Pesti Napló, 1896. február (47. évfolyam, 31-59. szám)

1896-02-02 / 32. szám

32. szám. Budapest, vasárnap PESTI X VII.O. 1896. február 2. tenmi. Elvégre muzsika nélkül is meg tudnak élni az emberek, de meg tudnak élni festészet meg szobrászat nélkül is, sőt a szépirodalom híján sem halt meg senki éhen. Az bizonyos, hogy az Operaház lukszus intézmény, amely hivatva van az emberi léleknek magasabb igényeit kielégíteni, de ha valakinek nincse­nek ilyen igényei, hát azért magát az intéz­ményt nem kell megszüntetni; akinek nem kell, az nem él vele. A szónokok, akiknek Perczel belügyminiszter igen ügyesen felelt meg, megindító egyhangúsággal konstatálták, hogy az intendáns­ intézmény teljesen felesle­ges, tehát el kell törülni. Nos hát ehhez a jámbor kívánsághoz már hozzá­szoktatták a tisztelt szónokok a Házat is, még a közönsé­get is. Az intendánsokat ütni divatos és hála­­datos dolog, aki dicsérné őket, az könnyen abba a gyanúba keveredhetnék, hogy ama bi­zonyos három év­ múlva szívesen beleülne maga is abba a tüskékkel kipárnázott székbe. A vitáról szóló tudósításunk a követ­kező : Fenyvessy Ferenc, a mai vita első szónoka, a színházakat a belügyminiszter hatásköréből szintén a vallás- és közoktatási miniszter hatáskörébe óhajtja, át­tétetni. Nem bizalmatlanság ez a mostani belügymi­niszterrel szemben, aki lelkes barátja a­ színművészet­­nek, sem elődeivel, sem pedig a belügyminisztérium ama hivatalnoki osztályával szemben, amely a szü­lé­­szeti ügyeket ma is lelkiismeretesen és buzgalommal vezeti, de maga az, hogy az Országos Színművészeti Akadémia és a Magyar Királyi Zeneakadémia a közok­tatásügyi miniszter alá tartozik, amely intézetek tudva­levőleg az erőket adják az Operaháznak és a Nemzeti Színháznak. Ezek az intézetek és a színházak állandó érdekkapcsolatban kell, hogy legyenek egymással, hogy az a kultuszminiszter, aki kezeli és vezeti a Zeneaka­démiát és Színi Akadémiát, tudhassa micsoda termés van a művészi erőkben s m­ószerint rendezze be az Operaház és Nemzeti Színház személyi ügyeit. Azzal azonban, hogy a színházak ügye a köz­­oktásügyi miniszter reportjába kerülne át, a színházak baján még nincs segítve. Ha egyszer a színházi kér­dést az egész vonalon rendezni fogják, budgetszerűleg is másképpen kell elbánni a színházi ügyekkel, mint az most történik, mert az mégis igen különös,­­hogy mikor a kormány például követeli és kéri a parlamenttől, hogy szavazza meg a Magyar Királyi Operaháznak a 215.000 forintot, amikor azt kéri, hogy szavazza meg az Opera­háznak a 300.000 forintos kölcsönnek idei törlesztési részletét, amikor kéri a Háztól, hogy szavazza meg a Nemzeti Színháznak az 53.000 forintos állami szubven­ciót, hogy szavazza meg a félmilliós kölcsön törlesztését, akkor elvárhatja a Ház, hogy ne egyetlenegy sorral okolja meg a kormány ezt a követelését, hanem amint másutt mindenütt a kormányzati ágakban törté­nik a detailokba is belemenjen. Az intendánsi állást szükségesnek nem tartja, de elismeri, hogy monarcikus államban vannak elvek, princípiumok és okok, ame­lyek elöl alkotmányos parlamentnek nem illik elzár­kóz­­nia és ha királyunk fejedelmileg szubvencionálja a színházakat, főleg az Operaházat. S ha más monarcikus államban megvan ez az intézmény, nem tartja célsze­rűnek, hogy ezen a téren éppen a magyar parlament tegye meg a kezdeményezést s törölje el az intendánsi állást. De úgy, amiként ma van szervezve az intendánsi állás, fentartani nem lehet, nem szabad. .. • A szónok ezután báró Nopcsa kormánybiztossal polemizálva, azt állítja, hogy az