Progresul, iulie-decembrie 1868 (Anul 6, nr. 51-106)

1868-10-10 / nr. 84

ANUL VI No. 84. FOAIA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI IN IAŞSI prenumeraţiunea se face la Tipografia H. Goldner, uliţa Primăriei. Ziarul se publica de la 1—2 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe an 3 galbeni, pe patru luni 1 galbeni. Iaşii, Joi 10 Octomv. 1868. In districtele României, prenumeraţiunea se face la biurourile postale. Inserarea unui rând de 35 litere, costă un leu cursul fiseului. Iaşi, 10 Octomvrie. LUCRĂRILE COMUNEI IAŞII CONSILIUL COMUNAL. Încheierea şedinţei a 4-a de la 23 Septemvrie anul 1868. • D. Vuluta. Dacă am făcut o propunere, am făcut-o pentru că am ştiută că este unu contractu încheiet între guvernă cu D. Goldner, şi după care noi suntem obligaţi, aşa credă ea, a publica lucrările Consiliului în Foaia Progresului, şi dacă noi am face altfelă, ar veni la procesu cu D. Goldner. Oblicu aceasta, deşi nu sunt competentă să spună de venimă la procesă saă nu. D. Lupu. Dacă s’ar înţălege că nu avem nevoe de foi oficiale, n’ar fi elisit legea de foi oficiale. Legea este de la 1864, şi astăzi suntem în 1868, pentru mine ar fi foarte uşoră a nu mai publica în Progresă, pentru că atunci am face afipte şi le-am publica pe uliţi, aceasta este pentru folosul nostru să creăm o foae a comunei; însă în câtă timp ved creată o foae cu învoirea celor mai mari decât noi, adecă a guvernului, nu cred că foaea noastră ar ave putere. D. Pastia. Şi că suntă de acea opînîune cu D. Tăcu, deferă însă de D-lui, că contractul fiindă făcută în 1863, este obligătoră pentru noi, însă de la 1864 suntemă liberi a face orice, însă pentru că contractul este făcut de la 1863 și legea comunală de la 1864, acest contractă este obligătoră pentru noi numai pentru lucrările enumerate în el. D. Bocan. Sunt de opiniune a se menţine publicarea lucrărilor comunale ca până acum în Foaia Progresului, pentru a nu ne vide cu ună procesă ca acela cu D. Gavril Vasiliu. D. Pastia. Vreă să clice că contractul este obligătoră, pentru că este de la 1863. D. Marinovschi. Avem în Bucureşti Monitorul, aicea Progresulă, redă că în Galaţi este Foae comunală, şi în Bucureşti care este foaea parte a comunei, apoi Bucureştii, care este unul din cele şapte oraşe principale, să aibă dreptul să publice lucrările sale în o foae particulară, şi noi aicea să nu avemă acest drept? D. Pastia. La Bucureşti este Monitorul, care nu e contractat cu nime. D. Lupu. Poate să fie fol ori unde, în fiecare târgă, potă să facă foae şi că aicea, dară nu este oficială, publicaţiunele de dare în antrepriză, trebue să fie în o foae oficială, căci altfelă nu pot avea caracteră oficial. D. Bocan. Noi am avut în discuţiune facerea linei foi comunale, vă rogă Domnule Primară, puneţi la votu dacă trebue să o facem saă nu ? D. Primariu. Ar fi bine D-lor, să punem la vot întâi propunerea D. Vuluţă. D. Lupu, îmi veţi da voe D-lor, să facă a treia propunere: tot ce priveşte de antreprizi şi alte asemenea publicaţiuni, să fie publicate în orice foae, numai acea foae să fie oficială. D. Tăcu. Aşi ruga pe D. Lupu să ne definească ce vra să ailică oficială. D. Lupu, înţălegu că totu ce e autorizat de guvernă este oficial. D. Pastia. Eă înţălegu câ totu ce emană de la ună cârpă constituită după o lege, este