Pesti Napló, 1927. augusztus (78. évfolyam, 173–196. szám)

1927-08-13 / 183. szám

Szombat PESTI NAPLÓ 1927 augusztus 13 . Risztics pénteki próbarepülése sikerült A „Bremen"-nek pró­bar­epülésén nagy viharral kellett megküzdenie - Junkers tanár nem jutha­tott el Dessauba a rossz idő miatt - Nagy biza­kodással készülnek a repülök a ma esti startra Dessau, augusztus 12. (A Pesti Napló kiküldött tudósítójától.) Az általános hangulat arra vall, hogy a várakozásnak legutolsó pillanatainál tartunk. A feszültség­ nőttön nő. Kétszáznál több hírlap­író időzik Dessauban. A repülőtéren néhány tucatnyi filmoperatőr sürög-forog. A Goldener Beutel-szálló, amely a hírlapírók és egyéb ér­deklődők főhadiszállása, nyüzsgő hangya­bolyra emlékeztet. A helyi posta rengeteg telefon- és távíró­forgalmat bonyolít le, amilyenre Dessauban még­ alig volt példa. Valamennyi szálló zsúfo­lásig megtelt. A repülőteret szinte hermetiku­san lezárták és csak azoknak az újságíróknak szabad a szoros kordonon átharolniok, akik a vörös sajtójelvény birtokában vannak. Ha az utolsó pillanatban akadály nem tá­mad, akkor Risztics János magyar pilóta az »Európa« névre keresztelt Junkers-gépen szombaton délután indul Amerikába. Risztics az „Európá”-n Délelőtt 11 órától déli fél kettőig ismét a repülőtéren voltam. A »Bremen« repülőgép, amely 11 órakor valósággal eltűnt a zivatar­felhők között, addig nem adott hírt magáról, úgyhogy nem tudhattuk, milyen irányba re­pült. Meglehetősen erős keleti szél fújt a re­pülőtéren, de azért Risztics mégis elhatározta, hogy próbarepülést végez. A repülés előtt még egyszer gondosan megtekintette gépét, az elő­készületek igen gyors tempóban történtek. Minden intézkedés arra vall és azt a célt akarja előmozdítani, hogy holnap megtörtén­hessék a várva-várt start. Az »Európa«, amelyen Risztics, Edzard brémai pilótával meg akarja tenni az Ameri­kába vivő utat, mindenképpen stabilabb és erőteljesebb hatást tesz, mint Chamberlin re­pülőgépe, a Columbia. Risztics és Edzard beleülnek a gépbe. A magyar pilóta a baloldalon, a brémai repülő a jobboldalon foglal helyet. Abban a pillanat­ban, amikor a repülőgép ajtaja lezárult, csak Risztics cvikkere csillog ki. A legkellemetle­nebb amerikai kísérőtársuk helye. Az ameri­kai úgy van elhelyezve, hogy nem értetheti meg magát a két pilótával és csak egy kis nyíláson keresztül pillanthatja meg őket. A próbarepülés előtt mindenekelőtt vé­gigvizsgálják a felszerelést. A konstrukció pompás, Risztics kitekint az ablakon és meg­adja a startjelet. Amikor a légcsavar forogni kezd és a szerelők elugornak a startoló gép elől, a repülőtér nyugati felében váratlanul megjelenik a »Bremen«, Looseval és Koehllel. Körülbelül 2000 méternyi magasságban körül­repülik a repülőteret. Közben Risztics startja az erős ellenszél következtében csak nehezen sikerül. A készüléknek néhány száz méternyit kell gördülnie, míg végre felemelkedik a le­vegőbe, majd a magasságokba é­r és nyugati irányban folytatja útját. Általános becslés szerint feljut 1500, majd 2000 méternyi magas­ságba és 12 óra 45 perckor eltűnik a nyugati láthatáron. A Bremen visszajött Azonközben a »Bremen« repülőgép, amely­nek visszatérését Risztics startja közben vettük észre, leszáll 200 méternyire. Loose keze mu­tatkozik a repülőgép ablakán és a következő jelentést hajítja le: — Tizenegy óra ötvenöt perckor a vihar elől északi irányba menekültünk. Wittem­bergen, Potsdammen, Tempelhofen, Rateno­­von, Tatelbergen, Magdeburgon át vissza­jöttünk Dessauba, Tempelhof és Ratenow kö­zött borzasztó volt az idő, máskülönben min­den a legjobb rendben van. Koehl és Loose. Junkers tanárt visszavetette a vihar Hogy milyen rossz volt az időjárás, annak bizonysága az is, hogy Junkers tanár sem ér­hetett el Dessauba. Junkers ma reggel startolt egy gépen Warnemündéből, de a vihar elkapta a gépet és Junkers kénytelen volt visszatérni. A pilótája ezután Hamburg irányába kísérelte meg a repülést, de a szakadatlan vihar miatt ismét vissza kellett térnie Warnemündébe és még most sem érkezett Dessauba. Azon az ünnepi lakomán, amelyet az an­halti minisztérium adott, a Junkers-gyárat a tanár fiatal leánya és Schleusse igazgató kép­viselte. Különösen melegen üdvözölték a ma­gyar­ sajtó képviselőit, Schleusse igazgató a következőket közölte velem: — Az Atlanti-óceán fölött oly erős a vihar, hogy