1895, Távirda és Posta (A Magyar Királyi Posta és Távirda Rendeletek Tára, 1895. 1-69. szám)

1895-06-20 / 36. szám

128 2. Az állandó használatban levő kocsikat napon­kint, a ritkábban közlekedőket pedig minden befogás előtt meg kell figyelmesen vizsgálni úgy általában, mint különösen a zárszerkezetek jó és biztos karban létére vonatkozólag és a megfelelően nem működő zárakat, lakatokat, valamint a netán meglazultnak talált csavarokat, síneket és egyéb hibás részeket rendbe kell hozni ; kivált a meglazult küllők újakkal cserélendők ki, hogy az egész kerék el ne romolják. Szóval minden törést, szakadást vagy repedést haladék nélkül ki kell gyökeresen javítani, hogy fenn­akadás vagy kár ne forduljon elő. 3. Nem szabad megengedni, hogy a kocsi kenet­lenül, száraz tengel­lyel használatba vétessék. A ruha (köznyelven 5-ik kerék), nemkülönben a rugótáskák időnkint mérsékelten szintén megkenendők, de úgy, hogy a kenőcs a kerekeken, a tengelyek és a rugók külső részein szét ne dörzsöltessék és ott dísztelen­­kedjék, mivel a jármű mosása közben az ekkor szét­dörzsölt kenőcs a szivac­csal az egész szekrényre és kerekekre átmegy s ezáltal a kocsi sokat veszít tiszta­ságából és fényéből. 4. Használat után a kocsit azonnal tisztára kell mosni. A mosás árnyékos helyen, minél több friss hideg vízzel történjék, különösen vigyázva arra, hogy a víz a kocsi belsejébe ne hatoljon. Ezért a mosáshoz bármily (vízvezetéki vagy más) fecskendőt használni nem szabad, mivel a víz az erős nyomás következté­ben a kisebb nyílásokon behat és a fát megrontja. Ha a kocsi sáros, a sarat — lehetőleg, még mi­előtt reászáradt volna — előbb a szekrényről, azután a többi részekről figyelemmel le kell áztatni, még pedig szivac­csal, nem kefével, mert a kefe a kocsi fénymázát, lakját karczolná meg s annak fényét el­venné. (A kefe oly kocsikhoz való, melyek kassal vannak ellátva.) A kerekeket kocsiemelő segélyével kell fölemelni, hogy azokat mosás alatt forgatni lehessen. Midőn a mosás megtörtént, a kocsiról a vizet nedves és jó homokmentes szivacscsal és száraz szarvas­bőrrel le kell itatni, mert ha a víz a kocsin szárad fel, a fénymáz ezen száradás folyamán elveszti zsírját, megsárgul és foltos lesz. Meleg víz vagy szappan használata a kocsik mosásához káros. A zsírfolt a kocsikról petróleummal távolítható el. 5. Kiváló gondot kell fordítani arra, hogy a kocsi fénymáza meg ne karczoltassék s ha kellő vigyázat daczára mégis megsérülne, azt lakfestékkel ecset segé­lyével azonnal ki kell javítani. A kocsikat azon esetben, ha rajtuk a színfesték nincs nagyon megrongálva, minden évben fényeztetni, minden második évben újrafestetni is kell. De ha a festés már egy év alatt annyira szenvedett, hogy a ráfényezés nem eszközölhető, a festést elhalasztani nem szabad. 6. Ott, a­hol tartalékkocsi van, az hosszú időn át használatlanul ne vesztegeljen, mert a mérsékelt használatban kevésbbé romlik, mint a huzamos állásban, mely alatt élénk fénye elvész s a jármű vasrészei a faalkatrészek folytonos száradása folytán meglazulnak. Azért szükséges, hogy az ily kocsi minden héten egyszer minél több friss hideg vízzel megmosassék ; ez tápláléka a fának és a fényezésnek. II. A levélgyűjtő-szekrényekre nézve : 1. A levélszekrényeket lehetőleg az időjárás be­hatásának kevésbbé kitett helyekre kell kifüggeszteni, mert ha a nap sugarai állandóan erősen érik, a fény­máz rajtuk hamar megfakul. 2. A szekrényeket a levélgyűjtés alkalmával, kivált nyáron, eső után tiszta, száraz rong­gyal le kell törölni s ezenfelül minden héten és pedig legczélszerű­bben hétfőn, a kocsikra nézve fennebb, a 4. pont alatt írt módon, hideg­ vízzel jól megmosni, szivacscsal leitatni és szarvasbőrrel azonnal szárazra törölgetni. A színehagyott, illetve megfakult, de még nem foltos szekrényeket tisztára mosás és szárazra törlés után főzött lenolajba (köznyelven : firnájszba), nem pedig terpentinbe mártott rong­gyal vékonyan bekenni s mikor ez megtörtént, száraz vászonruhával tisztára törölni kell, nagyon ügyelve arra, hogy az olajból semmi se maradjon a szekrényeken. Másféle olajjal, zsírral vagy fag­gyúval kenni a szekrényeket nem szabad. A zsírfolt a szekrényekről is úgy, mint a kocsik­ról, petróleummal távolítandó el.­­ A rendes gondozás mellett is, vagy huzamos használat folytán kopottá vált szekrényeket szakértő iparos mázoló által újra kell festetni és fénymázoltatni. A kincstári hivatalok igyekezzenek székhelyükön levő iparosokkal oly megállapodásra jutni, mely sze­rint ezek a szekrényeket bizonyos évi átalány mellett mindig fényezett és jó karban tartsák. Ezen megálla­podásokról, mielőtt érvényesekké válnának, az előttes igazgatóság útján hozzám jelentős teendő ; a­hol pedig ily egyezség már létrejött, az arra vonatkozó írásbeli nyilatkozat, ajánlat vagy szerződés utólag hozzám be­mutatandó. A posta- és távirdabiztosok szemleútjaik alkal­mával fordítsanak kellő figyelmet arra, hogy a közúti postakocsik, valamint a levélszekrények megfelelő jó karban és tisztán tartassanak, s a­hol gondatlanságot vagy hanyagságot tapasztalnak, egész szigorral és nyo­matékkal járjanak el s intézkedéseikről a hibás posta­szállító, vagy postamester, illetve hivatal megnevezése mellett, elöljáró igazgatóságukhoz tegyenek jelentést. Budapesten, 1895. június 5.

Next