Pesti Napló, 1874. november (25. évfolyam, 251-275. szám)

1874-11-08 / 257. szám

57 szám Budapch., vasárnap, november 8 1874. Szerkesztési irodai Barátok-tere, Athenaeum-épü­let. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő­. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kézi átok nem adatnak vissza. Joand-hivatal, Barátok-tere, Athenaeum-épület-A lap anyagi részét illető közle­­mények (előfizetési pénz, kiadás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó-hivatalhoz intézendőki REGGELI KIADÁS. Elöffizetési MtéMe&§ Postán küldve, vagy Budapested házhoz hordva reggeli és esti ki­adás együtt, 3 hónapra . , o 6 frt — k?0 6 hónapra 0 » - 12 » — » Az esti kiadás postai külöttküldéseért felülfizetés évnegyedenként 1 firing. Az előfizess az év folytán* minden hónapban megkezdhető, de ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó oli# nap­jától si­ámittatik 25. évi folyam. Hirdetések szintúgy mint­ előfizetéset KIADÓ­HIVATALRA, SaratoMere, Athenaeum-épitk­ küldendők. Előfizetés „PESTI NAPLÓ“-ra Előfizetés! árak : Egész évre.......................24 frt. Fél évre............................12 frt. Negyed évre . . . ■ 6 frt. Egy hóra..........................2 frt. Az előfizetés Pestre, a »Pesti Napló» kiadó­hivatalának (Ferencziek­­ tere, Athenaeum­­épü­let) küldendő. 4 „P- Hajié“ szertesztí- és tiahivatala. Budapest, nov. 7. A barsmegyei eset oly kínos jelenetre adott a képv. ház mai ülésében alkalmat, mely minden tekintetben­­ fölösleges volt. A miniszter első válasza általában megdöb­benéssel fogadtatott s a második válaszból kitűnt, hogy távolról sem volt szándékában azt állítani, a­mi abból következtethető. Hisz maga idézte a törvényt, mely szerint ő felsé­ge a miniszter előterjesztésére nevezi ki a főispánokat s kár volna akár egy szót is arra vesztegetni, hogy a miniszter előterjesztésé­ért felelős A második válasz kiderité e kér­désről vallott nézeteit, s ha első ízben is eze­ket mondja el, önmagát egy kínos jelenettől menti meg. A­mi a második válaszban mondott in­dokokat illeti, azok fontos elveket procla­­málnak. Arról van szó, vájjon a miniszter köteles-e az indokokat a parl­amentnek elő­terjeszteni, melyeknél fogva a tisztán a vég­rehajtás körébe tartozó dolgoknál, vagy tü­zetesebben szólva, a kinevezések és elbocsáj­­tásoknál eljár s igy a parliamentet bíróvá ten­ni a tisztán közigazgatási ügyek felett. E részben nálunk igen különböző gyakorlat honosult meg. A parliament nem egyszer közigazgatási ügyekkel foglalkozott, átlépte hatáskörét s át fogja lépni mindenütt — gyönge kormányok mellett. A jelen kormány, mint látszik, más és sok részben kétségkívül holyvolt oljós­ádi alkav —e­z azonban ezt tehesse, erős párt és szilárd po­­sitióra van szükség. Birja-e ezt, nem akarjuk ezúttal kutatni, hisz úgyis olyan napokat élünk megint, me­lyekben a hir terem, mint a gomba s Hamlet felhő-magyarázatai politikai köreinknek ked­­vencz beszélgetési tárgyát képezik. Az egyik tudja, hogy ez az »actio« készül, a másik amarról van meggyőződve, s a harmadik megesküszik, hogy a »válság« lehető leg­közelebb. Midőn a legkomolyabb munka