Premier, 2002 (17-25. szám)

2002-10-01 / 23. szám

SZÍNHÁZ fi­ z 1949-50-es évadban megnyílt az Úttörő Színház a Paulay Ede utcában. „Az Úttörő Színház meg­nyitása legszebb példája annak, hogy valóban új korszak kezdődött a ma­gyar színjátszásban... " (Zelk Zoltán) LEJ-HAJ, SZÁLL AZ ÉNEK Az Úttörő Színház akkoriban a leg­jobb színház hírében állott, ugyanis a fiatalokon kívül azokat a színészeket, akik politikailag „pöttyösek” voltak, az Úttörő Színházba száműzték. Nagy­szerű társulat jött össze. Az igazgató Fábri Zoltán, a főrendező Hón­ai Ist­ván volt. „KEDVES NEMECSEK ERNŐ NÉNI!” Engem már harmadéves színiaka­­démiás koromban az Úttörő Színház­ba szerződtettek, így nem játszhattam a főiskolai vizsgadarabokban, az itt játszott darabok fiúszerepeit számít­ják majd tanáraim vizsgának. Eszerint fogják eldönteni, hogy Shakespeare, Bernard Shaw, Csehov darabjaiban melyik női szerepet osztják rám diplo­ma után? Kíméletlen helyzetbe kerültem. Mi­nél hitelesebben oldottam meg a fiú­szerepeket, annál kevésbé vették tu­domásul, hogy színésznő vagyok. Lefényképeztettem magam Wellesz Ellával egy ledér Seherezádé-ruhá­ban, de hiába mutogattam a fényké­peket, reménytelenül próbáltam a látszatot az igazsággal cáfolni. Ki­mondani pedig abban az időben, hogy nő létemre nő vagyok, elkép­zelhetetlen volt, ha ők egyszer fiú­nak könyveltek el. Törtük ám az utat. Jelszavunk „Előre ", Aki ide került. Nem jutott előre. A szereposztás a következő volt: egy szoknya, egy nadrág, egy szok­nya, egy nadrág. Én sportos, filigrán alkatomnál fogva nadrágot kaptam. Csak a méhecskéimmel volt egy kis baj, de sebaj, lekötözték. A hajunkat a fodrász rövidre nyírta, hátul nullás­géppel még fel is stuccolta, majd szo­ros fáslival lekötötte, hogy a fiúparó­ka alól egyetlen női hajszál se lát­szód­jék ki. A gyerekek sokszor csodálkozva kérdezték tőlem, amikor előadás után az öltözőmben autogramot kértek, és én önfeledten vettem le a parókámat: Hát a pajtás néni? Két kedves levelet még ma is őrzök. Az egyik így kezdődik. ..Kedves Nemecsek Ernő néni! ” ....Zenekari ülés első sorában ültem, középen. Pontosan szemben Veled. Minden édes szavad, könnyű mozdu­latod átitatta forró lelkemet. Előadás után várlak! Aranka” „Sej-haj, száll az ének. Zeng az ének, szép az élet. Sej-haj, úttörőnek kedve mindig jó " Hogyne lett volna jó, amikor én vol­tam Szása. Szerjózsa. Kolja. Elemér. Tihamér és Nyilas Misi. Nemecsek Er­nőként mentem férjhez. „ROHADJ MEG, TE VÉN DÖG!” Csuda világ volt ott, kérem! A gye­rekek csúzliztak, kiabáltak, kritizál­tak. Egy-egy előadás után jelmezben, maszkban a színpadon kellett ma­radnunk, hogy végighallgassuk a gye­rekek kritikáját. Ettől is függött, hogy ki kap jutalmat, fizetésemelést vagy kitüntetést, esetleg további szerző­dést. Egyszer egy hatéves kislány így szólalt fel: Pajtászok! Én csak azt akartam mondani, hogy mikor én elő­adás közben felkiabáltam a színpad­ra és­ azt mondtam Halászi pajtász­nak (Halasi pajtás akkor hatvanéves volt), hogy »Rohadj meg, te vén dög!«, akkor az nem Halászi pajtásznak szólt, hanem a szerepének. Szabad­ság!” Egy másik pajtás, mint egy kis sző­ke Napóleon, így kiáltott: - Elvtársak! Szerintem a zenekarban a fagottos nem fújt! Nem fújt! - Mire egy har­madik: - Nekem az nem tetszett, hogy ott a színpadon ettek, és ha szo­cializmus van, akkor miért nem ad­tak nekünk is? A BÉKÉS ITALA: „Úttörő” éveim

Next