Pesti Napló, 1870. április (21. évfolyam, 74-98. szám)

1870-04-20 / 89. szám

89. szám. Szerkesztési iroda: gereBt*iek­ tere 7. »Gm. X. emelet. El lep Birolletin­ íriszét illeti minde­n közlemény * szerkeszt&égben intézendő. Bennantetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadni­ hivatal: Ferencziek tere 7. szám ft·ld.«ele t. A lap anyagi részét­­!!o*»¡ közle­mények (előfizetési pin» , kisdia k örült panaszok, hirdetmények) a kiadó-hivatalhoz intézendők. REGGELI KIADÁS. Szerda, április 20. 1870. 21. évi folyam. Hirdetmények díja: Előfizetési föltételek: Vidékre, postán! »•gr helybe», házbo» hordva •. Egées évre . . .­­2 frt. Félévre. ... . 11 frt. Negyedévre . . 5 „ 50 kr. 'vét hóra..................... S­B 70 kr Bsy hóra .. .. 1 ,SS kr. 9 hasábos petiter egyszeri hsa. «Ütésnél 9 nj kr. Bélyegei­ ka’Sa 40 njkr. Hui­t-tér­i S hasábos petit­«« nj kr. PEST, ÁPRILIS 19 A császárság alkotmánya. A Francziaország’ a mesterségszerű al­kotmánygyártás classicus hazája. Nyolc­­­van év­folyamában tizenkét egymástól többé-kevésbé eltérő, egymást legalább nagyobbrészt megszüntető alkotmánya volt. Tizenegy közü­lök már a jogtörténeti régiségek lomtárába vándorolt. A tizen­kettediknek épen most ássa sírját a sena­­tus, mely a legújabb — számszerint ti­zenharmadik — alkotmánynak tervét csötörtökön vette tárgyalás alá. Az anti­­quált alkotmányok ama tömegében az államaikat minden árnyalata, a politikai irányok minden faja képviselve van. Az egyik monarchikus, a másik köztársasági elnökkel, elnök nélkül directoriummal, örökös consulsággal; az egyik radicalis, a másik liberális, a harmadik caesaro-ab­­solutisticus; az egyik alig áll negyven czikkből, a másik a paragraphusok egész hosszú lánczából van összefűzve. Az, mely közülök legrövidebb idejű élettar­tammal birt, alig néhány hétig — és ek­kor is csak névleg, — az pedig, mely legmagasabb életkort ért, tizennyolcz évig, mindenik pedig átlag mintegy hat és fél évig volt gyakorlati érvényben. E rövid statistikai visszapillantás két­ségtelenné teszi, hogy Sieyès csak a fran­­czia nemzet meggyőződésének adott kifeje­zést, midőn azt mondá, hogy alkotmányt készíteni a legkönnyebb valami; ő három nap alatt a legkitűnőbbet is elkészítheti. E tévedésben, melyhez — mi valóban megfoghatatlan, miután a tapasztalás, tévedésnek bizonyította azt — míg ma is oly sokan és oly hévvel ragasz­kodnak, rejlik a frnanczia alkotmányok rövid életének oka A törvényhozók leg­jobb belátásuk szerint megalkoták az in­tézményeket, melyek azonban nem nyer­tek életnedvet a társadalom, a nemzet jogi meggyőződéséből. A leg­válogatottabb institutiók meg voltak a papíron és ott is maradtak mindörökre, mert amaz eszmék, melyek bennök kifejezésre találtak, nem voltu­k meg a nemzet egész jogérzetében. Egy tollvonással új jogi és po­litikai intézményeket dekretáltak az or­szágnak , de miután a társadalomban évszázadok alatt uralomra jutott eszméket és nézeteket egy pillanat alatt gyökeres­tül kiirtani nem lehet, a nemzet és alkot­mánya közt áthidalhatlan úr maradt, mely előbb-utóbb megbuktat­a a gyön­gébb felet : az alkotmányt. Kimondák az általános egyenlőség és testvériség elveit, pedig a múltak a nemzet lelkületébe mé­lyen beolták az aristocratismus eszméit. Behozák a köztársaságot, pedig a társa­dalom az ősrégi hagyományok