Premier, 2000 (1-7. szám)

2000-12-01 / 7. szám

„Olyan színházat szeretnénk életre hívni melynek saját közönsége van... ”­ózsefváros. Slum­osodott környék. Közbi­zonytalanság, különösen sötétedés után. Nyomor, megélhetési bűnözés, etnikai konfliktusok. Város a városban. Lelakott bér­házak, fenyegetően koszos kapualjak. Egy épület, amely esztendők óta üresen áll. Három ember: Halász Péter Jeles András és Koczka Terézia. Ez a New York—Zalalö­­vő-Csobánka háromszög. Ez a három világ mindjárt legalább négy, és a kihívás jegyé­ben találkozik. Budapesten, a Józsefváros­ban. Mert mi más, ha nem a vegytiszta kihívás színházat csinálni? Kihívás: vajon a Józsefvárosban színház és bevásárlószatyor képes-e találkozni és egy­másnak újat mondani? Kihívás: két ember, aki legalább tíz eszten­deje - ha nem is együtt dolgozik, de - együtt gondolkodik, párhuzamos utakat jár be, szel­lemileg partner, minden megmerevedett kon­vencióval szemben öntörvényűen alkot és él, vajon képes-e megvalósítani, amit olyan rég­óta tervez - és vajon a harmadik, aki folyton újat tanul, és a másik kettővel ellentétben ret­tentő racionálisan ízekre szed, boncolgat, és megint összerak minden információt egy új, szörnyen racionális egésszé, aki annyira anali­tikus, hogy az már-már művészet, vajon ké­pes-e ismét egy újabb dimenziót nyitni, ezúttal például kht. formájában? Kihívás: vajon képes-e ez a három ember bebizonyítani­­ saját magának, a közönségnek és a szakmának -, hogy a színház nem elvont, megmerevedett, idejétmúlt forma? Hogy a színház nem az, ha egy kultikus épületben este hétkor fölmegy a függöny, két-három óra passzív és odaadó színpadbámulás után pedig le? Hogy a színház nem az, amikor a dolgok csak úgy megtörténnek velünk? Hogy a szín­ház akkor tölti be ősi, szakrális funkcióját, ha épület, színész és közönség együtt lélegzik? Interaktívnak is mondják, de ez ronda szó és nem is pontos. „ Oly­an­ színházat szeretnénk életre hívni, mely nem téveszti meg közönségét... ” Jeles András például azt mondja erre, hogy Magyarországon a színház nagyon furcsán mű­­­ködik: estéről estére odaadja magát benne a néző, szinte gyermekien, befogadna és értene, nagy pillanatokra várna, óriási, megrendítő momentumokra - és estéről estére nem törté­nik meg vele a csoda, odaadását kielégítetlenül hagyják, mert különválik darab, ami adott, szí­nész, aki azt felmondja, és néző, aki érezni akar. Ugyan miben különbözik így a színház videó­tól, filmtől, amelyekről azért tudjuk, mennyire passzív részvételt kívánnak meg tőlünk. Akkor mitől színház? Még visszatekerni sem lehet, vagy kimerevíteni a képet. Ha­lász Péter ezt még azzal teszi szomorúbbá, hogy egyszerűen nincs az kipróbálva: vajon mi lehet mégis a különbség közösség és kö­zönség, katarzis és vastaps között. Vastaps egyébként­­ az a jóféle csordaélményes akolmeleg­­ is csak mifelénk van. Az igazi vastaps az, amikor már pongyolában vagy, és akkor hív az ügyelő a vasfüggöny elé. Új­ra fel kell hát öltöznöd és menni a közönség elé - mondja erre Honthy Hanna. New Yorkban például sosem tapsolnak együtt, csak közösen, Görögországban pedig ordí­tanak és megérintik a színpadot, ha meg­volt a katarzis. De ez a színház, a mi színházunk meg is érdemli a vastapsot, mondják. Üres formáért üres forma jár. És egy újabb jeles­ történet: a hetvenes évek elején egy angol társulat járt nálunk, a Szentivánéji álmot adták elő, angolul. És odaértek ahhoz a részhez, ami magyar for­dításban így hangzik: „Fel tapsra hát, jó barát... ’’-nagy pillanat az, csakhogy az eredetiben a „Give me your hands ” szólal meg. Nem pont ugyanaz, szemléletében sem. És nyújtották a színészek a kezüket, give me your hands, ismételték, és nem értették, miért nem nyújtják kezüket a nézők. Márpe­dig nem nyújtották, csak nagy sokára, félve, bátortalanul, hogy ezt is lehet, megérinteni a színészt. Akkor aztán valami átszakadt. PREMIER: SZÍNHÁZ­­i SZÍNHÁZCSINÁLOK Török Monika

Next