oficial. D. Primariu. D-loră, se pune la vot propunerea D. Vuluţă, dacă suntemă în totulu ţinuţi a publica lucrările* comunale în Foaea Progresului. SV,ă piţ!»5 )« vottt acesstâ propunere, ţi s’aă respinsă cu majoritate de 10 voturi contra a 1, a D. Vuluţă, care s’aă menţinută propunerea, D. Lupu s’au abţinută. D. Marinovschi. Să se pue la votă propunerea D. Tăcu. D. Lupu. Care este propunerea D. Tăcu? D. Tăcu. Propunerea me este că comuna este liberă a publica lucrările sale în ori ce foac va voi. D. Vuluță. Socotă că astă propunere n’ar mai ave loc, pentru că dacă Consiliul aă constatată că nu este obligată prin contract a publica lucrările sale în Progresă, poate să le deie aceluea să le publice, cine va lasa mai josă. D. Primariu. Credă că ar fi bine a pune la vot propunerea D. Pastia, ca mai apropietă de a D. Vuluţă, care s’au respinsă. D. Tăcu. După regulament, propunerea cea mai depărtată se pune la vot. D. Vuluţă. Mai formulaţi odată propunerea. D.acu. Propunerea me este că Consiliul comunal în faţa legei comunale, nu se ţine obligat a’şi da publicaţiunele sale în Foaea Oficială, ce în ori ce foae ar găsi. S'aă pusă la votu această propunere şi s’aă respinsă cu majoritate de la voturi. D. Tăcu aă susţinut’o, D. Vuluţă s’aă abţinut. D. Primariu. Se pune la vot propunerea D. Pastia, care este ast-felu. Fiind că este un contract încheiet între guvernă și D. Goldner, mai înainte de legea comunală, se respectă acest contractă numai pentru publicațiunele enumerate în el, putendă ca pentru celelalte comuna sâ'şi facă foaea ei, D. Lupu: De acela am fost contra propunere! D. Pastia. (întrerumpere.) D. Tăcu. Nu se mai poate vorbi acuma. D. Lupu. Totă ce depinde de publicaţiunele care privescă pentru darea în antrepriză, nu se potă pune de câtă în Foaea Oficială. Voci. Puneţi la votu-le Primară, propunerea D. Pastia. S’aă pusă la vot această propunere și s’au primit cu majoritate de 7 voturi contra a 5, a Di. Tăcu, Dudescu, Tăutu, Balaisă şi Marinovschi. D. Pastia. Puneţi la votă D-le Primară, admiterea unei foi comunale. D. Primariu. Până la votă D-lor, înfiinţarea unei foi comunale. D. Pastia. Să se admită numai în princip această propunere, şi să se numească o comisiune pentru a face condiţiunele, şi cu reservă, că dacă nu ne va conveni, să se poată reveni. S’aă pusă la votă această propunere şi s’aă priimită cu majoritate de 10 voturi contra a 1, a D. Cernea, care era absentă. S’aă procedat apoi prin vot secret, la numirea comisiunei, şi resultatul ei este: D. Pastială întrunită majoritatea de 11 voturi, D. Lupu 11, şi D. Cernea 8, D. Primariu. Aşa dară comisiunea este constituită; mai avem acum la ordinea Ştilei condiţiunele serviciului curăţirei şi a măturarei stradelor, şi vă rog D-lor să luaţi în discuţiune aceste condiţiunî, fiindu terminul de licitaţiune pentru 25 a curentei. D. Tăcu. Noi nu putem aşa precipitaţi lua în discuţiune aceste condiţiunî, mai bine să se amâne terminată. D. Pastia. De ce nu a’ţî pusă mai înainte în discuţiune condiţiunele acestea. D. Primariu. Sau supus Consiliului, şi în şedinţa precedinta, când s au numit o comisiune pentru elaborarea lor, şi acea comisiune le-a formulat şi presentat spre a trece în revisiunea Consiliului. D. Vuluţă. Cândă respiră terminul contractului actual. D. Primariu. La finele