pressiója alatt alapjában véve monarchicus volt. A forradalom szenvedélye és túllelkesültsége galvanizálta ugyan egy pillanatra ez in­tézményeket, de mihelyt a nemzet vér­keringése a normális állapot felé közele­dett, azok holt tetemekké váltak s gátol­ják a közfejlődést. A jelenleg tárgyalás alatt levő alkot­mányterv, mely a sorrendben az ominosus tizenharmadik számot foglalja el, egy­aránt távol akar maradni a despotismus és az anarchia túlzásaitól. Középúton ha­lad a nevezett két véglet között. Erős központi kormányt óhajt létesíteni, de a nemzetnek is megadja a közügyekre való ama befolyást és hatáskört, melyet a fran­­czia nép jelen fejlődése meglesr. Az új al­kotmány értelmében Francziaország jö­vendőbeli államformája a parlamen­táris császárság. A császári méltóság örökös Napóleon egyenes és mellékágy törvényes fi­utódai között. A császár a miniszterek, a senatus, a képviselőkamra és az államtanács közreműködésével ural­kodik. A törvényhozó hatalmat a császár, a senatus és a népkamra együttesen gya­korolják. Mindegyik bír kezdeményezési joggal, de az adótörvények először e kamra által vétetnek tárgyalás alá. A császár felelős a franczia nép előtt, melyre hivatkoznia bármikor lehet, ő az állam feje, a szárazföldi és ten­geri haderő főparancsnoka; ő köt béke­szövetségi és kereskedelmi szerződéseket; ő nevez ki minden hivatalnokot; ő bo­csátja ki a törvények végrehajtásához szükséges utasításokat; ő bírja az amnes­­tia és kegyelem jogát. Az igazságszolgál­tatás az ő nevében gyakoroltatik, de a bírói kar függetlensége biztosítására a bí­rák elmozdu­hatlansága van kimondva. Kereskedelmi és vámszerződések csak a senatus és kamra hozzájárulásával emel­kednek érvényre. A minisztereket a császár nevezi ki és bocsátja el. Ők felelősek s a senatus és kamra ülésein jelen lehetnek. A senatus tagjai : a tizennyolcz évet elért császári herczegek, a bibornokok, tengernagyok, tábornagyok, végre azon polgárok, kiket a császár kinevez. A ki­nevezésnél a császár bizonyos qualificati­­ókhoz van kötve. A senatorok elmozdu­­­hatlanok és élethossziglan vannak kine­vezve. A senatus elnökségét a császár ne­vezi ki, kinek jogában áll azt bármikor elnapolni. A senatus a törvények hozata­lánál hason jogokkal bir, mint a törvény­hozó test. Ülései nyilvánosak. A népképviselők általános szavazatjog alapján hat évre választatnak. A törvény­hozó test vitatja és szavazza meg a tör­vényjavaslatokat és adóterveket. A csá­szár hívja össze, napolja el és oszlatja fel a törvényhozó testet. Feloszlatás esetén hat hó alatt újat kell összehívnia. Maga választja minden ülésszak kezdetén hiva­talnokait. Az államtanács a császár vezetése mel­lett a törvényjavaslatokat előkészíti s a közigazgatás ügyeiben a kormányt támo­gatja. Az államtanács képviseli a kormány nevében a törvényjavaslatokat a senatus és a törvényhozó test előtt. A kérvényezési jog a törvényhozás mindkét házát illeti. Francziaország min­den rendű és rangú közhivatalnoka követ­kező esküt tesz: engedelmességet eskü­szöm az alkotmánynak és hűséget a csá­szárnak. Ezek az új franczia alkotmánynak alap­vonalai. Leginkább különbözik a modern államokétól abban, hogy az államfőre is kiterjeszti a felelősséget. Ez eszme hom­lokegyenest ellenkezik a jelen alkotmá­nyos nézetekkel, de a császárság eredeté­ben leli