Progresul, iulie-decembrie 1868 (Anul 6, nr. 51-106)

1868-10-19 / nr. 87

No. 87. ANUL TI. . FOAIA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEI DE APEL DIN IAŞI IN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia IL Goldner, uliţa Primăriei, ijiarul se publică de la 1—2 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe an 3 galbeni, pe patru luni 1 galbenii. Sâmbătă 19 Octomv. 1868 In districtele României, prenumeraţiunea se face la biurourile I poştale. Inserarea unui rând de 35 litere, costă un leu cursul fiscului. Iaşii 19 Octomvrie. MADRID, 20 Octomvrie. — Partitul democratică au declarată, într'o numeroasă întrunire, după vii desbateri, republica federale ca singură formă democratică.—Un decret al guvernului suprimă numeroase monastiri și confiscă averile lor. — Rios Rosas s'a numit Preşedinte al consiliului de Stat. — Mercur! guvernul va trimite o circulara agenților diplomatici prin care le va esplica cugetările sale. — Marţi junta centrale se va disolva, apoi şi junta provinciale. PARIS, 20 Octomvrie. — Agenţia Havas asigură că guvernul s'a pronunţat în favoarea Principelui Asturielor şi contra republicei. — între candidaţi figureacie şi numele Principelui Napoleon. — Libertatea, după o telegramă din Constantinopole, face că streinii acusaţi de complici în conspiraţiunea contra Sultanului s'au înaintat consulilor respectivi. PARIS, 22 Octomvrie. — Ziarul Le Gaulois publică o epistolă a lui Serrano,zicând că poporul va fi desăvârşită liberă a alege forma guvernului, dată în care se pledează cu căldură în favoarea monarchiei constituţionale. MADRID, 22 Octomvrie. — Junta înaintea disolvării am propusă suspensiunea pedepsei cu moarte şi crearea colonielor penitenciare. — Renunţarea regelui Ferdinand şi a fiilor sei la tronul Spaniei, pretinsă de Gazeta Franciei, nu se confirmă. MADRID, 22 Octomvrie.— Unu manifest al guvernului, publicat sub forma de circulară diplomatică, revindică suveranitatea naţională. El esprimă dorinţa în favoarea libertăţei cultelor, doreşte bunele relaţiuni ale puterilor, şi nu spune nimică despre forma viitoare a guvernului. BERLIN, 22 Octomvrie.— Se asigură că aceleaşi măsuri vor fi luate contra electorului de Hessa ca şi contra regelui de Manovra în urma memoriului seu. (suspensiunea rentelor.) MADRID, 22 Octomvrie.— Junta centrală s’a disolvat. Prim acordă, ca ministru de resbel, trupelor lui Novaliches aceleași avantaje de înaintare ca și celoralalte. PARIS, 22 Octomvrie.— Principesa regală de Prusia, aă trecut pe aici, ducându-se in Englitera. Principesa, Imperatorul și Imperatricea s’au dată visita. (Monitorul). PARIS, 21 Octomvrie. — Constituţionalele ejice: Suntem foarte necrettetori în privinţa aserţiunilor, relative la alianţa Rusiei cu România; avem nevoie de alte probe decât conrespondinţele ziatrelor pentru a atribui Rusiei proiectul de a face cauză comună, cu nişte revoluţionari, carii incapabili de a funda la denşii o administraţiune onestă şi economa, cauta în afara un aliment pentru spiritul lor aventuros. PARIS, 21 Octomvrie. — Aă apărută o broşură care decllară că Don Carlos ar fi un adevărat rege constituţionale. Acea broşură se consideră ca adevarata programă a vechiului candidat la