Pro Minoritate, 2001 (1-3. szám)
2001 / 3. szám - NEMZET ÉS TÖRTÉNELEM - Nagy Levente: Emóció, ráció, frusztráció: Mihai Eminescu politikai publicisztikája
Emóció, ráció, frusztráció 46 Meg kell jegyeznünk, hogy az organicista szemlélet a magyar nemesi értelmiség képviselőiben is jeles követőkre talált. Ennek egyik eklatáns példája a magyar arisztokrácia pusztulását megelevenítő Justh Zsigmond Faimus c. regénye. 47 Lucian Blaga, Spatiul mioritic, Humanitas, Bucuresti, 1994. Az idézetet Miskolczy Ambrus fordította: Miskolczy Ambrus, Lélek és titok. A „ mioritikus tér" mítosza, avagy Lucian Blaga eszmevilágáról, Közép-Európa Intézet - Kortárs Kiadó, Bp., 1994, 44 (Mythologiae Nationum Europae Centralis). 48 „Eminescu tudatalattijában a román néplélek összes stilisztikai jegyeit megtalálhatjuk.” (Blaga, I. m. 202.) 49 Eminescu és Blaga kapcsolatáról lásd még: Keith Hitchins, Eminescu and Rumanian Intellectuals between the World Wars, EBDC, 1993/1, 156-163. 50 Emil Cioran, Schimbarea la fata a României, Humanitas, Bucure§ti, 1993, 78. 51 Constantin Noica, Introducerea la miracolul eminescian, Humanitas, Bucure§ti, 1992, 188, 222, 232-233. 52 Edgar Papu, La poésie d’Eminescu, Editura $tiintifica ?i Enciclopedica, Bucurejti, 1985; Ilie Bädesu, Sincronism european , cultura criticä romaneascä, Editura $tiintificä §i Enciclopedicä, Bucure?ti, 1984, 26-27, 80-85; Gavril Scridon, Confluente literare romanefli fi europene in opera lui Mihai Eminescu, Annales Universitatis Scientarium Budapestinensis de Rolando Eötvös Nominatae, Sectio Philologica Moderna, 1988, 61-85; Katerine Verdery, Eminescu, protochronism and romanian cultur politics: the poet as proto-marxist, EBDC, 1993/ 209-219; Antohi,s. m., 128, 148. 53 Mircea Eliade, Despre Eminescu , Harden, ed. de Mircea Handoca, Junimea, Iași, 1987, 11. A román szövegben a Dühül Sfânt (Szentlélek) szó szándékos kétértelműséggel szerepel: jelentheti hagyományos értelemben az isteni szentháromság egyik elemét, de vonatkozhat Eminescu lelkére is, mely mintegy szentté vált a románok számára. 34 E témában 1994 után több könyv is megjelent, és néhány jó nevű irodalmár is hitelt adott az összeesküvés-elméletnek (pl. Marin Mincu, Constantin Cublean). N. Georgescu, A doua viata a lui Eminescu, Europa Nova, Bucuresti, 1994, uo., Cercul stramt. Arta de a trai In vremea lui Eminescu, Editura Floarea Albastra, h. n., 1995. A józanabb kritikusok hozzászólásaiból: Alex. George, Maiorescu asasin, Luceafarul, 2000, nr. 44, 7. Z. Ornea, Tot despre senzational in istoriografia literara, Románia Literara, 2000, nr. 22, 9. 55 Eugen Lovinescu, Istoria civilizatiei románe moderne, Editura Fundatiei Culturale Romane, Bucure$ti, 1998, 201. 56 Idézi: Z. Ornea, Anii treizeci. Extrema dreapta románeasca, Editura Fundatiei Culturale Romane, Bucure$ti, 1995,443. 57 Negoitescu, I. m., 16. Negoitescu esszéje magyarul az ELTE Román Tanszékének évkönyvében jelent meg (EBDC, 1993/1) románul pedig irodalomtörténetének része lett. Ion Negoitescu, Istoria literaturii románe, Minerva, Bucuresti, 1991. 58 Virgil Nemoianu, Despartire de eminescianism, Contrapunct, 1990, 40. sz., 10. 59 A kötetet sajnos nem tudtuk megszerezni, ezért csak az arról írt, tanulmány méretű, recenzióra támaszkodhatunk: Daniel Cristea-Enache, Cazul Eminescu, Adevarul literar' și artistic, 2000, nr. 501, 502, 503. 60 Cézár Paul-Bádescu, Argument, Dilema, 1998, nr. 265. 61 T. O. Böbe, Poezie, hainegrela, Dilema, 1998, nr. 265. 62 Daniel Cristea-Enache, i. m., nr. 503, 5. 63 Livius Ciocârlie, Eminescu, sau despre poet , mit, România Literara, 2000, nr. 16, 12-13.