magyarázatát. A néptömeg sza­vazata pecsételte meg a császárság jogi lételét s innen jó az, hogy a császár fele­lőssége az alkotmányba is átment. E hatá­­rozmány tulajdonképen csak fictió; mi­után a miniszteri felelősség is ki van mondva, az államfő responsabilitása gya­korlati fontosságat sohasem bírhat. Ha az alkotmányos élet annyira elfajul, hogy a nemzet a minisztereket sem képes felelős­ségre vonni és megbüntetni, úgy a fejdel­­met még kevésbé álland hatalmában kér­dőre vonni. Ha pedig képes a minisztere­ket megbüntetni, úgy elérte czélját s a souverain felelősségre vonatásának szük­sége elesik. Magában véve tehát a fentebbi elvnek kiváló hordereje nincs. De van, ha azt egy más elvvel , a plebiscitummal ösz­­szeköttetésbe hozzuk. A plebiscitum par­lamentáris kormányformában eddig még elő nem fordult és belé nem is illő intéz­mény. Ha a három állami hatalom gya­korolja a törvényhozás jogát, úgy meg­foghatatlan, hogy a nép összeségében a törvényhozásnak egy negyedik factorává tétessék. A nép részt vesz a törvényhozás­ban képviselői által. A képviselház nem a nemzet fölött vagy azonkívül álló hata­lom vesz részt a törvényalkotásban; nem más a képviselőház, mint a törvényhozás s a szervezkedett nemzet, mely fölé hason czélból a nagy tömeget helyezni nem le­het. A plebiscitum az új alkotmány egyik fekete pontja. Apróbb hiányai is jó szám­mal vannak. Nem észszerű a megváltoz­­hatlannak kijelentett alkotmány egyik alaptételévé tenni, hogy a senatus elnökét a császár nevezi ki, hogy a képviselők 6 évnél rövidebb időre nem választ­hatók stb. Ki tudja, nem áll-e be gyorsan a mó­dosítás szüksége, s akkor ily csekélységek végett is megszavaztatják a nemzetet? Mindezen és más hiányai daczára az alkot­mány nevezetes haladást jelez Franczia­ország közjogi életében. A benne letett reformok oly nagy horderővel és áldásos hatással bírhatnak, hogy Francziaországra azt eredményezhetik, mit még eddig egy alkotmánya sem: egy egészséges állam­élet alakulását. Nem akarunk ez alkot­mány jövőjéről ítéletet mondani, miután még azok is, melyeket a világ annak ide­jén az alkotmányok példányképeinek hí­­resztelt, egymásután megbuktak. De az alkotmányok életében nem az abstract jogi elméletek, hanem a gyakorlati viszo­nyok bírnak döntő befolyással. A rideg bölcseletr ész szemüvegén vizsgálva, az angol alkotmány is végtelen h­aosnak, az eszmék és intézmények logikai össze­függésben nem álló, rendszer nélküli hal­mazának látszik, s mégis a világ legelső közületét alkotá, mert mindenben meg­felelt a nemzet szükségleteinek. Ha Napó­leonnak az új alkotmányban sikerült oly művet létesíteni, mely a franczia nemzet adott viszonyaira illik, úgy műve áldásos leszen és alkotója halhatatlanabb hírne­vet, hervadhatlanabb babért szerze magá­nak, mint bármelyik előde. A „Pesti Napló“ tárnája. Az emberi test melege. I.­­Franklin, a magas éjszakán. — Mikor a pálinka megfagyott. — A csonttá dermedt ponty megelevene­dik. — Trichinek a tengeri malaczban. — Az emberi test napja. — Prometheusi tűsz testünk belsejében. — Régi nézetek. — Lavoisier, a vegytan reformá­tora és az elégés theoriája. — Egy veréb, melyet a tudomány oltárán áldoznak fel. — Hajdan és most. — Az oxigén rokon értelme. — Vérünk lassú elégése és eme functív bomlási productumai. — Nem csak a tápanyagok, hanem minden szétbomlás meleget fej­leszt. — Testünk hőmérséke állandó.