Pesti Napló, 1938. október (89. évfolyam, 199–224. szám)

1938-10-19 / 214. szám

Szerda PESTI NAPLÓ 1988 október '16 TUDOMÁNYOS ÉS TECHNIKAI Feltámad a debreceni diák-tűzoltóság , mint légoltalmi segélyosztag A világ egyik legelső önkéntes tűzoltótestületének­ a debreceni kollégium diák-tűzoltócsapatának négy­évszázados működése és 58 évi szünetelése után lég­védelmi segélyosztaggá való átszervezését javasolják Az Országos Tűzoltó Szövetség a közelmúlt napokban hivatalos előter­jesztést küldött a debreceni reformá­tus kollégium vezetőségének a légol­talmi segédosztag megszervezése tár­gyában. Az előterjesztés a debreceni főiskolának évszázadokkal ezelőtt alakult világhírű s a mult század vé­gén megszűnt diák-tűzoltóintézmé­nyét javasolja életre hívni s tagjai­ból légoltalmi­­segélyosztagokat kíván szervezni. Ilyen modern elgondolás­ban valósulna meg ismét évszázados dicső múlt és 58 évi szünetelés után a diák-tűzoltócsapat. Ennek az ünnepélyes előterjesztés­nek az is aktualitást ad, hogy a ma­gyar posta a debreceni kollégium 400 éves fennállásának emlékére bélyeg­sorozatot adott ki, amelynek egyik bélyege, a 16 filléres, éppen azokat a diák-tűzoltókat ábrázolja korhű ru­hákban és tűzoltóeszközeikkel, akik­nek utódaiból most légvédelmi se­gélyosztagokat kívánnak szervezni... Most van négyszáz éve, hogy Deb­recenben megvetették alapját annak a tudományos intézménynek, mely a mai napig is egyik legnagyobb büsz­­­kesége a magyar glóbusznak. Ez az intézmény nemcsak arról nevezetes, hogy évszázadokon át a magyar iro­dalom és tudomány legkiválóbb szel­lemeit í­rta, hanem arról is, hogy a világ egyik legelső önkéntes tűzoltó testülete ebben az intézményben ala­kult meg. A diák-tűzoltócsapat a deb­receni levéltár adatai szerint »juta­lom nélkül, felebaráti kötelességből mások javait az elemi csapásoktól megóvni kész volt«.. A kollégi­um első fennmaradt tör­vényei, melyek 1667-ből és 1704-ből va­lók, igen értékes adatokat árulnak el a diákok tűzoltói tevékenységével kapcsolatban. A diáktűzoltók este 9 órától reggel 3-ig őrséget tartottak, tűz esetén csoportosan vonultak ki a veszély színhelyére s az oltás körül mindig igen eredményes munkát vé­geztek. Felszerelésük csáklyából, ön­tözővedrekből s dugattyús tüzifecs­kendőből állott, melyet maguk von­tattak a tűz színhelyére. Működésük annyira szükséges volt, hogy 1802-ben, amikor pünkösdi legá­ción voltak a kollégiumi növendékek s tűz ütött ki a városban — a tűzoltó diákok részvétele hiányában az oltási munkálatok annyira eredménytelenek maradtak, hogy néhány órán belül 1500 ház semmisült meg, a híres nagy­templommal együtt. A szabadságharc leverése után a diák-tűzoltóintézmény fenntartását az akkori helytartótanács nem enge­délyezte, ellenben munkásságuk nem szünetelt ekkor sem, mert mint ma­gánemberek vettek részt az oltási munkálatokban. A katonai állomás­parancsnok pedig 1851-ben egy olyan rendeletet hozott, melynek értelmé­ben a diák-tűzoltóintézmény vissza­nyeri jogait, a megszálló idegen ka­tonaság tűzeseteknél csupán a rend­fenntartó szerepet tölti be. 1880-ban a tűzoltószervezetek városi és állami intézményesítésével kapcso­latban a debreceni kollégium diák­tűzoltócsapata is megszűnt, tűzoltó­eszközei a múzeumba kerültek. Az a nemes szellem azonban, amelyet a debreceni kollégium diák-tűzoltócsa­pata követett, a szervezés alatt álló légoltalmi segélyosztagok felállításá­nál újra életre kelhet... Hová fejlődik az autó ? Ha visszapillantunk az automobilnak, napjaink csaknem nélkülözhetetlen köz­lekedési eszközének születése óta a mai napig tett szédületes fejlődésére, joggal merülhet fel a­ kérdés: ha alig negyven év alatt ilyen soha nem álmodott mérték­ben haladt előre a tökéletesedés útján, vájjon hová fog fejlődni az elkövetke­zendő negyven évben. Erre a kérdésre igyekezett feleletet adni a napokban, az angol automobil­tervező mérnökök egyesületének ülésén, az egyesület elnöke, Percy C. Kidner, aki több mint egyórás beszédben fejtegette az autótechnikára váró legközelebbi fel­adatokat. A világhírű brit konstruktőr szerint, a tökéletesedés felé vezető legközelebbi lé­pés a sebességváltásnak a mainál sokkal simábbá, zajtalanabbá és könnyebbé té­tele kell, hogy legyen. A legtökéletesebb mai gépkocsiknál is a kapcsolás ugyanis még meglehetős zökkenésekkel, előre­hátra rángatásokkal, továbbá recsegés­sel, csikorgással, morgással és más kelle­metlen zörejekkel jár. Márpedig a hol­nap embere a felesleges zajt nem lesz hajlandó tűrni és az élet minden terüle­tén, a különféle gépek okozta zajok lehe­tőleg teljes kiküszöbölését igyekszik majd keresztülvinni, minélfogva még kevésbé lesz hajlandó megtűrni kocsijában a se­bességváltó idegesítő mozgását... A má­sik irányú fejlődése a sebességváltónak oda fog irányulni, hogy a kapcsolást ne mint most a­karunk fizikai erőkifejtésével, hanem egyszerű gombnyomással — amely gombnyomás elektromágneseket hoz üzembe, amelyek a kapcsolást elvégzik — hozzuk létre, ami által a vezetés egy­részt sokkal kényelmesebb lesz majd, másrészt pedig sokkal kevésbé vonja el a vezető figyelmét az úttesten történő eseményekről, mint a jelenlegi kapcsoló­karoknak folytonos ide-oda való tologa­tása. Végezetül pedig kijelentette Kidhner mérnök, hogy az automobilgyáraknak a jövőben sokkal jobb minőségű anyagot kell majd a kocsikba beleadniuk, mert az autóvásárló közönség egyre fokozódó szakismeretét és igényeit nem soká lehet már kielégíteni a ma használatos, sok­szor silány minőségű, de amellett mégis drága anyagokkal. Hány kilométer elektrizált vasútvonal van Európában? A nemzetközi vasútfejlesztési bizottság legutóbb közzétett kimutatása szerint Európában ez időszerint 17.150 kilomé­ternyi hosszúságú elektrizált vasútvonal van már. Rögtön hozzáteszi azonban a jelentés, hogy ez a szám nem­ pontos, mert a kisebb elektrizált vasútvonalak, mint például Budapest—Hegyeshalom stb., nem szerepelnek benne. Egyenlőre ugyan­is csak olyan országok adatait dolgozták fel, amelyeknek már kiterjedt elektromos vasúthálózatuk van. A fent megadott összkilométerszám a következőképpen osz­lik meg az egyes európai államok között: Olaszország Svédország Németország Franciaország Svájc 5100 km 3350 „ 3200 „ 3100 „ 2400 „ Összesen: 17150­ km. A zöld arany A földművelés és ipar elpusztította az erdőket — A kíméletlen irtás — Amerika erdői — A mesterséges erdősítés A fa, az erdő, a természet legnagyobb, legértékesebb kincsei közé tartozik. Az erdő adja az épületfát, a tűzifát, a szer­számfát, bútorfát, hangszerfát s a faipar sokféle ágában fölhasznált mindenféle fa­anyagot. De nemcsak fát ad az erdő, ha­nem az ipari életben nélkülözhetetlen ter­pentine gyantákat, festő- és cserzőanya­gokat, a dugókészítéshez a parafát, az autók számára a gumit. Vannak fák, ame­lyeknek cukros nedvéből cukrot készíte­nek tavaszkor, amikor a nedvkeringés megindul. Sok erdei fának a gyümölcse, magva is felhasználható. A modern vegyi­iparnak is az erdő a legnagyobb nyers­anyagszállítója. Az erdei fából készül a papír, a műselyem, a cellofán, a műbőr, a műgyanták, a műfonalak és még sok vegyi úton előállított anyag. Az ember művelődése nem vált javára az erdőnek. Amikor a síkvidéki verejtékes munkával műveltségre és a jobb fegyve­rekre tett szert, leigázta