Pesti Napló, 1872. szeptember (23. évfolyam, 201-225. szám)

1872-09-13 / 211. szám

_211. szám«_______________________ Péntek: September 13.1872. _________________28. évi folyam, .Szerkesztési Iroda: Kiadó-hivatal: —_____ m Előfizetési feltételek: Hirdetések Ferencziek-t.ra 7. «rám. 1. »meisz. Ferencesek-tere 7. u. földiem*. |P10| T­" Ék S'StTkU smtttgy mint «IQ&fizések A. lap szellemi réseit Illető minden A lap anyagi részét Illető taelo- JmBtr fg fi 11 fa 1 %| H jfl ffl _ fa * 1 ! kónapra . J frt M kr. * kSalemt aj ‘ szerkesztőségbe* mények ^ | / 1 1 1 k ^ i | | IS H | | | I I “A .* .* Iliial KIABÓ-HIVATAABA “ MH panassok, Hirdetmények) a JL JLJ KJ JL JL JL 1 JLJ» JL JLJ ^renC^tS** 7. *, Binnen tétlen levelek csak tunert kiadó-hiv.talhoz intézendő T) T? n O t? T T ITT A D ll Q /SS ASS kUimlik. fogadtatnak el. •*p XVIA DAS, i — Előfizetési felhívás „FESTI NiPLfra. Előfizetési árak: Egész évre...........................22 ft. Félévre................................11 ft. Negyedévre.........................5 ft 60 kr BZT Külön előfizetési íveket nem küldünk szét. Előfizetésre a postai utalványokat kérjük használni, melyek bérmentesítése 10 frtig csak 5, 10 frton felül pedig 10 krba kerül. Az előfizetések a „Pesti Napló kiadó-hiva­tala“ czim alatt Pest, ferencziek­ tere 7 ■z. alá küldendők. A „Pesti Napló“ kiadó-hivatala. Fest, sept. 12. Csak hat éve még, hogy az akkor még diplomatice csak Ausztria név alatt létező osztrák-magyar monarchia oly rendkivüli csapást szenvedett, melynek következté­ben elszédülten rogyott össze, s esése oly igen hasonlatos volt a halálhoz, hogy az akkori idők legbámultabb diplomatája, a szófukar és szómeggondoló franczia császár egy szövetség eszméjét ezen dras­­tikus és ádáz kifejezéssel utasítá el: „Nem szö­vetkezhetem egy holt tetemmel.“ Az Ausztria életképessége felöli hit, mely már e katasztrófa előtt kezde inga­dozni, ennek következtében csaknem tel­jesen elenyészett. A diplomata körökben kezdenek tanakodni, hogy voltaképen mit lenne legjobb az összedülendő állam he­lyére állítani. A­ térkép-combinatiokon mindenféle egyéb, csak akkori alakjában nem szerepelt. Általánosan világrészünk egyik nagy betegének tartották, sőt né­melyek azt hiték, hogy a föloszlásban valószínűleg megelőzi a régibb sinlődő beteget, az ottomán birodalmat. Voltak, a­kik fogadni mertek volna s tán fogadtak is, hogy Ausztria hat év múlva nem létezik­ Európában és semmi­esetre sem, mint nagyhatalom. És mi tör­tént a lefolyt hat év alatt ? Minő szerep­ben és állásban találjuk ma a rövid idő előtt nemcsak halálos betegnek, de meg­haltnak vélt birodalmat ? Csodálatos látvány nyílik meg szeme­ink előtt. Ausztria nemcsak nem halt meg, hanem a hatalom és tekintély oly magas polc­ára emelkedett, a­minőt e században, sőt tán létezése óta sem foglalt el. A pentarchiának nevezett öt hatalom, mely eddigi világrészünk sorsát döntőleg intézte, egy triumvirátussá alakult,s e tri­umvirátus egyik személye nem a dicstel­jes Franczia­, nem a túlgazdag Angolor­szág, hanem a világ közvéleményében hat év előtt csaknem megsemmisült Ausz­­tria-Magyarország név alatt phönixként újjászületett kettős birodalom, melynek közös