Progresul, iulie-decembrie 1864 (Anul 2, nr. 90-169)

1864-09-17 / nr. 123

FOAEA PUBLICAŢIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI. IN IASSI prenumeratiimea se face la Tipografia Minerve!, ulitia hiristeriei. Diarul se publica de la 3—6 coaie pe septamana. Abonamentul pe an 111 lei, pe patru lun! 37 lei. Iasii, Joi IT Sept. 1864 postale, tartoriMUCIIWAM« la districtele Românie!, premineratiunea sa face la biirourile inserarea imui rând de 35 litere costa un 3ea, cursul flecului. 1 lasif 17 Septemvrie. Revistă Politică. Vechiul leagăn al mareî idei, al Unireî , locul de predilecţiune al Măriei Sale Domnitorului, laşul, pentru a doua oara în anul acesta, este fericit de a vedea în sinul seu pre Măriile lor Domnul şi Doamna. Veniţi de la Ruginoasa, Măriile Lor au ajuns în Iaşi la 15 ale curentei pre la orele 3 după ameazî. La bariera Păcurarilor, Măriile Lor au fost priimiţi şi salutaţi din partea diferitelor autorități locale. Ca la toate ocasiunele, Primăriul nostru știu și la aceasta de acum, cu tactu și demnitate a representa Comuna, prin o scurtă dar frumoasă felicitațiune adresată Domnitorului. De la barieră pănâ la palatu, mergerea Măriilor Sale au fost un adevărat triumf, căci poporul urban şi câmpean, adunat din prejurul Iaşului, au salutat pe iubitul Liberator al ţerii cu acea aclamaţiune de entusiasm pe care Românul ştie a o manifesta numai în filele sale de fericire. „După informaţiunile ce avem, putemu anuncia ca pe tota întinderea călătoriei de la Bucureşti şi până la Iaşi, Măria Sa Domnitorul au priimit manifestaţiunile cele mai sincere de iubirea poporului. La Ruginoasa, vocea pontaşului Român au isbucnit în toată splendoarea sa de recunoştinţa. Pentru frumuseţa lor publicăm aici demonstraţiunea câmpeana de la Ruginoasa, precum şi felicitaţiunea Primăriului Iaşan. După ce Măria Sa Domnitorul, pe toată întinderea drumului din Bucureşti până în Ruginoasa, a fost întirapinat de grâmazile clâcaşilor cu urări de mulţemire pentru legea rurală, astâzî, pe neaşteptate ne-amu pomenit eu gramâzî înseninătoare de clâcaşî intrând pe toate porţile Ruginoaseî, în număr de şase mii, din toate părţile Moldovei, cu primarii şi preoţii în fruntea lor. Măria Sa aflându, a ordonat Colonelului Pisoţehi ca sâ meargă între el, şi sâ’i întrebe care le este nevoea ce îl aducea ? Respunsul lor a fost, câ el, fiindu acum scăpaţi de toate nevoile, au venit să se închine şi să mulţemeascâ Mântuitorului lor. Măria Sa, învoindu-le aproprierea, s’a coborât în mijlocul lor, şi după ce a primit urările care făcea sâ repune toate laturele, le-au dat o tălmăcire asupra lege! rurale, şi tot o dată pârinteşte sfâtuiri şi povâţuiri, zicându-le câ, pentru a se putea bucura în viitor de rodul legei, trebue sâ fie, mai mult decât în trecut oameni de bună rânduialâ şi de o îndoită hărnicie, fiind în adevăr liberi pe munca lor. Odată cu urările, sătenii, au închinat Măriei Sale o pâne mare purtată de şase bătrâni, cu sare, un berbecit împodobit cu cordele de trei colori, şi următoarea adresa : „Pre înălţate Doamne ! Mare eşti tu Doamne ! Prin actul din 14 August, milioane de suflete care zăceau de secul subt osânda boerescului şi în desâvârşita sărăcie, azi sunt eliberaţi şi chiemaţî la rândul oamenilor. „Bunule Părinte al plugarului Român ! Tu ne dai lumina, tu ne dai vieaţa şi tu eşti puternicul stâpânitor, unicul Domnitoru carele ai fost menit de Dumnezeu Sântul sâ fii mântuitorul nostru de la copilul din faşă până la bătrânul din cârjă. (Iar ţăranii sâltând de bucurie strigaţi din fundul inimei, sârâeascâ Alecsandru loan I.) Aşa pre Inalţate Doamne, ne ai făcut dreptate. Ai rupt în fine zapisul sclaviei, ne ai dat