­ (Péts. Gy.) A szerencsétlen Franklin első sarkvidéki utazása alkalmával oly roppant hide­get állott ki, melyben a pálinka megfagyott a ha a tűzön felmelegiték, mézhez hasonló sűrű folyadék gyanánt ömlött ki az üvegből, de ki­folyása közben az üveg szélén már ismét meg­­merevült. Bizony nem mindennapi hideg lehet az, mikor a pálinka megfagy. A Celsius-féle hév­­mérő akkor már a jégpont alatt 30—40 fokot mutat; közülünk aligha sóvárog valaki ily rend­ kívüli élvezet után, de nem is minden ember természete állaná azt ki. Az expeditió tagjai abban a kegyetlen hideg­ben, felcsákányozták a folyó jegét, léket vágtak rajt­a. Nem azért mintha tán ivóvizet akartak volna meríteni, hanem kedvök kerekedett halat fogni!­ás fáradozásuk nem esett hiába, mert csakugyan fogtak egy hatalmas pontyot. Azt a kifogott halat 36 óráig ott hagyták a hajó fedél­zetén ; az alatt, abban a rettentő hidegben, a hal teste oly tömeggé merevült, hogy ha valaki kal­­apác­csal egy jókorát üt reá, bizonyosan izzó­­porrá törik, mint a roszul hűtött üveg. Hanem azt még sem tették. Oda helyezték a tűz mellé, hogy egy kissé felengedjen , a­mi csakugyan meg­történvén, a ponty oly erővel lökte fel magát a légbe, mintha annak a hidegnek a hatását soha­sem érezte volna. Egy kissé csodálatos, az igaz, csaknem a mesével határos, — de megtörtént. Az ilyen érzéketlenségen szinte elborzadunk, hanem szolgálunk még egy másik példával is. K. M . 11 e­r a következő esetet beszéli el. Egy tengeri malacz húsát — úgymond — mely tri­­chin-nyavalában múlt ki, két hétre meglehetős hideg helyre tettem; a Reaumur-féle hévmérő a jégpont alatt 10—15 fokot mutatott. Hanem mi­dőn a húsban levő trichineket reggelenkint a mikroskóp alatt vizsgáltam, s ez alkalommal a rendes vérmérsékletig felmelegítem : a parányi férgek mindannyiszor újra megelevenedtek. Éb­­redezésük épen úgy tűnt fel, mint mikor az ólom bizonyos ponton olvadásra készül, azután az egész tömeg megrezdül s egy pillanat alatt ösz­­szefut Mikor az élet központja elnyerte a rendes vérmérsékletet, akkor az egész testben is rög­tön megpezsdült az élet. Hasonló példákat százankint lehetne idézni, de ez a kettő is elegendő, hogy az alsóbbrendű, piros, meleg vér nélküli szervezetek eme meg­­elenevedését, elképzelhessük, elegendő, hogy bennünket önmagunkra emlékeztessen. Ember és hüllő szervezete közt: mily nagy a különbség! A hüllők organismusa bizonyos kül­ső melegtől függ, a­melynek periodikus hiánya időnkénti megmerevülést idéz elő; az embernek minden tagjában szétáramlik a melegség, de a test mérsékletének soha sem szabad a rendes hő­fognál sokkal lejebb szállani, mert különben az egész organismusra a végmegmerevülés, a ha­lál várakozik. A következtetés világos: ennek a melegnek magában az emberi organismusban kell, hogy legyen a forrása és az a forrás egyen­letesen buzogjon. Az alsóbb rendű szervezetek életében a melegség agitátorként szerepel; nem a test rejti magában, hanem épen úgy mint a növényeknél, kívülről hat, a külső meleg közös forrásából , a naptól ered, s csak így létesíti az állati élet ama legnevezetesebb faktorát, az anyagcserét. A melegvérű szervezetek ilyen alamizsnára nem szorulnak; testük a nél­kül is ellátja magát meleggel, mert mindegyik­nek saját napja, saját