fejedelme most Berlinben a német és orosz császárok társaságában, világré­szünk sorsa, békéje felett értekezik s ha­tároz, a nélkül, hogy e három hatalom ebbeli szereplésének jogossága és ké­pessége felett bárhol csak a legkisebb kétely is emelkednék. Ausztria közmondásos szívóssága és szerencséje még ilyen fényes eredményt soha sem mutatott föl eddig. Az életkép­telensége felőli hit teljesen elenyészett, szánakozók helyett irigyei, s lenézők he­lyett iránta tiszteletet, becsülést, jövőjé­ben hitet, ereje iránt bizalmat tápláló szövetséges barátai támadnak Európa két legnagyobb hatalmasságában. Csodának tetszik az egész, de mint minden csodánál, úgy itt is megtaláljuk az okot, mely a legbámulatosabb ered­ményt előidézi. Ez esetben pedig nem is fölöttébb nehéz azt megtalálni. Háborút nem viseltünk, csatákat nem nyertünk ,­ s ha mégis a ha­talomnak eddig nem élvezett magas fo­kára emelkedtünk, ennek más oka nem lehet, mint a legczélszerűbben eltalált és követett bel- és külpolitika. A 67-i kiegyezés az, mely a nagyszerű eredményt szülte. A Habsburgok birodal­mának ereje több, mint kétszeresen növe­kedett. Mert az eset teljesen hasonló ah­hoz, mint midőn egy természettől erős embernek egyik, még pedig erősebb, jobb karja hosszas csonkulás után végre egé­szen meggyógyulván, az óriás, ki előbb egy lábon sántikált, s csak ügyetlenebb, gyöngébb balkarját használhatta, s ezt is csak a másik ápolására, most egyszerre mint ép­kéz láb ember léphet ki a küzd­­homokra. A külföld ítélete mindig a legbizonyo­sabb mérlege hatalmi erőnknek, s úgy aránylik saját becslésünkhöz, mint a tar­tott ár az adott árhoz. Valaki tarthatja kedvencz paripáját vagy egyéb holmiját olyan mesés magasra, mint neki tetszik, de valódi értékét a piacz szabja meg. Minden áruczikk annyit ér, a mennyit ad­nak érte. A nemzetek hitele és tekintélye is nem annyi, a mennyit követelnek, ha­nem csak annyi, a mennyiben a külföld részesíti. Mi mindebből a következés? Az, hogy meg kell becsülni és szentnek, sértetlen­nek tartani az alapot, melyen e nagybe­csű hitel fölépült. Minden még oly változ­tatás is, mely ez alapon állítólag javítást eszközölne, megrendíti hitelünket a kül­földön, mert először, ha itt nem is létez­nek jelentős csoportok, melyek nem lát­ták be azonnal az alap jóságát, miként kívánjuk az idegentől, hogy az rögtön belássa azt? —és másodszor, mert a dolog természetéből foly, hogy még a czélszerű és hasznosnak vélt javítás is pillanatnyi ingadozást idéz elő minden dologban, így e szempont az, mely nemcsak in­dokolja, hanem nagyon is ajánlja a Deák-pártnak, hogy óvatos legyen mind­azon törekvéseknél , melyek ez ala­pot, ennek pillanatnyi megingását föltéte­lező módosítással kívánnák erősbííteni. Annál inkább az oly szándéklatok és ter­vek körül, melyekről, mint a szóban levő fusionak a közös hadsereg megbontására vonatkozó része, igen kétes, vájjon az végeredményében nem bomlasztaná-e fel az alapot? A szónál mi sem röpkébb és könnyebb, kivált a hol a képzelet igen is gazdag, de ha például a 67-ki alap alkotója szigo­rúan és féltékenyen ragaszkodik művé­hez, és pedig akkor, midőn e műnek az életben oly fényes eredményeit látja, mint a minek