Postás Dolgozó, 1970 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

A postai szolgáltatások mi­nőségével több alkalommal foglalkoztunk lapunkban. Nem véletlenül. A statisztika adatai arról tanúskodnak, hogy évről évre nő a pana­szok, a jogos észrevételek száma. Igaz, a számok kissé csalóka értékmérők, hiszen a kifogások nagyságrendje — a posta össztevékenységéhez viszonyítva — csak ezrelék­ben fejezhető ki. A tünet en­nek ellenére veszélyessé vál­hat, ha nem figyelünk fel rá kellő komolysággal. Ez alkalommal a budapes­ti, a miskolci postaigazgató­ság és a Boiig ellenőrzési osztályainak vezetőit, illetve területi biztosait hívtuk meg kerekasztal-beszélgetésre. Vendégeink: Szűts Szabó István, Má­­thé György, Hornok Ká­roly, Magyar Mihály, dr. Asztalos Ferenc és Lipusz András. Elöljáróban arról érdeklőd­tünk, hogy milyen személyes tapasztalatokat, élményeket szereztek ellenőrzéseik során, illetve észrevételeiket, meg­állapításaikat komolyan ve­szik-e az ellenőrzött hivatalok szakvezetői, szakszervezeti tisztségviselői? Általános véleményként: a területi biztosok ellenőrzéseit általában várják és szívesen veszik a szakvezetők és a mozgalmi tisztségviselők. Kü­lönösen az egyszemélyes kis­­hivatalokban, melyek többsé­gében nők a vezetők. Mint mondották, ez minden bi­zonnyal azzal magyarázható, hogy a családanyáknak ke­vesebb idejük marad az elég sűrűn megjelenő rendeletek, postás utasítások alapos ta­nulmányozására, így a terüle­ti biztosok magyarázata, el­igazítása után jobban megér­tik azok lényegét. A nagyobb hivatalok vezetői sem berzen­kednek, a területi biztosok munkáját saját belső ellenőr­zésük kiegészítésének, hite­lesítésének tekintik. A szak­­szervezeti tisztségviselők pe­dig — mint elhangzott — ki­mondottam örömmel várják a kétévenkénti minősítő és az évközbeni ellenőrzéseket, me­lyeknek előkészítésébe, a ta­pasztalatok utólagos értéke­lésébe őket is bevonják a te­rületi biztosok. A felfedezett hiányosságok megszüntetése a szocialista munkaverseny szervezéséhez konkrét célo­kat ad. Mindebből követke­zik: az észrevételeket, javas­latokat, néhány kivételtől el­tekintve, komolyan veszik a hivatalokban, s a lehetőségtől függően igyekeznek megszün­tetni azokat. S ezzel a „félhivatalos” ér­tékelést akár bezártnak is te­kinthetjük. Az történt ugyan­is, hogy az eszmecsere kezde­ti merevsége lassan-lassan feloldódott, s a disputa egy­re kötetlenebbé vált. Kitűnt, mennyi minden lakozik a már említett statisztikai adatok mögött. Az első szenvedélyes polé­miát az váltotta ki, hogy az egyik részvevő jó dolognak minősítette: ma már sehol sem félnek az ellenőrzéstől, s a területi biztosokat nem „mumusként” fogadják. Az eszmecsere másik részvevője e jelenséget már közel sem ne­vezte örvendetesnek. A jelen­levők azt próbálták tisztázni, hogy a szocialista viszonyok között mi is tulajdonképpen az ellenőrzés célja. A többség szerint a postánál általában tisztességes, becsületes embe­rek dolgoznak, így az ellenőr­zés fő célja a nevelés és az oktatás. A postás dolgozók többségének becsületességét senki sem vitatta. Néhányan azonban hozzáfűzték: elég baj az, hogy az ellenőrzés ma már jóformán csak oktatássá vált, s nem az esetenként elő­forduló