állana a küszöb előtt s a legfontosb érdekek követelik az ország ezer bajának orvoslását, s megint a legélesb alakban a személyi kér­dés lép előtérbe, s a politikai »conjecturák« sokkal nagyobb mérvben foglalkoztatják az embereket, mint a munka. Ennek sokféle oka van. Nálunk egy­általában jobban szeretik a »nagy stylű« po­litikai kérdéseket feszegetni, mint azzal a detail-munkával foglalkozni, melylyel a költ­ségvetés s az adójavaslatok járnak. Az adóügyi bizottságban eddig sokkal több »programmal« s messzemenő, de a gyakor­lati ügyekkel csak nagyon kevéssé összefüg­gő elméleti fejtegetéseket hallottunk, mint valóban practicus tervet. Az itt történő esz­mecserék eddig végtelen kevéssé mozd­ták elő a szőnyegen forgó kérdéseknek gyakor­lati megoldását , de azt elérték, hogy e bi­zottságtól távolabb álló körökben a legkü­lönbözőbb sejtelmek óriási tömegét kelték fel. S nincs senki azon helyzetben, hogy akár e sejtelmeket a valódi tényállásnak megfe­lelő mértékre redukálhassa, akár pedig meg­mondhassa azt, hogy a bizottság tárgyalásai, ha így folynak, mint eddig, fél vagy pedig egész esztendőt fognak-e igénybe venni. S az egyik ép úgy jellemzi a helyzetet, mint a másik. De nemcsak a parl­amenti bizottságban rejlik a föntebb említett körülmények oka. Ennek bűnét a kormány is viseli. A budget­­ből kitűnik, hogy abban még számos reduc­­tió helyt találhat s ha a képviselő, ki kény­telen elodázhatlan országos érdekekből az adó fölemelését megszavazni, azt követeli, hogy csak­is a nélkülözhetetlenül szükséges kiadások vétessenek fel a budgetbe, oly kö­veteléssel áll elő, melylyel saját lelkiismere­tének tartozik. Hogy ebből elkedvetlenedések származnak, az igen természetes; é­s hogy azok visszahatnak a közhangulatra, azon sincs mit csodálkozni. A legnagyobb szerencsénk az, hogy — a kölcsön meg van kötve s parl­amenti zilált­ságaink nem hatnak vissza a kölcsön sorsára. De más után is drágán megfizetheti az ország e viszásságok árát. Már­is attól lehet tartani, hogy nagyon kifogyunk az időből, s míg a honatyák deliberálnak, megsemmisülnek a tervek, melyek az államháztartás egyensúlyá­nak helyreállítása s az e feladathoz megkí­vántabb intézkedésekből állanak. Jókorán figyelmeztetünk mindezen ve­szélyekre. Hogy ezek elkeríthessenek, ahhoz már ma is al jóakaratunk sokkal nagyobb mér­vére van szükség, mint akár hónapokkal ez­előtt, midőn a kormány a költségvetést össze­­állítá, vagy csak két héttel­­is előbb, midőn a ház összegyűlt é­s a Deákpárt a legnagyobb lojalitással hozzáfogott a törvényhozási teen­dőkhez. De a jóakaratban tán most sem lesz hiány, ha még a tizenkettedik órában hozzá­látnak a törvényhozás tanácskozásainak tapin­tatos vezetéséhez. A budgetet reducálni fog­ja a pénziip-viVávv/'^^tpTToaiospír gyában is az illető küldöttség végre-valasiára tán mégis eredményt produkál.Nehezen megy mindkét dolog, de végremehet, ha a kormány csak a nélkülözhetlenül szük­séges előterjesztésekre szo­rítkozik, ha minden nagyobb kérdést mellőz­ve, kizárólag az állami háztartás egyensúlyá­­nak helyreállítására fordítja figyelmét, s ha a maga részéről is azon erős eltökélést