ogoraşul, hrana familiei noastre, şi ai făcut ca şi în vatra ţăranului, sâ domineze liniştea şi fericirea. Speranţa de viitori, Tu ai deşteptat în inima amorţită a locuitorului sătean , şi el cu totul pătruns de recunoştinţă pentru făcătorul lui de bine, de la altarul Dumnezeesc unde a rădicat glas de rugăciune, aleargă, vine, sâ Vâ întâmpine cu bucurie şi respect, şi jură la picoarele Măriei Tale credinţă, dragoste, recunoştinţă eternă ! „Uitate sâ fie, Doamne, suferinţele trecute. Nici voim Prea înălţate Doamne, a şti cine au fost pricina îndelungatei noastre patimi în trecut, şi treacă cu toată ura [ce l I se cuvine. Inimi senine în coroane pe Suveranul Terel şi de la toată suflarea auzâ glasul de bucurie şi de binecuvântare ! „Sâ trâeascâ Mântuitorul ţăranului pontaşîi ! „Sâ trâeascâ Alecsandru, Suveran al Românilor, dinpreunâ cu Măria Sa Doamna, ani mulţi şi fericiţi, şi în sprijinul braţelor noastre rămâne la fie-i care de a pururea încredinţată tăria Tronului Mâmelor Voastre. „Primeşte, Măria Ta, bine-cuvântarea şi jurâmân- I tul de credinţă ce venim cu miile sâ depuaerau, noi prea plecaţii şi umiliţii Voştri servitori.“ La primirea Domnitorului, la bariera de la Păcurari. Primarele presentând’uî pâine şi sare, zise : Maria Ta ! Cu pâine şi sare se primesc Domnii, acesta’i obiceiul ţerei, căci aceasta este şi bogăţia pământului nostru. Comuna Iaşilor, pe care ea Primară am onoare a o representa înălţime! Voastre, Va urează bună sosire în mijlocul eî, şi roagă pe cel a Tot-Putinte, ca se Va întărească şi înzilească pe scaunul Domniei, ca bine se faceţi ţerel, ca bine se faceţi Iaşilor. Se trăiţi Măria Voastră. PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Al 2-le Comandament Militar, No. 3819. Se publică aflarea soldatului Ciicoven Petrea din comuna Racu plasa Stavnic districtul Vaslui, talia 1 metru 70 milermetre, fața smadă, fruntea mică, ochii căprii, nasul, gura potrivite, barba racie, părul castaniu, sprinceane idem, semne particulare stricat de varsat, luând cu sine manta nouă, 1 vesta veche, 1 pereche pantaloni ard. vechi, 1 capelă, 20 patroane de resbel cu capsele lor-No. 3870. Se publică aflarea soldatului Bereu Ilie Iosofici din compania a 2-a de jandarmi, comuna Iaşi, plasa Iaşi, districtul Iaşii, care a îî deşertat de la serviciu, a cârnea signalement este : talia 1metru 600 milemetre, obrazul smad, fruntea potrivită, ochii căprii, nasul, gura potrivite, barba castanie, pârula, sprincenile negri, semne particulare n’are. Prefectura Poliţiei Iaşii. No. 15,155. Găsindu-se un individ purtând de vânzare un surtuc lung evreesc de satin negru, ce zice câ l’au găsit pe şoseaua Socola, se publică spre ştiinţa păgubaşului spre a se prezenta aice ca dovadă. Prefectura district, Iaşii. No. 12,043. Conform depeşivi. Ministru de Finanţe, se publică spre obşteasca ştiinţă, cu arendarea moşielor Statului s’a şi amânat pentru ziua de 1 Octomvrie. No. 11,672. Conform telegramei D. Ministru Justiţieî şi Culte No. 42,081, se publică terminul de 19 Septemvrie, când are a se ţinea din nou licitaţie în Camera acestei Prefecturi, pentru darea în antrepriză, facerea reperaţiei a 3 cişmele din oraşul Iaşii, şi anume : acea de la Monast. Frumoasa, din Tărguşor şi Iarmaroc, cu deşteptare, cu concurenţii ce ar dori a se angaja cu această reperaţie şi ar vroi ca mai înainte de termin se aibă informaţie despre ea, sâ se prezinte la această Prefectură, unde se află devizul. Stefan Costeanu, se publică alt terminu de 40 zile, ca muștereiî doritori a cumpăra asemenea popușoî, la împlinirea terminului sâ se prezinte în Camera sub Prefecture Tazlâul de sus, în târgul Valea-Râ, unde are a se face mezatul. No. 12833. Nepresentându-se