Progresul, iulie-decembrie 1869 (Anul 7, nr. 49-100)

1869-09-17 / nr. 71

No. 71. ANUL UL FOAEA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI Iaşii . Mercuri 17 Sept. 1869. In districtele României, prenumeraţiunea se face la biurourile postale. Inserarea unui rând de 35 litere, costa un leu cursul fiscalu IN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia H. Goldner, uliţa Primăriei. Ziarul se publica de la 1—2 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe au 3 galbeni, pe patru luni galbenii. Iaşii, 17 Septemvrie 1869. ANUNCIU. Se face cunoscut tuturor Domnitorii abonaţi, cărora la 1 Septemvrie curent le-au espirat abonamentele, şi carii sunt rugaţi că dacă voesc a nu li se întrerumpe darea acestui Diarii, să bine voească a grăbi reinoirea abonărei D-lorii, trimeţindu 1 galben pe 4 luni, sau 3 galbeni pe unanii. Diarul se poate espeda în tot teritoriul României. Depeşe Telegrafice. RHEINER, 23 Septemvrie, Alteţa Sa Principele Românilor n a făcut ieri o visită regelui şi reginei de Wurtemberg, în castelul de Friedrichshafen, unde resida actualminte. MM. II. Principele a fost invitata la un prânciu împreună cu suita sa, și nu s’a re'nturnat din escursiunea sa, de căt spre sală. La 28 curenta st. n. Alteţa Sa va merge la Baden şi de acolo la Paris. LONDRA, 22 Septemvrie. Se anunde, din sorginte secură, că corniţele Chotec va fi numit, în curândfi, ambasadore al Austriei la Petersburg. Se mai asecură că Poarta, cu toate observaţiunele celorlalte puteri, tot va persevera în pretenţiunele sale, vis a-vis de viceregele Egyptului, şi câ nu-i va permite nici chiar de a contracta împrumuturi fără consimţimentul şefi. LEMBERG, 21 Septemvrie. Propunerea făcută de Smolea, în şedinţa Dietei, prin care cerea ca deputaţii poloni să se abţină de a lua parte la vota în Reichsrat, nefiind sprijinită, a fost respinsă. TARAGONA, 21 Septemvrie. Ieri, populaţiunea, care însoţia pe generalura republicana Pierrad, a arborati nişte bandiere ce purtain divise inconstituţionali. Secretarul guvernului, voindu a face să dispară acele inscripţiuni, mulţimea se aruncă asupra sa şira ucisă. MADRID, 22 Septemvrie. Pierrad a fost arestat la Tortosa şi alţi 60 de inşi la Taragona, după care liniştea fu restabilită îndată. (Monitorul). CARLSSRUHE, 24 Septemvrie. Discursuri rostita la deschiderea Camerei badese, relevează relaţiunele intime ale ducatului de Bade cu confederaţiunea Germaniei de Nord. Ietaruia „le Nord“ stărueşte asupra conformităţei ce esistă între instituţiunele badeze şi ale Germaniei de Nord, mai cu samă în privinţa instituţiunelor militare. PARIS, 24 Septemvrie. Generariul Fleury este numita ambasadore la Petersburg. BELGRAD, 24 Septemvrie. Lukici este numită representante al Serbiei la Bucureşti. (Românul). Comitetul de liquidare al obligaţiunelor rurale. Mai multe obligaţiuni rurale de seriile notate în tabloul de mal josu, fiind eşite la sorţi în anii 1867, 1868 şi 1869, nu s’au presentat până acum comitetului pentru achitare, se invită dară toţi D-nii posesori de asemenea serii de obligaţiuni, ca să se presinte cu dânsăle la comitet în cel mai scurtu timpu, spre a’şi primi valora lor în monedă sunătoare, cunoscând tot de o dată că cupoanele de procente ale acestora obligaţiuni înceteazu de a mai fi plătitoare de la căderea lor la sorţi. No. 389. T A B L O U pentru seriile de obligaţiuni eşite la sorţi în anii 1807, 1808 şi 1809. PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Prefect tara judeţ. Iaşi. No. 7933. Circulara D lui Prefect de district către toţi superiorii Bcalelor din Isal, cu