélyzéséhez. Nem kívánjuk, hogy az amugyis nagy­mérvű közterhekkel küzködő népre az egyetem érdekében új terhek ravassanak, de az egész 38.000 ft összeg oly csekély, a többi kiadási rovatok irányában oly pa­rányi, hogy kár lenne akkor, midőn leg­először van alkalma az országnak valamit tehetni ez egyedüli egy­eteméért,mely soha sajátját nem vette igénybe, alamizsnát szavazni, midőn ily kis áldozattal igazság osztható Az anyagi helyzet forrása a szellemi ruganyosságnak. A nem kisegítőképen, hanem fizetésképen nyerendő javadalma­zás fokozódott szellemi munkásságnak leen a kedves rugója. Csak 26,000 írttal nagyobb összeg megszavazása által az összes egyetemi tanártestület meg lesz nyugtatva, midőn a 12,000 frt által senki sem lesz kielégítve. Az egyetem végszervezése ködfátyolos jövőnek a mai fizetési viszásságon nem segítő képe. Az indítványba hozott 12,000 ft oly hé­­zagpótló, mely sok arra, hogy merő se­­gélyzésre szolgáljon, és mégis kevés, fe­lette kevés arra, ho­gy a tanítókon, tekin­­télyük és önérzetük megsértése nélkül, csak némiképen is segítve legyen. Az országgyűlés ne kövesse a szegé­nyebb községek példáját, melyek korlá­­tolt eszközeik öntudatában kénytelenek­­ tanítói fizetések javítását csak segélyzé­­sek útján eszközölni; nem fér össze ez le­­gislatívánk méltóságával. Ragadja meg inkább az országgyűlés­­ jelen alkalmat, h­­gy az országos egye­­em irányában, mely soha a magyar ál­amtól segélyt nem nyert, nem 12 ezer főnyi segély szavazása által megszégye­­nítő kegyeletet tanúsítson, hanem 38 ezer ftnyi összeg megszavazásával a tudomány képviselőinek teljesen megnyugtató igaz­­ágot szolgáltasson. Dr. KONEK SÁNDOR:­­ Az államvaspályán legutóbb történt sze­­encsétlenségről következő illetékes felvilágosí­­tót kaptunk : „A 19-es számú tehervonat éji 2 órakor Esz­­ergomból elment, s 3 óra 2 perczkor Szobra ott érkezendő, mig a személyvonatnak legfölebb óra 36 -kor szintén od­a kelle érkeznie. Mint­­egy azonban a Garam hídján menetközben a te­­ervonat gépén sérülés történt, s az által­a gőz­­ifejtés akadályoztatott, a vonat kénytelen volt lssan menni, sőt 318 mididire Szobb előtt a 120 s­zámu őrháznál megállni. Mig itt a vonal főve­­etője a rakodókat hátra küldé, hogy a közelgő zemély vonatnak jelt adjanak, maga az őrházba ment, hogy ez általános távirdai jólét adja „min­den vonat megállítandó.“ Rtig indultak meg azonban a rakodók, s alig adatott meg a larangjel, már előrobogott a személyvonat, mely a ködben csak igen közelről volt képes az optikai jelt kivenni, és igy daczára a gép vezető fgyelmének, ki élete megvetésével állomásán maradt, a személyvonat kellő időben feltartóz­­atható nem volt, s a tehervonat utolsó kocsijai­ba ütödött, azonban annyira gyengült erővel már, hogy a személyvonaton az alvók föl sem ébredtek. Oka a szerencsére nagyobb baj nélkül lefolyt összeütközésnek első rendben a tehervonat fő vezetője, kinek az időt kiszámítania ; a gépve­­zetőt legalább 10 perc­c­el előbb kell vala meg­állásra bírnia, mely esetben kellő időben lehe­tett volna biztosítani a személyvonatot; másod­rendben okozandó az állomás­őr, ki a közelgett személyvonatnak megállapodásra jelt nem adott. Mind a két szolgálattevő a közrendőri ható­ságnak fog büntetés végett átadatni. — A „P. Ll.