mu­tatja, hogy­­ minden további elvi differentia elintézését a vá­lasztó­közönség közelebbi nyi­latkozatára bízza. Ha e felfogásnak utat törünk, nemcsak teljesen alkotmányosan járunk el, hanem mégis mentjük az országnak azt a drága időt, melyet némelyek a »válságok« kínos vajú­­dá­sival akarnak eltölteni. Az országnak nem »válság« kell, hanem productív törvényhozási munka, s a választókat illeti meg a jog, hogy a törvényhozás körében mindin­kább előtérbe nyomuló belügyi elvi differen­­tiák fölött ítéletet mondjanak. S különösen e részben figyelmeztetésünk van a belügyminiszterhez. Nem ismerjük előter­jesztendő közigazgatási javaslatait s igy nem ítélhetjük meg, hogy mily szempontokból in­dult ki azok szerkesztésénél. Helyén levő­nek találnék azonban, hogy csak a nélkülöz­hetlenül szükséges, elmellőzhetlen előterjesz­tésekre szorítkoznék, csak azokra, melyek a pénzügyi helyzet javításával szorosan össze­függnek és nagyobb elvi kérdéseket nem érintenek. Ha a jelen törvényhozás e kérdé­sek tüzetes fejtegetése és megoldásába akar bemenni, nemcsak azok megoldására nem lesz érkezése, hanem a pénzügyi előterjeszté­sek sorsa is kétségessé válhatik. Tudjuk jól, hogy a közigazgatási kér­dések sem halaszthatók soká. De nem vesz­tünk vele, ha azokat a jövendő törvényhozás­nak hagyjuk fenn; ha megvárjuk, hogy a pártok e kérdésekben miként alakulnak; hogy a nemzet a nyilvános élet legkülönbözőbb nyilatkozataiban, melyekre a választás alkal­mat ad, ezekről miként ítél. A »barsi eset« mind e dolgokkal nem áll közvetlen összefüggésben. De összefügg azokkal annyiban, hogy egy »viszásság« a többi között — s hogy több ne legyen, azt tán mindnyájan kívánhatjuk. A „Pesti Napló“ tárczája. A fővárosból. (Ínség hajdan és ma. — A bizottság tagjai. — Vadász-fegy­verek. — Mimi. — Porczellán háború.) Alaposan készülődünk a téli mulatságokra. Már megszerveztük az inségügyi bizottságot is, épen úgy, mint a­hogy más években bálbizottságokat, tombolabizottságokat, jótékony hangversenybizottsá­gokat szerveztünk. Képzelhető, mily édes ez a meglepetés. Úgy tetszik, Budapest egy nagy beteg, a­ki azonban semmiképen nem hisz állapotának veszé­lyességében. Megnyílik az ajtó, belép a doctor, kit a patiens megváltóként fogad, kinek e pillanatban cso­daerőt tulajdonít akadozó, rozsdás, kopott szervezete fölött. S az orvos leül ágyához, megkopogatja mellét (a beteg szeme félénk kíváncsisággal csügg rajta), megtapogatja aterét (a beteg aggódva kutatja az or­vos­­ arczának rejtélyeit) s aztán hátravetve magát székében, igy szól : »Hát ön az én véleményemet akarja tudni. No jó, megmondom a véleményemet. Nyiltan, mint ahogy én szoktam. Nem szeretek szé­píteni. Legyen erős! Maga nem élhet tovább egy hó­napnál, talán addig se... Ugyan mitől ijedt meg? Sohse essék kétségbe! Meg kell annak történni. Majd irok magának recipét.« Az asztalhoz ül és ír. Ez a recipe az inségügyi bizottság. Csak a neve ne volna olyan kérlelhetlen és csupasz­ ínség — szinte látja az ember a leírt betűben a körülgyűrűs, beesett szemet, sápadt arczot, foszlékony ruhát di­dergő tagokon. Eddig nagyon játszi alakban találkoztunk e sápadt szóval. Mikor javára tánczoltunk, énekeltünk, ■ szavaltunk, hegedültünk, sorsjegyeket árultunk, ne­vető álarc­ban jelentkezett. Annyi tréfát lehetett a szegénységből csinálni — jót és roszat. »Vegyen még 50 jegyet a szegények számára.