hőforrása van. Mi az a belső prometheusi tűz, a mi egész tes­tünket áthatja s éltető melegével táplálja ? E kérdés csaknem oly régi, mint maga a tör­ténelem. Mióta az ember gondolkozni megta­nult, soha sem szűnt meg e rejtély megoldását keresni; szünetlenül fürkészte azt a titkos vala­mit, mely nemcsak figyelmét lebilincselő, hanem méltó bámulatra is ragadta. Nem csoda,­ha az ó­kor népei, de kiváltkép a görögök annyi min­denféle módon igyekeztek e rejtélyt megfejteni. A poézis és a philosophia kifáradt a sajátságos eszmék csoportosításában ; nem egy bölcsészeti iskolának ez az eszme volt — hogy modern ki­fejezést használjuk, úgyszólván — vesszőparipá­ja ; ebben vélték az élet titkát feltalálni. Mostani időszámításunk előtt 500 esztendővel már Heraklitos, az ókor egyik leghatal­masabb eszmélője, mondá: „a tűz a tulajdonké­­pi mindenség lelke, mely világokat alkotva, ön­magából születik , egyedül maga a megváltoz­­hatlan.“ De ha fel-fel csillant is néha egy sugár, a rejtélyt meg nem oldák , tapogatóztak és phi­­losopháltak bizonytalan irányban, hanem a való­di utat nem leték meg. Két ezredév múlt el, míg erre a kérdésre meg­jött az igazi, a helyes felelet, mely épen össze­esik az újabb vegytan kezdetével. Az elégés theóriájáról a terünk szű­k volta miatt, csak rö­viden szólhatunk. A nagy kérdést Lavoisier — a hírneves franczia vegyész — olda meg 1772-ben. Kimu­tatta, hogy minden elégést csak az oxigén létesít, mely az elégésre hajlandó testekkel — hozzájuk való nagy vonzalmánál fogva — egyedül, azok­ban rezgőmozgást létesít, a­mely mozgás azu­tán melegség gyanánt nyilvánul. Magyarázata oly egyszerű mint a Columbus tojás. A fellobbanó gyúszás csak azért ég, mivel anyagával a levegő oxigénje egyesül. 8 eme behatása alatt új vegyületeket létesít: a carbo­­niummal találkozván — szénsavas a hydrogénnel — vizet. Lavoisier fáradhatlan szelleme fél­­eredménynyel nem elégedhetett meg; midőn az elégés folyamatában kimutatta az oxigén szerepét a új theoriájával a mai nagy tudomány alapját megvetette, ugyanazt, az életre is alkalmazta. Hiszen már Pri­estley (kitűnő angol vegyész), a­ki az oxigént felfedezte, némi retátiót vett ész­re az elégés és a lélegzés között. Lavoisier to­vább ment. Ha a lélegzést csakugyan az oxigén hatalma szabályozza, akkor egy zárt harangba szorított élő­lény csak addig élhet, míg a benn­levő oxigént a tüdők felemésztették, s ha ez megtörtént, az eredményről a keletkezett che­­miai produktumok tartoztak számot a­dni. Épen úgy, mint az elégő fadarabbal történt, az elfo­gyasztott oxigén helyett szénsavnak és víznek kellett a tért elfoglalni. S a­mit az ókor legna­gyobb bölcsei nem tudtak megfejteni, arra a kérdésre megfelelt most egy veréb — melynek az a kiváló szerencse jutott osztályrészül, hogy vele a búvár experimentumát végrehajtsa. Mint a serczegő lámpa, melynek olaja elfogyott, per­­czenkint­ hanyatlott a harang alá zárt madárka élete is, mig nehány végvonaglás után az élet utolsó szikrája is kialudt s 55 percz múlva meg­szűnt élni­ A harang alatt, hol előbb közönséges levegő volt, szénsav és víz találtatott. Az a belső prometheusi tűz tehát, mely egész testünket át­­hatja, ugyanoly végeredményre vezetett,mint a milyet az élettelen testeken észlelhettünk; ettől csak annyiban különbözik, hogy nem egy perez­re