acestui an, D. Vuluţă. Eă aşi fi de opiniune D-le Primariu ca să convocaţi Consiliul de urgenţă chiar pe mâne, fiind că este ună cază estra-ordinariă, sau poate că putem a ne ocupa şi acum de aceste condiţiunî. D. Pastia. Chiar în regulă stă că condiţiunele să fie publicate şi puse în vedere concurenţilor, mai înainte de ilică frecăta pentru concurenţă. I. Lupu. Să punem o aită termin, mi se pare că se va strica vremea, şi atunci antreprenorul ce va lua această antrepriză, va întimpina greutăţi la compleetarea serviciului. D. Tăcu. Terminul suspendărei, să fie macară de 10 ţiile. D. Marinovschi. D-re Primaria, puneți la votă amânarea acestei antreprizi, pentru 15 a viitoarei luni Octomvrie. S’aă pusă la vot această propunere și s’aă priimit în unanimitate. D. Primariu. D-lor, este o cestiune foarte grabnică, este repararea instrumentelor pompiereşti, încă de când D. Tăutu era Primaria s’aă înaintit lucrări de publicaţiuni, şi s’aă mai făcută din partea Comisiunei Interimare, şi nu s’aă putut face nimica. Acum că vă rogă să’mi daţi ună vouă după care să potă face acele reparaţiuni, că chiar la incendiul da asară s’au mai stricat muite, şi dacă nu se vor lua mesurî pentru grabnica reparare, a acestor instrumente, oraşul nostru va fi foarte ameninţat când ar fi vreună incendiu mare. D. Pastia. Gestiunea stă aşa : noi dămu o sub- I venţiune Ministeriului, pentru anul acesta Ministerul ne dă tot acea subvețiune, pentru ca noi să ne procurăm instrumente pompiereşti de care vom ave necesitate. D. Tăcu. Pe cât îmi aduc aminte votul Camerei în această priivire este : că pe cându stă propusă Camerei, ca pompierii să treacă cu totul la disposiţiunea Primăriei, Guvernului nu’i plăcu aceasta. Atunci veni unu amandament, şi după acest amandament, se hotărâ, că în câtă priveşte soldaţii, ear să remâie dependiţi de Ministeriul de Resbel, dară pentru instrumente să se deie o subvenţiune Comunei, şi din această subvenţune singură să’și cumpere instrumentele necesare. D. Lupu. Propunerea D-lui Primariu este foarte urgentă, căci chiar asară s’au stricat mai multe instrumente. D.ăutu. D. Primariu sa se adrese de la comandăţie pentru a le repara. D. Lupu. El stăruie în toate filele la Primărie ca să le reparămă noi. D. Tăutu. Nu la comandantul pompierilor, ci la comandantul gimnisoanei. D. Dudescu. D-lor, din subvenţiunea anului trecută după cum ştiţi, este regulată ca să se cumpere pompe nouă, şi s’au comendatu să se aducă una de model, şi dacă va fi bună şi potrivită cu posiţiunea oraşului nostru, să se mai adune până la numerui de care este necesitate, şi pre cât ar ajunge banii, şi dacă ar mai trebui să se puie din casa comunei ca să înzestrâmă comeneile cu pompe bune, noi tot din ace subvenţiune amu făcută o generală reparaţie la toate instrumentele vechi, după ună deviză formulat de cătră arhitectul comunei, însă în urmă maistrul asupra căruia s’au făcut adjudecaţiunea, aă venit şi I aă aratat, că pane din acele reparaţiuni sunt făcute, şi s’aă scăzut din suma cu care s’aă adjudecat 5000 lei vechi. D. Pastia. E totlor ce ijice votul Adunareî (ceteşte) vra să $icâ ne lasă 150.000 lei, pentru a se remonta tot ce e trebuitoriă, dar pentru repara- I ]iuni nu se tlice nimică. D. Primariu. Chiar astăzi am priimit o ? d. esâ g efl-r ' mendanteluî p°ntru «i da paturi»