Politikai Ujdonságok, 1861 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1861-09-12 / 37. szám

A Politikai Újdonságok hetenkint egyszer két nagy tömött ivén jelennek meg. — Előfizetési dij julius-december azaz 6 hónapra Buda-Pesten házhoz küldve vagy posta uton elküldve a Vasárnapi Újsággal együtt 5 ft., külön a Politikai Újdonságokra félévre 2 ft. 50 kr. ujpénzben. — A Politikai Újdonságok kiadó­hivatala (Pest, egyetem-utcza 4-dik szám alatt. (Szerkesztőségi szállás : magyar-utcza 1. szám.) Fenyegető jelek. Ha minden úgy megy teljesedésbe, a­mint Bécsben némely elbizakodott urak kivánják, akkor a legközelebbi időkben Magyar­­országra szomorú napok várnak. Schmerling úr, a­ki nemcsak miniszter, de egyszersmind jog­tudós is, oly rettentő elveket mert zászlójára írni, hogy méltán bámulhat a világ ezen osztrák államférfi szóbeli vitézségén. Azt mondta, hogy Magyarország eljátszotta törvényes jasait, követke­zőleg a német kormány teheti vele azt, a­mi tetszik. Nem átallotta még azt is hozzá tenni, hogy : „Salus reipublicae suprema lex esto,“ azaz : az állam java a legfőbb törvény. — Igen, de mi az állam java , ez a főkérdés. — Schmerling úr szerint az állam java az, ha Magyarország ősi jogait elveszik, s nemzetünk vérét és vagyonát odaadják azon vér- és pénzpréselő masinának, a bécsi Reichsrathnak, szabad rendelkezése alá. Akkor hivatkozni a fenebbi diktátori mondatra, a midőn a polgárok, az „állam java“ alatt külön s egymással homlokegye­nest ellenkező dolgokat értenek, az a legzsarnokibb s egyszers­mind a legforradalmibb elv , nem más az, mint mikor azt mondja valaki : „a­ki birja, az marja.“ következőleg Schmerling úr ki­mondta, hogy azon eszme kedvéért, melyet ő az állam javának nevez, minden mást kész lerontani és megsemmisíteni, hogy nem tekint törvényre, igazságra, nem a milliók protestatiójára, hanem állni kell az ő febr. 26-ki pátensének, a­ki pedig nem akarja fejét ezen országok és királyságok önállóságát lemetsző nyaktiló alá adni, annak majd megmutatja ő, hogy mint kell keztyűbe fü­­työlni! Természetes, hogy az ily fenyegetéseknek csak addig van ér­telme és nyomatéka, míg nem szorul a kapcra, s akkor aztán kö­vetkezik a bánat, néha jókor, néha későn. A németek vádolják a magyart, hogy számításaiból nem feledi ki azon esetet, ha előbb utóbb háború találna kiütni, de ez hiába jó szemrehányás azoktól, a­kik ellenkezőleg arra alapítják politikujuk sikerét, hogy a béke nem fog megzavartatni. Ily reményre támaszkodva, a német miniszterek megkezdék hadjáratukat a magyar közjognak még azon részei ellen is, melyek tényleg állanak. Az országgyűlés eloszlatásáról nem szólunk, mert a körülmé­nyeket ismerő ember nem tagadhatja, hogy a jelen nyár folytán a helyzet még nem volt annyira megérve, hogy Magyarország bizton várhatta volna törvényeinek helyreállítását; a német miniszterek pedig nem voltak oly szorultságban, hogy kedvük ellenére, igaz­ságot szolgáltassanak. Ellenben figyelmeztetnünk kell olvasóinkat más egyéb jelekre, mert úgy látszik, hogy az országgyűlés eloszlatása után egyéb al­kotmányos intézményeink ellen köszörülik a fejszét. Ilyenek : törvénykezési rendszerünk, és megyei hatóságaink. Hogy a bécsi urak a kir. udvari kanc­elláriát csak úgy tekin­tik, mint Schmerling úr államminisztériumának egyik osztályfő­nökségét , avvól ne sokat gondoljunk : az ilyen Bécsbe szorult főhatóság akár a diplomákra, akár szentesített törvényekre legyen alapítva, nem nagyon dicsekedhetik függetlenségével; amint azt az országgyűlés eloszlatásának története bizonyítja, s a midőn bámulva tapasztaltuk, hogy a kir. leiratot maga Forgách gróf irta alá, s mégis néhány napra rá Schmerling úr állott elő a Reichs­­rathban, s magára vállalta a történtekért a felelősséget! Lássuk inkább csak, mily rész fenyegeti törvénykezési és megyei rendszerünket. Tudjuk, hogy az országbírói értekezlet munkálatait az ország­gyűlés a törvényhatóságok figyelmébe ajánlotta, a megyék pedig óvással vagy a­nélkül, mint kisegítő eszközt elfogadták , ugyan­ezen munkálatra legfelsőbb helyről is megérkezett a megerősítés s most ezek ellenére a német pénzügyminiszter által oly követelé­sek léteznek, melyek ezen munkálat szövegével és szellemével a legnagyobb ellenkezésben vannak. Értjük a bélyegdíjak követelt beszedését, holott az országbí­rói munkálatban, a magyar magánjog helyreállíttatván, az ily adó­zás nemének önmagától meg kellett szűnni. Miután azonban a pénzügyminiszter, a bélyegdíjak beszedésének elmulasztásáért a magyar bíróságokat személyesen akarja felelőssé tenni, következik, hogy az alkotmányos magyar biró, vagy kénytelen lesz beszedni a perlekedőktől az országgyűlés által el nem ismert bélyegdijakat, vagy lemond hivataláról. Az első eset képtelenséget foglalván magában, valószinű­, hogy ha Apponyi gróf, a­ki e pillanatban ezen viszály kiegyenlítése végett, Bécsben fáradozik, sikert nem arathat : rövid időn búcsút mondhatunk alkotmányos bíróságainknak, s aztán megint kineve­zett egyének itélendnek személyünk és vagyonunk felett. Hasonló, ha még nem sokkal nagyobb veszedelem fenyegeti megyei rendszerünket. Egészen hivatalos okmány ugyan még nem fekszik előttünk, de hiszen a „Wiener Ztung­“ esti lapját is a kormány felügyelete alatt szerkesztik, s ezen lapban ki van mondva, hogy a vármegyé­ket, az országgyűlés előleges beleegyezése nélkül, új alapok szerint fogják szervezni. Tudniillik ezután a megyei bizottmány, vagy­is a megye meg­hatalmazott képviselőtestülete két fajta tagokból fogna állani. Például ott, a­hol a bizottmány 400 tagból áll, a főispán, vagy ha ez nem akarná, a „kir. biztos“ fel fogja szólítani a megyében lakó 300 legtöbb adófizető lakost, hogy már csak azon okból is, hogy a leggazdagabb emberek közé tartozik, mint megyei bizottmányi tag, foglalja el székét a vármegye tanácskozó teremében. Ha ezen urak részben vagy egészben nem akarnák magukat ily dologba mártani, tekintve az adómennyiséget, az utánuk következő adófizet^—^ a bizottmányi tagsággal, és tők fognak megkínáltatni

Next