intendánsi intézmény mai szervezetében «az abszolutizmus és parlamentariz­mus ölelkezésének szörnyszülötte». Az intendánsi állást teljes felelősség és a miniszter ellenőrzése mellett, nem pedig hivatalon kívüli állásnak kell tekinteni és a mi­nisztériumban elsőrendű hivatalnokká tenni annak vi­selőjét. Nagy baj, hogy mindenkor a miniszternek kell helyt állania az intendáns olyan intézkedéseiért is, amelyeket csak immel-ámmal hagyott helyben. Áttérve az­ Opera adminisztratív vezetésére, szemére veti a kor­mánybiztosnak, hogy az Operának nincs elsőrendű kar­mestere. Báró Nopcsa Elek: Hát Erkel? Ha Erkel Sándor nem karmester, akkor senki sem az! Fenyvessy Ferenc: Tisztelt képviselőház! Erkel Sándor karmester derék, kitűnő vezér, hanem beteg. Báró Nopcsa Elek: Nem beteg, hanem egészsé­ges! (Derültség.) ...Menjünk odább, folytatja a szónok,tisztelt Ház. Konstatálom, hogy nincs elsőrendű drámai énekesnő ... Báró Nopcsa Elek: Vasquez Molina grófnő! Fenyvessy Ferenc: Az nem azt­ Konstatálom, hogy nincs elsőrendű koloratur primadonnája, nincs hőstenor, (Zaj.) nincs elsőrendű bariton. Konstatá­lom tehát, hogy az Operaháznál , már nem az összes elsőrendű, fontos, kiváló szerepek nincsenek betöltve s nem kellvén érték fizetni, könnyű kimutatni a pluszt. Azt hitte, hogy azért neveztek ki kormánybiz­tost, hogy a jubileumi évben reprezentálja a színmű­­vészetet, adjon tekintélyt, erőt, nimbuszt az Operának és a Nemzeti Színháznak. De az eddigi eredménynyel, az eddigi programmal nincs megelégedve, hanem kissé szégyenkezik is miatta. Úgy fogta föl a kormány­biztos kinevezését, hogy minden erejét, tehetségét és minden ambícióját, amelyet báró Nopcsában elismer s minden lelkesedését, amelyről meg van győződve, föl fogja használni főleg a jubileumi évre. Az ország meg­üli az ezredéves ünnepet, a legutolsó­ vidéki kaszinó is ünnepet ül, csak a Nemzeti Színház hallgat. Azt hitte, hogy a kormánybiztos, mihelyt ki lesz nevezve, első­sorban arra fog törekedni, hogy a miniszter meg­­okolása be legyen váltva, azt hitte, hogy am­it megtett a Vígszínház, tehát egy magánintézet, hogy odament Jókai Mórhoz, a költők királyához, hogy írjon alkalmi darabot a színháznak erre a nagy­­ünnepre, amit meg­tettek, a pápaiak, egy kis színházban, hogy megkérték Jókait, hogy írjon egy ünnepi­ prológot, azt elfelejtet­ték a kormánybiztosi hivatalban. Ma úgy áll a dolog, hogy a magyar Nemzeti Színház abszolúte nem­ vesz részt ünnepiesen az ezredéves ünnepen. Ilyen körülmények közt azt tartja, hogy úgy, amint m­a az,­­intendánsi­ állás van, tovább fentartani nem lehet, nem szabad, de ha már fentartják, akkor azt rendszabályozzák úgy, hogy az minden szempont­ból a miniszternek közvetetten felelősséggel tar­tozzék. A tételt megszavazza, de e megszavazásban nincs benne elismerése a kormánybiztos működése iránt. Pázmándy Dénes: Tisztelt Ház! Bartók Lajos képviselőtársam határozati javaslatát aláírtani, mert már tíz évnél több, hogy e Házban felszólalok a Magyar Királyi Opera tétele ellen és azóta­ mindig azt követe­lem, hogy az intendánsi állás szüntettessék meg, az az úgynevezett Magy­ar­ Királyi Opera pedig egyszerűen zárassék be. (Derültség.) Más megoldása, ennek a kér­désnek nincs. Ezután a radikális bevezető mondat után kije­lenti, hogy minden művészeti törekvésnek, különösen akkor, amikor abban nemzeti szellem is mutatkozik, a legnagyobb barátja s a legnagyobb áldozatkészséggel szavazza meg a költségeket, de­ amikor azt látja, hogy két szubvencionált színház 1884-től 1894-ig, tehát­ tíz esztendő alatt szubvencióképpen 