rendellenességek, visszaélések megelőzését szol­gálja. A disputa végezetül már a körül forgott: helyes-e ha az ellenőr váratlanul jele­nik meg a kiszemelt hivatal­ban, illetve az esetek jó részé­ben célszerű előre jelezni a jövetelt. Érvek és ellenérvek hangzottak el mindkét állás­pont mellett. Az első véle­mény hangoztatói szerint a „váratlanság” az ellenőrzés komolyságának feltétele. A második vélemény: „tiszta haszon”, ha az ellenőrzés hí­rére az érintett hivatalokban igyekeznek a korábbiaknál is jobban, pontosabban dolgoz­ni. Kinek van igaza? A postai utasítások előírják, hogyan kell az esetenkénti ellenőrzé­seket szabályszerűen előké­szíteni, lebonyolítani. Ez min­denki számára kötelező, ez a vitatéma. Azon viszont érde­mes meditálni, hogy az ese­tenkénti rendellenességek megelőzésén, visszásságok felderítésén, visszaélések le­leplezésén túlmenően, miként lehetne és kellene az ellenőr­zést a jelenleginél is jobban a nevelés és az oktatás szol­gálatába állítaná. Az élet kényszerít erre ben­nünket. A munkaerőmozgás a postánál is igen nagy. Terü­letenként változóan a postás dolgozók negyede, fele évről évre kicserélődik. Elég sok olyan ember kerül a postá­hoz, akinek nincs meg a kí­vánatos iskolai végzettsége, szakismerete, így azután a jó­szándékú tévedések megis­métlődését messzemenő tü­relemmel, oktatással és neve­léssel előzhetjük meg. Persze, nemcsak ezzel. A területi biztosok elmondot­ták: javítani kell a postai ok­tatás színvonalát. Úgy vélték, hogy kevés a szakmai okta­tásra fordított idő. A segéd­tiszti tanfolyamokon például — ugyanannyi idő alatt — a postai ismeretek rovására ta­nítanak sok mindent. A tiszti tanfolyamokon a specializá­­ciót keveselték. Végezetül arról érdeklőd­tünk: megfelelőnek tartják-e a hivatali szemlék jelenlegi rendszerét, illetve, hogy a mostani minősítési rendszer hűen értékeli-e a műhelyek, hivatalok munkáját? A válaszok legtöbbje: a hivatalok tevékenységét va­lamivel mérni kell. A jelen­legi rendszert viszont ki kel­lene egészíteni néhány olyan objektív mutatóval, mely kizárja a minősítési szubjek­tumot. A hivatalok kétéven­kénti minősítésekor ugyanis — mint elhangzott — nagyon sok mindent figyelembe kell venni, így előfordulhat, hogy az „enyhítő körülmények” szebb színben tüntetik fel a valóságnál a hivatal munká­ját. A területi biztosok szenve­délyesen vitáztak saját mun­kamódszerükről, egyben azon­ban mindannyian megegyez­tek: a postás dolgozók túl­nyomó többsége — különö­sen a törzsgárda — a nehéz körülmények közepette is tisztességgel helytáll. A szór­ványosan előforduló jogos panaszok — melyek vitatha­tatlanul rontják a posta hír­nevét — mérséklése szerin­tünk közös összefogással, il­letve az illetékesek figyel­mébe ajánlott észrevételek hasznosításával mérsékelhe­­tőek, szüntethetők meg. Mocsári Károly Jobban elismerni a szocialista munkát! Jogi tanácsadás A SZOT elnöksége és a kor­mány határozatot hozott a szo­cialista brigádok új elismerési és kitüntetési rendszeréről Korábban főleg a szocialista brigádmozgalomban eltöltött időt méltányolta. E kitüntetési rendszer növelte a mozgalom­ban részt vevő kollektívák számát, s a régi brigádokat ösztönözte a szocialista cím fo­lyamatos megtartására. De