« — Asszonyom, ön koldussá tesz engem is. »Akkor eltartom.« — Magánál ? »Beprotegálom valamelyik egyletbe.« — Azért nem teszem magamat koldussá. A mostani bizottság levetette a maszkot. Tombola, bál, hangverseny helyett egyszerű gyűjtés, melylyel semmi tr­éfa sincs összekötve, mely­hez nem készíthetni új ruhát, melyhez (csupa taka­rékosságból) nem keríthetni ki a ruhát a­l buste elő­nyére. Jó gyümölcseit a kezdeményezés máris meg­tenni. — Mi ez az inségügyi bizottság? kérdé a reggeli kávénál Bellácska férjétől, a­ki a felhívást nagy nyomtatókkal olvasta fel. » Tudod édes, ez oly bizottság, melynek köte­lessége minden pazarlást megakadályozni,« világo­sítja fel nejét a férj, ki régóta tapasztalja, milyen drága neki az asszony. — Bolondság! »Korántsem. Én házi budgetemet az inség­ügyi bizottság elé terjesztem jóváhagyás végett.« — Hová gondolsz, hisz az még tán új kalapo­mat is kitörölné! »Ne félj, azt már kitöröltem én.« — Minő joggal ? »Én a bizottság tagja vagyok.« — Nem olvastam nevedet az újságban. »Minden férj az inségügyi bizottság tisztelet­beli tagja.« A csöndes véralkatú feleség az ajtó heves be­csapásával válaszol. Úgy van! gazdálkodni kell. Én oly takarékos­­sági hajlamokat érzek magamban támadni, hogy a tinta és papír kímélése miatt kedvem volna egy sor­ral sem írni többet ... de igaz! ínség idején dol­gozni kell. Hogy az ínség egyenesen az országházba visz, ki csodálná ? Pedig óhajtanám, hogy a tárcza­kikötőnek bé­kés tükrét ne zavarná az a parliamentáris szél, mely­nek iránya elég gyakran változik arra nézve, hogy utóvégre senki se tudhassa, honnan fl. Kívánságom teljesíthetetlen. Az inségügyi bizottság nem terjesz­tette ki működését a Sándor-utczára, de tagadha­tatlan, hogy az ottani viszonyok eléggé indokol­nák közbelépését. — A pártok ínségén kívül még egy más ok is kalauzol oda, ez ok a következő levélke: Tisztelt Argus úr! Ön ugyan nem ismer, de én ismerem önt. Mond­hatnám látásból, ha igazat szólva olvasásból nem is­merném. Egy kérdéssel bátorkodom alkalmatlan­kodni, úgy hallom, meg fogják a vadászfegyvereket is adóztatni. Miféle vadászfegyvereket és kiknek va­dászfegyvereit ? Például az én párisi czipőim szintén meg fognak adóztatni ? Mert lássa, ezek is vadász­­fegyverek. Az én fegyvereim. Tisztelője Mimi. X. utcza 15. sz. H. em. 25. ajtó. N. B. Mindjárt a lépcsőnél lakom, aki hozzám jön, nem látja senki. íme a törvények hiányos fogalmazásának hát­rányai ! Mimi párisi, magassarkú czipői a parliament asztalán türelmetlenül kopogják interpellációjukat. Praecisiót kérünk. Ha már Mimi belevitt a politikába, időzzünk még egy kissé nála. Annál is inkább, mert fontos po­litikai hitrel kedveskedhetünk. Bizonyos benső meg­elégedéssel constat­áljuk, hogy igénytelen rovatunk most megelőzi a hitvágyó, vonal fölötti columnákat, melyeknek mohósága minden hónapban egy bor­zasztó csatát, minden héten egy miniszteri