“-ban olvassuk: „Több oldalról ag­gályok merültek fel az iránt, várjon az 1869-ki magyar költségvetésnek, miután az illető törvényjavaslat még nem terjesztetett a képviselőház elé, lesz e elég ideje a parl­amenti tárgyalás különböző fokozatain egész összeségé­­ben áthaladni. Mint értesülünk, a pénzügyi bi­zottság több nap óta csaknem állandó ülésekben ne általános jelentéssel foglalkozott, melynek az ily törvényjavaslatot meg kell előznie, s mely talán még ma a ház elé fog terjesztetni. A főne­hézség a rendes budgetben előforduló 6 millió deficitben feküdt, melynek fedezéséről gondos­kodni kellett. Először az egyes minisztériumok budgetjei vétettek újabb revisió alá, s azon ki­kötés szerint, hogy ha a fedezet nem lenne elegen­dő, levonásokat kell tenni, ez 1,200,000 forinttal eszközöltetett is, azután a báz és jövedelmi adó­tól várt eredmény 1,200,000 többlettel, végül a hátralékos, vagyis inkább a meghosszabbított határidők mellett künlevő, de bekönyvezett já­radéki illetékek 3,400,000 forinttal, — noha ezek a rendkívüli jövedelmek sorába tartoz­nak — a rendes kiadások fedezésére utalvá­nyoztatak. Ily módon fedezve lenne a rendes budget deficitje. A hon­védelmi minisztérium a rendes budgetben két millióval, a nyugdíjak 2,500,000 forinttal sze­repelnek, ez utóbbiak pedig csak egy évre, mivel a minisztérium utasítást nyert, hogy e nyug­díjakat az 1848 előtti nyugdíjszabályzások alap­elvei szerint megállapítsa, s részletes véleményt terjeszszen a jövő országgyűlés elé. Végül mé mindig fenmarad azon gátló körülmény, hogy­­ delegátiók a közös budgetet még most sem sza­bályozták végérvényesen, s kérdés, vájjon a hadseregre szánt 23 millió, mely csak in­spi­ngtattatott be, nem fog­ még egy millióval sza­porodni. A rendkívüli hadügyi budget nem okoz többé aggodalmat, mivel mind az osztrák mind a magyar kijelentette a delegátióknak hogy annak költségeit még a pénz­tári maradványból, vagyis inkább a közös m­ara­d­é­k­ kö­ve­t­el­és­ek­b­ő­l, minek pl. a gőzhajótársaságnak adott és vissza­fiz­­endő biztosítéki előlegek,­­ lehet fedezni. A deficitet a rendkívüli magyar bud­getben a két millió levonás által nem lehetett fedezni, minthogy az főleg a honvédség fel­fegyverzési és felszerelési költségei által 10 mil­lióra rúg. E tekintetben, ha jól vagyunk értesülve, azon indítvány fog a háznak létetni, hogy a 10 millió hátralék alapján a közvetlen adóknál hitelt nyis­son a pénzügyminiszernek, melyet a szükséghez képest használhasson azon utasítással azonban, hogy a kötleveleket vagy utalványokat azon arányban legyen köteles beváltani, amint a fen­­nebbi hátralékok készpénzül befolynak. Az országos pénztár e nem épen kedvező helyzetének daczára s azt országgyűlés által alig elintézhető számtalan törvényjavaslattal szem­ben, melyek már parl­amenti tárgyalás alá vétet­tek, hír szerint az egyesült pénzügyi és vasúti bizottságok tegnapi üléükben elhatározták, hogy a tegnap előterjesztett két vasúti törvény tárgyalásába belebocsátkoznak, de egyszersmind be is látták a sz. fejérwl­gratzi vonalra vonat­kozólag azon tetemes hiányokat, melyek e tár­gyalást meg nem engedik, aminélfogva a bizott­ságok egyszerűen felhatalmaztatni kívánják a minisztert e vonal kiépítésére a javaslati 36,400 frnyi garantia mellett mértföldenkint. Mai vámnokb « féllv melléklet van centi Ive imr^m­mm­amMMMTTiTTiTmm«nmMm­rm­ii^^ Országgyűlési tudósítások.