sok helyen a szocialista bri­gádok tevékenységét csak az öntudatnak tulajdoní­tották. E helytelen szemlélet­ből következett, néhol a brigá­dok csupán kézfogást, méltató szavakat és a jelvényeket kap­ták, a nem szocialista brigá­dok ugyanakkor pénzt, vagy tárgyjutalmat. A kitüntetési rendszer mó­dosításával a jövőben meg­szűnik az elismerési és kitün­tetési fokozatok automatikus adományozása. A meghatáro­zó: a munka színvonala, gaz­dasági és társadalmi hasznos­sága, valamint a hármas jel­szó megvalósítása. Ez azt je­lenti, továbbra is megmarad a bronz-, ezüst- és aranyfoko­zatú elismerés. Ezek bárme­lyikét azonban három év után a brigád elnyerheti, ha arra munkaeredményei alapján ér­demes. A magasabb fokozatú elismerés adományozásának, elnyerésének tehát nem felté­tele az alacsonyabb fokozat birtoklása. De fordított eset is lehetséges, amikor az arany­fokozatban részesített brigád a későbbiekben csak bronzfoko­zatot kap. Előfordulhat, hogy egy brigád, amely évek óta birtokosa a szocialista címnek, mégsem részesül az említett kitüntetések egyikében sem, mert eredményei, magatartása nem indokolják. Az új határozat a kitünte­tett brigádok anyagi elismeré­séről is rendelkezik. A bronz-, ezüst- és aranyfokozatú kitün­tetéssel a brigádok részére kö­telező a pénz-, vagy tárgyjuta­lom, kül- és belföldi jutalom­­kirándulás, béremelés stb. E vállalati elismeréseket, a pos­tánál járó összeg mértékét a kollektív szerződésben, illetve a függelékekben kell megha­tározni. Mód nyílik arra is, hogy a termelésben, művelő­désben, a szocialista emberi viszonyok kialakításában hosz­­szabb ideje különösen kiemel­kedő eredményt elért brigá­dok részére, nagyobb társa­dalmi megbecsülést, kitünteté­seidet javasoljanak. Így a „vállalat kiváló brigádja” ki­tüntetést azok kaphatják meg, amelyek kiemelkedő eredmé­nyeiken túlmenően legalább öt alkalommal elnyerték a szo­cialista címet és tulajdonosai az aranyfokozatú elismerés­nek. A „szakma kiváló brigád­ja” kitüntetéshez tíz, a „Ma­gyar Népköztársaság kiváló brigádja” kitüntetéshez pedig tizenöt alkalommal szükséges a címet elnyerni. Az utóbbi két kitüntetésben csak azok a kollektívák részesíthetők, ame­lyek a „Vállalat kiváló bri­gádja” kitüntetést megkapták. A szocialista címnek az 5— 10—15 alkalommal történő elő­zetes elnyerése nem minden esetben jelent ugyanannyi naptári évet. E magas kitünte­tések elnyerése nem lesz köny­­nyű, de a lehetőség minden brigád számára adott. A kor­mány és a SZOT elnöksége a kitüntetésekkel a szocialista módon végzett munka, maga­tartás, a tudatos helytállás megbecsülését, tiszteletét kí­vánja a társadalom előtt ma­gasra emelni. Ezt fejezi ki az egy főre jutó jelentős jutalom­­összeg is: 1500—2000, illetve 3000 forint. A szocialista brigádokkal szembeni követelmények nö­vekednek! A munkahely fel­adatának teljesítését számotte­vően előmozdító, huzamosabb időn keresztül komoly erőfe­szítést igénylő célokat kell te­hát a brigádok elé tűzni. Az elbírálásnál vizsgálni kell, mi­lyen a brigádtagok közötti szocialista emberi kapcsolat, az egész munkahely ügyei iránti felelősségtudat, a politi­kai közéletben való részvétel. A korábban elnyert szocia­lista brigád- és brigádtag cí­mek