Pilóta, 1995 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1995-07-01 / 7. szám

anBenSBmmmm dVlHifi A tömeg- és sebességtartományokat tekintve mindkét mo­dellnek megvannak a hátrányai. A Magnum 450-est csak 150 km/h-ig hagyták jóvá ugyan, de egészen a 450 kg-os súlyhatárig. A BRS-4-UL-3 súlyhatára kisebb, 410 kg, de sebesség határa 215 km/h. Jelenleg a BRS és a Junkers ProFly mellett más gyártók is új fejlesztéseken dolgoznak. A Flight Center Ganderkesee a Rescue 325-öt egy új kupolával 400 kg/150 km/h pa­raméterűre javítja, és készül egy 450 kg-ig alkalmas modell, de a már beépített Rescue 325-ösöket is átalakítják. Az új kupola előnye még, hogy a mostani 2 év helyett 6 évben határozták meg az ellenőrzési időt. A Mertens két új eszközzel jelenik meg a piacon, a Starlettet a könnyű (260 kg) együlésesekhez ajánlják, a Start a 450 kg súlyhatárú UL-ekhez - mindkettőt 150 km/h sebességig a Speedstart pedig a leggyorsabb UL-generációkhoz tervezték. A Charly Produkte cég Phantom 450 név alatt fejleszt új rendszert, jelenleg a gyakorlati próbáknál tartanak, továbbá a trájkokon használatos DS 120 friss változatát (400 kg) is kínálják. (A cikk Heiko Müllernek az aerokurierban megjelent írása alapján készült Fordította Balogh Ágnes.) KERESZTKÉRDÉSEK SIKLÓERNYŐSÖKNEK II. Figyelem! Minden kérdésre csak egyetlen válasz helyes! 17. HOGYAN TERÍTJÜK KI AZ ERNYŐT A START E­­LŐTT, ÉS MIÉRT ÚGY? a □ A szél irányára merőlegesen, a felső felülete legyen alul, a cellanyílások a lejtő felső része felé essenek; az egész ernyő legyen kissé ívelt, azaz a középső cellanyílások legyenek feljebb, így az első heveder meghúzásakor egyszerre kezd levegővel telítődni va­lamennyi cella. b □ A szél irányával párhuzamosan, kettéhajtva, mert így is elég nagy ahhoz, hogy start előtt vagy helyett rátelepedjünk tízóraizni!­­ □ Szélárnyékos helyen terítjük ki, hogy az előző nap megázott ernyő kiszáradhasson, és a belegöngyölt szöcskék, tücskök, békák, vadludak és barlangi ele­fántok kikeveredhessenek belőle! 18. A START ELŐTTI ÖTPONTOS ELLENŐRZÉSI LIS­TA a □ 1: a futócipő helyes befűzésének ellenőrzése; 2: ru­házatunk ellenőrzése; 3: a startvonal ellenőrzése; 4: a célszalag kihelyezésének ellenőrzése; 5: a start­­pisztoly betöltésének ellenőrzése. Ezek bármelyiké­nek hiánya meghiúsíthatja a startot, vagy kínossá te­szi. b □ 1: a kupola helyes kiterítésének ellenőrzése; 2: a zsinórzat ellenőrzése (ki van-e rendezve és nincs-e a zsinórok között valamilyen gizgaz, egyéb akadály; 3: a hevederzet ellenőrzése (jól csatoltuk-e a tartóheve­dert, rendben van-e a beülő minden része és csato­lása?); 4: szabad-e a startpálya és a légtér?; 5: nem változott-e a szélirány, amelyhez a kupolát kiterítette a segítő? c □ 1: az első hevederek megfogása; 2: az irányítófo­gantyúk megfogása; 3: nagy törpeszálláshoz van-e elég hely; 4: elég meredek-e a lejtő; 5: nem akadá­lyozzák-e bokrok és egyéb kiemelkedő tereptárgyak legurulásunkat a lejtő aljáig? 19. A STARTOLÁS SZAKASZAI. a □ 1. Az ernyő felhúzása, fejünk fölé beállítása. 2. Gyorsítás az elemelkedés sebességéig. 3. Elemelke­dés az irányítófogantyúk enyhe és rövid idejű meg­húzásával. b □ 1. Az ernyő felhúzása. 2. Az ernyő újra felhúzása. 3. Az ernyő ismételt újrafelhúzása. 4. Még tizenhét er­­nyőfelhúzási kísérlet. 5. Általános izomlazítás és ne­gyed óra pihenő. 5 Vi. Még húsz felhúzás. 6. Start hazafelé, mert lement a Nap! c □ Startolás erős szélben, jobb első kezünkkel megfog­juk az ernyő jobb oldali első hevederét, bal első ke­zünkkel a bal első hevedert, jobb második kezünkkel a bal oldali irányítófogantyút az előbbiekben említett kezeink és hevederek alatt átnyúlva, ugyanígy a bal második kezünkkel a bal irányítófogót, a jobb és bal harmadik kezünkkel megragadjuk a „B " hevedereket arra az esetre, ha az ernyő elrántana, negyedik pár kezünket a trimmcsaton tartjuk, és ötödik pár ke­zünkkel pedig a startrámpa szélébe kapaszkodunk!” (Részlet a szárazföldi tízkarú polipok siklóernyős tíz­kézikönyvéből.) 20. MEKKORA SZÉLSEBESSÉG FÖLÖTT TILOS EL­STARTOLNI ÉS MIÉRT? a □ Kb. 30 km/ó fölött! A jobb siklóernyők sebessége ugyan ennél nagyobb, de a talajtól távolodva egyre erősebb szélbe kerülünk, ezért jó, ha van sebesség­­tartalékunk. b □ Kb. 3 km/ó fölött! A jó siklóernyős ugyanis szél­csendben is el tud startolni! így a repülés is rövidebb, csökken a baleseti esély! c □ kb. 300 km/ó fölött! Ekkora sebességnél már szűk ruhában, ernyő nélkül startolva is igen nagy erők hat­nak végtagjainkra, és nagyobb sebességnél vállficam is előfordulhat a startkor. 21. ISMERTESSE A SIKLÓERNYŐ IRÁNYÍTÁSÁNAK MÓDJÁT! a □ A jobb oldali borkormány előretolásával a jobb oldali lánctalp előremozdulása nagyobb, ezért a jármű bal­ra fordul. Ugyanez fordítva is igaz, tehát: ludrof arlab­amráj a tréze, bboggan asáludzomerőle platenal iladlo­bboj a lavásáloterőle gnámroktob iladlo bboj A 1­ 22

Next