és kiirtotta az erdei törzseket. De nem kímélte magát az erdőt sem. Fejlődő kultúrájának nyers­anyagok kellettek, így fa is, tehát leta­rolta az erdőket. Az erdő bőven adta kin­cseit s az élet nagy lendületet vett. De az öröm nem tartott sokáig. Az őserdők zöld kincstára hamar kimerült, kirablásá­ból pedig olyan bajok származtak, ame­lyekre nem is gondoltak. A letarolt he­gyekről, dombokról az esővíz lemosta a termőföldet s a szép zöld erdők helyén, amelyek megkötötték a talajt, kopár, szik­lás kövek meredeztek. A nagy erdőirtá­sok megváltoztatták az éghajlatot is, mert megszűnt az erdők mérséklő hatása az időjárás szélsőségeire. A csapadék, mivel az erdők nem lassították annak lefolyását, rohanva zúdult le a hegyekről, hirtelen megduzzasztotta a folyókat s pusztító ára­dásokat okozott. Így az erdők hiányából nagy károk származtak a mezőgazdasági művelés alatt álló területekre. A földművelés és a fára éhes iparágak egyre nagyobb területeket hódítottak el az őserdőktől. A legutóbbi évszázadban sehol sem volt oly nagymértékű fejlő­dése földművelésnek és iparnak, mint az Egyesült Államokban és sehol sem pusz­tították olyan kíméletlenül az erdőt, mint ott. Háromszáz évvel ezelőtt az Egyesült Államok területének felét erdők borítot­ták — manapság alig egynegyedrészét. A kíméletlen erdőtárolás megdöbbentő méreteket öltött s még szerencse, hogy a gyarmatosítás lassan haladt nyugatra. Így a földéhség enyhülésével legalább a nyugati területek nagy erdőségeit meg­kímélte némileg az erdőirtás dühe. Ma a nyugati erdők a legnagyobbak az Egye­sült Államokban s a legutóbbi három évtized alatt a nagy ország faszükségle­tét főleg csak az erdők fedezik. A nyu­gati erdőkben pedig az erdei fenyő egyik fajtája, a Douglas-fenyő a fák királya, amely nagy területeket borít el itt, külö­nösen Washington és Oregon államok­ban, ahol 70—80 ezer munkás dolgozik az erdőkben állandóan s évenként 120 millió dollár munkabért fizetnek ki nekik, ami a két államterület összes munkabér­kiadásainak 55%-a. Egyébként az egész világon itt fizetik a legnagyobb munka­béreket az erdőmunkásoknak — csak­nem felét — a levágott fa árának. Körül­belül 200.000 acre (1 acre 4046 négyzet­méter) erdőterületet tarolnak itt le éven­ként és két állam erdeiből fedezik az Egyesült Államok évi faszükségletének egyharmadát. Az amerikai erdészek kiszámították, hogy a Douglas-fenyők erdőterületének fája a mai mértékben,vágva s beszámítva az erdőtüzek által okozott károkat is, kö­rülbelül 78 év múlva teljesen megsemmi­sül. Nem igen tartana tovább az Egyesült Államok egész erdőállománya sem, ha az erdők pótlásáról, újraültetéséről nem gondoskodnának. Az amerikai erdőirtás hatalmas méreteire jellemzők a következő adatok: Az Egyesült Államokban 12.912 fűrész­malom van (1380 Oregon és Washington államban) és több mint 300 cellulózegyár és papírmalom. Newyork egyik folyóira­tának, a Sunday-nak egyetlen számához a papír 80 aci­e erdő fájából készül. De nemcsak az erdőirtás, hanem az erdőtüzek is óriási pusztítást visznek végbe az ame­rikai erdőkben így például 1926—1930. években 156.183 tüzeset volt az amerikai erdőkben. Egyedül az erdőtüzek által el­pusztított területek mesterséges beerdő­sítésére 135 év kellene­­az erdősítés mai tempójának a megtartásával. De az er­dőknek más pusztító ellenségük is van, nemcsak a tűz. A rovarok, a vadállatok, a legelő háziállatok, amelyek leeszik, éjszerű közlekedésben fák irigyeit, hajtásait, kérgét, mind ellen­­ségek, az élősködő növényekkel együtt. De legfőbb ellenséges mégis a jövővel nem törődő, pillanatnyi hasznot hajszoló, kapzsi ember. Volt idő, amikor az