válságot és legalább is naponként egy senzationalis bal- vagy bűnesetet kíván. Mily irigykedéssel tekintenek ránk mostan ? Pedig nem csekélység! Nem afféle jelentéktelen entrefilet vagy ritkí­tott garmonddal terpeszkedő hírecske, mely szerint »mint halljuk«, »mint mondják«, »hírlik«, hogy ez meg az fog történni, ami azonban sohse történik meg. Ami komoly hír, feltűnő hír, rendkívüli hír. Ghyczy grófságra emeltetett. Nos, hogy tetszik ? Senki sem tudott róla semmit, a parliament, a kormány, az udvar, az ország — senki, még Ghyczy sem ! Csak mi tudtuk és — a »Times«, mely már a hét elején jelenté egy bécsi táviratában, hogy »Count Ghyczy« a magyar o. gyűlés elé terjesztette adójavaslatait. Hanyag sajtónk figyelmét elkerülte e fontos újság, örvendünk, hogy nekünk tartatott fenn a fölfedezés dicsősége. Gratulálunk Ghyczy grófnak! Napi lapjaink általában véve nem foglalkoz­nak eléggé az igazán fontos tárgyakkal. Lappáliák, péld. : clubügyek, adóbizottság, nemzetiségi vita, köz­­jegyzőség töltik be s oly világrendítő események, mint a japán-chinai háború, melynek küszöbén ál­lunk, alig talál hasábjaikon egy két sort. A háború csakugyan elkerülhetetlen. Legújabb sürgönyünk így szól : S h a n g a i, nov. 10. (Ered. sürgöny.) A két nagyhatalom megszente egymásnak a háborút. Vér­mes reménynek azt hiszik, hogy mégis sikerül a ki­egyenlítés. China ajánlatot tett Japánnak, hogy a barikiri Japán dicsőséges szokást követve, rendelje el hadseregében, miszerint minden ötödik ember e műtétnek magát alávetve, hasát felhasítsa. Ily áron eláll a háborútól. Pekingben erősen hiszik, hogy a japáni kormány e méltányos ajánlatot elfogadja. Utóbbi sürgönyeink, melyek hasonló értelemben szólnak, még nem érkeztek kezünkhöz. A nagy horderejű eseménynek külső hatását egyelőre nem érezzük, de nem csakhamar érezni fog­juk. Hogy papírjaink e hírre lejebb nem szálltak, oka csak az, hogy lejebb már nem szállhattak, de theánk (a téli thea-estélyek küszöbén) komolyan ké­szül megdrágulni. A­ki e napokban figyelemmel kísérte a váczi­­utczai t­ea-kereskedés kirakatában kiállított két min­­ta-kinézett, arczulatuk kifejezéséből csak roszszat jó­solhatott. Mogorva egykedvűséggel ülnek helyük­ben, holott a kinézetekről megszoktuk, hogy untalan fejüket rázzák. Polcrosomon a kis bólogató kinézetnek feje ma reggel 9—10 óra közt, állítólag takarítás közben, eltörött. Takarítás közben­ az ám, aki az égi jeleket nem érti, mikor már az etagére-en is mutatkoznak. Hasonlót hallok egy ismerősömtől. Ch­inai porczellánjából egy csésze a napokban megpattant, ami rajta még sohasem esett meg. Baljóslatú jelek. Caesarnak lova botlott meg, s mikor a Rubiko­­non átlépett, a török-tatár pusztításokat üstökösök, véres kardok jelentették az égen, a dögmirigyet iszonyú alakú felhők, holdfogyatkozás előzték meg. A japán-chinai háborút az összes világ chinai porczellánjának törése, hasadása, pattanása je­lenti be. Kiki a maga módja szerint működik. Argus, Budapest, bov. 7. (Az erdélyi adóce­n­s­u­s) ügyében a szóban forgó közvetítő javaslat abból áll, hogy a vá­lasztási jog alapjául a jövedelem bizonyos mértéke