elismerése jogfolytonos. A brigádok az esetben is meg­tarthatják brigádérmeiket, ha a soron következő termelési tanácskozáson nem ítélik oda a szocialista címet. Új elisme­rést, kitüntetést azonban csak a szocialista cím visszaszerzé­sétől számított 2 év után kap­hatnak. A Postavezérigazgatóság szakszervezetünkkel egyetér­tésben mielőbb kiadja a SZOT- és kormányhatározat részle­tes postai végrehajtási utasí­tását. Szilasi Gyula A szakszervezeti munka segítői Tulajdonképpen a szocialista brigádmozgalom ber­keiben már hosszú ideje beszélnek a szocialista kollek­tívák fokozottabb megbecsülésének, az erkölcsi és anyagi elismerés tökéletesítésének szükségességéről. S mivel százezreket érintő problémáról van szó, az igény már társadalmi jellegű. Fábri Tibor—Tóth Tibor: A szocia­lista brigádok elismerési és kitüntetési rendszere c. fü­zete erre a problémára igyekszik választ adni. „Hogyan lehet kiszámítani az átlagkeresetet?” teszik fel sokszor a bérből és fizetésből élők. A kérdést adták címként dr. Nagy László füzetének, amely a „Válaszo­lunk a dolgozók kérdéseire” című sorozat legújabb, 4. sz. füzete. Közérthetően kapunk magyarázatot például arra, hogy mitől függ az átlagkereset, s mi az, ami nem számít bele, milyen időszak alapján számítják ki, s pél­dául hogyan kell figyelembe venni a munkaközi szü­neteket A posta területén sok helyütt szervezetten dolgoznak a munkavédelmi őrök. Figyelmükbe ajánljuk, az ismét megjelent Munkavédelmi őrnaplót, amelynek beszerzé­séről a szakvezetőknek kell gondoskodniuk. (Táncsics Könyvkiadó.) 2 POSTÁS DOLGOZÓ A Munka Törvénykönyve 15. § (2) bekezdése így hang­zik: „A szakszervezet, a dol­gozót, az élet- és munkakörül­ményeit érintő kérdésekben a bíróságok, más hatóságok és egyéb szervek előtt képvisel­heti. A munkaviszonyt érintő kérdésekben a dolgozó érdeké­ben — nevében és helyette — külön meghatalmazás nélkül is eljárhat.” E rendelkezés alapvető fel­hatalmazás az érdekképvise­leti jogosultságra. Módot ad a szakszervezetnek arra, hogy a tagok érdekeit képviselhesse az említett szerveknél. E nagy fontosságú rendelkezés azon­ban nem vált kellően gyakor­lattá. Az egyik ok: a szakszerveze­ti bizottságok, az egyes ügyek ellátását terhesnek tekintik. A másik ok: nem ismerik a jo­gaikat. A tagok egyéni ügyei­nél téves szemlélet az, hogy az ügyben mint a gazdasági szerv partnere járhat csak el. Ez gyakran eredményezi, hogy helyben elintézhető egyszerű ügyeket magasabb szakszerve­zeti szervhez küldenek. Sok­szor járhat az ilyen iratkül­dözgetés jóvátehetetlen kése­delemmel. Az idézett törvényhely a képviseleti jogot illetően sem­miféle korlátozást nem tartal­maz. A képviseletre tehát mindig az a választott szak­­szervezeti szerv jogosult, amelynek tagja az érdekelt dolgozó, illetőleg szakszerveze­ti tag. Mindez nem jelenti, hogy a szakszervezeti bizottságnak mindenféle ügy képviseletét el kell vállalnia. Lehet olyan ügy is, amelyben a tag rossz­hiszemű, vagy alaptalan per­lekedése nyilvánvaló. Ezeket ne vállalja! Ugyanígy a becsü­letbe vágó büntetőügyeket sem. A képviselet jogosultságát — a nem munkaviszonnyal kapcsolatos ügyekben — a szakszervezeti bizottság a meghatalmazással igazolja. A meghatalmazáson megjelöli