Egye­sült Államok erdőinek nagy része, 1.400.000 acre, az államé volt. Ebből sokat telepí­tési célokra használtak fel, sok pedig lassan magánkézbe került, úgy, hogy ma már az erdők 76 százaléka magánbirtok. A rablógazdálkodásnak, amely különö­sen a magánkézben lévő erdőkben folyt, veszedelmes következményei lettek. Az amerikai szakemberek már az Egyesült Államok erdőgazdálkodásának közeli ösz­szeroppanását kezdték jósolgatni. Az utolsó órában aztán az Egyesült Államok kormánya is kénytelen volt megtenni azt, amit az európai országok, mindenütt, ahol a fával való rablógazdálkodás már koráb­ban megkezdődött. Jött az állami felügye­let és irányítás a magánkézben lévő er­dőkre is. Az Egyesült Államok is köve­telte a letarolt erdőterületek mesterséges befásítását. Az állami kertészet csemete­kertjeiből 1936-ban már 215 millió erdei fácskát ültettek el az irtványokon, vagyis 60 százalékkal többet,­mint a megelőző év­ben. Sokan még az állami felügyelettel sem elégszenek meg és azt követelik, hogy az összes erdőket állami birtokká kell tenni, mert csak az állami kezelés bizto­síthatja az erdők jövőjét, ami az egész ország jólétére fontos. Az erdőbirtokosok természetesen tiltakoznak az ilyen tervek ellen s már most arra törekszenek, hogy az erdőik kezelése a közjólét szempontjá­ból is kifogástalan legyen. Magyarországon már félszázaddal ez­előtt, 1880-ban meghozták azt a törvényt, amelynek értelmében a magánkézben lévő erdőbirtokok legnagyobb része is a föld­művelésügyi minisztérium felügyelete alá került. Ez az erdőtörvény igen üdvös ha­tással volt erdeink kezelésére. Fánk bőven volt, sőt még kivitelre is jutott. A béke­diktátumok megfosztották hazánkat erdő­állományának 88 százalékától; 15,2 millió kataszteri hold erdőből csak 1,8 millió ma­radt meg. A­­­zöld arany­ hiánya erősen hozzájárult ahhoz, hogy az ország gazda­sági életének egyensúlya megingott. Vízduzzasztó gátak beton helyett — acélból Amerika egyes területein, ahol a víz­esésekben és vízfolyásokban rejlő moz­gási energiát elektromos áram létesíté­sére használják fel — a vízduzzasztó­gátakat újabban nem betonból,­­ hanem vastag acéllemezből, illetve öntött acél­tömbökből készítik el. Természetesen az acélból készült vízduzzasztók méretei lé­nyegesen kisebbek, mint a betonból épül­tek, viszont szilárdságuk jóval nagyobb s élettartamuk csaknem korlátlan. Ezt az új építkezési módot főként olyan terepeken használják, ahol a víztömegek sebes mozgása a betongátakat túlzottan igénybe venné s ezáltal azok idő előtt megrongálódnának. Minden falunál „megáll majd a gyorsvonat ” Franciaországban Vasúti személykocsik lekapcsolása a robogó gyorsvonatokról A francia államvasutak igazgatósága egy igen érdekes technikai újítást vett tervbe. Kísérleteket folytattak, miként lehetne kisebb állomásokon teljes sebes­séggel­ átfutó gyorsvonatokról menetköz­­ben 1—2 kocsit lekapcsolni. A kísérlete­ket a párizs— brüsszeli fővonalon végez­ték úgy, hogy a robogó vonat két utolsó kocsiját önműködő kikapcsoló szer­­kezettel látták el. Mivel a kísérletek sikerültek, a közel­jövőben a francia államvasutak vonalain ezt az újítást rendszeresíteni fogják. Lille, Arras és Douai állomások előtt néhány kilométerrel a robogó gyorsvonat egy-egy személykocsit lekapcsol s azokat az állomások előtt levő bejárati váltók­nál lefékezik úgy, hogy a személykocsi pontosan a perionnál áll meg. Az illetékes hely közlése szerint ez az újítás igen alkalmas lehet arra, hogy olyan kisebb települések, amelyek ez­ideig nélkülözték a gyors közlekedés elő­nyeit , a vasútüzemek forgalmának meg­terhelése nélkül bekapcsolódhatnak a kor.

Next