Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1845 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1845-01-26 / 4. szám

PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. 4. szám. Negyedik évi folyamat. Jan. 26. 1845. TARTALOM: Status-vallás. Jakabfalvay Ferencz. — Protestáns gyámintézet. — Protestáns gyámintézet alapsza­bályai. — Liturgiai jegyzetek, különösen a' házasság meg­kötésére nézve. 7—y. — — Nógrádi evang. egyházmegyei kisgyűlés. Terray Károly. — Könyvismertetés és aján­lás. — Szent-lant. — Vegyes közlemények. — Jeder der Kirchen, in dem Umfange des Staatsgebíets. müssen, da die Staatsgewalt keine religiöse Meinung vor der andern privilegiren kann, auf gleicte YVeise die Rechte der Autonomie und der Corporation zustehen, und welcher von ihnen auch die Bürger angehőren mögen, so darf doch um ihres kirchlichen Bekentnisses willen, kein Unferschied in Ansehung bürgerlicher und politischer Rechte unter ihnen Slatt finden. Pahl. Status-vallás. Az istenség eszméjét a' természet mindenha­tóságához kötve, az emberek a'physicai hatalma­kat istenítették, mellyektöl látszott függeni sor­suk, és alkottak vallásokat, mellyek szükségökkel, egy nyilvános hatalom oltalma alatt, olly közvet­len viszonyokban állottak,hogy közel volt a­ gon­dolat: vallást egy köz-, nyilvános tisztelet által a' status-társaság érdekeivel egybehangzásba hozni, 's ennek ugy alárendelni, hogy az új társasági vi­szonyokra károsan ne hathasson, — sőt erőt, áll­landóságot kölcsönözz­en a' polgári társaságnak. E' czél a' vallásosnak a' status-társaságival lett benső egybekötése által el is éretett. Eleinte minden nemzetségek házi vagy ma­gány isten-tiszteletet gyakorlottak, me­lyekbe voltak szőve a' nemzetség tagjai közti jogviszo­nyok. Ezen nemzetségi isten-tiszteletből fejlett ki a' nemzeti isten-tisztelet. A' nemzetség feje, mint atyja egy nagy családnak, volt legfőbb, vagy­is egyedüli papja a' nemzetségnek. Ha jogaikra nézve egyenlők voltak a' nemzetség részesei elő-állott a' köz- istentiszteletre egyesítő középe­pont szüksége, míg a­ dolog természetes folyása okozá, hogy a1 nemzetségnek külső viszonyai is illy vallás oltalma alá rendeltetvén, kötések 's bé­ke-szerződések, — áldozatok 's más istentiszteleti szokások által — erősíttessenek meg. Midőn pe­dig a' nemzetség nemzetté szaporodott, 's ez ma­gát több egymástól független nemzetségekre sza­kasztotta , akkor bizonyos napokon egyesültek a' köz nemzet-isten tiszteletére, hogy az által sza­vazásuk egységét, 's nemzeti szövetségök 'emlé­kezetét megújíthassák. Igy szolgált a' belső b­ékét­­ biztosító vallás, egyszersmind a' külső feéke terc­tartásának zálogául is. A' tekintélyes ó-idő status-bölcsei 's tör­vényhozói általán osztoztak a' status-vallásnak nemcsak hasznos, sőt szükséges volta felőli véle­ményben ; mivel a' külső törvényeket hibásoknak tartva, módot kerestek, mikép lehessen az emberek akarata fölött uralkodva, egyszersmind tettök urai­vá is lenni. E' czélra legsikeresebb eszközül sze­meltek ki egy vallást, melly a' közélet viszonyaival annyira egybeforrt, hogy a' kettőt egynek lehetne tartani. Ehez járult a' kornak azon uralkodó esz­méje, hogy a' polgárok java mindenkor a' status jólléte által föltételeztetik, — igy a' status, a­ helyett, hogy pusztán eszköz, — mint czél tekin­tetett, és a' polgári és egyházi szabadságot a' politikai mindig háttérbe szorította. E' nézetből áldoztatott fel o­lykor vallási szabadság is a' sta­tusnak, s bilincseltetek minden polgár status-val­láshoz A' köztársaságokban a' vallás kevesebb veszélylyel lehet status-intézmény, és a' papság, mint hivatalnokság a' status-szolgálatában, — mert kivált az absolut monarchiákban a' vallás és papság a' status-hatalom kezében a­ helyett, hogy azt mérsékelné és korlátozná, könnyen eszközzé aljasulhat. Athenaeben vallás a'statussal szorosan egybe­olvadt, 's amaz mintegy alapja vala ennek. A' ki vallás ellen bűnhődött, mint status-fogoly itélte­tett, de nem papi testület, sem egyes papok, hanem min­den­ikor status-hivatalnokok által, — mivel nálok nem volt külön papi rend, ámbár a­ papi hi­vatal néme­ly templomoknál mint familiai tulajdon tekintetett. Carthago története példáját mutatja fel annak, mi­ly rettentő a­ status-vallás uralkodása, hol nemcsak közveszély de győzelem idején is, leg­szeb­­­ gyermekek, férfiak, asszonyok áldoztattak; és ezből isten-szobrok állíttattak tüzzel­ teljes ke­mencze felé nyújtott karokkal, mellyekre az ár­tatlan gyermekek zene közt tétettek, hogy némán állott anyák szeme láttára gördüljenek az égő ke­menczébe, — mert a' status-vallás ugy kívánta. Az ó rómaiak is, más ó-kor népeivel, eleitől fogva birtak status-vallással. — A' római jog- 4

Next