Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1846 (5. évfolyam, 1-51. szám)

1846-05-26 / 21. szám

Idővel a' protestantismus megszabadult, hála az egeknek­ a' rajta uralkodni akarók önkényétől, és mint külön anyaszentegyház, országilag meg­ismertetett, minden dolgaiban maga kezdett intéz­kedni, tehát a­ megtartandó és kihagyandó ünne­pekre nézve is. "Jelenkorunkban a" rendszerínti vasárnapok­ és sátoros ünnepeken kivül az ágostai protestánsok még a­ vízkereszt, Jézus bemutatta­tása, Krisztus fogantatása és Péter Pál ünnepeket is megtartják a­ róm. katholikusokkal együtt. Ha­nem vannak még ez utolsóknak több ünnepeik is, u. m. nagy­ b.asszony, kisasszony , hol.asszony fogantatása, űrnap és minden szentek, mellyeket a­ protestánsok megülni nem tartoznak, mint ol­­lyanok, kik azokat elhagyták, rajtok régen kiad­tak. Azonban, nézzünk csak körül az egyházke­rületben, nem ünnepelgetnek-e az ágostaiak az itt említett napokon a" róm. katholikusok kedvé­ért? Igen is. Csak lássuk és halljuk meg, mit beszél "s hir­det az ágostai pap az ő szónokszékén, midőn ezen ünnepek közöl valamellyik következik. Előtte járuló vasárnapon igy hirdet: Jövő csütörtökön űrnapja lesz, melly nekünk ugyan nem ünnepünk, mindazáltal intetnek a* hívek, hogy a1 hol a' róm. katholikus plébániák vannak, (vagy mint nálunk) a' zörgő munkáktól magokat óvják, a' botránkoz­tatás elkerülése végett; az napon sz. irási ma­gyarázat fog tartatni két harangszóra." Tehát, akár ide akár oda, ünneplést rendel , 's az elérke­zett napon a' nép ünnepien öltözve a' templomba seregei. Jegyezzük meg itt mindjárt, hogy illy kedvező hirdetést a' kegy. kir. parancsolatok ér­telme következtében kell tenni minden protestáns papnak. — De én most már azt kérdezem: mért tartsam és tartassam meg azt az ünnepet, mellyet magaménak soha el nem ismerek; mért ne tenném 's teretném azon dolgaimat? Ki a' római anya­szentegyházhoz tartozik, csak az az ember köte­leztethetik arra joggal, hogy ne dolgozzék az elő­forduló ünnepeken; a' ki pedig a' protestáns anya­szentegyházhoz számlálja magát, csak azon napo­kat ünnepelje, mellyek elébe iratvák. Igy egyik fél sem botránkozhatik meg, miután mindenik fe­lekezet saját vallása, törvényei és szokásai szerint cselekszik. Ha már a­ róm. keresztyének saját ünnepeiken a' protestáns keresztyének munkál­kodását botránkoztatásnak tartják, és a' velöki ünneplést pedig igen kedvesen veszik . illy formán tehát a' zsidó is azt mondhatná mind a' katoliku­soknak, mind az evangélikusoknak, mikor ünnepe van: ne dolgozzatok ma, mert engem botránkoz­tattok 5 a' muhamedán is igy szólhatna ünnepén: „ne botránkoztassatok ma, dolgozván, mert ne­kem Allah napja van; a' görög is igy tehetné Intéseit: ti mindig botránkozást csináltok ne­kem ünnepeimen, ugy­e bizony, mi reájok nem ügyelnénk, 's ők nem is kívánják ezt tőlünk, csak egyedül a' római katholikusok. Melly kívánságban nem rejlik más ok, mint az, hogy a' hajdani ural­kodást nehezen akarják elfeledni. Tudok példát a­ legújabb időkből is, hogy plébános úr az evangy. papnak azért irni bátorkodott, miszerint intse meg az ő fárájában lakozó filiális evangy. hall­gatóit, hogy n.bol.asszony, kisasszony, n.bol.as­­szony fogantatása ünnepén ne dolgozzanak; de ez mitsem felelvén vissza, elégnek tartá a­ tem­plomi hirdetést az ünnep végett. Mi két felekezetű protestánsok, semmiféle vallásnak gyámsága alatt nem vagyunk, honunk­ban uralkodó vallást nem ismerünk, minthogy az épen nincs is. Elég időskoruaknak hisszük lenni magunkat, miszerint csak azt az ünnepet ismerjük el magunkénak, melly a' Jézusra és annak vég­hezvitt dolgaira emlékeztet. Mire nézve, ha meg­szűnünk munkáinktól ott, hol róm. plébániák van­nak, azt nem ő érettek, hanem a­ k. király kíván­ságáért tesszük addig, míg az illyesmiket kívánó k. királyi parancsolat meg nem változik, önmagunktól függ több ünnepeket elfogadni, vagy félre tenni. Miszerint a­ protestáns pap csak akkor cselekszik vallása szellemében, midőn anya­szentegyháza törvényeihez tartja magát,­­s azok szerint működik egyházában. Mi ágostaiak e­ te­kintetben sokkal hibásabbak vagyunk helyét atyánkfiainál, akár város-, akár falubelieket ve­gyük is figyelembe. Ha valamelly városba egy olly ünnepen megyek be, melly protestánsokra épen nem tartozik: ott ugy tetszik nekem, mintha az egész város róm.katholikusokból állana, pedig kevesebben vannak tán, mint amazok. Az ágostai evangyélmi kereskedők boltjaik ugy be vannak zárva, mint a­ r. felekezetüeké, 's az egész város ünnepben áll. Az iskolákban ágostaiaknál nincs tanítás; a' helvét atyafiaknál hogyan van, azt nem tudom; mindazáltal következtetni bátor vagyok azt, hogy mivel nem ünnepelnek, tehát az iskolai tanítások is munkában vannak. Városon tehát még nagyobb hibát követnek el a' protestantismus el­len, mint a' falun. Falun az ágostaiak ugy tesznek, mint fölebb­irám; a­ helvét atyafiak, mint más köz­napon, szépen dolgoznak. A­ viszonyosság elvéből indult figyelmező ez értekezéshez. Mert nekünk protestánsoknak is van egy o­ly ünnepünk, me­lyet a­ r. katholikusok a­ mi kedvünkért meg nem tartanak, és ez a' nagy­péntek, a' váltság dicső napja. Most itt volna helye, hogy kérdhetném: ki hallotta valaha, hogy a' róm. katholikus papok közöl csak egy is illy hirdetést tett volna népéhez virág vasárnap­ján : „Jövő nagypénteken a' protestáns keresz­tyéneknek nagy ünnepök fog lenni, intetnek azért a' hivek, hogy minden zörgő munkától magokat megtartóztassák és őket ne botránkoztassák." Mondom, a` mi kedvünkért ők ezt nem tették, és aligha teendik ezután is. Azért is a' római katho­likus ember az napon, ha lehet, szánt, vet, fát­­ vág, a' mester ember dolgozik zajosan. Városon

Next