Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1844 (3. évfolyam, 1-52. szám)
1844-04-20 / 16. szám
16. EGYHÁZI ÉS ISKOLA LAP. IKarmadik évi folyamat. Pesten, 1844. April 2O-án Minden evang. keresztyén, mint illyen már egyházánál fogva is, olvasni tudni köteles. Wimmer. Tartalom. Gyakorlati tapasztalatok az olvastatási tanmódról. Neumann Salamon. — A' gyümölcsfák' szaporításában legyünk munkásak! — Dunántúli ügyek. Berzsenyi. Egyházi gyűlések: mezőföldi egyházvidéki gyűlés. Kálmán Károly. — Udvarhelyszéki ref. egyházmegyei gyűlés. Békevölgyi. — Külföldi közlemények. — Belföldi közlemények. gyakorlati tapasztalatok az olvastatási tanulódról. ?!) Az olvasásmódban a czélszerű tankönyvek és utasítások nagy sokaságánál fogva, melly minden élő nyelvben létezik, majdnem feleslegesnek látszik a' tanításmód felett ezen szakban valamit mondani; mégsem mulaszthatom el, tisztelt tiszttársaimmal 20 évi gyakorlat által tett tapasztalatimat, ebben a legelső és legfontosb tantárgyban , másoktól sokban különböző tanításmódomat, itt ha csak rövid vázlatban is közlem. Több kitűnő oktató, mint p. o. Graser, Scholz stb. mindjárt az első oktatásnál olly szorosan kötötték össze az irást az olvasással, hogy a' növendékek e' két tantárgyat egyszerre tanulták. Én ezen magában jeles tanmódot már azon okból sem követhetem, mivel az irás növendékimnek, kik iskolába beléptükkor még igen gyermekek és gyöngék (4—5 évesek) nemcsak nem hasznos, sőt ártalmas is volna, és igy kénytelen valék a' csupa olvasás mellett maradni. Más, nem kisebb hirü oktatók, főkép a' mostani időben a' hangmódot (Lautir methode) használják, és a'betűzést egészen mellőzik. Ez ugyan a' legrövidebb út a' gyermekeket az olvasásra tanítani, és én is megkisértem e módot iskolámban alkalmazni, de azt tapasztalom : 1.) Hogy ennek, kevesebb számú osztályban (mintegy 20 — 30 növendék mellett) ugyan sikere lehet, de ollyan nagyszámú osztályban (80, 100—120 gyermek), mint amennyi az én iskolámban szokott lenni, csaknem lehetlenség, hogy a' tanító a'hangokat: /t, v , dyt 'stb. olly érthetőleg és tisztán kiejtse minden ragasztás nélkül, hogy minden gyermek jól kivegye és utánozhassa. — 2.) Hogy az ollyan gyermekek, kik a' betűzést alaposan meg nem tanulták és eléggé nem gyakorolták , a' diktálás utáni írásban gyakorta hibáznak, kivált ollyan szóknál , hol több mássalhangzók következnek egymásután, mint például: harminczszor, plückst, schimpfst 'stb.; holott a' betűzés' alapos tudata mellett ezen eset soha elő nem fordul. Mert csak vigyázzunk magunkra mikor írunk, észrevesszük, hogy a' betűzés az írással olly szorosan függ össze, hogy egy szót sem írhatunk le a' nélkül, hogy a' szót gondolatunkban nem betűznők , és csak igy történik , hogy minden hibát, melly az Írásba becsúszhatnék , önkénytelenül kijavítunk. Még más jeles oktatók az ismeretes fali-táblákat használják, millyeneket némethonban Stephani, Kürxthal, nálunk TVarga hoztak be az iskolákba, mellyeket én azonban iskolámban sikerrel nem használhatok, ugyanis 1.) E' fali-táblák' betűi mind aprók, olly nagyszámú gyermekeknek , mint például az én iskolámban is vannak, amellett, hogy alkotó részeiket egymástól pontosan elválasztani és megjelölni csaknem lehessen. 2.) Mert iskolámban egyszerre háromféle olvasásmódba, magyarba, németbe és héberbe kell a gyermekeket bevezetni Vannak még más olvastató tanmódok, mellyek mind a mellett, hogy sokféle elsőséggel és könnyítéssel dicsekednek , bizonyos tekintetben hiányosak, és kivált népiskolákban kisebb nagyobb mértékben sikerrel nem alkalmazhatók. Mind ezekre figyelve, hogy kivált a' drága időt, melly méltán neveztetik az élet' fő elemének, a' mennyire csak lehet megkíméljem , a' mindjárt előadandó tanmódot kisértem meg ; melly ellen ugyan sokat lehet elméletileg mondani, de a' gyakorlat mind azon elméleti nézeteket hiven és csudálatosan megczáfolja. Én e' tanmódot sok éves tapasztalásom után igen czélszerínek és a többiek fölött kielégítőnek találtam. E' tanmód, hogy sokat ne mondjak, legalább is megkettőzteti a' gyermekek' haladását; ami kivált népiskolákban eléggé meg nem becsülhető , általa az ábécék és egyéb olvasás elemi könyvek vagy egészen nélkülözhetők , vagy csak akkor múlhatlanok , mikor már a gyermek lassan olvasni képes, és annyit nem szaggat. 16