épen e pillanatban ország világ szemét kápráztatják, akkor e ragaszkodás forrását nem az államférfias hiúságban, de a legjogosultabb meggyőződésben és kö­teles óvatosságban kell keresnünk. A mérsékelt ellenzék 67-ben azon kö­rültekintő föltétellel foglalt állást ezen kiegyezéssel szemben, hogy bevárja, vár­jon gyakorlatban jónak bizonyul-e ? Úgy látszik, hogy az eredmények a kedvezőbb föltevésre vezettek. A következés tehát nem lehet az, hogy ez alap módosuljon át az ő program­jukhoz, hanem hogy ez utóbbi módosuljon át az alaphoz. Vagyis egy szóval, hogy ha csakugyan valami egyenleg által akarják erősbíteni ez alapot, igen természetes, hogy a közele­désben azoknak kellene többet és nagyob­bat lépniök, a­kik fölfogását az idő és gyakorlat nem igazolta. Mahomed nem utolsó egyéniség volt a maga idejében, de miután a hegy nem ment hozzája, végre is belátta, hogy neki kell a hegy­hez mennie, és aszerint cselekedett. U" 1 .11. "11" ■■M^ggggg A „FESTI NAPLÓ“ TÁRCZÁJA. Petőfi keresztatyjának vallomása. Szécsény, szept. 10. T. Szerkesztő ur! A „Pesti Napló“ folyó évi 205-dik számában közzé tett ígéretemmel nem sokáig késtem. Késnem nem lehetett, mert Petőfi Sándor kereszt­apja elaggott, beteges öreg. Folyó év sept. 6-án sikerült öt, úgy­szólván beteg ágyából hozzám vezetnem s innen a bírói hivatal-terembe, hol a kihallgatás többek jelenlétében meg is történt a nagy költő emlékéhez méltóan, egész ünnepé­lyességgel. Midőn a kihallgatási jegyzőkönyv másolatát ide csatolni szerencsém van, nem hall­gathatom el járás biránk szívességét, ki Martiny Károly kihallgatására vonatkozó kérelmemnek azonnal egész készséggel engedett, nem hallgat­hatom el azt a jó kedvet sem, mely legkivált az öreg Martiny két órát igénybe vett kihallgatása után kapott lábra közöttünk, kik tanúi voltunk az eléggé fontos és ünnepélyes jelenetnek. A jó kedv — a magyar ősi szokása szerint — táplá­lékot áldomásban keresett. Az áldomást Minich Emánuel barátunk pinczéjében költöttük el, él­tetve Petőfi szellemét, kedvesen emlékezve meg a már otthon üldögélő keresztapáról, kinek val­lomása egy eddig kétes csomót oldott meg. „Tu­dom fognak is rám haragudni a Félegyháziak“, ismétli előttem sokszor öreg barátunk. Lehet­séges — mondom, mert ki ne volna büszke föl­dijének is nevezhetni Petőfit, hanem első az igazság, s az igazságnak úgy a félegyházak,mint a kis­körösiek is édes mindnyájunkkal együtt csak örvendhetnek. Hornért hét város vitatta magáénak. Engem nem annyira vitatok, mintha vitából kisugárzó görög műveltség, görög szellem gyönyörködtet. A magyar műveltség egyik fölcsillámlásának tekintem én a Petőfi születés helyét illető vita­kérdést is, s én azért örvendve éltetem a ma­gyar közönséget, örvendve éltetem­­Félegyházát s Petőfi Sándor szülő­földét — Kis-Kőröst. Simonides János, szécsényi ev. lelkész. A vallomási jegyzőkönyv igy hangzik: Alulirt királyi járásbiró Simonides János, szécsényi evangélikus lelkész, Pintér Sándor szécsényi lakos ügyvéd, Minich Emanuel szé­csényi lakos orvos és Skorovszky Károly orvos­tudor által a mai napon felkérettem arra, hogy miután halhatatlan,­ lánglelkű lyriens költőnk Petőfi Sándor születés­helyéről a nemzet