vézessék. A belügyminiszter e tárgyban javaslatot dolgozott ki, melyet K. Kemény Gábor és barátai holnap beszélnek meg. Ha a kiegyezés létre jön — a­miben az illetők nem kételkednek — az már hét­főn a főrendeknek előterjesztetik. (A j­o­g­ü­gy­i bizottság­ ma d. u. 5 órakor tartott ülésében megkezdő működését. Min­denekelőtt rövid eszmecsere folyt a bizottságnak mi­képen megkezdendő munkálkodására nézve s abban történt megállapodás, hogy a bizottsághoz utasított négyrendbeli tárgy, név szerint: a büntető tör­vénykönyv tervezete, a polgári perrend­tartás, a fizetési meghagyás és a váltótörvénykönyvi tervezetre vonatkozó tvényjavaslatok az általános tárgyalás előtt adassanak ki egyes előadóknak s azok érdemleges megvitatása az illető előadó jelentéseivel együtt történjék; meg­jegyzendő azonban, hogy ezen eljárás a javaslatok elvei utólagos megállapításának semmi tekintetben nem praejudicál­ tető idrWtiyKönyVr xerVezéU A u V v V t, L­­cAtion’ iU/,. tagnak, a polgári perrendtartás és az ezzel összefüg­gésben levő fizetési meghagyásról szóló tvjavaslat T­e­r­e­s­z­k­y Istvánnak, és a váltótörvény terve­zete M­á­d­a­y Sándor biz. tagnak. A bizottság e szerint üléseit bizonytalan időre elhalasztván, a tárgyalás megkezdését azon időtől tette függővé, amelyben az egyik vagy másik előadó egészben vagy részben jelentésével elkészült, s azt a bizottság elnökével tudatja. Az ülésen, mely már­­­a 6 órakor eloszlott, jelen volt az igazságügyminiszter P­a­u­­­e­r Tivadar és C­s­e­m­e­g­i államtitkár. (Románia s Ausztri­a-M­agyar­ország.) Iassiban, Moldvaország fővárosában egy democrat szabadelvű román lap »Cugetulu fierei« , »az ország gondolata« czímen jelenik meg. Első száma »Románia határszéle Ausztria felől« felirattal tartalmaz egy vezérczikket, melyben egy­előre csak annyit kíván , hogy Bukovina — mint románország — csatolta­s­­sék vissza Moldvához, valamint az egész mehádiai kerület Orsováig csatoltassék vissza Kis-Oláhország, illetőleg Román megyéhez — ak­­kép , hogy a határvonalt a havasok éle s a Gserna pataka képeznék. A »Cugetulu tierei« e kivonatot azzal indokolja , hogy Ausztria száz, jelesen 1791-ik év óta — a török udvarral, tehát a románok tudta s beleegyezése nélkül kötött határszabályozási egyez­mény folytán a román határt folytonosan sérti s abban jogtalan foglalásokat tesz. — Csak ? Az adóügyi bizottságból. — nov. 7. Az adóügyi bizottság ma délelőtt, az országos ülés után tovább folytatá az adókezelési tvjavaslat részletes tárgyalását. Az 5-ik §-nál Lónyay gr. aggodalmait fejezi ki az iránt, hogy a községekben az adóügyi teendő­ket csak a jegyző s bíró intézzék. Mocsáry kihagyná az egész §-t, Tisza K. pedig félreértés elkerülése czéljából az első alineá­­nak a felügyelet és intézkedés« szavait. Lukács a főispán után megemlítendőnek tartja a »főkirálybiró«-t stb. Ghyczy hozzájárul Tisza indítványához. Tisza kivihetlennek tartja Mocsáry azon nézetét, hogy az adóügyi teendőkben a megyei állandó választmány helyett a közgyűlés intézkedjék. Irányi szintén feleslegesnek tartja a §-t, s az állandó választmány helyett a megyékben külön adóügyi bizottmányt