6.800.000 forint se­­gélyt emésztett föl, akkor megdöbbenve konstatálja, hogy ez oly horribilis összeg, amelyet nemcsak egy ilyen középrangú ország, mint Magyarország, de a leg­nagyobb kulturállamok, a leggazdagabb államok sem költhetnek ezekre a célokra. Mikor azt­ látjuk, hogy a művészet szellemi tevékenységének más terén egész a garasoskodásig megy el az állam,­­ akkor ily luxusi­­ntéz­ményekre minden kritika és megfontolás nélkül százez­reket kidobni, tiltja a lelkiismeret. Az Opera évenként 375.000 forint szubvenciót emészt fel. Az egész világon ilyen gazdagon szubven­cionált színház nincs. (Egy hang jobbfelől: Hát a párisi Opera?!) Bocsánatot kérek, a párisi Opera 800.000 frank szubvenciót kap, játszik tizenkét hónapig, január 1-től december 31-ig. Azonkívül a párisi Opera, mint minden párisi színház, tartozik tb­/°-át a bruttó jövedelemnek az úgynevezett szegény-alapra, a kórházak javára befi­zetni évenként. Ez kitesz 4.500.000 frankot, úgy hogy­­ a párisi Opera szubvenciója­­voltaképpen nem több mint­­ 400.000 frank. Azután az állam­ a vállalkozó direktorral­­ a szuperplusz jövedelemre felel, és előállott már az az eset is nem egyszer, hogy­ a­­direktor pár száz ezer frankot űzetett, vissza az államnak.. Azután az a párisi Opera egy világintézmény, ámbár sok tekintetben hi­vatva van a francia művészetet és zenét" is fejleszteni, és m­eg is felel hivatásának. De minek felel meg a mi Operánk ? Micsoda nemzeti szükségletnek ? Micsoda nem­zeti szükséglet az, ha a magyar nemzeti Operában cse­hek énekelnek olaszul. (Derültség.) Nem keresi az intendánsok, személyében a hibát. ( Nem­ akar­­ a detailokba belemenni, nem akar kritikát­­ gyakorolni , sem­­ a Nemzeti Szintház, sem­­az Opera fe­lett, egyszerűen csak arra figyelmezteti a Házat, hogy bárki legyen Magyarországon az intendáns, az, hogy ezt az Operaszínházat valami nagyon magas színmű­vészeti nívóra fejleszszék, sőt, hogy ebben valósággal a nemzeti dalművészetnek­ és zeneművészetnek valami sokat segítenének, ez a dolog természeténél fogva le­hetetlen. ' ' ■ Felmerült a pénzügyi bizottságban a legutóbbi viták alkalmával az a nézet, hogy a Nemzeti Színházat ott, ahol ma van, nem lehet hagyni, mert abban a­ he­lyiségben, amelynek szűk volta folytán bevételt alig lehet csinálni, nem lehet kellőleg fejleszteni a Nemzeti Színházat. Felmerült az az eszme, hogy új hajlékot kell a Nemzeti Színháznak teremteni, és akkor a pénzügyi bizottság elnöke felvetette azt a szerinte igen helyes eszmét, hogy a Nemzeti Színházat tegyük át az Ope­rába, az Operát pedig, zárják, be, illetőleg az Operának — de nem ennek a mostani Operának, hanem egy leendő Operának — vagy a fővárost szólítsák fel, vagy ha az állam maga akarja, építsen új hajlékot, amely azonban sokkal jobban legyen építve, sokkal nagyobb legyen és ne viselje azt a díszelgő titulust, hogy «Ma­gyar Királyi Opera»,­ legyen egy egyszerű Operaház, amelyre Budapestnek szüksége van. Szüksége van pe­dig azért, mert­ csakis egy jó Operával, — amely kon­­kurrálhat a világ más hasonló színházaival — lehet a fővárosban levő rendkívül sok orfeumot és a folyton szaporodó más alantasabb válfaj­ú mulatóhelyeket ki­szorítani. Budapest fővárosát kellene tehát felszólítani, hogy tegyen valamit a magyar művészetért és a magyar színházakért. (Helyeslés a bal- és szélsőbaloldalon.) Mert annyi bizonyos, hogy a mai állapotok mellett négy­ magyar színházba a közönség nem fér be, mert igaz, hogy négy színháza van, de hiszen azok olyanok, mert kicsiny a Nemzeti Színház, kicsiny az Opera