nici la 1 Septemvrie vre - un concurent, la licitaţiea ce s’au ţinut în Camera sub Prefecture! plasei Trotuşu, pentru arendarea viei şi livada, a monast. Caşinul proprieta a Statului, şi regulându se acum din nou termin la 4 a viitoarei luni Octomvrie , se publică acest termin spre deşteptarea D-ior concurenţi. Prefectura district, Botoşani. No. 10,497. De la D. Emanoil Sâlceanu, sechestrăndu-se pa moşiea Vicoleniî din recolta nouă, 125 merţe grâu, 56 merţe popuşoî, şi 20 merţe orzîi, spre îndestularea D. Gheorghie Chicoşu, cu suma banilor ce reclamă, se publică vânzarea acestor producte în termin de 40 zile socotit de la data Foaei, spre deşteptarea concurenţilor, carii sa se prezinte aice în cea mai de pe urmă zi spre târguire, cunoscând ca mezatul fiind silnic se va vinde productele secvestrate cu orice preţu va eşi. No. 10880. De la D lor Ştefan şi Costachi fraţi G.IVriiaşî, sechestrându sa pe moşie a lonâşânii 12 boi, spre îndestularea D. Costachi Guşerescu, cu suma de 3700 lei ce reclamă, se publică vinderea lor în termin de 40 zile socotit de la data Foaei, spre deşteptarea concurenţilor, carii în cea mai de pe urmă zi sâ se prezinte aice spre târguire, cunoscând câ mezatul fiind silnic se va vinde boii secvestraţi cu ori ce preţu va eşi. Prefectura district. CahuL No. 6208. La neurmarea D- Dimitrie Galanu, a respunde suma de 767 lei cu a lor procent de la 4 April 1860, şi până la numărătoare, cu care datoreşte D. Panaite Epure, împlinindu-se o trăsură nemţascâ de 2 cai vopsitâ, 1 pâreche cai şi 1 pâreche hamuri de 2 cai, se publică vinderea lor în termin de 40 zile socotit de la data Foaei, spre deşteptarea muştereilor, carii la respirarea lui sâ se presinte în Camera Prefecturei, unde urmează a se fini mezatul. * Prefectura district. Covurlui. No. 9410. Pe moşiea satului Bâleniî, în anul trecut au picat de pripas un cal la pâr murgi cam deschişii, la trup mic, cam buzat, puţine fire de pâr alb la partea dreaptă de la coaste, şi o pată albâ în spate, dupâ cum arata sub Prefectul de Siretiu prin raportul No. 5163, se publică aflarea păgubaşului, care în terminul legiuit sâ se înfăţoşeze la Prefectură cu acte legale spre a li se elibera vita. No. 9494. La comuna satului Zmuiţiî, în anul trecut au picat de pripaseapâ la pâr neagra pântânoagâ, inferată cu litera M. R., una eapâ tot neagră mai deschisă neînferatâ, şi 1 cal murg închis, comos, inferat cu litera M. R. se publică aflarea păgubaşului, care în terminul legiuit să se înfăţoşeze aicea cu acte legale spre a l i se elibera vitele. Prefectura district. Dorohoiu. No. IO,.205. La neurmarea D. posesor moşiei luharâu, de a achita râmâşiţiurile din câştiurî, ce figurează asupra în suma de 45.361 lei şi 16 par. asigurându-se 176 vaci, preţuluite pe valora datoriei, se publică terminul de 40 zile pentru vânzarea acelor vite, la respirarea cârtea concurenţii ce vor fi, sa se prezinte in Camera acestei Prefecturi, unde urmează a se desăvârşi mezatul. Prefectura district, Bacau. No. 11,994. Asigurându-se de la Ioan Bogdan din comuna Ludaşi, o vacă, spre îndestularea D. I. Pandeli cu banii 166 lei 20 par., se publică terminul de 40 zile, ca muştereiî sâ se prezinte în Camera sub-Prefectureî Tazlâu de sus, unde are a se face mezatul. No. 12.105. Terminul de 40 zile publicat prin Foaea No... pentru vinderea a 35 chile popuşoî, asiguraţi de la D. loan Sion, spre îndestularea D. Prefectura district. Bâlciu. No- 12984. Pe moşiea Citineştii, găsindu-se de pripas un mânzat la pâr porumb galbân fârâ alte semne, se publică terminul legiuit de 3 luni spre deşteptarea proprietarulului, carele sâ se înfăţoşeze aice cu argumentele necesare spre a ’i se elibera.