lobban fel, hanem végigkísér bennünket az egész életen — szünet nélkül ég mint a vesz­­ta-tűz. Hogyan ? Szünet nélkül ég ? De hát mi az, a­mi ezt a tüzet táplálja, élteti? Mert hiszen, ha már láttuk, hogy minden szerves vagy szervet­len anyag elégése nem egyéb mint átalakulás szénsavvá és vízzé, az égésnek végre csak meg kell szűnnie, ha az anyag elfogy vagy ha meg nem úyittatik. Hol az a megújulás ? A nagy felfedezést ilyen kérdések fogadták, de elég ha egyelőre maga a kérdés el volt dönt­ve, a többi már nem volt egyéb mint egyszerű következtetés. Az elégő anyagok megújítására csak a tápszereket lehetett felhozni,melyeket min­dennap elköltünk, az oxigén pedig rendeltetése helyére csak a tüdőn át juthatott, mely minden lélegzetvétel alkalmával beszívott a levegővel egy-egy adagot belőle. Ez volt a felelet röviden. Hanem még akkor nem tudták,hogy nem csak a tüdő hanem a bőr is lélegzik s hogy az oxigén mind a két után egyaránt a testbe jut.De miután mi már ezt is tudjuk, az elégés folyamatáról való fogalmainkat egy kissé máskép is kell ala­kítanunk mint elődeinknek. Nekik jogukban ál­lott még az emberi tüdőt az elégés tűzhelyének nevezni, nekünk már nem szabad. Igen jól tudjuk, hogy az artériák vagyis üte­­rek szívünkből a vért a legfinomabb testrészecs­kékbe is elvezetik; [tudjuk, hogy a kihasznált vér a visszereken át azt­án ismét a szívbe s [on­nan a tüdőbe jut. A levegővel tüdőnkbe szivott oxigén a vérrel találkozik, hozzá való nagy ro­konságánál fogva vele egyesül, a minek követ­kezménye azután az oxidátió vagyis a vér lassú Pest, április 19. (Andr­ássy Gyula gróf miniszer­­elnök) húsvét hétfőjén a zemplén megyei Dob­ra rándult, honnan a hét vége felé tér haza. (G­orove István közgaz­d. miniszer tegnap d. u. Varsányra utazott, honnan pénte­ken várják vissza. Gorove úr, hírszerint, szom­baton veszi át a közlekedésügyi tárc­a vezetését (A kormány körében) történő változá­sokról az esti lapunkban közlöttek kapcsában azt halljuk, hogy az ideiglenes rendezkedés csak­is addig tart, míg az országgyűlés a ministeriá­­lis resportok helyes­ felosztása illetőleg a földmű­velési ministérium alakítása tárgyában nem ha­tároz, melyre a kormány javaslatot szánékozik előterjeszteni. (Gróf M­i­k­ó Imre közlekedésügyi miniszer úr) távozása alkalmával, mint halljuk, a Lipót rend nagy keresztjével fog feldiszittetni. Pest, április 19. (R.) A városi tisztujítás kérdése, da­czára ezen ügy országgyűlési tárgyalta­tásának s daczára annak, hogy a pestvá­rosi kép­­testületben az erre vonatkozó indítvány egyhangúlag elejtetett, ismét felszínre került, s élénk izgatás tárgyát képezi. Ez indokolttá teszi, ha az ügygyel most újabban s kissé részletesebben fog­lalkozunk. A tisztújítás sürgetése mellett, Pesten eddig három fő érvet baltánk hosszabb és rövidebb szónoklatokban elmondatni. Ezek a 48-iki törvények, és régi szokások, végre a meg nem elégedés a városi tiszt­viselők és képviselők némelyikével. A tisztújítást sürgetők és 48-iki törvényekre csak általánosságban hivatkoztak, tudván azt, hogy ha a sz. k. városokról szóló 1848- ks XXIII. t. sz. illető paragraphu­­sait is idézik, maguk a lai­osok is át fogják látni, hogy tisztújításnak helye nem lévén, azt sürgetni sem lehet. Mi épen az érintett törvényre hivat­kozva, azt állítjuk, hogy azon törvény értelmében mindaddig, mig a városok­nak rendezése iránt a törvényhozás rész­letesen nem rendelkezik, tisztújításnak helye nincs, mert azon törvény 3-ik §-a következőket tartalmaz : „Az alatt, mig a városoknak rendezése iránt a tör­vény részletesen rendelkeznék, következők határoztatnak meg.