Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)
1847-09-26 / 39. szám
EGYHÁZI ÉS IS 39. szám. Hatodik évi folyamat. September 26. 1847. PROTESTÁNS Megjelenik e' Lap 2 íven, minden héten egyszer, vasárnap. Előfizetési ár félévre Budapesten házhoz-hordással 3 11. 40 f*r., postán borítékban küldve 5 ft. pengő pénzben. Előfizethetni Pesten hatvani-utczai Horváth-házban 483. szám alatt földszint Landerer és Heckenast könyvnyomdája ügyszobájában és minden magyar- és erdélyországi kir. postahivatalnál. TARTALOK : A jó cselekedetek kárhozata, vagy a1 megigazulás. Valka János. — Buji levelek. Tót Péter. — A kecskeméti egyházmegye őszi közgyűlése. M.Sz. I. — Dávid és Góliát. Kenézy Lajos. — Iskola-ügy: Együtt foglalatoskodtató feczkerendszer. Nagy János. — Irodalom: Udvardy Ignácz. ,,A protestantismus köztörténeti fejleménye." Dobos János. — Vegyes közlemények: a1 körülmetélkedést nem gyakorolta, meg van írva Józsue könyvében V. 5. „Azt a' népet, a' ki született vala a pusztában (Mózes vezérlete alatt) az útban, minekutána kijöttek Egyiptomból, nem metélték vala körül." Jézus e' szertartást eltörölte; azért írva val 1 Kor. VII. 19.: „A' körülmetélkedés semmi, a1 körülmetélkedetlenség is semmi , hanem az Isten parancsolatinak megtartásuk kívántatik, (tudniillik : szeresd Istenedet és felebarátodat) — Gal. V. G.: „A' Krisztus Jézusban sem a' körülmetélkedés nem használ, sem a'körülmetélketlenség, hanem a' hit, melly a' szeretet által csekeszik. 2) AB áldozatok. Ezek Mózes könyveiben főszerepet játszanak, egész szakaszokban leíratvák; rendeltetésük fentebbi, tudniillik : Isten haragjának lecsilapítása 's kegyelmének megszerzése. Az áldozatok által a' vétkek 's gonoszságok szabadalmazva voltak, valamint az egyeseknél, ugy az egész nemzetnél. Áldoztak az egyesek 's lecsilapult az Isten haragja —3 Móz. IV. 1 —12. Hasonlatosképen, ha az egész nemzet vétkezett, az is áldozott 's Isten haragja megengeszteltetett, a' bűn meg lön bocsátva 3 Móz. IV. v. 13—20. Ez által minden jobb erkölcsi parancsolat hatása meggyengíttetett, a' parancsolat megszegésére út nyittatott; mert a' vétket szerető, gyarló emberiség a` bűnbocsánatot az áldozatok árán megvásárolhatá. Ehez járult, hogy az áldozatok hasznai a' papságot telhetetlenségre csábíták el, úgymint a' melly az áldozatokból nemcsak élt, de gazdagodott is, és követeléseiben nem egyszer szemtelen volt, annyira, hogy az emberek az áldozatokat meg is utálták, a' mint írva van 1. Sám. II. 12-17. Esai. I. 11 — 16. Jézus e' szertartásokat minden bizonynyal lelki setétségnek (Ján. III. 19) tekintette s el is törölte azokat; azért van írva Máté IX. 13.: „Irgalmasságot (azaz, szeretetet) akarok és nem áldozatot." Mark. XII. 32 — 34. Jól van, mester ! igazán mondád, — mert egy az Isten. 33. És szeretni öt teljes szívből, és szeretni embernek felebarátját, mint magát, sokkal nagyobb minden áldozatnál. 34 Akkor látván Jézus, hogy bölcsen felelt volna, monda neki : Nem messze vagy az Isten országától. Zsid. X. 4. 9. Lehetetlen dolog, hogy a' kosok ésj bikák vérök elvigye a' bűnöket, v. 9. ímhol van A' jó cselekedetek kárhozata, vagy a' megigazulás. Bona opera, avvagy az ugy-nevezett „jó cselekedeteku alatt értetnek e' helyütt bizonyos vallásos eljárások, mellyek, a'népek értelme szerint, a' megharagudott Istent megengesztelni és a' bűnös embert bűneitől megtisztítani képesek. Ennélfogva nem szabad itt értenünk azon nemes és tiszta erkölcsöt, a' melly, Jézus tanítása szerint, Isten látására, azaz, örök életre vezet — Máté V. 8. — E" bünbocsánatot szerző jó cselekedetek majdnem mindenik vallásban, zsidó, keresztyén, muhamed 's pogány vallásokban, kisebb 's nagyobb számmal, feltaláltatnak; alakuk ugyan különböző, de czéljuk ugyanaz, tudniillik, az istenség megengeszteltetése, és a' haszon aratása. Én e helyütt csak a' zsidó, engesztelő jó cselekedetekről fogok szólani , de a mit ezekről ítélek, áll mindnyájáról. 1) A körülmetélkedés. A' körülmetélkedés azon szerencsétlen véleményen alapult, hogy általa az Isten haragja lecsilapul és kegyelme megszereztetik. E tekintetben jó megolvasnunk 1. Más. XVII. 10—14. A' körülmetéletlen férfiú bizonynyal eltöröltetik az ö népe közöl. 2. Mós. IV 24. És jön az uton egy szálláson, elébe méne neki (Mózesnek) az Úr, és akarja vala őt megölni v. 25. Czipora azért ragada egy éles kést, és elmetszé az ő fia szemérem-testének első bőrét, és Mózesnek lába elébe veté, v. 26. és megszünék tőle az Úr (azaz, az Isten haragja a' körülmetélkedett fiúnak elmetszett teste által megengeszteltetett, lecsilapult, és nem ölé meg Mózest.) Mind ennek ellenére, Mózes e' körülmetélkedést nem gyakoroltatta, mi világos tán. VII. 22. Maga Mózes adá nektek a' körülmetélkedést, nem hogy Mózestől volna, hanem az atyáktól, azaz, Mózes könyveiben áll ugyan írva a körülmetélkedés, nem azért, hogy azt Mózes gyakorolta volna, de gyakorolták őseink. Hogy Mózes 39