hatá­rozott tudomással nem bír, ez idő szerint Szé­csény mezővárosában özvegy Zmeskal Kál­­mánné asszonynál tartózkodó Martinyi Károly elaggott férfit, mint ki e részben teljes hitelt ér­demlő vallomást tenni képes, az általam képvi­selt hivatal méltósága előtt teendő eskü alatt, az elé terjesztendő kérdésekre, hallgatnám ki. Ezen úgy szeretett hazámfiai megnyugtatására szolgáló és dicsőült költőnk életírásának talpkö­vét képező biztos adat fölvételére, valamint a felejthetetlen költő iránt táplált kegyelettől is áthatva, fentisztelt urak kérelmének készséggel engedve, hivatalos helyiségembe vezetett Mar­tiny Károly úrnak e következő kérdésekre sa­ját élőszóval tett vallomását és észrevételeit vet­tem bíróilag jegyzőkönyvbe.­­- Mi a neve, hány éves, milyen vallású, hol született, mi a polgári állása, hogy hívták és hol laktak szülei? —Nevem Martiny Károly; 68 éves s ágostai hitvallású evangélikus vagyok ; születtem Ácsán, Pestmegyében; ügyvéd va­gyok ; édes atyámat Martiny Mihálynak s édes anyámat Dohányi Zsuzsannának hivták, kik Acsán laktak. 2. Ismerte-e Petőfi (Petrovics) Sándor hazai költőnk szüleit, hogyan hivták azokat? Igen jól ismertem; édes atyját Petrovics Istvánnak, s édes anyját Chrusz Máriának hivták. 3. Honnan ismerte, hol laktak és milyen fog­lalkozásúak voltak? Onnan ismertem, hogy ak­kor atyám Maglódon volt lelkész, Petrovics Ist­ván pedig ugyanott volt szakálla, Petőfi Sándor­nak édes­anyja pedig akkor nálunk szolgált; itt ismerkedtek meg egymással, mely ismeretség folytán Aszódon később egybe is keltek. 4. Hány gyermekük volt ezen házasságból ? Azt én nem tudom, én csak Sándort ismer­tem, de úgy gondolom nem is volt több gyerme­kük, mint Sándor és István; ezen utóbbit én nem ismertem. 5. Igaz-e,hogy ön Petőfi (Petrovics) Sándornak keresztatyja volt, ki volt keresztanyja, s volt-e még más keresztszülője is ? Igaz, hogy én kereszt­atyja voltam, mint azon idő szerint mezőberényi tanuló, keresztanyja pedig az én testvérnéném, Martiny Ludovika, Zmeskal Kálmánnénak édes­anyja volt. Volt még kívülünk több ke­resztszüleje­bb, mintegy hatan, de ezek közül csak kettőre emlékszem, az egyik Dimkó János mészáros, a másik Viczián János, gazdag földmives volt. 6. Hol született Petőfi Sándor, melyik évben, melyik hónapban, melyik napon , hol és ki által kereszteltetett meg ? — Petőfi Sándor született Kis-Kőrösön, 1823-ik évben, januárhó első nap­ján ; ugyanott kereszteltetett meg atyám, Mar­tiny Mihály helybeli evangélikus lelkész által. 7. Mondja el tanú körülményesen mit tud azon házról, melyben Petőfi Sándor költő szüle­tett ; nevezetesen jelölje meg szavakkal azon ház fekvését, milyenségét és szomszédjait ? A helyszínen talán meg tudnám mutatni, de jelen­leg csak annyit mondhatok, hogy az a piacz közelében egy kis mellékutczában feküdt, a piaczról is látható volt; különben azon házat Petrovics csupán haszonbérbe birta, s úgy em­lékszem, hogy az igen kisszerű náddal fedett ház volt, s a mennyire vissza tudok emlékezni, valami Makovinyi nevezetű borbély mesterem­ber tulajdona volt. Tájékozásul annyit mond­hatok, hogy a kérdéses épület, hol Petőfi Sán­dor született, a nagy vendéglő­s mészárszék épület közelében esett; a városháza szintén kö­zel volt e házhoz, onnan azonban nem lehet­ látni ezt, mivel az épen említett vendéglő épü­let akadályozó a kilátást; a városházától te­kintve e kérdéses házat — a mint emlékezem — balra, nyugati irányban állott. 