az ügyben eljáró szb-tagot, aki lehet a titkár is. Még csak annyit: a szakszervezetnek adott meghatalmazás illeték­­mentes. J. L. A politikai oktatásról A szakszervezeti politikai oktatás különböző for­mákban, az 1969/70. oktatási évben sikeresen befejező­dött. Az Elnökség június 25-i ülésén tárgyalta a ta­pasztalatokat, s meghatározta az új oktatási év szer­vezési tennivalóit. A „Társadalmunk Időszerű Kérdéses” tanfolyamok népszerűsége az elmúlt három év alatt a hallgatók fokozatos számszerű emelkedésében is megmutatkozott, de ebben az oktatási évben ugrásszerűen emelkedett (278 alapszervnél, 609 tanfolyamon összesen 10 372 hall­gató. Ez 833-mal több, mint az előző évben). Nem tö­rekedtünk a számszerűség növelésére, inkább a foglal­kozások színvonalának emelését szorgalmaztuk. Az új típusú, I—II. témakörű politikai iskolák iránti ér­deklődés azonban szükségessé tette az oktatás köré­nek bővítését. A tanfolyamok az elmúlt időszakban is eredménye­sen segítették a nevelő, felvilágosító munkát, ismere­teket nyújtottak a mindennapi gazdaságpolitikai kér­dések helyi alkalmazásához. A legnagyobb aktivitást a kisebb létszámú — 10—15 fős —, tanfolyami csoportok mutatták. A következő oktatási évben is a több, ki­sebb létszámú csoportok szervezésére hívjuk fel a te­rületi és az alapszervezetek figyelmét, mivel oldottabb és közvetlenebb a kapcsolat az előadó és a hallgatóság között, több időt fordíthatnak a felvetődött kérdések, problémák tárgyalására. A bizalmiak oktatásában is előbbre léptünk. 71,5 százalékuk (2531 bizalmi) végzett tanfolyamot. A köz­ponti tananyagok, postai szakmai kiegészítők, a „Bi­zalmiak kézikönyvének”­­ tanfolyami feldolgozása biztosították az előadó szb-titkárok felkészülését, a tanfolyamok színvonalát. Az objektív akadályok miatt nehezen szervezhető postaszerveknél (kishivatalok, JSZB-k) is igyekeztek biztosítani az oktatást. E terü­leteken helyesnek bizonyult a levelező jellegű tan­folyamok szorgalmazása. További előrelépést jelentett, hogy a bizalmi­ oktatást sehol sem helyettesítették a „Társadalmunk Időszerű Kérdései” tanfolyamokkal. A biz­almi­ tanfolyamo­kon részt vevők aktivitása — a vitatott kérdések jellege —, bizonyítja: a bizalmiak éltek az új gazdasági mechanizmus viszonyai között ki­alakult szakszervezeti hatásköri lehetőségekkel, s a tanfolyamokon szerzett ismereteiket, a napi mozgalmi munkában fel is használják. A szakszervezeti tisztségviselők és aktivisták alap­fokú oktatását az idén kevésbé szorgalmazták a terüle­ti szakszervezeti szervek és az alapszervek. Mintegy 119 stb. 140 tanfolyam keretében 1270 aktivistát okta­tott, s ez a teljes aktívahálózatnak csupán 24 száza­léka. Meg sem közelítettük az előző oktatási évben el­ért eredményt, amikoris 3236 tisztségviselő és aktivista képezte magát. A tanfolyamok a részt vevők sokrétű­sége miatt — az esti jellegű oktatások kivételével — a kívánt színvonal alatt maradtak. Ezt többnyire a postai szakszervezeti szervek sajátos körülményei (szolgálati beosztás, területi szétszórtság stb.) indokolják. Viszont semmi sem indokolja a TIG és a HTI Szakszervezeti Tanácsának ez irányú eredménytelenségét. Vélemé­nyünk: a levelező formát e két területi szerv is