is, hogy azokban úgyszólván alig lehet­­ helyet találni. Azokat, akik folyamodtak a fővároshoz, hogy adjon nekik tel­ket, majd ők a saját költségükön fölépítik a színházat vagy a József- vagy a Ferencvárosban, a főváros min­dig elutasította. Más városok sokkal nagyobb áldozato­kat hoznak a színházakért, mert hiszen Budapest eddig nem­ tett egyebet, minthogy kismértékben segélyezi a városligeti Arénát, a Népszínházát felépíttette azzal a pénzzel, amit egy neki ajándékozott telekért kapott. Magyar színházak építése kulturális, népforgalmi és tár­sadalmi érdekből szükséges. (Úgy van­ a szélsőbalolda­­lon.) Pak­s városa­ egyszerre négy színházat is épít. Azt akarja, hogy szaporíthassanak a magyar színházak. Ott van például a Ferencváros egészen ki Kőbányáig 80— 90 ezer lakóval s nincs egy szolid mulatóhelye, egyet­len színháza sincs. Van egy vállalkozó, ki a maga költ­ségén akarja ezt a színházat fölépíteni, öt—hat kérvény­nyel járult már a fővároshoz. Polónyi Géza: Hiszen most engedélyezték! Pázmándy Dénes : Engedelmet kérek, még nem engedélyezték. A város közoktatásügyi bizottsága kimon­dotta, hogy engedélyezem, ebben igaza van Polónyi tisztelt barátomnak, de a városi tanács mindig oly feltételekhez kötötte ezt az­ engedélyezést, amelyek nem teljesíthetők.­ Arra kérem tisztelt barátomat, hasson közre, hogy az a magistrates oly feltételekhez szabja azt a színházépítést, a­melyek mellett fel lehet építeni, sőt azt tartom, leghe­lyesebb volna ha a város maga ragadná ezt a kezébe és­­építette színházakat, ami nagyon jó üzlet is volna a­ városra, mert az az összeg, amelyet a város színházra fordít, indirekte visszajön a város kasszájába, mert tud­­juk, hogy a színházak oly forgalmat csinálnak az egész városnak és hogy a színházak környékén oly forgalom van, hogy indirekt adó képében a költség sokszorosan visszatérül. Tehát voltaképpen ebben anyagi áldozat a városra nézve nincs. De mikor látjuk, hogy a kis váro­sok a vidéken nagy áldozatokkal építenek színházakat,­ egyiket a másik után, akkor Budapest egészen tétlenül nézi a magyar színészet fejlődését, és semmit sem tesz, ezt én Budapesthez, mint az ország fővárosához kötött igényeknek megfelelőnek nem tartom. (Igaz ! Úgy Van ! a bal- és szélsőbal oldalon.) A magyar Operának ezt a költségvetését sok időre­­, fentartani úgy sem lehet. Nem tartom célszerűnek, sőt lehetetlen is, hogy az Opera az idén, a millennium esz­tendejében bezárassák, de azt hiszi, hogy jövendőre, 1897-re nem lesz a magyar törvényhozás ily áldozat­kész s nem fog ily óriás összegeket megszavazn. A tételt nem szavazza meg. Ezzel a vita befejeződött. A záróbeszéd során Bartók Lajos még egyszer ajánlja határozati javaslatá­nak elfogadását. Elnök: A belügyminiszter úr ki van szólani! Perczel Dezső belügyminiszter: Tisztelt Ház! Miután a­­ tételre nézve határozati javaslat adatott be, kötelességemben állónak tartom, hogy a határozati ja­vaslatra nézve röviden a magam részéről is nyilatkoz­zam. (Halljuk! Halljuk!) Tisztelt Ház! A határozati javaslatnak volta­képpen két célzata van. Az egyik, amely egy, e Ház­ban nem új dologra vonatkozik, az a határozati javas­latnak azon szándéka, hogy jövőre a Nemzeti Színház­nak és a Magyar Királyi Operának a költségei a bel­ügyminiszteri költségvetésből kivézetvén, a kultusz- és közoktatásügyi miniszter költségvetésébe tétessenek át. Tisztelt Ház! Ez a kérdés e Házban többször volt megbeszélés tárgya és többször lett indítványba­ hozva, és ha méltoztatnak visszaemlékezni, az előző kormányok foglalkoztak is ezzel, és