Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1858 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1858-01-14 / 2. szám

egyház soha abba az éktelen állapotba nem jut, melyben évek óta sínlik. Azonban valljuk meg őszintén, h­ogy külö­nösen 1832-től 1848-ig elég tág tér nyilt volna, ha nem is arra, hogy az egyházat véglegesen rendez­zük,—mert ez nem rajtunk állott, — de legalább a ré­szek közt való életközösség eszközlésére és ennek nyo­­­­mán az egyházi szellem teljes­ erejének kifejtésére, j S miért nem történt semmi ? Mert nem bírtunk lemondani a helyi érdekek­szülte kicsinyes szereplésekről s nem akartuk elis­merni ama társadalmi főigazságot, hogy akármely társulatban annál nagyobb önállóság biztosíttatik a részeknek, minél erősebb alapra fektetik az egész­nek hatalma. — Pedig ama lemondás s ezen igazság elismerése nélkül, hiábavaló minden erőködésünk és hiába fogunk zsinatolni is. Belső társadalmi bajokon csupa kü­lső eszközök által segíteni nem lehet, s ha a kedélyeket önlemon­­­­dásra, egyetemes rend és összetartás keresésére elő­re nem hangoljuk, a zsinat által legfölebb azt nyer­­­­jük, hogy a mostani amabilis confusio megszente­síttetik. Soha semminemű szabadság, az egyesek részé­ről hozandó nehéz áldozatok és erkölcsi szigor nél­kül az emberiségre áldást hozó és állandó nem volt.­­ E törvény alól a magyar protestáns egyház ki­vételt annyival kevésbé tehet, miután egy másik ré­­s­zi tapasztalat szerint, minden hatalom, a­mely erények­­ által szereztetett, ugyan­azok által tartja fen magát. Már pedig a magyar protestanstismus küzdelmek, s nélkülözések s áldozatok szülötte, s azért, ha nem tengeri, hanem valódi életet akar folytatni, mai nap ismét új áldozatok hozatalára szólítja híveit. Ha er­re készek nem vagyunk, ha mindenestül meg nem­­ újulunk, hanem új foltot vetünk az ócska ruhára: prófétai lélek nélkül mondhatjuk, hogy nagyobb lészen azután rajta a szakadás. Sok és nagy reményeket kapcsolunk most a le­endő zsinaton alkotandó egyházrendezéshez, s egy­részt méltán, mert rend nélkül a legszentebb aka­­­­rattal, a legbuzgóbb cselekvéssel sokszor egymást csak zsibbasztjuk, s keresztül kasul menvén törekvé­seink, sokszor leghőbb áldozataink az egészre néz­ve csak káros következéseket szülnek. Azonban ne feledjük, hogy a rendet akkor is mi alkotjuk, s hogy ha az egyház igazán független akar lenni, az alkotott törvénynek érvényt csak mi ad­hatunk; adhatjuk pedig azt egyedül oly eszközök által, melyektől az egyház megfosztva soha sem volt, s ezt ismét az egyház keletkezése bizonyítja. Ha az egyház nem bírja hívei többségét az ön­­­­becsülés ama fokára emelni, hogy az ön alkotta tör­vényt magasabbra­ tartsa minden kivülrül jövő ren­deletnél; ha nem bir a közakarat teremtette hatalom iránt oly benső tiszteletet gerjeszteni, hogy azelőtt mindenki szívesen meghajoljon, akkor intézkedései kivitelében vagy a külhatalom segélyére szorul, s el­tévesztette feladatát, — vagy írott malaszttá lesz a törvény, pictus masculussá annak kezelője, s akkor ott lesz az ügy ismét, a­hol volt. — Mert mit használ a parancs, ha nincs, a­mi annak nyomatékot, érvényt adjon? — Hol csak az engedelmeskedik, kit a külső kénszer rászorít: ott valóságos erkölcsi engedelem nem létezik. —­ Ily állapotban az egyház színre sza­bad, de valósággal tesped és önromlását készíti elő. Ha magunk urai akarunk lenni, tudjunk pa­rancsolni és parancsolatunknak foganatot eszközölni; kü­löben nem ér az egész dolgunk semmit. Csak egy tényt akarok felhozni, mely úgy hi­szem, egy­maga elég kézrefoghatólag bebizo­nyítani, hogy a mondott foganatosító hatalom nél­kül tettleg az egyházon segiteni nem lehet. 1841. gróf Z­a­y Károly, áthatva felsőbb is­koláink hiányos voltának érzetétől, összehiva az evang. felsőbb iskolák tanárait oly célból, hogy kö­zös tanácskozás nyomán új iskolatervet és rendet alkossanak. És folytak több éven keresztül a gyüle­kezések, folyt a sok sallangos és épületes beszéd, és valjon mit eredményezett? Bizony, mint ki magam is részese voltam az éveken át folyt üres szalmacsép­lésnek, szégyelnem kellene a vallomást, hogy épen semmit sem eredményezett,—hahogy hozzá nem te­hetném, hogy nem rajtunk múlt a dolog. Tudtuk mi, mi kellene, de eszközök hiányában jobb tudatunk pium desiderium maradván, oly tanrendszert alkot­tunk, melyre a magyar közember csak azt mondaná: Sokat akar a szarka, de nem bírja a farka. Mindenki átlátta, hogy mentéből köpenyeget csinálni nem le­het ; mindenki érezte, hogy a meglévő csekély tan­erők jól rendezett iskolák alakítására nem elégsége­sek; de minthogy rajtunk nem állott az iskolákat anyagilag jobb karba helyezni, meg kellett nyugod­nunk a legkevésbé rész mellett. Ha a tanácskozó tanárok közül valamelyik akkor feláll, s azon józan elvnél fogva, hogy a­ki a célt akarja, annak az esz­közöket is kell akarnia, azt indítványozza, hogy négy­szeresítsék a tanárok számát és biztosítsák állásukat négyszeres alapítványok által, nem de szemébe ne­vetnek az impraktikus embernek ? S íme, a mit akkor mint túlzott ábrándot kine­vettek volna s az összes, de minden foganatosító ha­talom nélkül szűkölködő protestáns egyház kivihe­tetlennek tartott volna, azt tíz évvel később egy ha­talmas parancsszóra egyes egyházak, egyes testüle­tek teljes terjedelmében megfejtik. Be akarjuk-e várni hasonló jelenségek bekö­vetkezését más téreken is ? Meg akarjuk-e engedni, hogy pl. a népisklák dolgában, az egyház e méltán legkegyeltebb, mert leglényegesb sajátjában, szinte más csináljon rendet? Immár pedig a fejsze a fák­nak gyökerére vettetett, s nem sok időnk van a gon­dolkodásra. Én istenem! mi marad akkor még meg­tartani és rendezni való, ha azt is más rendezi ? — Ne ámítsuk magunkat! A népiskolák, úgy a mint vannak, tovább fenn nem állhatnak. Több anyagi s szellemi erő, szorosabb felügyelet s célszerűbb tanmód elutasíthatlanul szükségesek. Ezt mindenki tudja, mindenki látja. Igaz, hogy kiküldettek min­denütt literaria deputatiók, hogy a népiskolák jobb

Next