­­ A képviselőház deci. 2-án tartott ülése. Elnök: Szentiványi Károly ; később G a­­­ . V­á­g­ó Salamon. A jegyzőkönyv hitelesítése­­­­tán a ház napirendre tért. Felolvastatván a gyulafejérvári g. e. érsek, a j­ugosi és szamoaujvári püspökök beczikkelyezé­­séről; a vegyes házasságokról; a vegyes házas-­í­­ágokról; a keresztény vallásfelekezeteknek egy- , násházi viszonosságáról; végre a nagyvárad­ i «Va3PtCvf/Js.uii^néfciiW«-i­,*-^i,cket a váz egymás után végleg is elfogadta, s azoknak további­árgyalás végetti átnyujtását a főrendeknél el­­határozta. A jogügyi bizottság jelentése a hadbirák ha­­áskörét illető törvényjavaslat iránt kinyomva is szétosztva lévén, az az osztályokhoz utasí­ás­­­ott, melyek a tegnapi megállapodás szerint a holnapi reggeli ülés folyama alatt a tárgyalás körülményei szerint fognak felszólíttatni tanács­­on­ás­aik folytatására. Olvastatott a függő adósságok ellenőrzéséről szóló­­javaslat, s a közp. bizottságnak erre vo­­natkozó jelentése, s megkezdetett az általános úta. Tisza Kálmán a kisebbségi véle­­ményt kívánja indokolni. Az 1867. IX. t. sz. a közös miniszterekről szólván, határozottan kimondja, hogy azok sem­­mi más ügybe befolyást nem gyakorolhatnak, semmi más ügyekre nézve, mint kormány közé­sek nem működhetnek, mint a közös ügyekre, azért áll a 7-dik osztály azon indokolása, mi­lőn e törvény által a közös pénzügyér teendői szaporodnának, ha elfogadtatnék e javaslat, oly valami tétetnék, mely magával a közös ügyek­ről alkotott törvénynyel ellenkezésbe jön. De továbbá igazat ad a 7. osztálynak abban is, hogy a közös kormány teendőinek ily módon való szaporítása aggályokat szülhető praecedens lehet, másodszor oly valami, mi az ország alkot­mányos önállásának bizonynyal nem kedvező. Ily módon azt hiszi, hogy Magyarország ország­­szülésének, mint önálló országgyűlésnek minden joga a felelősség irányában körü­belül egyforma a semmivel, mert egy másik országgyűlés bele­egyezését kell előbb kérni, s azután a delegáci­óknak kell tovább intézkedni. Nyáry Pál az állampapírpénzt és az ál­­lampapírpénz szaporítását nem tekinti egyébnek, mint egy könnyű módját az adósság csinálásnak, melyet minden államadósság között a legterhe­­sebbnek tart az államra nézve,mert míg egyéb ál­lamadósság hasznot hajtólag és productív ruház­­tatik be, addig az állampapírok által a fedezetlen állampapírok száma növekedik, az állam bevé­tele folytonosan sülyed. Ennélfogva már maga az, hogy egy államnak fedezetlen állampapírjai vannak, nagy szerencsétlenség, melytől minden áron, a lehetőségig legrövidebb időn menekedni kell. Azt hiszi, hogy ebbeli állítását alig vonhat­ja valaki kétségbe. Egy módot talál az állampa­pírok kevesbítésére és pedig csak úgy, ha az ál­lamháztartásban arányosság hozatván be, az évenkénti végeredmény nem deficitet, hanem többletet mutatna ki, és a többlet arra fordíttat­­nék, hogy az állampapírok száma azok egy ré­szének megsemmitésével kevesbeztessék. E két beszéddel a vita átalános része befejez­tetvén, a törvényjavaslatot a többség a részletes tárgyalás alapjául elfogadta. Megkezdetvén legott a részletes tárgyalás is, az egyes szakaszok a központi bizottság jelen­té­s értelmében elfogadtatták. Végleges megsza­vazása a holnapi ülésre halasztatott. Olvastatott a volt központi közigazgatás nyugdíjairól szóló törvényjavaslat, valamint az erre vonatkozó központi bizottmányi jelentés is, s megkezdetett felette az átalános vita. Csanády Sándor kijelenti, hogy ő nem­­ azok sorába tartozik, ki a múlt bűneire feledi fátyolát vonván, jutalmazni kívánná azokat, kik a nemzet ezred­éves alkotmányának megsem­misítésére segédkezet nyújtottak, jutalmazni azo­kat, kik hivatalos szolgálatok által megörökítei akarták az önkényuralmat. Eszerint a nyugdíja­tások eltöröltetését óhajtja. Plahy Lajos nem követheti a boszu poli­tikáját, mert bűnnek tartja azt a haza ellen, s le­hetővé akarja tenni, hogy a fejedelem