Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1844 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1844-04-20 / 16. szám

16. EGYHÁZI ÉS ISKOLA­ LAP. IKarmadik­ évi folyamat. Pesten, 1844. April­ 2O-án Minden evang. keresztyén, mint illyen már egyházánál fogva is, olvasni tudni köteles. Wimmer. Tartalom. Gyakorlati tapasztalatok az olvastatási tanmód­ról. Neumann Salamon. — A' gyümölcsfák' szapo­rításában legyünk munkásak! — Dunántúli ügyek. Ber­zsenyi.­­ Egyházi gyűlések: m­­ezőföldi egyházvidéki gyűlés. Kálmán Károly. — Udvarhelyszéki ref. egy­házmegyei gyűlés. Béke­völgyi. — Külföldi közlemé­nyek. — Belföldi közlemények. gyakorlati tap­asztalatok az olvas­tatási tanulódról. ?!) Az olvasásmódban a czélszerű tankönyvek és utasítások­ nagy sokaságánál fogva, melly min­den élő nyelvben létezik, majdnem feleslegesnek látszik a' tanításmód felett ezen szakban valamit mondani; még­sem mulaszthatom el, tisztelt tiszt­társaimmal 20 évi gyakorlat által tett tapasztalatimat, ebben a­ legelső és legfontosb tantárgyban , má­soktól sokban különböző tanításmódomat, itt ha csak rövid vázlatban is közlem­. Több kitűnő oktató, mint p. o. Graser, Scholz­­ stb. mindjárt az első oktatásnál olly szo­rosan kötötték össze az irást az olvasással, hogy a' növendékek e' két tantárgyat egyszerre tanulták. Én ezen magában jeles tanmódot már azon okból sem követhetem, mivel az irás növendékim­nek, kik iskolába beléptükkor még igen gyerme­kek és gyöngék (4—5 évesek) nemcsak nem hasz­nos, sőt ártalmas is volna, és igy kénytelen valék a' csupa olvasás mellett maradni. Más, nem kisebb hirü oktatók, főkép a' mos­tani időben a' hangmódot (Lautir methode) hasz­nálják, és a'betűzést egészen mellőzik. Ez ugyan a' legrövidebb út a' gyermekeket az olvasásra ta­nítani, és én is megkisértem e­ módot iskolámban alkalmazni, de azt tapasztalom : 1.) Hogy ennek, kevesebb számú osztályban (mintegy 20 — 30 nö­vendék mellett) ugyan sikere lehet, de ollyan nagyszámú osztályban (80, 100—120 gyermek), mint a­­mennyi az én iskolámban szokott lenni, csak­nem lehetlenség, hogy a' tanító a'hangokat: /t, v , d­y­t 'stb. olly érthetőleg és tisztán kiejtse minden ragasztás nélkül, hogy minden gyermek jól kivegye és utánozhassa. — 2.) Hogy az ol­­­lyan gyermekek, kik a' betűzést alaposan meg nem tanulták és eléggé nem gyakorolták , a' diktálás utáni írásban gyakorta hibáznak, kivált ollyan szók­nál , hol több mássalhangzók következnek egy­másután, mint például: harminczszor, p­lückst, schimpfst 'stb.; holott a' betű­zés' alapos tudata mellett ezen eset soha elő nem fordul. Mert csak vigyázzunk magunkra mikor írunk, észrevesszük, hogy a' betűzés az írással olly szorosan függ ös­­sze, hogy egy szót sem írhatunk le a' nélkül, hogy a' szót gondolatunkban nem betűznők , és csak igy történik , hogy minden hibát, melly az Írásba be­csúszhatnék , önkénytelenül kijavítunk. Még más jeles oktatók az ismeretes fali-táb­lákat használják, millyeneket némethonban Ste­phani, K­ürxthal, nálunk TVarga hoztak be az iskolákba, mellyeket én azonban iskolámban si­kerrel nem használhatok, ugyanis 1.) E' fali-táb­lák' betűi mind aprók, olly nagyszámú gyermekek­nek , mint például az én iskolámban is vannak, a­­mellett, hogy alkotó részeiket egymástól pon­tosan elválasztani és megjelölni csaknem lehessen. 2.) Mert iskolámban egyszerre háromféle olvasás­módba, magyarba, németbe és héberbe kell a­ gyermekeket bevezetni Vannak még más olvastató tanmódok, mellyek mind a­ mellett, hogy sokféle elsőséggel és könnyítéssel dicsekednek , bizonyos tekintetben hiányosak, és kivált népiskolákban ki­sebb nagyobb mértékben sikerrel nem alkalmaz­hatók. Mind ezekre figyelve, hogy kivált a' drága időt, melly méltán neveztetik az élet' fő elemének, a' mennyire csak lehet megkíméljem , a' mindjárt előadandó tanmódot kisértem meg ; melly ellen ugyan sokat lehet elméletileg mondani, de a' gya­korlat mind azon elméleti nézeteket hiven és csu­dálatosan megczáfolja. Én e' tanmódot sok éves tapasztalásom után igen czélszerí­nek és a­ többiek fölött kielégítőnek találtam. E' tanmód, hogy so­kat ne mondjak, legalább is megkettőzteti a' gyer­mekek' haladását; a­­mi kivált népiskolákban eléggé meg nem becsülhető , általa az ábécék és egyéb olvasás elemi könyvek vagy egészen nélkülözhe­tők , vagy csak akkor múlhatlanok , mikor már a­­­ gyermek lassan olvasni képes, és annyit nem szaggat. 16

Next