No. 7932 din 17 Septemvrie curent, ce publică aice mai joşu spre generala cunoştinţă. Domnule, Super tore, De un timp, încoace agenţii poliţieneşti îmi raportează că unii dintre elevii şi studenţii de prin şcoalele Naţionale, făcutecuviinţe şi comite maltratări şi violenţe asupra persoanelor, mai cu samă de ritu Israelita, ce se preumbla şi respira aerii prin grădinile şi locurile publice. Datorii fiind de a menţinea şi a face să se menţină pretutindenea liniştea şi buna ordine, şi a da, şi a fiice să se dea o egola protecţiune tuturor persoanelor ce locuesc în districtul ce am onoare de a administra, şi în consecinţă, de a usa în acest scop, de toate mediile pe care legea mi le pune la disposiţiune, vă invita şi vă rog. Domnule Superiore, să binevoiţi a consilia şi a recomenda elevilor ce sunt sub autoritatea Domniei-Voastre morale, de a avea în societate, adecă afară de pe bancele şcoalei, o conduită decentă şi convenable, pentru ca astfel, nici reii voitori să nu mai goaască proteeste de a esploata chestiunea streinilor, susţinenduşi afirmând că şcoalele Naţionale sunt acelea care hrănescu ura şi ocou prin elevi şi studenţi la tulburare pe cetăţenii Români contra streinilor. Faci apelu şi me adresez către Domnia Voastre, Domnuile Superiore, fiind că moralmente sunteţi responsabili de conduita; elevilor nu numai pe bancele şcoalelor dar şi afară din şcoli. Şi consiliile Domniei voastre precum şi ale fiecărui Profesore în parte, sunt, după mine, vechia Profesore, mediile cele mai puternice şi mai eficace de a îndrepta şi corige pe acei elevi şi studenţi, carii prin conduita lor în societate şi în locurile publice, arunca unii blama asupra şcoalelor, pe carii atât Domniele voastre cât şi subsemnatul, suntemu de o potrivă datori a le feri de orice umbră de acusare nemeritată. Sper, Domnule Superiore, că pe viitoru, mulţămitu atâta consiliilor Domnielor voastre câtu şi ale corpului Profesorale întregii, subsemnatul şi ca Administrator şi ca cetăţanu Iuşanu, nu voiu avea de cât a se aplauda de conduita elevilor şi studenţilor noştri de prin şcoalele naţionale. Primiţi, Domnule Superiore, încredinţarea prea distinsei mele consideraţiuni. No. 7932. Prefect, G. Mărzescu. No. 7910. Conform ordinului Domnului Ministru de Resbel sub No. 9871, consiliul de revizie a recruţilor din acest judeju, urmând a’şe începe lucrările sale pentru clasa anului curent, se va întruni în modul urmâtor: In judeta la reşedinţa sub Prefecturelor. Se publică aceasta spre cunoştinţa generală. No. 7886. La 29 a curentei luni Septemvrie urmend a se ţine din nou în Camera Acestui oficiu licitaţiune pentru darea în antrepriză a facerea hainelor necesare elevilor lipsiţi de mijloace, din Seminariul Socola acest judeţ şi se publică aceasta spre cunoştinţa generală. Prefecteria judeţ. Botoşani. No. 6016. După oficia D-lui Ministru Finanţelor No. 37,356, urmeazte ca la 15 Octomvrie viitor să se ţie din nou licitaţie în Camera Prefecturei, pentru închirierea unor locuri sterpe şi o baratcă din acest oraşu, a Statului, rămase neînchiriete, din acele însemnate în lista Ministeriului, primită cu ordinul No. 2655 din 1868, şi publicată prin Foaea Progresul No. 22 din acel an; se publică acest termin, spre cunoştinţa concurenţilor, care cu garanţiile cuvenite să se presinte aicea în acea zni. Prefectura judeţ. Calini. No. 4182. Pe teritoriul comunei Tatar-Bauroi plasa Costangalia acest judeţet, pripăşinduse un cal murg închis, coama in stanga, stricat la picioarele de dinapoi, plin de rapăn, coada puțină și subțire) dopu- localul Poliției, inclusivu.