gépeink startja sem ma éjjel, sem holnap délelőtt nem lehetséges. Holnap délig a start teljesen ki van zárva. Holnap délben fog eldőlni, hogy várjon meg­javult-e az idő és hogy elindulhatnak-e Risztics és társai. Fiana, az ismert hadirepülő, aki alatt Risztics mint altiszt szolgált, érdekes dolgokat mesélt nekem a magyar repülőről. Kijelentette nekem, hogy Risztics minden alkalommal nyo­matékosan hangsúlyozta magyarságát. Több ízben mondotta, hogy a magyar repülésügy képviselőjének érzi magát. Dessauban csodálkoznak, hogy a magyar világrekorder irányában a hivatalos magyar érdeklődés nem nyilatkozott meg eddig, sem elismerés, sem más formában. Az amerikai nagykövet már kétszer járt itt, a berlini ma­gyar követség egyáltalában nem képviseltetik magukat Dessauban. Mi lesz szombaton ? A mai próbarepülés során Risztics mind­össze két órát töltött a levegőben. Rögtön le­szállásuk után beszéltem az »Európa« pilótái­val. Rádiókészülékük pompásan funkcionált. Nordheimet és Dessaut is kitűnően vették. A motorok is teljesen hibátlanul működtek, csak egyetlen körülmény okozott kellemetlenséget, még­pedig az, hogy a pilóták amerikai kísé­rője nem bírja ki a kabin rossz levegőjét úgy, hogy ma éjjel új szellőztetőkészüléket építe­nek a repülőgépbe. Megtudtam, h­ogy a holnapi start során először Risztics gépe startol, mégpedig Magde­burg irányában. Ezután következik a Bremen startja. Vörös lámpával jelzik, hogyha a Bre­men startja sikerül, zöldlámpával, ha a start nem sikerül. Riszticsnek azonban ezzel nem kell törődnie és egyenesen tovább repül Ham­burg—Wolffenbüttel—Hannover — Rotterdam irányában, Írország partja felé . Késő este kaptam a hírt, hogy a Bremen ma még egyszer próbarepülést fog végezni. Minthogy az idő késő este valamivel jobbra fordult, megint valószínűbbé vált, hogy a start holnap este mégis végbe mehet. A Jun­kersgyár mindenesetre holnap déli 12 órától kezdve riadókészenlétben lesz. Ráskay László ! A székesfőváros üdvözli Risztics Jánost, a világrepülőt Tudvalevő, hogy Risztics János pilóta, aki a re­pülés időtartama tekintetében megdöntötte a világ­rekordot, magyar származású, magyarnak vallja magát és Budapesten született. Szülei ma is itt él­nek és édesapja Budapest székesfőváros szolgálatá­ban áll, mint fővárosi altiszt. A székesfőváros csü­törtöki tanácsülésén felmerült az a terv, hogy Risz­tics Jánost a főváros üdvözölje s ennek a határozat­nak megfelelően Folkusházy helyettes polgármester az alábbi táviratot küldötte el: — Risztics János Dessau, Junkerswerke. Budapest, székesfőváros szü­löttjét a székesfőváros közönsége nevében örömmel üdvözlöm abból az alkalomból, hogy a repülés idő­tartamának világrekordját társával együtt meg­döntötte, am­ely tettével a magyar névnek az egész világon oly nagy dicsőséget szerzett. Folkusházy k. helyettes polgármester. Kényszerleszállások Konstanz, augusztus 12. Három Junkers-gép ma délelőtt Dessauból Zürichbe indult, hogy Svájcban a nemzetközi repülőnapon résztvegyen. Az egyik repülőgép a Bodeni tó mellett, Überlingen közelében ke­véssel három óra után kényszerleszállást vég­zett. A repülőgép annyira megrongálódott, hogy útját nem tudta folytatni és le kellett szerelni. Hárommotoros repülőgépről van szó, amelyen kilencen ültek. A pilóta és a műsze­rész horzsolásokkal menekült meg a veszede­lemből, a többinek nem esett baja. Linz, augusztus 12. Bogot-Burján repülő ma, délután félhatkor ,Bécsből Atterseebe utaztában A 37. repülőgé­pével Attersee községtől keletre belezuhant a tóba. A pilóta, akinek gépe nem jelentékte­le­nül sérült meg, annak ellenére, hogy oda v­olt szíjazva, a tó vizében ki­ tudta magát szabadí­tani és a vízszínen tartotta magát, míg c­jna­i házók ráakadtak és kivitték. Bregenz, augusztus 12. Tegnap este Schwarzach mellett kényszerű leszállást volt kénytelen végrehajtani egy Var­sóból jövő katonai repü­lőgép, amelyet egy szá­zados vezetett. A repülőgép megsérült. Amerikában a középületeken, óriási nyilakkal jelzik a repülőtér irányát Newyork, augusztus 12. (A Testi Napló külön tudósítójától.) A légügyi hivatal elrendelte, hogy Északame­rika valamennyi városában a feltűnőbb középüle­teken nagy betűkkel fel kell írni a középület nevét, azonfelül ezeken az épületeken óriási nyilakkal jelezni kell, hogy merre van a legközel®bbi repülő­­tér. (A. W. Sch.) OTT MODIANO?

Next