Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1845 (4. évfolyam, 1-52. szám)
1845-01-26 / 4. szám
PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. 4. szám. Negyedik évi folyamat. Jan. 26. 1845. TARTALOM: Status-vallás. Jakabfalvay Ferencz. — Protestáns gyámintézet. — Protestáns gyámintézet alapszabályai. — Liturgiai jegyzetek, különösen a' házasság megkötésére nézve. 7—y. — — Nógrádi evang. egyházmegyei kisgyűlés. Terray Károly. — Könyvismertetés és ajánlás. — Szent-lant. — Vegyes közlemények. — Jeder der Kirchen, in dem Umfange des Staatsgebíets. müssen, da die Staatsgewalt keine religiöse Meinung vor der andern privilegiren kann, auf gleicte YVeise die Rechte der Autonomie und der Corporation zustehen, und welcher von ihnen auch die Bürger angehőren mögen, so darf doch um ihres kirchlichen Bekentnisses willen, kein Unferschied in Ansehung bürgerlicher und politischer Rechte unter ihnen Slatt finden. Pahl. Status-vallás. Az istenség eszméjét a' természet mindenhatóságához kötve, az emberek a'physicai hatalmakat istenítették, mellyektöl látszott függeni sorsuk, és alkottak vallásokat, mellyek szükségökkel, egy nyilvános hatalom oltalma alatt, olly közvetlen viszonyokban állottak,hogy közel volt a gondolat: vallást egy köz-, nyilvános tisztelet által a' status-társaság érdekeivel egybehangzásba hozni, 's ennek ugy alárendelni, hogy az új társasági viszonyokra károsan ne hathasson, — sőt erőt, álllandóságot kölcsönözzen a' polgári társaságnak. E' czél a' vallásosnak a' status-társaságival lett benső egybekötése által el is éretett. Eleinte minden nemzetségek házi vagy magány isten-tiszteletet gyakorlottak, melyekbe voltak szőve a' nemzetség tagjai közti jogviszonyok. Ezen nemzetségi isten-tiszteletből fejlett ki a' nemzeti isten-tisztelet. A' nemzetség feje, mint atyja egy nagy családnak, volt legfőbb, vagyis egyedüli papja a' nemzetségnek. Ha jogaikra nézve egyenlők voltak a' nemzetség részesei elő-állott a' köz- istentiszteletre egyesítő középepont szüksége, míg a dolog természetes folyása okozá, hogy a1 nemzetségnek külső viszonyai is illy vallás oltalma alá rendeltetvén, kötések 's béke-szerződések, — áldozatok 's más istentiszteleti szokások által — erősíttessenek meg. Midőn pedig a' nemzetség nemzetté szaporodott, 's ez magát több egymástól független nemzetségekre szakasztotta , akkor bizonyos napokon egyesültek a' köz nemzet-isten tiszteletére, hogy az által szavazásuk egységét, 's nemzeti szövetségök 'emlékezetét megújíthassák. Igy szolgált a' belső békét biztosító vallás, egyszersmind a' külső feéke terctartásának zálogául is. A' tekintélyes ó-idő status-bölcsei 's törvényhozói általán osztoztak a' status-vallásnak nemcsak hasznos, sőt szükséges volta felőli véleményben ; mivel a' külső törvényeket hibásoknak tartva, módot kerestek, mikép lehessen az emberek akarata fölött uralkodva, egyszersmind tettök uraivá is lenni. E' czélra legsikeresebb eszközül szemeltek ki egy vallást, melly a' közélet viszonyaival annyira egybeforrt, hogy a' kettőt egynek lehetne tartani. Ehez járult a' kornak azon uralkodó eszméje, hogy a' polgárok java mindenkor a' status jólléte által föltételeztetik, — igy a' status, a helyett, hogy pusztán eszköz, — mint czél tekintetett, és a' polgári és egyházi szabadságot a' politikai mindig háttérbe szorította. E' nézetből áldoztatott fel olykor vallási szabadság is a' statusnak, s bilincseltetek minden polgár status-valláshoz A' köztársaságokban a' vallás kevesebb veszélylyel lehet status-intézmény, és a' papság, mint hivatalnokság a' status-szolgálatában, — mert kivált az absolut monarchiákban a' vallás és papság a' status-hatalom kezében a helyett, hogy azt mérsékelné és korlátozná, könnyen eszközzé aljasulhat. Athenaeben vallás a'statussal szorosan egybeolvadt, 's amaz mintegy alapja vala ennek. A' ki vallás ellen bűnhődött, mint status-fogoly itéltetett, de nem papi testület, sem egyes papok, hanem mindenikor status-hivatalnokok által, — mivel nálok nem volt külön papi rend, ámbár a papi hivatal némely templomoknál mint familiai tulajdon tekintetett. Carthago története példáját mutatja fel annak, mily rettentő a status-vallás uralkodása, hol nemcsak közveszély de győzelem idején is, legszeb gyermekek, férfiak, asszonyok áldoztattak; és ezből isten-szobrok állíttattak tüzzel teljes kemencze felé nyújtott karokkal, mellyekre az ártatlan gyermekek zene közt tétettek, hogy némán állott anyák szeme láttára gördüljenek az égő kemenczébe, — mert a' status-vallás ugy kívánta. Az ó rómaiak is, más ó-kor népeivel, eleitől fogva birtak status-vallással. — A' római jog- 4