Postaügyi Értesítő, 1970 (1-53. szám)
1970-01-15 / 1. szám
1. szám 23 POSTAÜGYI ÉRTESÍTŐ napra a gépjárművet elvonhatja. A műszaki szemlével kapcsolatban felmerült kilométer és fuvaróra költsége a fuvarozót terheli. Ez csak akkor hárítható át a fuvaroztatóra, ha a szemlére térés alkalmával a gépkocsit szállításra igénybe veszi. A műszaki szemle tervezett időpontját megelőzően 6 munkanappal a fuvaroztatóval közölni kell. A fuvaroztató kérésére és költségére a műszaki szemlére elvont gépkocsi pótlásáról a fuvarozó tartalékállományából köteles gondoskodni. Ha erre „ lehetősége nincs, köteles a postaszerv a használatban levő gépkocsik , átmeneti átcsoportosításával biztosítani, hogy a forgalmi és műszaki szolgálatban fennakadás ne legyen. 5. A budapesti üzemekhez és hivatalokhoz — előállást km, és fuvaróra takarékossági okokból — kihelyezett gépkocsik meghibásodása esetén, javító műhelybe térés, valamint a hó utolsó napján üzemanyag feltöltés végett az állandó telephelyre visszatérő gépkocsik költsége (km, fuvaróra) az igénybevevőt terheli. IV. FUVARTELJESÍTÉS 1. A szerződéssel lekötött (rendszeresített) és az esetenként igényelt gépjármű egy műszakos (210 órás) és több műszakos munkarend szerint vehető igénybe. A gépkocsivezető napi munkaideje — tekintettel az előírt 9 óra napi pihenőidőre — 14 óránál több nem lehet. Kivételt képeznek az olyan közvetítő és autómozgóposta járatok, amelyeknél a váltásra nincs lehetőség, valamint az elemi károk, hálózatsérülések, stb. elhárításában részt vevő gépjárművezetők. Ebben az esetben azonban, az aznapi szolgálati időn belül a tényleges gépkocsivezetéssel eltöltött idő 12 óránál több nem lehet. 2. (1) A gépjárművezető 14 órán túli visszatartása esetén fuvaroztató a tarifális díjon felül a visszatartás minden órájáért 50 Ft visszatartási díjat köteles fizetni. * Visszatartási díj 30 perces időre nem érvényesíthető, 30 percet meghaladó töredékóra 1 órának minősül (2) A gépkocsivezető 14 órát meghaladó igénybevétele esetén a gépkocsi csak 10 óra (gépkocsivezető napi pihenőidő, műszaki felkészülési és előállási idő) elteltével állhat elő, függetlenül a szerződésben kikötött előállási időtől. E késedelem miatt fuvarozóval szemben semmiféle igény nem érvényesíthető. 3. (1) Több műszakos munkarendben, a váltás helyében és időpontjában a szerződésben meg kell állapodni. Ha a váltás az igénybevevő oldaláról fennálló okból — a gépkocsi távolléte miatt — azelőírt helyen és időben nem történhet meg, a váltásig eltelt időre a váltó gépkocsivezető 25%-kal növelt bérét fuvarozó felszámíthatja. (2) Ha a váltás a fuvarozó oldalról előálló okból nem történhet meg az előírt helyen és időben (váltó gépkocsivezető hiánya, gépkocsi-meghibásodás miatt a gépkocsi nem tér vissza a váltás helyére, stb.) visszatartási díj nem számítható fel és az emiatt esetleges másnapi előállás eltolódása késedelmes előállásnak minősül. 4. Váltó gépkocsivezetővel végzett fuvarozás egy fuvarteljesítménynek számít. Egy fuvar teljesítménynek kell tekinteni a fuvart akkor is, ha a gépjármű meghibásodása, vagy egyéb fuvarozói intézkedések folytán másik gépjárművel folytatják, m még abban az esetben is, ha ehhez más menetlevelet használnak. A két menetlevélen egymásra kölcsönösen hivatkozni kell. 5. (I) A szerződésben lekötött (rendszeresített) gépjármű előállításának akadályoztatása esetén, helyette — a tartalékállományból — lehetőleg azonos típusú gépjárművet kell biztosítani. Ha erre nincs lehetőség, akkor a célnak megfelelő más, üzemképes gépjármű biztosításáról kell gondoskodni. A helyettesítő gépjárművet a fuvaroztató köteles elfogadni, ha az a célnak megfelelő. A célnak megfelelő gépkocsi visszautasítása esetén fuvarozóval szemben semmiféle igény nem érvényesíthető. (2) Ha a rendszeresített gépkocsi helyett fuvarozó átmenetileg alacsonyabb, vagy magasabb tarifájú gépjárművet állít ki, az átmeneti időre a szerződéses gépkocsi díjait számíthatja fel. Az átmeneti idő legfeljebb 15 nap lehet. Ennél hosszabb idejű akadályoztatás esetén a szerződést módosítani kell. 6. (1) Ha a fuvarozó a gépjárművet a szerződésben megállapított időponthoz képest késedelmesen állítja ki; fuvaroztató a késedelem minden órájáért 50 Ft késedelmi díjat érvényesíthet. Késedelmi díj 30 perces késésre nem érvényesíthető, 30 percet meghaladó töredékóra órának minősül. Amennyiben a késedelem a 4 órát meghaladta, fuvaroztató a felhasználástól elállhat. Ez a körülmény olyannak minősül, mintha a gépkocsit a fuvarozó ki sem állította volna. (2) Ha a fuvarozó a rendszeresített gépjárművet, illetőleg akadályoztatás esetén helyette célnak megfelelő másik gépjárművet nem állítja ki, köteles a bérleti díj arányos részének 120%-át a II. fejezet 4. pontjában foglalt esetekben pedig a bérleti díj arányos részét, fuvaroztató kezdeményezésére visszatéríteni. (3) Fuvarozó köteles a 6. pont (1) és (2) bekezdésben foglalt, valamint egyéb szerződéses kötelezettségének megszegéséből eredő, igazolt kárt fuvaroztatónak megtéríteni. Kártérítésként csak kizárólag fuvaroztató szerződésszegésére visszavezethető és tételesen bizonyított kárösszeg érvényesíthető. Mentesül a kártérítés alól, ha bizonyítja, hogy a teljesítés érdekében a tőle elvárható gondossággal járt el. 7. Fuvarozás közben üzemképtelenné vált gépkocsit fuvarozó köteles a lehetőségekhez képest a legrövidebb időn belül üzemképes állapotba hozni, vagy üzemképes gépkocsival pótolni. Ha erre lehetőség nincs a fuvaroztató postaszerv köteles a rendelkezésre álló gépkocsik átmeneti átcsoportosításával vagy AKÖV gépkocsi igénybevételével a