8. Hol tartózkodott tanú akkor, a midőn Petőfi Sándor született, a milyen foglalkozása volt azon időben ? — Én akkor Mezőberényben ta­nuló voltam; a keresztelés alkalmával épen a karácsonyi szünnapokon voltam szüleim házá­nál ; még arra is emlékszem, hogy azon időben rendkívüli hideg volt. Otthon két hétig voltam. 9. Tud-e tanú valamit Petőfi Sándor gyermek­korából és kiképeztéséről ? — Gyermekkorában igen gyakran tartózkodott nálunk. Az első ok­tatást Félegyházán nyerte, mert mintegy három éves lehetett a fiú, midőn atyja Félegyházára költözött; ott sem lakott azonban sokáig, által ment Szabadszállásra, a­honnan én, 12 éves ko­rában látván, hogy a fiúban szép tehetség rejlik, atyjának ellenzése daczára, mivel a fiú engem különben is igen szeretett, s annyira ragaszko­dott hozzám, hogy az atya tiltakozása ellenére is szabad idejének legnagyobb részét nálunk töltötte. Aszódra elvittem az ottani algymna­­siumba, hol Koreny nevű tanár volt oktatója. Itt valami özv. Neumannénál volt szállása. 10. Nem tudna-e tanú valakit megnevezni, ki Petőfi Sándornak születéshelyéről szintén tudna határozott felvilágosítást adni. Nem. Nagyon rég eltávozván Kis-Kőrösről, nem tudom él-e még azon korból valaki, ki er­ről tudomással bírna. Ezen jegyzőkönyvben foglalt vallomás Mar­tinyi Károly előtt felolvastatván, azt ugyan lá­tásának elvesztése miatt sajátkezüleg alá nem írhatta, azonban a jelen volt tanuk előtt letett esküjével is megerősítette; — miután ezen jegy­zőkönyv négy egyenlő eredeti példányban most kiállíttatván, egyik példányban a bíróság levél­tárába letétetett, a másik eredeti példány a ma­gyar tudományos akadémia elnökségéhez be­küldetik, a harmadik tiszt, Simonides János szé­csényi evangélikus lelkész, végre a negyedik Pintér Sándor szécsényi ügyvéd uraknak ki­­adatik. Ezzel a jegyzőkönyv befejeztetvén, a jelenle­vők által aláiratik, Széchényben a királyi járás­bíróságnál egyezer nyolczszáz hetvenkettedik évi September hó hatodikén. — Simonides Já­nos sk. ev. lelkész. Pintér Sándor sk. ügyvéd. Minich Emánuel sk. orvos. Dr. Skorovszky Ká­roly sk. orvos. Zadubán Ádám sk. ügyvéd. Tersztyánszky István sk. ügyvéd. Beke István sk. jár. bir. írnok. — Gonda Károly sk. kir. já­rás biró. Vincze Gábor sk. joggyakornok, jegy­zőkönyvvezető. Fest. sept 12. (A D­e­á­k p­á­r­t) ma esti 6 órakor tartott értekezletén a kör elnöke bejelenté a pártnak, hogy a delegációba kijelölt tagok közül néhá­­nyan kiléptek, mert elfoglaltságuk miatt a bi­zottságban részt nem vehetnek. Ezen képviselők helyett mások kij­elölése elhatároztatott. Továbbá utasíttatott a kandidáló bizottság, hogy az ezentúli bizottságok stb. választásokra mindenkor a szükségen felül még egyszer any­­nyi tag kandidáltassék, hogy ezekből a párt tagjai tetszésük szerint felét törülhessék. Ezen eljárás fogadtatott el általában minden a jövőre történendő választásokra nézve. Tárgyalás alá kerül G­yőrffy Gyula Udvar­helyszékre