a múltba­ adott szavát beválta. A­­javaslatot pártolja. Tisza Kálmán a­­javaslatra magára néz­ve két egymástól egészen különböző tárgya különböztet meg, melynek egyike vonatkozik oly nyugdíjakra, melyek a fennálló törvény értel­mében közös nyugdíjaknak neveztetnek, azután egy másik tárgyat, kik nem esnek ezeknek so­rába. Részéről az ellen, hogy valóban a törvény értelmében közös nyugdíjakra intézkedés történ­jék, semmit nem szól, de fentarja magának a jo­got a 2. §-ra­ elmondani nézetét. Az általános vitára többen följegyezve nem lévén, az befejeztetett,­­ a többség a törvényja­vaslatot általánosságban a részletes tárgyalás alapjául elfogadta. Következett a részletes tárgyalás. A czím és az 1-ső szakasz elfogadtatott. A 2-ik §. tartós vitára szolgáltatott anyagot, melyben részt vettek: Tisza Kálmán : sem a szerkezetet, sem a közp.­bizottság módosításait el nem fogadja. Az egész 2. §-t egyszerűen kihagyatni kíván­ja. Mert nem tudja, mivel lehessen indokolni azt, hogy azokat, a­kikről csakugyan áll az, hogy nagyobb részben csakis a haza ellen tett­ szolgálatot, miként lehessen nyugdíjakkal ju­talmazni, Nyáry Pál meg egyrészről az­oknak, kik a haza szolgálatában fáradtak, örömest megszavaz­za a jutalmat, más részről olyanoknak, a­kik­nek még neveit sem meri említeni, a miniszté­rium jutalmat nem szavazhat. Azért Tisza Kál­mán indítványát pártolja. Simonyi Ernő a­­javaslatot nem pártol­hatja, és az előtte szólott Nyáry Pál képviselő­vel szavaz. Deák Ferenc t, T. ház ! A minisztérium egy más tartalmú törvényjavaslatot adott be, az osztályok azt tárgyalták is, a központi bi­zottság pedig ezen előttünk fekvő törvényja­vaslatot terjesztette elő. (Halljuk! Halljuk!) Ezen törvényjavaslat egészen más szempont­ból indul ki, mint a minisztérium által beadott törvényjavaslat. A nyugdíjak kérdése nem egyszerű, hanem bonyolódott kérdés. Igen sok tagja van a tö­vényjavaslatot pártolni nem " beadott tör­­azon szempont, " nem akarta, ..­nem az felhozott, mert ezen szempo­ntixx... . . .. §. elfogadásával mellőzte a t. ház. Ezen szem­pontok következők,hogy csak olyanokat lehessen nyugdíjazni, kik a törvényt és alkotmányt szolgálták, nem pedig azokat, kik ellene szolgál­nk. Az 1. §-ban, melyet a ház ma már el­foga­­dott, a volt külügyminisztérium, a közp. hadi számvevőség, a volt rendőrminisztérium bizo­­tonyos tagjainak nyugdíjaztatását ugyanazon osztály nyugdíjaztatásának tekinti, mely osztály elenleg a közös külügyminisztériumba van beosztva. Ezek ép úgy nem alkotmányos alapon állottak, ezek épen úgy nem szolgálták a tör­vényt, nem szolgálták az alkotmányt sőt műkö­déseikben a mi alkotmányunk és alkotmányos fogalmaink ellen jártak el, mégis szükségesnek ártotta a ház ezek nyugdíjaztatását a múltra nézve. Tehát azon elvet, melyet Simonyi képvá­rs előhozott, a ház előbbi határozatában már elvetette, nem is azon szempontból indult ki a központi bizottság, úgy hiszem, midőn ezen tör­vényjavaslatot előterjesztette, hogy melyik mi­lyen körülmények közt, minő szellemben, minő alkotmányos vagy nem törvényes alapon szol­gált, hanem épen azért, mert e nyugdíjak kér­dése igen bonyolódott, épen azért, mert ezek­nek, a nyugdíjak minden ágazatainak, minden nemének tisztába hozatalára nézve az idő rövid azt kívánta, hogy a dolog jelen helyzetében hagyatván, a minisztérium a jövő országgyűlés elé kimerítő törvényjavaslatot terjeszszen ezen nyugdíjakról. Vannak olyan nyugdíjak, melyek 48 előttiek, ezekre úgy hiszem, senki sem akar­ja a megtagadás elvét kimondani. Némelyek