Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1844 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1844-04-20 / 16. szám

Tanmódom, röviden és híven, következő fo­kokon megy keresztül: mindjárt az első órán fi­gyelmeztetnek az olvasást tanulandó gyermekek , mielőtt még a' betűket ismernék , hogy valamint mindegyik gyermeknek az iskolában meg van a' maga' külön neve , mellynél fogva rá emlékezni vagy róla másoknak beszélni lehet, úgy a' könyv­ben mindegyik pontnak, vonásnak, ábrának, meg van a' maga' saját neve. Mindjárt ez alapfogalom után , az egész be­tűrend , ö-tól v-ig tisztán és hangosan mindaddig mondalik ismételve elöl­ök, míg maguktól egy­másután ők is jól kiejtve elmondhatják, mi annál könnyebben megy, mert illyes valamit már otthon is tanultak szüleiktől. Ez elvont úgy szólván csak szellemi tudása a' betűsornak , nagy kedvet ad a' gyermeknek a' tovább tanulásra ; mert már az első órán tanul és tud valamit, és tanulásának— bár előttünk csekély — de a' gyermek előtt igen ked­ves gyümölcsét mindjárt az első órán kóstolhatja. Ezután a' betűknek magán- és mássalhangzókrai felosztására figyelmeztetnek mindaddig, míg a' különbséget jól felfogták, még pedig mind­ezt a­ nélkül, hogy valamellyik betűnek testét vagy alak­ját ismernék. Ha már a' gyermekek a' betűknek felosztá­sát megértették 's azoknak teljes hangját vagy ne­vét tisztán és magyarán kiejteni képesek , lassan lassan a' betűk'teste vagy alakja is megmutattatik néktek. Ez egy nagy fekete vászonnal bevont, veres vonalas táblán a' következő renddel megy véghez: 1) A magánhangzókat, p. o. O i 0 C«t 0 0 'stb. 2) A' pontos vagy vonásos magánhang­zókat : (ö c) (é á ••) 'stb-3J A­ mássalhangzókat, p. o. (b­b­­) (ti '0 'stb. 4.) A kettős (sz fí D) mássalhangzókat: (c­ ) E' betűket a­ tanító a­ fekete táblára írva meg­nevezi, a­ gyermekek mindegyütt egy szájjal utána mondják, mi annál könnyebben megragad náluk, mert a' betű' nevét már előbb tudva , most csak a* betű' alakjával kell megismerkedniök, tapasztalás­ból mondhatom , hogy bár feleslegesnek láttassák is a' gyermeknek előbb nevet tanítni azután alakra vinni a' tanult nevet, bár nekünk czélszerűbbnek láttassék is — mint rendesen szokás — a' betű' alakjára mutatva nevét egy­úttal mondani és ta­nultatni: az egyszerűhez hajló gyermeki észt már itt ugratjuk, midőn egyszerre két tehetségét fog­lalkoztatjuk t.i. hallását és látását, és épen ezért tanulja meg olly nehezen a' gyermek a' mutoga­tott és nevezett betűket. Vigyázni kell azonban, hogy naponta két betűnél többet a' tanító ne ismertessen a' gyerme­kekkel, és tovább ne menjen míg mindegyik gyer­mek mindegyik betűt, első pillanatra, minden gon­dolkozás nélkül megnevezni nem tudja. Ezen mó­don az egész betűsort legfeljebb 20 leczkén töké­letesen megtanulja kivétel nélkül mindegyik gyer­mek, egy leczkére csak 15 minutát számítva; minthogy pedig ez osztályt naponta legalább 1 órán át kell gyakorolni, a1 megmaradt idő alatt, könyv nélkül, csak hang után , mint a' betű tanulásnál, gyakoroltassanak a' betűzésben , mellyben az a' nagy nyereség van , hogy a' betű-ismergetés' vé­geztével megtanulták egy­úttal a' betűzést vagy szótagolást. E' fejbeli szótagolásnál azonban vigyázni kell az oktatónak , hogy fokozatos renddel vigyázva menjen, egyszerűről összetettre, könnyűről ne­hézre, alacsonyról magasabbra, mint például: 1) szók vagy szótagok, egy magán-és mássalhang­zóval p.o. én, ich; 2) szók egy mással-és ma­gánhangzóval: p. o. te, du; 3) szók két mással- egy magánhangzó: p. o szó, drei; 4) szók egy ma­gán- két mássalhangzó : p. o. int, und; 5) szók egymással-, 1 magán-, 1 mássalhangzó: p. o. lágy, weich; 6) egy mással-, 1 magán-, több más­salhangzó : p. o. most, itzt; 7) a­ magánhangzó előtt több, utána csak 1 mássalhangzó: p.o pléh, Blech; 8) a' magánhangzó előtt és után több más­salhangzó: p.o. gyöngy, Glanz; 9) két tagos; 10) több tagos szókal. A' fejbeli szótagolással következő módon kell bánni: a' tanító mondja el a' gyermekek elött va­lamelly szónak vagy szótagnak egyes betűit 's mon­­dassa rá vagy mindnyájukkal, vagy néhánnyal , vagy egyes gyermekkel a­ kiejtési vagy olvasási hangot, vagy a­ szótagot; viszont mondjon előt­tök o­lyan szót vagy szótagot és mondassa el ve­lök a­ betűket, me­lyekből a­ szótag vagy szó áll. Ha a­ gyermekek a­ szótagolásban egy dara­big i­lyen módon fokozatosan gyakoroltatnak, szép látni, millyen kedvvel szótagolnak felszólítás nél­kül az iskolán belül és kívül minden szót, min­den tárgy' nevét, a' mit csak megpillantanak. Ha már a gyermekek ezen módon a' fejbeli szótagolásba jól belejöttek, és a'táblára irott be­tűket , összevissza az első tekintetre, minden gon­dolkozás nélkül nevezik, hirtelen rögtön mondják — mi legfölebb egy hónap alatt sikerül — kezdő­dik a' tábláni szótagolás vagy helyesebben lassú olvasás, még pedig a'következő renddel: írjon a' tanító a' táblára annyi egy szótagos szót, vagy egyes szótagot, a­ mennyit csak lehet, de úgy, hogy hézagosan egyik szótag épen a' másik alá essék, ezt tanítási időn kivül rendesen meg­írhatja egy nagyobb irni már jól tudó gyermek, p. o: én ich | te du ő er 1 sie 1 es mi wir ti ihr ők sie 1 ^ | ihn az úr itt ül és | i­ 1 «gy 1 kell a ko­csin van­nak , ke­­­re­kek.

Next