Postaügyi Értesítő, 1965 (1-52. szám)
1965-01-23 / 4. szám
204. szám d) A rakodásban rendszeresen résztvevő gépkocsivezető rakodással töltött ideje nem haladhatja meg a napi négy órát. VII. 19. A csomagkézbesítőknél a szorosan vett kézbesítési időt a rakodási időbe beszámítani nem lehet. e) Távolsági fuvarok esetében a rakodó-gépjárművezető részére egy óra, vagy annál hosszabb ideig végzett rakodás esetén a visszaindulást megelőzően, félóra pihenőidőt kell biztosítani. 18. a) A 17. pontban foglaltak szerinti külön munkavégzésért a gépjárművezetőt legfeljebb havi 300 Ft összegű pótlék illeti meg.* Ennek megállapításánál irányelvként a következőket kell figyelembe venni: Ha a hónap folyamán a naponkénti rendszeres munkaidőből a külön foglalkoztatás havi átlagban legalább — egy óra a pótlék 100 Ft — két óra, a pótlék 200 Ft — három vagy annál több óra 300 Ft VII. 20. A gépjárművezető létszámszervénél a pótlékolással járó költségtöbbletet az a postaszerv tartozik biztosítani, akinek a gépjárművet rendelkezésére bocsátották, illetve, aki részére a gépjárművezető külön munkát végez. JA fuvaroztató postaszerv a pótlékolás szükségességének indokolása mellett a gép- éjjárművezető létszámszervétől közvetlenül — s a pótlék mértékének közlése mellett — kéri annak végrehajtását. Egyetértés esetén a gépjárművezető létszámszerve a javasolt pótlék összegével az engedélyezett béralapját igazoltan lépi túl, míg a fuvaroztató postaszervnél azonos összeget zároltnak kell tekinteni. A gépjárművezető létszámszerve a béralapfelhasználásban történt változást felügyeleti hatóságának egyidejűleg jelenteni tartozik. Amennyiben valamely oknál fogva a gépjárművezető létszámszerve a pótlékolással, illetve a gépjárművezető külön foglalkoztatásával nem ért egyet, a fuvaroztató postaszerv felügyeleti hatóságához fordulhat döntés érdekében. VII. 21. Egyes különleges postaszolgáltatással járó külön munka után fizethető pótlék mértéke az alábbi: a) A levélgyűjtő szolgálatban a kiürített levélszekrények után 10—10 fillér, b) a csomagkézbesítő szolgálatban a kézbesített, a kézbesítésre megkísérelt+begyűjtött, csomagok, egyéb könyvelt küldemények, a hivatalvezető külön engedélye alapján szállított nagyalakú és nagysúlyú közönséges küldemények, a hírlapkötegek után darabonként 15 fillér. Amennyiben a hírlapkötegek vagy nagyalakú és nagysúlyú közönséges küldemények szállítása zsákokban (tartályokban) történik, * Megjegyzés: motoros áruszállító kivételével, úgy zsákonként (tartályonként) 60 fillér. A 15 filléres díjazás magában foglalja a kézbesítő saját járásába tartozó szállítólevelek és csomagok kézbesítésre való előkészítését és a gépjárműbe való berakását is. Az a) és b) pont alattiaknál az egy hónapra kifizethető pótlék összege azonban a 300 Ft-ot nem haladhatja meg. c) A hírlapszállító szolgálatban a pótlékátalány összegét a Központi Hírlap Iroda szállítási osztályával, illetve az illetékes igazgatósággal egyetértésben járatonként külön-külön kell meghatározni. d) Állandó gépjárműmentőn foglalkoztatott gépjárművezetők részére a szerelési munkákért havi 150 Ft, ha a gépjárművezető szerelői szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkezik, havi 300 Ft pótlék fizetendő. e) Azon kis létszámú garázsoknál, ahol a gazdaságossági szempontok garázsvezetőt nem indokolnak, a garázsvezetői teendőket ellátó gépjárművezető részére 100—300 Ft-ig terjedő külön pótlék állapítható meg. A garázsvezetői teendőkkel eltöltött időt a túlóraátalány megállapításánál, a túlóra korlátozás és díjazás szempontjából munkaidőként figyelembe venni nem lehet. f) Azon gépjárművezetők részére, akik a napi munkaidőn belül levélgyűjtést, hírlapszállítást, csomagkézbesítést vegyesen végeznek, darabonként történő díjazás helyett— a ráfordított idő arányában — egyösszegű pótlék állapítható meg. g) A több címen pótlékolt gépjárművezető együttes pótléka sem haladhatja meg a havi 300 Ft-ot b) A közhasználatú autóközlekedési és célfuvarozó vállalatoknál a külön munkavégzésért pótlék helyett teljesítménybér is megállapítható. Az ilyen esetben elszámolható teljesítménybér felső határa havi 700 Ft. Indokolt esetben azonban a miniszter — a szakszervezettel egyetértésben — a keretösszegen belül teljesítménybér helyett egyösszegű pótlék folyósítását is engedélyezheti. VII. 22. A postaszerv felügyeleti hatóságának előzetes hozzájárulásával egyes területeken a csomagkézbesítő gépjárművezetők teljesítménybérben is foglalkoztathatók. A teljesítménybérezés módját úgy kell meghatározni, hogy az a külön munka elvégzésére, valamint a szállítási teljesítmények növelésére, a gépjármű kapacitás jobb kihasználására egyaránt ösztönözzön. Ily esetben elszámolható teljesítménybér felső határa havi 700 Ft. A teljesítménybér magában foglalja a külön munka végzéséért kifizethető pótlék, valamint a prémium együttes összegét, így külön pótlék, illetve prémium elszámolására sor nem kerülhet. 19. a) A 18. pontban foglalt pótlékok csak abban az esetben fizethetők, ha a gépjárművezető külön munkavégzése ténylegesen létszámmegtakarítást (pl. rakodómunkás) eredményez.