legutóbb, ha nem csalódom, 1893. november 14-ikén akkori elődöm, a belügyminisztérium akkori vezetője itt azt jelentette ki, hogy­ a kormány tüzetes megfontolás tárgyává tette , a­ kérdést, de abban állapodott meg, hogy továbbra is a belügyminisztérium költségvetésében maradjanak ezen kiadások. Ezt mint az összkormány megállapodását je­lentette ki. ... " Én szintén foglalkozom­ e kérdéssel és én azt hiszem, hogy ez ügyek, amelyek a művészettel vannak kapcsolatban és ama tárcához közelebb állanak, oda át is­­tettessenek. De ma még nem vagyok abban a hely­zetben,, hogy ez iránt határozottan nyilatkozassam s főképp", hogy hozzájárulhassak Bartók tisztelt képviselő úr határozati javaslatához. Méltóztassék meggondolni, hogy e kérdésnek a művészin kívül egyéb oldalai is vannak,­ amelyeket előzetes tárgyalás útján el kell dön­teni. Hisz a mi színházi viszonyaink nem azonosak és nem is hasonlíthatók össze a művelt világ egyéb szín­­ügyi viszonyaival. Azt hiszem, ebben mindenki igazat fog nekem adni. Ott vannak a Nemzeti Színház nagy­mérvű alapítványai. Ezeknek kérdését úgy az az osz­tály, amely eddig foglalkozott, vele, mint a kultuszmi­nisztérium sem érlelte meg odáig, hogy ez ügyben ha­tározottan nyilatkozhatna is. Kérem a tisztelt Házat, méltóztassék e kijelentésemet tudomásul venni s a ha­tározati javaslat első részét ne méltóztassék elfogadni. (Helyeslés jobbról.) Ami a határozati javaslat második részét, az intendánsi állás eltörlését illeti, ezt sem fogadhatom­­el és pedig nemcsak általános szempontokból - mert én is oszto­zom abban, amit Fenyvessy tisztelt barátom ez állás szükségességéről mondott --hanem azért sem, mert már az az indokolás, amelylyel a tisztelt képviselő úr javas­latát úgy ma, mint tegnap kísérte, amelyben ő is hangsúlyozta, hogy az idén, a millenniumra való tekin­tettel, nagyobb előkészületekre van szükség, egyenesen kizárja azt, hogy ma, midőn ez ünnepektől alig , két­­három hónap választ el bennünket, akár rendszer-, akár személyváltoztatást léptessünk életbe. Hisz maga tisz­telt képviselőtársam­, sem mindig így gondolkodott a dologról. Előttem van az 1895. november 22-én tartott beszéde, amelyben nemcsak szükségesnek tartotta, ha­nem egyenesen sürgette az intendáns kinevezését. Sőt tovább ment és azt mondta, hogy csak egy mentséget lát, hogy a kinevezés eddig meg nem történt, azt tudniillik, hogy a miniszter nem­ akarta az intendánst közvet­len a budgettárgyalás előtt kinevezni vagy — a­mint ő mondta — (olvassa) «nem tartotta cél­szerűnek,­­ hogy mindjárt újonc intendáns vitessék a parlamenti harc tüzébe». Ha ez elég ok volt —pedig a mostanihoz hasonló, erősebb parlamenti vita színügyi kérdésekben még egy évben sem vitatott — akkor az a szempont, hogy az intendáns vezetése alatt álló két­ színház méltóan vegyen részt a millenniumban, sokkal alaposabb­ak arra, hogy­ most tartózkodjunk a veszélyes experimentációtól. Én tehát a határozati javaslat e részét sem fogadom el. "" Hátra van még, hogy Fenyvessy Ferenc tisztelt képviselőtársam beszédére néhány­ észrevételt tegyek. A képviselő úr azt állította, hogy a budgetnek szín­házakra vonatkozó címe nincs oly részletes indokolással ellátva, mint például a rendőri és közigazgatási egyéb címek. Azt hiszem, nagy különbség van a kettő között.­ E tételnél a kiadások legnagyobb része oly magánjogi szerződéseken alapul, melyeknek itt az indokolásban, való­ nyilvánosságra hozatala sem nem kívánatos, sem nem méltányos, s amely szerződések egyes pontozatai­­nak közlését az illetők maguk sem tarthatják korána-

Next