Pesti Napló, 1926. december (77. évfolyam, 273–298. szám)
1926-12-02 / 274. szám
18 Csütörtök PESTI NAPLÓ 1926 december 2 Ji színész — autóba szerelmes A szélsebesen száguldó automobil hívei között külön fejezet illeti meg a budapesti színészeket és színésznőket, akiknél nagyobb rajongói az autósportnak talán világszerte sem találhatók. Már a kis színinövendék rózsás álmaiban legfontosabb szerepet az autó játssza, ez az, amiért vágyódva sóvárog, az autó ma már a beérkezés, a sztárrá fejlődés elengedhetetlen kelléke. Egészen természetes, hogy az igazi sztárok, mihelyt beérkeznek, ennek külsőségeit egy gyorsan beszerzett autóval domborítják ki. Alig van már nevesebb pesti színésznő vagy színész, aki boldog autótulajdonos nő lenne. Az autós színészek sorában első helyen Fedák Sárit kell megemlíteni. Az ő autótulajdonos mivolta nem újkeletű, még jóval a háború előtt érthető feltűnést keltett Fedák Sári autóvásárlásának híre. Nagy, sárga Mercedes-kocsija még ma is üzemképesen szaladgál Budapest utcáin és autótörténeti például szolgál a mai kor gyermekének. Fedák Sári, mint ez már közismert, amerikai márka felé orientálódott és hatalmas Cadillac-kocsiján, amelyet maga vezet, óriási túrákat bonyolított le. Csak azt sajnálta, hogy amerikai útjára nem vihette magával a hűséges Cadillacot, amely legutóbbi nyári csónaktúrája alatt is három országon keresztül kísérte. A legelőkelőbb márka birtokosa kétségtelenül Gombaszögi Frida asszony, aki egy hamatatlan Rolls-Royce-ot mondhat magáénak, érthető feltűnést keltve Budapest utcáin, ahol bizony a világ legelső automobilja nem igen látható. Péchy Erzsi, régi autótulajdonos, Eöl-es Fiát-kocsiját igen gyakran egyedül vezeti, Fiát-kocsija van Bajor Gizinek is. Somogyi Nusi nemcsak autótulajdonos, hanem szép versenymúltra is tekinthet vissza. Megnyerte a svábhegyi verseny hölgydíját, Alfa Romeo szupersport-kocsijával, meglehetősen viharos előzmények után. A verseny előtti napon trenírozva az ominózus útkaparóházi fordulónnál nekiment egy fának és a kocsi összetörött. Somogyi Nusinak azonban semmi baja sem történt és másnapra egész éjjeli lázas munka után skerült a kocsit is fitt állapotban starthoz állítani. Nem is volt baj, most már óvatosabban vezetett és sikerült a nagy izgalom után mégis megnyerni a versenyt. Újabban azonban nem híve az erős kocsiknak és a nagy Alfát egy kis piros Citroennel cserélte fel, amellyel vígan szaladgál az utcán és természetes, hogy mint versenyző, mindig egyedül vezet. A közelmúltban szerezte be gyönyörű Weimann karosszériás Minerva-kocsiját Titkos Ilona és ezzel egyszerre előkelő helyre jutott az autótulajdonos színészek között. Ilosvay Hózsi közismert kis kétüléses Reiaríiíff-kocsiját egy hathengeres Lokomobillal cserélte fel. ő már vérbeli autóvezető, sofőrt sem tart, autója garázsban áll és saját maga megy érte a gyalog és ő is viszi be este a garázsba. Az autótulajdonos színésznőknél talán még nagyobb a férfikollégáik száma, Rátkai Márton volt azalsó, aki még a boldog konjunktúraidőkben is feltűnést keltett hatalmas sárga Mercedeséval. Azóta már lényegesen redukálta kocsijának lóerőszámát, hiszen hatalmas túrakocsija túlságosan nagy volt városi használatra és azt egy kis Citroennel cserélte fel. Citroenje van Nádor Jenőnek is, aki csak nemrég lépett be az autós színészek gárdájába. Hegedűs Gyula, ki évekig az automobil esküdt ellenségének vallotta magát, szintén beadta derekát és Dodge-kocsit vásárolt. Nagyon büszke automobiljára, amelyet többre tart minden más márkánál, hosszan gyönyörködik benne s körüljárva, minden oldalról szeretettel nézegeti, sőt meg is szokta veregetni, mint a jó lovat. Kollégáit, amióta autótulajdonos, a