Tronul Spaniei. Se susţine că Ferdinand al Portugaliei ar fi declarat deja dinainte, în numele seu , al regului, fiiul seu, că nuvor primi coroana Spaniei. ziarul Francia resumând tabloul Europei, fie că pretutindene stabilitatea Europei oferă neodihna, şi termină demonstrând că nu prin resbel guvernele Europene vor putea eşi din aceste greutăţi. LONDRA, 22 Octomvrie. — Corniţele şi Comitesa Girgenti au sosit la Brington. Foasta regină a Spaniei este aşteptată a ei să mâne. PARIS, 22 Octomvrie. — I^iarul le Gaulois zice că Olozaga va lua direcţiunea ambasadei spaniole. I^iarul Francia s’aă angajat într’o politică aspră, contra articlului din Gazeta Crucei în privinţa Schleswigului de Nord. MADRID, 22 Octomvrie. — Ministrul Instrucţiune Publice au publicat un decret prin care se deschide Universitatea şi institute de însemnământă secundariă pentru 1 Noemvrie. Cea mai mare libertate a învăţământului e acordată. BERLIN, 21 Octomvrie. — Gazeta Crucei publică un articlu asupra chestiune! Schleswigului prin care se pronunţă categorică contra oricărei concesiuni. In această chestiune orice concesiune a devenit imposibilă din cauza situaţiunei care implică ameninţare de resbel de mai mult de un an. PARIS, 20 Octomvrie.— „Constituţionalele“ desminte în modă formală, că împărăteasa a manifestată preferinţă în favoarea lui Don Carlos ca candidată la tronul Spaniei. MADRID, 20 Octomvrie.—oiarul „Imparţialulă“ zice că Francia, Englitera şi Portugalia, au recunoscut guvernul provizoriu, şi au promisă că vor recunoaşte şi guvernul definitivă. LONDON, 27 Octomvrie.— Lord Stanley a declarat, cu ocasiunea deschiderei bancei de la Liverpool, că politica esterioară a Engliterei aspiră la pacea generală a tutorii popoarălor, toate cabinetele urescă ideia resbelului generală, ceia ce este o garanţie pentru pace. (Românul.) BUCUREŞTI. D. Prefectă de Ismailă ne informeaze că banditul Voronov, cu cinci tovarăşi ai sei, scăpată de mai multe ori din temniţele Statelor vecine, Rusia şi Turcia, devenise teroarea locuitorilor noştri mărginaşi, şi călcase şi torturase în cele din urmă pe nişte pasageri ce veneau la Ismail, din Rusia. Venindu-se urmăriţi energică în toate părţile de administraţie, tâlharii se refugiaseră pe lacul Ialpugul, ce se întinde de la Ismail şi până la Bolgrad. Aici, mărimea apei şi a stufurilor părea a face imposibilă orice urmărire. D. Prefectă însă trimise în goană-le pe D. C. Razu Poliţaiul, împreună cu D. sub-Locotenent Dimitrescu Mihai şi 15 soldaţi din regimentul al 4-lea, carii după 2 zile de căutări, pe locă îi descoperi în spatele oraşului Bolgrad. — Simţindu-se strânşi de aproape, tâlharii eşiră pe uscat şi se împotriviră cu armele. O luptă crâncină se încinse atunci între tâlharî şi gonaci. Voronov şi doni din tovarăşii sei a fi căzut morţi şi unul rănit. Poliţaiul, zice D. Prefectă, merită osebită mulţumită. Militarii îşi au făcut bine datoria purtându-se bărbăteşte. Ministerul pe de o parte aă cerută Consiliului de Miniştri ună credit ecsta-ordinar, analog cu leafa pe doue luni a Poliţaiului şi sub-Locotenentuluî, şi câte 50 lei vechi pentru fiecare soldată, spre a li se da ca gratificaţie, iar pe de alta dândă publicităţei acestea, face mulţumirele