a magyar kanczellária 1861-ben működött tag­jainak akartak az osztályokban nyugdíjakat adni. Az elv ugyanaz. (Nem lehet!) Engedel­­met kérek, hogy ezt akarták az osztályokban, hogy követelték az osztályok némelyikében, azt én határozottsággal mondhatom. Az a kérdés, hogy bele­ereszkedhetünk-e ezekbe részletesen? Szerettem volna, ha a minisztérium a nyug­díjak kérdését hónapok előtt adta volna elő; szerettem volna, ha ezt az előterjesztést, mit tőle most kívánunk, már előbb beterjesztette volna, de ez nem történt. Nincs tehát más vá­lasztásunk, mint vagy általában kimondani azon elvet, hogy semmiféle nyugdíjat nem fize­tünk, vagy úgy tekinteni ezt, mint a központi bizottság tekintette mint maga a minisztérium tekintette, hogy az államadósságokkal egy természetű, mely kiegyenlítés által megszün­­­­tetett régi jogállapotnak ránk is súlyosodó kö-­­­vetkezménye. (Helyeslés jobb felől.) Én azt hiszem, e két mód közül egyiket kell választani Az első, hogy általában valamennyi nyugdíj megszüntetését kimondjuk, alig hiszem, hogy a ház többségének akarata legyen: elő­ször azért, mert mégis bizonyosan lesznek nyug­díjak, melyeket a ház is meg akar hagyni, má­sodszor azért, mert Magyarország a magyar ki­rálynak szavát beváltani mindenütt, a­hol lehet, kész leend mindenkor (Helyes.) Ez a törvényjavaslat nem vágja el a háznak azon hatalmát, hogy a nyugdíjakat részletesen tárgyalja, sőt egyenesen fentartja és ha ilyen előterjesztés, a névsorozat, a szolgálatok ideje, a szolgálatok természete, az előterjesztésben ki fog­­ fejtetni, akkor szólhatunk hozzá, akkor gon­­­doskodhatunk olyan módról is, a­melylyel az leginkább fedezni tudjuk, úgy, hogy az ország­­­nak minél kevesebb terhére legyen.­­ Én épen e törvényjavaslatot látom olyannak , mely azt a legfontosabb ellenvetést kikerül, melyet a miniszteri javaslat ellen fel lehet hozni azt t. i., hogy azt sem tudjuk, kik, azt sem tudjuk, hányan vannak, azt sem tudjuk, menny általában (Felkiáltások balról: Éi mégis megszavazzuk?) Engedelmet ké­rek, méltóztattak volna ezt tavaly mondani hisz a múlt évben is a ministériumnak adott fel­hatalmazás folytán fizettük őket. Tovább megyek. Azon elvet, melyet egyik képviselő, gondolom épen Simonyi Ernő képv. úr felhozott, hogy a­kik az alkotmány és tör­vény mellett, hanem ellene szolgáltak, azok­nak nem kell semmi nyugdíjat megszavazni , ezen elvet a t. hát már egy más alkalommal eldöntötte. Kérdem : a hadsereg alkotmányos alapon szolgált-e ? Kérdem : az mellettünk szol­gált-e? felelet: nem. Ha valaki, ez szolgált elle­nünk, és az országgyűlés a pensions-fondot, me­lyet az alkotmányellenes időkben elköltötték, úgy tekintvén, mint államadósságot, ezen kato­naságnak nyugdíjai alapjára én nem tudom hány milliót — megszavazott. Kérdem, mi különbség van egyik és másik között, elvre nézve ? Egy valaki azt mondta nekem, hogy a kato­naságot jövőre is, s azért megadja részére a nyug­díjat, meg akarja tartani. Igaz, de nem azoknak adja a nyugdíjat, a­kik jövőre fognak az alkot­mány mellett szolgálni, hanem azoknak, a­kik a múltban szolgáltak az alkotmány ellen. A katonatiszteknek nyugdíjai bizonyos pénz­alapból kerültek ki. Ez a pénzalap elköltetett, s azt Magyarország is pótolja. A polgári tisztvise­lőknek nyugdíjat egy más pénz­alapból fizettet­tek ; az is elköltetett. Nem látom okát, hogy ez más természetű legyen, mint az a másik. Én részletekbe ezen nyugdíjakra vonatkozó­lag nem tudok bocsát­kozni, mert nincsenek előt­tem az adatok. Én óhajtok ebben minden