Pro Minoritate, 2001 (1-3. szám)

2001 / 3. szám - NEMZET ÉS TÖRTÉNELEM - Nagy Levente: Emóció, ráció, frusztráció: Mihai Eminescu politikai publicisztikája

Emóció, ráció, frusztráció 46 Meg kell jegyeznünk, hogy az organicista szemlélet a magyar nemesi értelmiség képviselőiben is jeles követőkre talált. Ennek egyik eklatáns példája a magyar arisztokrácia pusztulását megelevenítő Justh Zsigmond Faimus c. regénye. 47 Lucian Blaga, Spatiul mioritic, Humanitas, Bucuresti, 1994. Az idézetet Miskolczy Ambrus for­dította: Miskolczy Ambrus, Lélek és titok. A „ mioritikus tér" mítosza, avagy Lucian Blaga eszmevilá­gáról, Közép-Európa Intézet - Kortárs Kiadó, Bp., 1994, 44 (Mythologiae Nationum Europae Centralis). 48 „Eminescu tudatalattijában a román néplélek összes stilisztikai jegyeit megtalálhatjuk.” (Blaga, I. m. 202.) 49 Eminescu és Blaga kapcsolatáról lásd még: Keith Hitchins, Eminescu and Rumanian Intellectuals between the World Wars, EBDC, 1993/1, 156-163. 50 Emil Cioran, Schimbarea la fata a României, Humanitas, Bucure§ti, 1993, 78. 51 Constantin Noica, Introducerea la miracolul eminescian, Humanitas, Bucure§ti, 1992, 188, 222, 232-233. 52 Edgar Papu, La poésie d’Eminescu, Editura $tiintifica ?i Enciclopedica, Bucurejti, 1985; Ilie Bädesu, Sincronism european , cultura criticä romaneascä, Editura $tiintificä §i Enciclopedicä, Bucure?ti, 1984, 26-27, 80-85; Gavril Scridon, Confluente literare romanefli fi europene in opera lui Mihai Eminescu, Annales Universitatis Scientarium Budapestinensis de Rolando Eötvös Nominatae, Sectio Philologica Moderna, 1988, 61-85; Katerine Verdery, Eminescu, protochronism and romanian cultur politics: the poet as proto-marxist, EBDC, 1993/­ 209-219; Antohi,s. m., 128, 148. 53 Mircea Eliade, Despre Eminescu , Harden, ed. de Mircea Handoca, Junimea, Iași, 1987, 11. A román szövegben a Dühül Sfânt (Szentlélek) szó szándékos kétértelműséggel szerepel: jelentheti ha­gyományos értelemben az isteni szentháromság egyik elemét, de vonatkozhat Eminescu lelkére is, mely mintegy szentté vált a románok számára. 34 E témában 1994 után több könyv is megjelent, és néhány jó nevű irodalmár is hitelt adott az össze­esküvés-elméletnek (pl. Marin Mincu, Constantin Cublean). N. Georgescu, A doua viata a lui Eminescu, Europa Nova, Bucuresti, 1994, uo., Cercul stramt. Arta de a trai In vremea lui Eminescu, Editura Floarea Albastra, h. n., 1995. A józanabb kritikusok hozzászólásaiból: Alex. George, Maiores­­cu asasin, Luceafarul, 2000, nr. 44, 7. Z. Ornea, Tot despre senzational in istoriografia literara, Románia Literara, 2000, nr. 22, 9. 55 Eugen Lovinescu, Istoria civilizatiei románe moderne, Editura Fundatiei Culturale Romane, Bucure$ti, 1998, 201. 56 Idézi: Z. Ornea, Anii treizeci. Extrema dreapta románeasca, Editura Fundatiei Culturale Romane, Bucure$ti, 1995,443. 57 Negoitescu, I. m., 16. Negoitescu esszéje magyarul az ELTE Román Tanszékének évkönyvében jelent meg (EBDC, 1993/1) románul pedig irodalomtörténetének része lett. Ion Negoitescu, Istoria literaturii románe, Minerva, Bucuresti, 1991. 58 Virgil Nemoianu, Despartire de eminescianism, Contrapunct, 1990, 40. sz., 10. 59 A kötetet sajnos nem tudtuk megszerezni, ezért csak az arról írt, tanulmány méretű, recenzióra tá­maszkodhatunk: Daniel Cristea-Enache, Cazul Eminescu, Adevarul literar' și artistic, 2000, nr. 501, 502, 503. 60 Cézár Paul-Bádescu, Argument, Dilema, 1998, nr. 265. 61 T. O. Böbe, Poezie, hainegrela, Dilema, 1998, nr. 265. 62 Daniel Cristea-Enache, i. m., nr. 503, 5.­­ 63 Livius Ciocârlie, Eminescu, sau despre poet , mit, România Literara, 2000, nr. 16, 12-13.

Next