óhajt. Kerkapoly a vi­lágosság kedvéért helyesnek tartja a §. meghagyását. A bizottság megtartja a §-t Tisza módosí­tásával. A 6-ik §. a városi s községi adóügyi bizottsá­gok 3 évre alakításáról szól. Tisza igen soknak s terhesnek tartja a 3 évet. Ghyczy a begyakorolhatás szempontjából czélszerűnek véli. Fáik szerint a bizottság évenként részben­­ megújítható lenne. Kerkapoly a 3 év helyett 2-őt tenne. Az adó­bizottság elnökévé nem a bírót, hanem a megyei vá­lasztmány által kinevezett tagot tenné, s a bizott­ságba a községi elöljáróság csak egy részének en­gedne helyet. Mocsáry mellőzné az összes adóbizottsági institutiót. Ghyczy nem lát abban bajt, ha az adóvégre­hajtásoknál az elöljáróságon kívül községi tagok is közreműködnek, de az elöljárókat sem tartja másfe­lől kihagyhatóknak. Azt nem ellenezné, hogy elnök­ké a bíró helyett más alkalmas egyén tétessék. Sennyey az adóbizottságok új intézményé­nek sikerét egyelőre bizonytalannak tartja, de helyesli felvételét, hogy az autonómiáinak alkalmas egyének neveltessenek. Helyesli, hogy ne a biró legyen elnök, de az kineveztessék, azonban nem az állandó választ­mány, hanem a szolgabiró által, kinek közreműködé­sétől ez ügyben igen sok függ. Az is czélszerűbb len­ne, ha a bizottság kisebb számból alakíttatik. Tisza K. a bizottságok eszméjét helyesli, mert az adó iránti gyanakodás csak így fog szűn­hetni ; számukat az elöljáróság felére s ugyanannyi választott tagra lehetne szorítani, s az elnököt, a szolgabiró javaslata alapján, az állandó választmány nevezhetné ki, szállítását nem látja ezelravezetőnek, s az elnök ki­nevezését se bízná csak a szolgabiróra. Lónyay a tagok számának minimumát 5-re, maximumát 25-re tenné s rábízná a minisztériumra, hogy ezek közt a megyével egyetértőleg a helyi vi­szonyok szerint intézkedjék. Az elnököt a szolgabiró ajánlatára a főispán nevezné ki. A bizottmányra csak az adókivetést a felügyeletet bízná, a végrehaj­tással mást bízna meg. A bizottság elfogadja a §-t azon módosítás­­­sal, hogy az adóbizottsági elnököt a szolgabiró ajánlatára a főispán, illetőleg alispán nevezze ki; a tagok száma az elnökön kívül 4—24 lehet, felerészben az elöljáróság tagjaiból, felében választva; a számot esetenként a szolgabíró (illetőleg polgármester) aján­latára a közgyűlés állapítja meg két évre molyformán, hogy a fele a bizottságnak évenként változzék. A 7-ik §. tárgyalása K. Sennyey indítványára akkorra halasztatik, mikor az adóbizottság hatásköre meg lesz állapítva. A 8-ik §. a választott tagok választásának visszautasíthatásáról szól. Tisza felsorolni óhajtaná a visszautasíthatás indokait. Ghyczy nem hiszi, hogy minden esetet fel lehetne sorolni. Faczolay kis községekre nézve nem fogad­ja el a §. azon intézkedését, hogy a­ki egyszer volt tag, aztán ne legyen köteles elfogadni, mert aztán senki sem találkoznék. Fáik : Igaztalanság úgy is történhetik, hogy valakit ok nélkül kihagynak, ez iránt is kell intéz­­tézkedni. A 8-ik §. azon módosítással fogadtatik el, hogy­­ »a választás csak akkor utasítható vissza, ha valaki közvetlenül azelőtt volt két évig bizottsági tag, s ki hatósági vagy országos megbízatásban tá­vol van, s a kik gyámságot elvállalni nem tar­toznak.