alkal­mazhatná. A szakszervezeti tisztségviselők és aktivisták kép­zését illetően tehát sok a tennivaló az 1970/71-es ok­tatási évben. Különösen a szakszervezeti választások után, amikor az új, az újonnan megválasztott tisztség­­viselők képzését kell elsősorban biztosítani. Az 1970/71. oktatási év szervezésével kapcsola­tos részletes tájékoztatást az Elnökségi Tájékoztatón keresztül kapják meg a szakszervezeti szervek. Az ok­tatási irányelvekhez útmutatót készít a Szervezési és Káderosztály, s azt időben eljuttatja a területi bizott­ságokhoz, szakszervezeti tanácsokhoz, az oktatási, szer­vezési munka mielőbbi előkészítése és megkezdése cél­jából. Tamás István Bíráltunk - intézkedtek Lapunk áprilisi számában a Krisztina Távbeszélő Üzem termelési tanácskozásán el­hangzott problémákat tettük szóvá, s a megoldásról Hor­váth Ferenc, a Budapesti Távbeszélő Igazgatóság ve­zetője levélben értesített ben­nünket. Megtudtuk, hogy a szóban forgó akkumulátor­helyiség padozatának hely­reállítása most már jó me­derben halad, s a III. ne­gyedévben megtörténik. A számtárcsahiány az egész igazgatóság területén jellem­ző, ezért többirányú intéz­kedést tettek. Szintén áprilisi számunk­ban „Postás Fórum” cím alatt, többek között szóvá tettük, hogy a fiatal postás­dolgozók a postaszemélyzeti távíró- és távbeszélődíjked­vezményt csak egyéves mun­kaviszony után kapják meg. A vezérigazgatóság munka­ügyi és szervezési szakosztá­lyának vezetője, Povorai György közölte: a panaszt indokoltnak tartják, s az er­re vonatkozó intézkedések hamarosan napvilágot lát­nak, s ezek szerint a fent ne­vezett kedvezményeket már munkába lépéskor megkap­ják a postás dolgozók. „Egy munkáslevél nyo­mán — a törvényességről” cím alatt egy békéscsabai gépkocsivezető jogos pana­szának adtunk helyt. Fodor István a Szegedi Postaigazga­tóság vezetője megvizsgálta a panaszt, s közölte szer­kesztőségünkkel, hogy a munkaidővel kapcsolatos ne­hézségek enyhültek. A mun­kakörülményeket illetően megállapították, hogy a gép­kocsik tárolásához szükséges garázs, illetve azok javításá­hoz szükséges szerelőakna nincs biztosítva így a gép­kocsivezetők télen-nyáron ki vannak téve az időjárás vi­szontagságainak. Fodor Ist­ván egy építendő garázs ügyében tárgyal az illetéke­sekkel. Egy bizonyos, fedett helyiséget biztosít a gépkocsik javítására. Egy­idejűleg arról is gondoskodott, hogy a le­vélíró, Kovalovszky János kára megtérüljön, ugyanis éppen a rossz körülmények következtében betegedett meg. Júniusi számunkban „A dolgozók ügyével foglalkozni kötelesség!” cím alatt, egy fontos határozatnak, a Pécsi Postaigazgatóság területén való végrehajtásáról riport­ban számoltunk be. Szóvá tet­tük a dolgozók panaszainak intézésében tapasztalható hi­bákat. Garamvölgyi Miklós, az igazgatóság vezetője kö­zölt­­e: „Jólesett a cikknek az a megállapítása, hogy a dol­gozók nagy része megértette szakszervezetünk elnöksége határozatának jelentőségét. A felelős igazgatósági dol­gozókkal történt megbeszé­lés alapján intézkedtem, hogy a termelési tanácskozásokon elhangzott javaslatokra az érdekelt dolgozók külön is választ kapjanak az igazga­tóságtól olyan ügyekben, amelyek elintézésére az igaz­gatóság az illetékes .. B. Gy.

Next