Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-09-26 / 39. szám

EGYHÁZI ÉS IS 39. szám. Hatodik évi folyamat. September 26. 1847. PROTESTÁNS Megjelenik e' Lap 2 íven, minden héten egyszer, vasárnap. Előfizetési ár félévre Budapesten házhoz-hordással 3 11. 40 f*r., postán borítékban küldve 5 ft. pengő pénzben. Előfizethetni Pesten hatvani-utczai Horváth-házban 483. szám alatt földszint Landerer és Heckenast könyvnyomdája ügyszobájában és minden magyar- és erdélyországi kir. postahivatalnál. TARTALOK­ : A­ jó cselekedetek kárhozata, vagy a1 meg­igazulás. Valka János. — Buji levelek. Tót Péter. — A­ kecskeméti egyházmegye őszi közgyűlése. M.Sz. I. — Dávid és Góliát. Kenézy Lajos. — Iskola-ügy: Együ­tt foglalatoskodtató feczkerendszer. Nagy János. — Irodalom: Udvardy Ignácz. ,,A­ protestan­tismus köztörténeti fejleménye." Dobos János. — Vegyes közlemények: a1 körülmetélkedést nem gyakorolta, meg van írva Józsue könyvében V. 5. „Azt a' népet, a' ki született vala a pusztában (Mózes vezérlete alatt) az útban, minekutána kijöttek Egyiptomból, nem metélték vala körül." Jézus e' szertartást eltörölte; azért írva va­l 1 Kor. VII. 19.: „A' körülmetélkedés semmi, a1 körülmetélkedetlenség is semmi , hanem az Isten parancsolatinak megtartásuk kívántatik, (tudni­illik : szeresd Istenedet és felebarátodat) — Gal. V. G.: „A' Krisztus Jézusban sem a' körülmetél­kedés nem használ, sem a'körülmetélketl­enség, hanem a' hit, melly a' szeretet által cs­ekeszik. 2) AB áldozatok. Ezek Mózes könyveiben fő­szerepet játszanak, egész szakaszokban leírat­vák; rendeltetésük fentebbi, tudniillik : Isten ha­ragjának lecsilapítása 's kegyelmének megszer­zése. Az áldozatok által a' vétkek 's gonoszságok szabadalmazva voltak, valamint az egyeseknél, ugy az egész nemzetnél. Áldoztak az egyesek 's lecsilapult az Isten haragja —3 Móz. IV. 1 —12. Hasonlatosképen, ha az egész nemzet vétkezett, az is áldozott 's Isten haragja megengeszteltetett, a' bűn meg lön bocsátva 3 Móz. IV. v. 13—20. Ez által minden jobb erkölcsi parancsolat hatása meggyengíttetett, a' parancsolat megszegésére út nyittatott; mert a' vétket­ szerető, gyarló embe­riség a` bűnbocsánatot az áldozatok árán meg­vásárolhatá. Ehez járult, hogy az áldozatok hasz­nai a' papságot telhetetlenségre csábíták el, úgy­mint a' melly az áldozatokból nemcsak élt, de gazdagodott is, és követeléseiben nem egyszer szemtelen volt, annyira, hogy az emberek az ál­dozatokat meg is utálták, a' mint írva van 1. Sám. II. 12-17. Esai. I. 11 — 16. Jézus e' szertartásokat minden bizonynyal lelki setétségnek (Ján. III. 19) tekintette­ s el is törölte azokat; azért van írva Máté IX. 13.: „Irgalmas­ságot (azaz, szeretetet) akarok és nem áldozatot." Mark. XII. 32 — 34. Jól van, mester ! igazán mon­dád, — mert egy az Isten. 33. És szeretni öt teljes szívből, és szeretni embernek felebarátját, mint­ magát, sokkal nagyobb minden áldozatnál. 34 Ak­kor látván Jézus, hogy bölcsen felelt volna, monda neki : Nem mes­sze vagy az Isten országától. Zsid. X. 4. 9. Lehetetlen dolog, hogy a' kosok ésj bikák vérök elvigye a' bűnöket, v. 9. ímhol van A' jó cselekedetek kárhozata, vagy a' m­­egigazulás. Bona opera, avvagy az ugy-nevezett „jó cse­lekedeteku alatt értetnek e' helyütt bizonyos val­lásos eljárások, mellyek, a'népek értelme szerint, a' megharagudott Istent megengesztelni és a' bű­nös embert bűneitől megtisztítani képesek. Ennél­fogva nem szabad itt értenünk azon nemes és tiszta erkölcsöt, a' melly, Jézus tanítása szerint, Isten látására, azaz, örök életre vezet — Máté V. 8. — E" bünbocsánatot­ szerző jó cselekedetek majd­nem mindenik vallásban, zsidó, keresztyén, mu­hamed 's pogány vallásokban, kisebb 's nagyobb számmal, feltaláltatnak; alakuk ugyan különböző, de czéljuk ugyanaz, tudniillik, az istenség meg­engeszteltetése, és a' haszon aratása. Én e­ helyütt csak a' zsidó, engesztelő jó cselekedetek­ről fogok szólani , de a­ mit ezekről ítélek, áll mindnyájáról. 1) A körülmetélkedés. A' körülmetélkedés azon szerencsétlen véleményen alapult, hogy ál­tala az Isten haragja lecsilapul és kegyelme meg­szereztetik. E­ tekintetben jó megolvasnunk 1. Más. XVII. 10—14. A' körülmetéletlen férfiú bizonynyal eltöröltetik az ö népe közöl. 2. Mós. IV 24. És jön az uton egy szálláson, elébe méne neki (Mózesnek) az Úr, és akarja vala őt meg­ölni v. 25. Czipora azért ragada egy éles kést, és elmetszé az ő fia szemérem-testének első bő­rét, és Mózesnek lába elébe veté, v. 26. és meg­szünék tőle az Úr (azaz, az Isten haragja a' kö­rülmetélkedett fiúnak elmetszett teste által meg­engeszteltetett, lecsilapult, és nem ölé meg Mó­zest.) Mind ennek ellenére, Mózes e' körülmetél­kedést nem gyakoroltatta, mi világos tán. VII. 22. Maga Mózes adá nektek a' körülmetélkedést, nem hogy Mózestől volna, hanem az atyáktól, azaz, Mózes könyveiben áll ugyan írva a­ körül­metélkedés, nem azért, hogy azt Mózes gyako­rolta volna, de gyakorolták őseink. Hogy Mózes 39

Next