Postaügyi Értesítő, 1970 (1-53. szám)

1970-01-15 / 1. szám

24 POSTAÜGYI ÉRTESÍTŐ 1. szám szolgálat zavartalan ellátását biztosítani. Az AKÖV gépkocsi rendeléséhez köteles a fuvarozó is min­den segítséget megadni, a legteljesebb mértékben fuvaroztatóval együttműködni. 8. A gép­jármű-igény­bevételtől történő átmeneti elállást az előállási időt megelőző nap 12 órájáig fuvarozónak be kell jelenteni. Ha az átmeneti elál­lás miatt a gépkocsi igénybevétele a 210 órát nem éri el, fuvarozót ebben az esetben is a teljes bér­leti díj illeti meg. 9. A szerződésileg lekötött* (rendszeresített) gép­járműre mind a fuvarozó (a fuvaroztató hozzájá­rulásával), mind a fuvaroztató — napközi állásidő­ben, visszafuvarban — fuvart szerezhet. A fuva­roztató által szerzett fuvar árbevétele teljes ös­­­szegben a fuvaroztatót, a fuvarozó által szerzett fuvar árbevételéből 20% a fuvarozót illeti meg. Mindkét esetben a fuvarteljesítményt úgy kell te­kinteni, mintha azt fuvaroztató saját céljaira hasz­nálta volna fel. A távkábel készenléti, továbbá a rádióállomáso­kon, TV-állomásokon, erősítőállomásokon stb. biz­tonsági szolgálatot teljesítő gépkocsikra idegen fu­vart vállalni nem lehet. 10. Ha a fuvaroztató a szerződésben rögzített előállás helyében és időpontjában változást kíván, azt a fuvarozónak a fuvarozást megelőző munka­nap 12 órájáig be kell jelenteni. Azonos eljárást kell követni, ha a fuvaroztató a gépkocsit állandó telephelyen kívül, más hely­ségbe kívánja kiküldeni (kiküldetés). Ideiglenes telephelyre kihelyezendő gépkocsik­nál a kiküldetést 48 órával előbb kell bejelenteni. A gépkocsi felkészítése érdekében mindkét eset­ben közölni kell a várható kilométerteljesítményt és a kiküldetésben töltendő napok számát is. Ha a fuvaroztató a fenti bejelentési kötelezett­ségének azért nem tud a megfelelő időben eleget tenni, mert arra váratlanul, előre nem látható ok­ból került sor (zavarelhárítás, sürgős vizsgálat, stb.) lehetővé kell tenni, hogy a gépkocsivezető a gépkocsit előkészítse (üzemanyagfeltöltés, stb.) va­lamint személyi felkészülését biztosíthassa. 11. (1) A szállítmányoknak a gépjárműn történő elhelyezéséért a gépkocsivezető , felelős, ezért az egyenletes terhelést­­ az engedélyezett magasság, szélesség- és hosszúság méretek betartása érdeké­ben a rakodást irányítani köteles. A gépjármű terhelése csak rakkapacitásának megfelelően történhet. A rakomány a rakkapaci­­tás legfeljebb 10%-át meghaladhatja, ha a rako­mány oszthatatlan. Szabálytalan rakodás esetén a gépkocsivezető a fuvarozást köteles megtagadni. (2) A fuvarozás befejezésekor, a gépkocsi rak­felületének letisztítása a rakodást végző, autómoz­­gó postáknál az indító hivatal feladata. Olyan gép­­kocsik letisztítása, amelyeket melléktevékenysé­gért díjazott gépkocsivezető vezet, a gépkocsiveze­tő feladata (csomagkézbesítő, járatos, vegyes rako­­dású, stb.) (3) Ha a gépkocsin a fuvaroztató olyan anyagot szállított, amelynek szennyezése sepréssel nem tá­volítható el, a kocsi melegvizes, vegyszeres, stb. tisztításának, illetőleg mosatásának költségei a fu­varoztatót terhelik. A gépjár­­űmosás díja 20,— Ft, a fertőtlenítés díja 40,— Ft. A gépjármű mosásának, illetőleg fertőtlenítésé­nek szükségességét fuvaroztató a menetlevélen eszközölt feljegyzésével és aláírásával igazolja. Olajkályhával ellátott gépjármű fűtéséhez szük­séges tüzelőanyagról és fűtésről a fuvarozó kö­teles gondoskodni. Ennek költségeit a fuvarozta­­tóra áthárítja. (4) Fuvarozó felelős a szállítmányban bekövet­kezett károkért (teljes vagy részleges megsemmi­sülés, elveszés vagy megsérülés) kivéve, ha a kárt elháríthatatlan külső ok, a szállítmány belső tulaj­donsága, a csomagolás kívülről észre nem vehető hiányossága, a fuvaroztató által végzett berakás, illetve kirakás, vagy annak következtében állt elő, hogy a fuvaroztató által rendelt kísérő nem úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában el­várható. < V. A FUVARTELJESÍTMÉNYEK IGAZOLÁSA, A SZÁMLÁZÁS RENDJE 1. Fuvaroztató a gépkocsi előállását és elbocsá­tását a menetlevél megfelelő helyén az időpont be­jegyzésével, kézjegyével és bélyegzővel köteles igazolni. A gépkocsi elbocsátásakor köteles ellenőrizni, hogy a gépkocsivezető a menetlevélen a forgalmi adatokat (km, fuvaróra, járatszám, útvonal, stb.) a valóságnak megfelelően tüntette-e fel. Ha a fel­tüntetett adatokkal kapcsolatosan fuvaroztatónak észrevétele van, ezt köteles a fuvarlevélen felje­gyezni, a gépkocsivezető által beírt adatokat azon­ban nem javíthatja. Ha az észrevétel a gépkocsi elbocsátása után, a fuvarlevelek felülvizsgálata során merül fel,­ azt a fuvarozóval haladéktalanul, de legkésőbb 8 na­pon belül írásban közölni kell. 2. A fuvaroztató határozza meg, hogy a gépko­csi kilométerdí­j-tétel szempontjából milyen szolgá­latot teljesít. A szolgálat „kódszámát” köteles a menetlevél „rendelkező szolgálati hely” című ro­vatába bejegyezni. Vegyes forgalmi szolgálatot el­látó gépkocsit olyan szolgálatot ellátó gépkocsinak kell tekinteni, amelyik szolgálatban a magasabb km teljesítmény jelentkezik. (Pl. Ha a gépkocsi 2000 km-es havi teljesítéséből 800 km-t járatszol­gálatban, 500 km-t levélgyűjtő szolgálatban, 700 km-t kézbesítő szolgálatban teljesített, kilométer­­díj szempontjából járatszolgálatos gépkocsinak mi­nősül.) Az egyes postaszervek és szolgálatok „kóds"­­­mait” a 4. sz. melléklet tartalmazza.

Next