“ A tör­vény ezen intézkedése tehát ideiglenes, s ezt csak is a törvényhozás változtathatja. A 20-ik §-os tartalma következő : „Az alatt, mig a törvény máskép in­­tézkedene, képviselőül a város bár­mely telepedett, lakosa törvényesen bevett valláskülönbség nélkül megválasztható, úgy hissszük, hogy ez is ideiglenes intéz­kedés. Időközben ugyan a bevett vallás­különbségre nézve másként intézkedett a törvényhozás, de általában a városi képvi­selői kellékre nézve nem. A 25. §-os azt tartalmazza, hogy : „Az alatt, míg a törvény részletesen intézke­­dend, a tanács azon hatósággal ruház­­tatik fel, melylyel jelenleg a megyei kis­gyűlések bírnak, stb. No mi úgy hisz­­szük, hogy a törvény ezen részét sem fogja senki véglegesnek tartani, s még e részben sem intézkedett a törvényhozás másként. De nézzük a községi választásokra nézve hozott 1848-ki XXIV. t. czikket. Ennek 1. §-asa következőleg kezdődik: „A szabad királyi városokról ideiglenesen ren­delkező XXIII-ik törvényczikk stb. úgy hiszszük, hogy ez elegendő volna a fentebb előhozottak nélkül is, annak igazolására, hogy a szabad királyi városokról szóló 48-iki XXIII. t. ez. ideiglenes, s meg le­hetünk arról is győződve, hogy ha a 48-ki törvényhozás a városok végleges rende­zése előtt a fent érintett törvényben meg­rendelt tisztújításon kívül még egy más tisztújítást akart volna tartatni, azt a tör­vényben kimondta volna, de erről a sokszor idézett törvényben egy árva betű sem lévén, kétséget nem szenved, hogy a mu­­nicipiumok végleges szervezéséig törvény­re hivatkozva tisztújítást sürgetni nem lehet, valamint az is valószínű, hogy ha a városokban is oly formán választott tiszt­viselők lettek volna, mint a megyékben, a 48-iki városi választások sem tartottak, vagy rendeltettek volna el. Lássuk már most a tisztújítás sürgetése mellett, az azt sürgetők által felhozott második érvet, a régi szokást. Igaz, hogy nálunk a szokás még most is szerepet ját­szik, különösen a törvénykezés terén, de ennek az oka egyedül az, hogy nincsenek rendszeres, s a mostani viszonyokhoz il­lesztett törvényeink,­ így a corpus julié­ban még meglevő, de elavult törvényeket szokás által szüntettük meg. De a fenforgó kérdés indokolására a régi szokás nagyon tévesen hozatik fel, s a­kik a régi szokásra­ hivatkozással indo­kolják a tisztújítás sürgetését, azok az e részbeni régi szokásokat nem ismerik. A pesti tisztválasztásokra nézve volt al­kalmunk, részint a kiváltságos levelekből, részint a városi levéltárban levő régi jegy­zőkönyvekből, részint történeti és más munkákból, ezen kérdésre vonatkozó több érdekes adatokat egybeállíthatni. Ezen adatok szerint hajdanában, a pest­városi polgárok évenkint Sz.­­ György napján összejöttek, a városház előtti téren. A biró és több tisztviselők, a szokásos mise meghallgatása után, letevén hivatalu­kat, a megjelent polgárok maguknak uj tisztviselőket választottak. Ezek azután letevén a hitet, a királynak bemutattalak Bírónak csak az választathatott, ki 6 évig mint tanácsnok szolgált,­­ mind a biró-

Next