sale D. Poliţară C. Razu, sub-Locotenentului Dimitrescu Mihai şi soldaţilor din regimentul al 4-lea, care î şi au espus cu toţii viaţa spre aşi îndeplini datoria. (Monitorul). La 17 a curentei, Consiliulă judeţiană alesă pentru postură de Preşedinte trei candidaţi, pe D-nil Costachi Carp, D. Cozadini şi Iorgu Tăcu, de vice-Preşedinte pe D. C. Cristodulo Cerchez, şi de Secretari pe D-nil Alecsandrescu Ureche şi Iorgu Bosie. — D. Teodor Codrescu, Prefectură Poliţiei Iaşii, s’nă numită Prefectă judeţului Roman.— D. Petrachi Voinescu, s’nă numită Prefectă Poliţiei Iaşii. Monitorul Oficial, publică următoarele: In No. 229. Decretul Măriei Sale Domnitoriuluî, cu data 7 Septemvrie trecut, pentru înfiinţarea pe lângă cele doue regimente de cavalerie, încă a unuia. — Circulara D. Ministru Lucrărilor Publice, cătră D-nii Prefecţi de districte. — Tabloul de lucrările drumurilor judeţiene, esecutate pănă la finele lunei Septemvrie.— Tabloul de inginerii hotărnici recunoscuţi de Tribunalele a câteva districte. — Tabloidă de părţile păduroase, întrate prin delimitare pe locurile foştilor clacaşi. — Tabloul de moşiile Statului de dincoace şi de dincolo de Milcov, puse în rearendare pentru neplată de câştiuni, în No. 230. Ofranda făcută de Domnii Dimitrie şi Gheorghie Cerchez, cu un loc de 40 stânjini, lemnele şi piatra trebuitoare, pentru construirea unui local de școală în comuna Voineştii. D. Ministru Cultelor s'au esprimat viele sale mulţumiri D-lor Cerchezi. — Tabloul parchetelor de păduri ce urmează a se pune în esploatare pe un period de 5 ani, începători de la 1 Septemvrie 1808— 1873. — Tabloul de sumele întrate pe la casierii generale de judeţe din dările fiscale şi altele, cât şi la comitetul de liquidare din rescumpărarea chirii, de la 25—30 Octomvrie 1808. — Tabloul de bunurile Statului puse în vânzare prin licitaţiune orală, pentru ziua de 30 Noemvrie viitoriă. Tot Monitorul Oficial, publică numiri în funcţiuni, în No. 229. Prin decret cu data 18 Septemvrie trecut, D. Locotenent Cacauleţeanu Alecsandru, s’aă întărită în funcţia de comandat al companiei IV din batalionul I de geniu, şi D. sub-Locotenentă Brăteanu Constantin, Locotenentă în compania VI din batalionul II de geniu. — Prin decretă cu data 2 Octomvrie curentă, D. Gheorghie Bejan, s’aă înaintită adjutore de grefă la Tribunalul Iași. — D. Dimitrie Zota, s’aă numită jude de pace la ocolul I din orașul Iașii, în locul D. C. Arcazi. — D. Gheorghie Petrescu, adjutore la judecătoria de pace din plasa Fundul, judeţul Romană. — D. loan Vasiliu, adjutore la judecătoria de pace din plasa Horincea, judeţul Covurlui. — D. I. Papadopolu, actual adjutore la judecătoria de pace ocolul II, din oraşul Ismail. PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Prelector« jrudeţ. Iaşii. No. 916ă. La 11 a viitoarei luni Dechemvrie, urmându a se ţine la această Prefectură licitaţie, pentru construirea a 29 case de cantonieri, pe şosaua Iaşi—Podul-Iloaei, Iaşi—Ţuţora, şi Podul-Iloaei la Târgul Frumos, se publică aceasta spre generala cunoştinţă. No. 91 b. La 2 a viitoarei luni Noemvrie urmând a se ţine la această Prefectură licitaţie pentru vândarea unor obiecte vechi, din Mitropoliea locală, se publică aceasta spre