leghajmeresztőbb történetekkel szórakoztatja. Mindennap legalább ötször forog veszélyben testi épsége és csak sofőrjének ügyessége akadályozza meg a legnagyobb szerencsétlenséget. Az automobilizmus ellenségéből az ellenkező végletbe csapott át, szidja a gyalogjáró közönséget, mint a bokrot, hogy fegyelmetlen, rakoncátlan és mint mondja, száz esetben kilencvenkilencszer okozója az autószerencsétlenségeknek. Az autóban ülve egészen összegörnyed, mereven figyel és vizsgálja, hogy szabad-e az út, gondterhes arccal adva utasításokat sofőrjének. Újabban, mint értesülünk, titokban vezetni is tanul és nemsokára a volánnál ülve fog megjelenni Budapest utcáin. Csortos Gyula, szintén Dodge-kocsi tulajdonosa, de éppen ellentétben Hegedűs Gyulával, a legnagyobb nonsalansszal, elnyújtózva ül kocsijának hátsó ülésén, külön látványosság, mikor kiszáll a kocsiból, ruganyos léptekkel, mint azt a mozikban, külföldi uralkodóknál láthatta. Halmay Tibor gyakran látható píros Buick-jának kormányánál, amelyet a világ legelső kocsijának tart, Kiss Ferenc 501 -es Fiatját, melynek hűtőjét aranycserebogár díszíti, Budapesten minden gyerek ismeri. A Nemzeti Színház másik autótulajdonosa lebkes Sándor, aki motorkerékpárját újabban egy kis sárga-piros Amilcar-ral cserélte fel. Nem túlságosan volt elragadtatva a motorkerékpárok stabilitásától és rájött arra, hogy jobb és biztosabb a négykerekű közlekedési eszköz. A motoron azonban már túlságosan megszokta az egyensúlyozási fordulóknál és éles kanyarodóban kocsijából nagy ívben kihajolva lábletövés helyett kezével végez egyensúlyozási műveleteket. Mint a motoron, természetesen az automobilon is elmaradhatatlan társa Dénes Gyuri, akit állandó mitfahrerjévé nevezett ki. A Magyar Színház autótulajdonos színészeinek sorát Törzs Jenő zárja be, aki komoly, nagy Gardner- kocsit szerzett be. A listát természetesen csak fentartással közölhetjük, hiszen napról-napra szaporodik a színészek autóinak száma és így nehéz jólértesültnek lenni. . Amerikai rendszerű útmutatókészülék „Jithweather" Minden időben jó ez a kocsi, melynek tetejét erős rúgó tartja együtt. Szükség esetén 30 másodperc alatt csukottra alakítható át a gép Az 1925. év autótermése Magyarországon 463 kocsi készült Hivatalos statisztika közli, hogy az 1925. év folyamán Európában összesen 800.000, Amerikában 4.160.000 autó került forgalomba. Európában a legtöbb kocsit Anglia gyártotta, utána sorrendben Franciaország, Németország és Olaszország következnek, míg Magyarország a lista végén jár 163 kocsijával. Amerikában a forgalomba került több mint négy millió kocsi 55%-át adta el a két nagy konkurens, Ford és a General Motors Company. Ez a két vállalat különben az európai kocsiforgalom statisztikájában is előkelő helyen szerepel, mert mindegyiknek több mint 100.000 autója került át az 1925. év folyamán Európába. A francia Coppa*Florio A Coppa-Floriót, az olasz automobilizmus klasszikus nagydíját 1926-ban végleg megnyerte a francia Feugot-gyár. Az értékes kupát a gyár az autóversenyzés fejlesztése érdekében nem tartotta meg magának, hanem örökös vándordíjként írta ki újra, az alapító iránti tiszteletből olyan feltétellel, hogy egyik évben francia földön, a másik évben Olaszországban rendezzék a versenyt. Idén kerül először Franciaországban lefutásra a klasszikus díj, amelyet most már franciásan La Coupe-Florio-nak hívnak. A verseny kiírása most jelent meg. Ebből megtudjuk, hogy Saint-Brieux környékén rendezik az első francia Coupe Floriót és a nevezés feltételei olyanok, hogy azon minden valószínűség szerint a német gyárak is erősen képviseltetik magukat, hiszen két év előtt nyerte meg a Mercedes úgy a Targa-Floriót, mint a Coppát