Polgári leányiskola, Pestszenterzsébet, 1928

GYERMEKTRAGÉDIÁK. Irta és tantestületi értekezleten felolvasta: Kováts György, igazgató. A 10—16 éves gyermekek körében mind gyakrabban előforduló bűnö­zések, meghasonlások, öngyilkosságok nagy fájdalommal töltik el lelkemet s arra késztettek, hogy mélyebben foglalkozzam e szerencsétlenségeket elő­idéző okokkal s keressem azokat a körülményeket, amelyek segítségünkre volnának e fiatal lelkek megmentésében. Annyival is inkább kell nekünk tanároknak ezzel a kérdéssel foglal­kozni, mert minden ilyen tragédiával kapcsolatosan a napi sajtó nagy része nem a szülői otthonokban, nem a társadalmi életben, hanem az iskolában keresi a bajnak okát és elítélőleg nyilatkozik a tanárokról, a nevelőkről, az iskolákról. Kétségkívül van hiba az iskolában, de ezek oly hibák, amelyeken a benne működő tanerők nem segíthetnek, így az első és legnagyobb hiba, hogy az iskola nem egyéni, hanem tömegnevelést folytat. Egy-egy osztály­ban 40—55 gyermek foglal helyet, van olyan tanár, ki csak heti egy, eset­leg két órában tanítja a gyermekeket. Hogyan ismerje ki az ilyen tanár nö­vendékeit, hogyan nyerjen betekintést mindazokba a jellemző mozzanatokba, amelyek a gyermek magaviseletére, szorgalmára, előmenetelére, egész jelle­mére vil­ágosságot derítenek s átélt körülményeit közvetlenül tárják fel előttünk. Nincs módja és ideje ahhoz, hogy a­ gyermek lelkéhez közel fér­kőzzék. Kénytelen a rendelkezésére álló eszközökkel: hanyagságot rossz osztályzattal, a rosszaságot a büntetések különféle nemeivel büntetni. S ezen büntetési nemek között a legkönnyebben alkalmazható a nyilvános dorgálás, a nyilvános megszégyenítés. A serdülőkor egyik alapvonása a féknélküliség, a lelki és érzelmi szertelenség, melynek folytán az egyén villámgyorsan a legvégső következ­tetéseket vonja le s a tanár se számít arra, hogy a serdülő korban a nyilvá­nos dorgálás egyik másik tanulónál a legsúlyosabb büntetés, s nem tudja, hogy milyen lelki megrázkódtatásokat okozhat. A tanárokat is nagy óvatosságra inti a gyermek testi és lelki gyenge­sége, nagyfokú idegessége. Míg a háború előtti korszakban a tanulók nagy százaléka volt átlag­ember, akinek nevelése kisebb nagyobb lelki izgalmak mellett átlag elég simán folyt le, addig ma azt látjuk, hogy mind több és több gyermek ideges, testileg-lelkileg beteg. Az ily gyermektragédiákkal kapcsolatos támadások méltatlanul érik az iskolát és a testületeket, mert ezek valóban hónapról-hónapra foglalkoz­nak mindazon problémákkal, amelyek a mai gyermek tökéletes neveléséhez és oktatásához szükségesek. Nyugodtan rábízhatja a szülő az iskolára gyer­mekét, nem igen van ott baj. Nagyobb a baj a társadalmi életben s a szülői otthonokban. A XIX. század szellemi-, társadalmi-, gazdasági életének gyökeres történeti átalakulása teljesen megváltoztatta a nő helyzetét a férfivel szem­ben és a társadalomban. Az újkori szellemi fejlődés egyik jellemző vonása az individu­alizmus, amely szerint mindenkinek — így a nőnek is —termé­

Next