Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1842 (1. évfolyam, 1-39. szám)

1842-10-27 / 30. szám

30, Pesten 18424 Octolier­ 39. PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. „Nonne et laici sacerdotes sumus ? scriptum est: regnum quoquenos et sacerdotes Deo et patri suo fecit. Diff­erentiam inter ordinem et plebem constituit Eccle­siae auctoritas, et honor ordinis sanctificatus a Deo­ Tertullianus, Exhortatio. Cap. VII. TARTALOM. A' prasbyteri rendszer' fejlődése' nevezetesebb szakai a' külfi­ld­i és a' magyar protestáns egyházban Dobos — Abaúji egyházmegyei gyűlés. — — y. — Nyilatkozat a'pesti föoskola'ügyében Fáy András.— Válasz Török Pál barátomhoz. Baksay Dániel: A' presbyteri rendszer' fejlődése' nevezetesebb szakai a' külföldi és a' magyar protestáns egyházban. A' presbyteri rendszer mindeddig csak ideál, csak messzi fénypontként lebeg a' protestáns egy­ház' kegyes óhajtásai között. Némellyek, bár ár­nyékát öleljék csak, hiszik hogy birják testestől lelkestől; mások az episcopalis vagy consistoria­lis egyház-igazgatási rendszerben, föllelvén ennek néhány oldalvonásait, azokat rá feszítik az egészre 's alattuk képzelik rejteni János pap' országát; viszont mások mind papokká teszik a' lai­osokat, egyházi köntöst adnak a' népre, 's a' presbyte­riumot e' melegágyból akarják természet elleni fű­téssel kihajtani; holott ne tagadjuk: olly furcsán áll rajtuk e' köntös, mint a' spanyol San benito a' szegény eretneken. Az igazság nincs meg a' túlságokban. Bajos a' ker. presbyteriumnak tiszta fogalmát adni ; csak tagadólag lehet hozzávetni, a' men­­nyiben rámondjuk, hogy: ez sem az, ez sem az, 's ez negatiók között messzi távolban megvillan előttünk a' keresett kép mint Mózes előtt az Ígé­ret' földje, hova még mostanában be nem jutha­tunk Ennyi bizonyost mondhatunk felőle, hogy a' presbyteri rendszer' elemeit legtisztábban meg­találjuk a' keresztyénség' első századaiban, az ősgyülekezetek' népszerű organisatiójában , és a' zsinatok tiszta képviseleti szerkezetében, a' men­­nyiben bennök nem a' keresztyén társulat' bármel­­lyik túlsúlyt nyert froctája, hanem az egész egyház' mind egyik alkotó része volt a'lehetőségig képvi­selve.A' reformatio szerencsés tapintattal 's ritka ön­megtagadással , kiemelte ugyan ez avult eszméket a' századok' és a' püspöki székek' romai alul: el­tisztítá, elhordá felülök a' sok követ, mellyel őket a' későbbi zsinatok betemették; ha alig hogy kikezdtek fejleni, egy helyen a' fanatismus, más helyen a' népszabadság, viszont a' hatalomvágy miatt, akadályozni kellett szabad nyilatkozásukat; későbben mindig bajosabb bajosabb lön a' presby­teri rendszer' gyakorlati életbe hozása, a­­men­­nyiben ezt az egyszerítés' útján lehetett volna leg­biztosabban elérni, ettől pedig — valljuk meg — csak ez oldal maradván még kezében, hol némi fényt, némi hatást fejthet ki, az egyház­igazga­tásban nagyon vonakodik a' protestantismus. Azonban — mint majd alább látandjnk — szerencsés úton vagyunk, 's az irány, mellyen protest, egyház-igazgatásunk elindult, tiszta ke­zek között még valaha czélhoz vihet. A' protest, egyház' igazgatási rendszere, egészben egyete­mileg vissza van vive alapjára, mellyen egyedül épülhet fel: az egyes gyülekezetek­ sza­bad kép­viselésére. Még ugyan nem képez egész tökélyes kört,­­s nem tér minden oda vissza , honnan ki­indult: még vannak számos szegletei, öblei, mel­­lyekben elakad vagy kereng az egésznek hatása ; vannak csomódzások, kövesedések, mellyek gá­tolják az igazgatási szabad vérkerengést: de itt, reményijük, orvosland az idő­ keze. — Jelen ér­tekezésem , melly egész kiterjedésben kötetekre nőhetne, a' lehető rövidséggel megfutja az euró­pai önálló protest. egyház-igazgatási rendszereket és figyelmeztet: hol, miben, és mennyiben fejlett ki a­ presbyt. elv; hogy kifejletlen presbyt. rend­szerünket — a­ mint felhíva vagyunk — tudjuk hasonlítva körültekintve tisztítni, kijebb fejteni. A­ reformatio két úton terjedhetett el a­ né­pek között; az egyiken fölülről világított lefelé, a­ másikon alulról hatott, a­ mennyire hathatott fölfelé , vagy a­ fejdelem maga vitte a­ fáklyát elől és a­ nép erről gyújtogatta meg szövétnekét; vagy a­ nép között támadt világosság, me­ly föld­szint terjedt horizontalis irányban, a­ nélkül, hogy sugárai az uralkodó szék körül fellövődtek volna. E' két főirány két főalakban fejté ki az egyház­igazgatási rendszert, azon főeszme szerint, melly mindegyikben élt és mozgott. Hol a' fejdelem ma-

Next