generala cunoştinţă. No. 9174. La 3 Noemvrie viitoru, amândit a se ţine licitaţie la acestă Prefectur, pentru repararea Palatului Administrativii locali; se publică aceasta spre generala cunoştinţă. No. 9178. La 9 a viitoarei luni Noemvrie, urmând a se ţine la această Prefectură licitaţie prin oferte, pentru antrepriza reparaţiilor necesare a se face la biserica Sf. Lazar, se publică aceasta spre generala cunoştinţă. No. 9195. Se rectifică licitaţiea care s’a avansat prin adresa No. 8953 din Progresul No. 85, pentru lemnele companiei de grăniceri de la punctul Sculeniî, se va ţine la plasa Tulcea în tărguşorul Bivolarii, unde e reşedinţa acelei sub-Prefecturi, la 30 a curentei, şi numai pentru 105 stânjini, iar pentru lemnele de la regiea tutunului se va ţine la această Prefectură. Prefect la judeţ. Ilotoşaul. Noi 7391, în comuna Popouţiî, plasa târgului acest judeţă, picândd de pripasa un cali la trupă de mijloc, în păr negru, păntănogă la piciorul stâng denapoi şi la cel drept denainte stricată la genunchi, precum sub-Prefectura acelei plase prin raportul No. 2868 încredinţe; se publică terminul de 3 luni spre ştiinţa păgubaşului, care cu dovezile cuvenite să se presinte la acea sub-Prefectura de al priimi, căci după espirarea terminului se va vinde. Prefectura judeţ. Cahul. No. 5810. D. sub-Prefect plasei Tighedlă prin raportul No. 3678 încredinţare, că pe teritoriul moşiei Hănăsenii noi, s’aă pripăşit un cal la păru rolbă, la trup de mijloc, şi cu pişcătură la urechea stângă, se publică ivirea păgubaşului în terminul legal de 3 luni, care cu dovedi legale să se presinte la ijlisa sub-Prefectură spre a ’i se da în priimire. Prefectura judeţ. Roman. /V No. 6019. In comuna Gădinţiî s’au pripăşit o vacă la păr porumbă, coarnele latişe greblişe, pe cornul stâng inferată cu un feră necunoscută, şi o mânzată la păr plavat, coarnele ţapoşe, se publică spre cunoştinţa păgubaşului ce ar fi, care în lăuntrul legiuitului termin să se presinte la Prefectură spre a’şi priimi vitele, căci la din contra se va vinde licitativ. Comisie a cvartalului al 3-lea din Iaşi No. 6533, în iilipa de 30 a curentei luni, de cătră agentul arestui oficiu umând a se vinde licitativ în peaţi târgul Cucului, obiectele ce suntu împlinite de la Şmil Fainbergu şi Estra Maria, spre îndestularea lui Şmil Stann cu o sumă bani, şi anume: 14 cutii cu vacsu, 3 duzini chibrituri, 2 şipuri, 2 garafa mari, 7 pahare, 3 cane de lut, o balerca cu cercuri de feră, 1 idem, 2 putinele de stejară, o masă, 2 scaune lungi, 3 scaune de lemn, 1 idem de urmă, o lădiţă, un lăviceriă vechiă; se publică aceasta spre ştiinţa concurenţilor ce ar fi. Sub Prefectura plasei Codru, judeţul Iaşii. No. 2625. De la D. Dimitrie Sirbu împlinindu-se o vacă cu viţel, după hotărârea D. Judecătorii ocolului Codrul, după cartea de judecată No. 261, spre îndestularea D-nei Paraschiva N. Dascalu cu o sumă bani, se publică terminul de 15 clile socotită de la data Foael, pentru vânzarea ei. Sub-Prefectura plasei Stelnicul, judeţul Vasluiu. No. 2878. Da la ună numeră locuitori din satul Băltenii, comuna Brodocul, pentru banii 8163 lei , parale cursul pieţei, vechi, ce datorescă D. Teodor Gheorghiade, după hotărârile Judecătorului de plasă