vonatkozó indítványa. A párt elhatá­rozta, hogy ez indítványt tárgyalni kívánja, s ez okból annak tárgyalását a jövő hét egyik ülé­sében napirendre fogja kitűzetni. A miniszterelnök ígérte, hogy a párt vasárna­pi értekezletén bemutatja a kormány által a képr­­házban legközelebb teendő előterjesztése­ket. Ugyanez értekezleten állapodik meg a párt a felirati bizottságra nézve is, mely 12 tag­ból, s csak deákpártiakból fog állani. (A kolozsvári egyetemről­ több lap­ban megjelent hírekkel szemben ki kell jelente­nünk ama nézetünket, hogy Trefort miniszter igen helyesen tenné, ha a kinevezések correctsé­­ge érdekében, az egyetem megnyitását e­l­h­a­­lasztaná. Mi részünkről számba vettük mind­azon okokat, melyek a megnyitás elhalasztása mellett és ellen szólanak és mérlegünk az előb­­beni nézet javára szólt. Ez okokat legközelebb részletesen fogjuk elősorolni, de midőn ezt előre jelezzük, ki kell jelentenünk azt is, hogy a mi­niszter elhatározásáról nincs tudomásunk. (A del­e­g­a­t­­­ó­k) hétfőn fognak megnyittat­ni. Az ünnepélyes megnyitás ő felsége által a leg­közelebbi napokban fog megtörténni, s a rövid beszéd, melylyel ő felsége a delegatio elnökei­nek üdvözletét viszonozza, meg fogja érinteni a berlini fejedelmi találkozást is. Fest, sept. 12. Ghyczy Kálmán politikai nyilatkozata korszakot alkot a magyar közjogi ellen­zék életében. A baloldal eddigi vezére az ország színe előtt nyíltan bevallja, hogy a „kiegyezés rögtön s egészbeni megsem­misítésének esetében hazánk hasonlítana azon hajóhoz, mely nem egészen biztos,de némi biztosságot nyújtó révpartból iránytű nélkül kiindulva a sík tengerre,.... igen könnyen s valószínűleg el is merülhet a tenger hullámai közt.“ E sorok közt min­denki olvashatja azon vallomást, hogy a közjogi ellenzék programmja s politikája nem oly iránytű, mely a magyar állam hajóját biztos kikötőbe vezethetné. Beis­meri továbbá Ghyczy Kálmán, hogy „az uralkodó párt kormányzatában felmerülő hibákért a párt jobb érzésű emberei saját maguk előtt védelmet és megnyugtatást találandnak abban, hogy az ország jólété­nek, fenállásának megmentése teszi mind­azon jó és rosz eszközöknek használatát szükségessé.“ „A közjogi kiegyezésnek — úgymond — egyenes és határozott megtámadása a Deákpártot álláspontjá­nak szakadatlan védelmére, védelme esz­közeinek állandó biztosítására kénysze­ríti. “ Azért ismételjük e nagyjelentőségű szavakat, mert a Deákpárt eddigi eljárá­sát soha nem igazolta senki fényesebben, mint épen a közjogi ellenzék vezérének eme szavai. A baloldal fél évtizedes vád­ját, mintha a Deákpárt minden működése kizárólag pártönzésből eredne s csupán önuralmának fentartására, nem pedig a haza javára irányulna, ezt az igaztalan vádat soha nem c­áfolta meg senki oly méltón, mint a baloldal első rangú állam­­férfia. Ghyczy programmjának legmonumen­­tálisabb pontját azon hely képezi, hol a közjogi ellenzék elveinek gyökerére mér halálos csapást, midőn t. i. azt bizonyít­gatja, hogy „egy szövetséges államot a tökéletesen magánálló államok független­ségének minden attribútumaival a szövet­ség fentartása mellett felruházni akarni, sisiphusi munka, gyakorlatilag kivihetet­len kísérlet.