körül­ményről fölvilágosítva alaposan határozni. Erre az idő r­övid. Általában azt nem mondhatom, hogy minden nyugdíj megszűnik, mert annyi családot szerencsétlenné, özvegy és árvát ke­­nyörtelenné tenni én nem szeretnék. Én tehát azt hiszem, hogy épen ez a javaslata a közp. bizottság­nak az, mely hatalmunkba adja, és számunkra fentartja, hogy a dologról kimentőleg részletesen intézkedjünk, addig pedig csak annyit tesz, mint a múlt évi országgyűlés tett : t. i. a dolgot jelen állapotában hangyja. Én ezt fogom pártolni (Helyeslés jobbról.) Csiky Sándor indokolni iparkodott beszé­dében ezen­­javaslat czélszerüségét, melyek után Szólóttak biég'ártörvényyWinster'tfilfttffvl,Iltvá­ dy L. szelíd méreggel, Berzenczey L. komoral, b. Luzsénszky Pál röviden, Patay István hango­san, Bónis­z éa Bobory Károly, Kemény István dr. A lemondás, önfelál­dozás nélkül legkisabb társaságot, egy szerény családot se lehet kormányozni, annál kevesebbé lehetséges egy ország szomorú viszonyait ren­dezni és íme ez az, a­miből kiindulni akarok. Politikai elleneink kimeríthetetlenek azon ellenünk szórt vádak körül, hogy a hazát elhor­­dozhatatlan terhekkel árasztottuk el, csak imént hangzottak el képviselő­társam Simonyi Ernő eme szavai, a népre újabb meg újabb terheket rónak, én azt kereken tagadom. (Felk­áltás bal­ról : N­em­ igaz e ? !) Várjon, ha a képviselő­ház nem vállalja el Ausztria adósságainak egy részét, azon adósság csodálatosképen elenyészett, por és hamuvá vált volna, melyet a szél, mint a perjét ellebbentett volna. A biblia csudák, mythosok ideje eltűnt, s a hitelezők kérlelhetetlen emberek, vagy azt hi­szi-e a képviselőház, hogy Ausztria feledve azon sérülést,a melyet a kiegyezkedés meghiúsulása miatt úgy a bel mint a külpoliticában szenvedett, minket többé ez a teherben,nem részesített volna? — de bizony rovatott volna ebből reánk akár mennyi? — (Ellenmondás balról). Aztán vájjon nem könnyebb-e a terv elhordo­­zása, hogyha a mennyiség m­ghatározásához hozzá­szólhatunk és ha a jövedelemforrások nyitása tőlünk függ,­­ úgy hiszem, hogy ez így sokkal jobban van, mintha az osztrák kormány rótta volna a tervt reánk. A történelem évtizedek, századokon keresz­tül hízelegve jegyezte fel azon fejedelem nevét, ki egy dicsőséges csatát vivott, s még a criticum sem sokat vizsgálja, hogy várjon az a népekre áldást vagy átkot hozott , én uraim azt tartom a legmagasztosabb győzelemnek, a me­lyet saját keblünk, saját magunk ellen vívunk győzelmesen ki, és én mindig tisztelettel hajlok meg azon király előtt, ki Magyarország és Ausztria megmentésére , azon magasságba tudott fölemelkedni, a­hová minden elfogulatlan ember t­eljes elismeréssel és hódolattal tekint fel. De Magyarország is legyőzte sajátos magát a midőn felejtve a múltakat, holmi csehországi demonstratiók helyett bizalommal nyújtotta fe­jedelme felé jobbját. Íme, ez a kiegyezkedés genesise, a melynek egy kicsiny, kicsiny corollariuma a szőnyegen levő körülbelül 400 ezer frt megszavazása. És a­melynek megtagadásával nagyon sokat koc­káz­­tatnánk. És ha lenne küldőim közül olyan, kinek ez netalán visszatetszenék, annak csak azt mon­danám, hogy olyan formán gondolkozik, mintha valaki Bécs nevezetességeinek megtekintése vé­gett nagy költség és fáradsággal útra kelvén, annak tövéből Fischamentből visszatérne, hogy már hiába, mert csakugyan igen messze van ez a Bécs (Derültség. Helyeslés jobbról.) Ezekből kiindulva, pártolom a központi javas­latot. (Helyeslés jobbról.) A szólásra többen feljegyezve nem lévén, s

Next