« A 9-ik §. a visszautasítás indokai fölötti hatá­rozathozatalról intézkedik. Kerkapoly a fórumokat úgy állítná meg, hogy első­sorban a szolgabíró­s polgármester, 2-ed sorban az alispán, s aztán a belügyminiszter helyett az állandó választmány tétessék. E. §. eldöntése a hétfőn, d. e. 10 órakor tartan­dó legközelebbi ülésre halasztatott. Budapest, nov. 7. A közadók kezelésének tervbe vett re­formjánál a legfontosabb kérdések egyike az, hogy a pénzügyi szolgálat ez­­ átalakítása minő megtakarítást vonhat maga után.­­ A pénzügyminisztérium jövő évi költségvetése az illető szükségletet már amaz új szervezet­hez képest praeliminálja s ha keressük a kü­lönbözet nagyságát, mely a tervezett reform folytán előállhat, a feleletet főkép a pénz­­ügyigazgatóságok, adóhivatalok és adófel­ügyelők czímei alatt találhatjuk meg. Első helyen a pénzügyigazgatóságokat tekintve, a folyó évhez képest 1875-re 369.069 írttal kevesebb irányoztatik elő. Ezen nagy­mérvű megtakarítás, melyben a fizetések, lak­pénzek és pótlékok 261.405, a házbérek 13.880, az­ irodai költségek 14.032, az úti költségek 51,125 írttal részesednek, csaknem egészben úgy az egyenes adók kivetése, nyil­vántartása s behajtása, valamint az illetékek gyorsabb kiszabása, biztosítása s behajtása érdekében e czélra külön közegeknek, t. i. az adófelügyelői s illetékszabási hivataloknak szándékolt életbeléptetése által éretik el. A pénzügyi igazgatóságok eddigi mun­kamérvében beálló ezen jelentékeny csökke­nés folytán azok személyzete 2 pénzügyi ta­nácsossal, 1 első, 51 másodoszt. titkárral, 45 első s 44 másodoszt. fogalmazóval, valamint a többi, ezeknek megfelelő számos alsóbb­­rangú hivatalnokokkal fog lejebb szállít­tatni. Az adóhivatalok jövő évi rendes szük­ségletét a né.nv. fi orr-mi­ni­mátor 1.247.327 írtra re­praeliminálja. Ezen különbözet 30 magyar­­országi adóhivatalnak feloszlatásában és azon intézkedésben találja megfejtését, mely sze­rint 1875. évtől kezdve az egyenes adók ki­vetése, azok egyénenkinti könyvelésének, be­szedésének és behajtásának ellenőrzése, to­vábbá az illetékkiszabás körüli teendők (a szoros értelemben vett pénztáriakat kivéve) az adóhivatalok ügyköréből kiválasztatni s külön közegekre (adóügyelőségekre s illeték­kiszabási hivatalokra) bízatni fognak. A pénz­ügyminiszter ugyanis a költségvetéséhez mellékelt jelentésében kijelenti, hogy komoly megfontolás után azon meggyőződésre jutott, miszerint lehetséges egyfelől czélszerű s a közlekedési viszonyoknak megfelő felosztás mellett, és igy az adóhivatali teendők sikeres ellátásának veszélyeztetése s az adófizetők méltányos érdekeinek megsértése nélkül, az adóhivatalok egy részének feloszlatása ál­tal nevezetes megtakarítást érni el, másfelől pedig az egyenes adók és az illetékkiszabás körüli teendőinek az amúgy is túlterhelt adó­hivatalok ügyköréből kihasítása és külön közegekre bizatása által a most említett, ügyeknek egyszerűbb, pontosabb és egyön­tetűbb ellátását biztosítani. Az adófelügyelői hivatalok czímén a rendes szükségletben előirányozva van össze-

Next