1895, Távirda és Posta (A Magyar Királyi Posta és Távirda Rendeletek Tára, 1895. 1-69. szám)
1895-06-20 / 36. szám
128 2. Az állandó használatban levő kocsikat naponkint, a ritkábban közlekedőket pedig minden befogás előtt meg kell figyelmesen vizsgálni úgy általában, mint különösen a zárszerkezetek jó és biztos karban létére vonatkozólag és a megfelelően nem működő zárakat, lakatokat, valamint a netán meglazultnak talált csavarokat, síneket és egyéb hibás részeket rendbe kell hozni ; kivált a meglazult küllők újakkal cserélendők ki, hogy az egész kerék el ne romolják. Szóval minden törést, szakadást vagy repedést haladék nélkül ki kell gyökeresen javítani, hogy fennakadás vagy kár ne forduljon elő. 3. Nem szabad megengedni, hogy a kocsi kenetlenül, száraz tengellyel használatba vétessék. A ruha (köznyelven 5-ik kerék), nemkülönben a rugótáskák időnkint mérsékelten szintén megkenendők, de úgy, hogy a kenőcs a kerekeken, a tengelyek és a rugók külső részein szét ne dörzsöltessék és ott dísztelenkedjék, mivel a jármű mosása közben az ekkor szétdörzsölt kenőcs a szivaccsal az egész szekrényre és kerekekre átmegy s ezáltal a kocsi sokat veszít tisztaságából és fényéből. 4. Használat után a kocsit azonnal tisztára kell mosni. A mosás árnyékos helyen, minél több friss hideg vízzel történjék, különösen vigyázva arra, hogy a víz a kocsi belsejébe ne hatoljon. Ezért a mosáshoz bármily (vízvezetéki vagy más) fecskendőt használni nem szabad, mivel a víz az erős nyomás következtében a kisebb nyílásokon behat és a fát megrontja. Ha a kocsi sáros, a sarat — lehetőleg, még mielőtt reászáradt volna — előbb a szekrényről, azután a többi részekről figyelemmel le kell áztatni, még pedig szivaccsal, nem kefével, mert a kefe a kocsi fénymázát, lakját karczolná meg s annak fényét elvenné. (A kefe oly kocsikhoz való, melyek kassal vannak ellátva.) A kerekeket kocsiemelő segélyével kell fölemelni, hogy azokat mosás alatt forgatni lehessen. Midőn a mosás megtörtént, a kocsiról a vizet nedves és jó homokmentes szivacscsal és száraz szarvasbőrrel le kell itatni, mert ha a víz a kocsin szárad fel, a fénymáz ezen száradás folyamán elveszti zsírját, megsárgul és foltos lesz. Meleg víz vagy szappan használata a kocsik mosásához káros. A zsírfolt a kocsikról petróleummal távolítható el. 5. Kiváló gondot kell fordítani arra, hogy a kocsi fénymáza meg ne karczoltassék s ha kellő vigyázat daczára mégis megsérülne, azt lakfestékkel ecset segélyével azonnal ki kell javítani. A kocsikat azon esetben, ha rajtuk a színfesték nincs nagyon megrongálva, minden évben fényeztetni, minden második évben újrafestetni is kell. De ha a festés már egy év alatt annyira szenvedett, hogy a ráfényezés nem eszközölhető, a festést elhalasztani nem szabad. 6. Ott, ahol tartalékkocsi van, az hosszú időn át használatlanul ne vesztegeljen, mert a mérsékelt használatban kevésbbé romlik, mint a huzamos állásban, mely alatt élénk fénye elvész s a jármű vasrészei a faalkatrészek folytonos száradása folytán meglazulnak. Azért szükséges, hogy az ily kocsi minden héten egyszer minél több friss hideg vízzel megmosassék ; ez tápláléka a fának és a fényezésnek. II. A levélgyűjtő-szekrényekre nézve : 1. A levélszekrényeket lehetőleg az időjárás behatásának kevésbbé kitett helyekre kell kifüggeszteni, mert ha a nap sugarai állandóan erősen érik, a fénymáz rajtuk hamar megfakul. 2. A szekrényeket a levélgyűjtés alkalmával, kivált nyáron, eső után tiszta, száraz ronggyal le kell törölni s ezenfelül minden héten és pedig legczélszerűbben hétfőn, a kocsikra nézve fennebb, a 4. pont alatt írt módon, hideg vízzel jól megmosni, szivacscsal leitatni és szarvasbőrrel azonnal szárazra törölgetni. A színehagyott, illetve megfakult, de még nem foltos szekrényeket tisztára mosás és szárazra törlés után főzött lenolajba (köznyelven : firnájszba), nem pedig terpentinbe mártott ronggyal vékonyan bekenni s mikor ez megtörtént, száraz vászonruhával tisztára törölni kell, nagyon ügyelve arra, hogy az olajból semmi se maradjon a szekrényeken. Másféle olajjal, zsírral vagy faggyúval kenni a szekrényeket nem szabad. A zsírfolt a szekrényekről is úgy, mint a kocsikról, petróleummal távolítandó el. A rendes gondozás mellett is, vagy huzamos használat folytán kopottá vált szekrényeket szakértő iparos mázoló által újra kell festetni és fénymázoltatni. A kincstári hivatalok igyekezzenek székhelyükön levő iparosokkal oly megállapodásra jutni, mely szerint ezek a szekrényeket bizonyos évi átalány mellett mindig fényezett és jó karban tartsák. Ezen megállapodásokról, mielőtt érvényesekké válnának, az előttes igazgatóság útján hozzám jelentős teendő ; ahol pedig ily egyezség már létrejött, az arra vonatkozó írásbeli nyilatkozat, ajánlat vagy szerződés utólag hozzám bemutatandó. A posta- és távirdabiztosok szemleútjaik alkalmával fordítsanak kellő figyelmet arra, hogy a közúti postakocsik, valamint a levélszekrények megfelelő jó karban és tisztán tartassanak, s ahol gondatlanságot vagy hanyagságot tapasztalnak, egész szigorral és nyomatékkal járjanak el s intézkedéseikről a hibás postaszállító, vagy postamester, illetve hivatal megnevezése mellett, elöljáró igazgatóságukhoz tegyenek jelentést. Budapesten, 1895. június 5.