“ Ghyczy ezen ítéleté­vel a baloldali politika alap­dogmájától, t. i. a merev perso­­nalunio tanától szakad el, s ez által követi el a „nagy haeresist.“ Noha nyilatkozatában igen hátusra teszi az idé­zett sorokat , mégis ezek képezik az ő új vezérelvét, ezek képezik kiindulási pont­ját, melyből programmjának többi része magától következik. Ghyczy a personal-unio elvetésével ugyanazon alapra lépett, melyen a Deákpárt az 1867-ki államjogi mű­vet fölépíté , Ghyczy elfogadta­t­ja népszövetség eszméjét. Ebből folyólag nemcsak hogy elfogadja a delegatió intézményét, sőt azt elvileg nem is tart­ja elvethetőnek, mert az álta­la közösöknek ismert ügyeket csak „vala­mi delegatióféle“ intézheti el helyesen. A tizenötös bizottság tárgyalásaitól kezdve egész a mai napig mennyi drága időt, mennyi hasztalan indokot pazarolt el az ellenzék a merev personal unió mel­lett, s a delegátió ellen. Hányszor hallot­tuk volt az ellenzék ajkáról az alkot­mányfeladás s a nemzeti jogok megcson­kításának vádját. Én most íme! Ghyczy lép sorompóba a personal unió ellen, s a delegatió mellett. De menjünk tovább. Ghyczy a magáévá tett deákpárti alap­elvek gyakorlati alkalmazásában követ­kezőleg jár el: elfogadja, s politikailag helyesnek tartja a külügyek közös keze­lését és pedig úgy, hogy egy közös kül­ügyminiszter vezesse azokat, kit a közös delegáció ellenőriz, s von felelősségre, szóval föltétlenül elfogadja a külügyekre nézve jelenleg fenálló rendszert. Ez még mindig a deákpárti alap. Fájdalom ! most értünk már ama dön­tő ponthoz , ama nagy válaszfalhoz, mely Ghyczyt a Deákpárt­tól elkülöníti. Ghyczy a közös hadsereget ketté akarja osztani s önálló külön magyar hadsereget akar terem­teni oly formán, hogy a magyar hadse­reg administratiója a magyar honvédelmi miniszternek adassék át, és költségvetése ezen miniszter előterjesztésére a magyar országgyűlés által állapíttassák meg. Ha valaki az ellenzéki államférfiak kö­zül, Ghyczy bizonynyal tudja jól, hogy mely elvek vezették a nemzet képviselői­nek többségét, midőn a közös hadsereg eszméjét elfogadta. Első indok volt e rész­ben az, hogy a monarchia elválaszthatat­­lanságát , feloszthatatlanságát sokkal inkább biztosítottnak véltük a közös, mint két külön hadsereg által; má­sodszor az Ausztria és Magyarország közt fenálló közös , vagy Ghyczy szerint kölcsönös védelmi kötelezettség föltétlen teljesítését csak úgy láttuk min­den esetre biztosítva, ha a monarchia ösz­­szes törzs-haderői egy és ugyanazon fő­parancsnokság és administratió alatt álla­nak ; harmadszor „a magyar és osztrák állam véderőinek kölcsönös ellenőrzését, mely nélkül a véderő egyrészről­ elhanya­­golásának esetében a kölcsönös védelmi kötelezettség könnyen és veszélyesen meghiúsíttatnék,“ *) csak úgy véltük mi sikerrel kivihetőnek, ha a véderő évi költ­ségvetésének megalapítása egy közös tes­tületre , a delegátióra bizatik, hol a köl­csönös védelemre kötelezett felek a védelmi kötelezettségre szükséges előfeltételek egyenletes s hű teljesítése alól egymás­sal szemben soha ki nem búhatnak. Ez a valódi, ez az egyedül biztos ellenőrzés. Negyedszer a közös hadsereg administratiója kevesebb pénzt igényel. *) Ghyczy saját szavai.

Next