Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1859 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1859-01-01 / 1. szám

ni akarunk, törekvésünket oda kell irányoznunk, hogy hozandó rendszabályainkat a többség szelle­méhez idomítsuk; de hogy a többség kivonatát föl­ismerjük, ki kell mindenkit hallgatnunk, ha egyébért nem, már csak azért is, hogy az eljárásunkban elkö­vethető hibákra figyelmeztessünk. Ez a mi meggyőződésünk s valóban sem érde­münk , sem vétkünk, hogy egy bizonyos irány ná­lunk gyérebben képviseltetik és hogy ama töredék, mely súlypontját nem a protestáns egyházban, ha­nem ezen kivül keresi, lapunknak végkép hátat for­dított. rr * Erről nem teh­etünk. Ők nem akarják, a­mit m­­i mondunk, mi meg attól tartunk, a­mit ők akarnak. Egyházunk hasonlíth­atlanul nagyobb többsége azonban hű maradt magához, megértette feladatát és tudja, hogy minden alkotmányozás sarkköve a con­tinuitas, a folytonos fejlődés, a fenállónak fokonkénti javítása, s azért nem hajlandó annyi áldozaton vá­sárl­ott múltját a legfényebb rendszerért is áruba bo­csátani. Múltjának e becsülése legbiztosb záloga an­nak, hogy a­mit alkotand, azt a jövendő viszont becs­ben tartandja, valamint hogy csak az tarthat számot gyermekei becsülésére, ki maga is a gyermeki köte­lességeket híven teljesítette. Egykét noii-me­ tangere-féle ügy is szőnyegre került s volt alkalmunk tapasztalni, hogy vannak egyházunk intézményei közt olyanok, melyeket boly­gatni kellemetlen, megváltoztatni veszedelmes volna. Ide számítjuk mindennek felette a világiak és egyhá­ziak közti tanácskozásainkban való paritást. — Va­lamennyi egyházi intézményeink közül ez tán az egyetlen, melyet a közvélemény közel 70 év óta mint egyházi autonómiánk főbiztosítékát legyőzhetetlen állhatatossággal véd és fentart, s így józanul ma­gától el nem tolhatja akkor, midőn az autonó­mia épen kérdésbe van téve. — Csak a körülmények nem ismerése és rendezetlen állapotunkból folyó kel­lemetlen érzés ragadhatta egynémelyiket arra, hogy ez ügyben máskép vélekedjék. Ennyi dióhéjba szorítva az, a­mit egyházunk fő­kérdéseire nézve a múlt évben megindítottunk. Ha azokat akkor meg nem kezdjük, el kellene kezde­nünk ma. Semmiféle társadalom, mint ilyen, fel nem állhat, okvetlen fel kell bomolnia, ha a jelen szűk körén túl szárnyaló törekvéseket táplálni nem ké­pes ; ha a hétköznapi érzelmeken túl emelkedni s ma­gasabb cselekvésre, áldozattételre hevülni nem tud. S mivelhogy ez a magyar protestantizmusról, hála Istennek­ nem áll, azért reméljük és hisszük mi, hogy folytatandó kölcsönös értesülés után mind ama fent érintett törekvések tisztába jőnek és magasb lendüle­tet veendnek. Legyen ez elég bevezetésül. Mozgalmaink irá­nyait akartuk mindenekelőtt felmutatni s így jövendő teendőinket constat­rozni­. A részletekre majd később fogunk rátérni. A zsinati előkészületekről a legfőbb vonásokban. I. Az egyetemes zsinatokat immár több mint két éve várjuk. És ámbár az 1791-ki budai reformált és pesti ág. hitv. egyetemes zsinatokat feltű­nő mértékben jellemezte az elhirtelenkedés és egyoldalúság, mind ez ideig semmi sem történt, hogy a legközelebbi alkalommal hasonló bajba ne bonyolodjunk. Ezen sorok célja: e téren indítani meg eszmecserét. Nem a rendezés, avagy bármely más tárgy körül a zsinatokon alkotandó kánonok iránt akarok előkészület gyanánt véleményt előadni. Miről ez­úttal szólani akarok, az egészen más. Kezdeni akarom a dolgot annak legelején; a legfőbb vonásokban akarok a zsinati előkészületekről szólani, mert a legelőzetesebb dolgokról kell, gondolom, legelőbb be­szélni. Szólani akarok a zsinatok alakítási módjáról, továbbá pedig a zsinatok által követendő legfőbb elvekről. Ezen legelőzetesebb előkészületek az egésznek kút­feje; és mert e téren jön 1791-ben a dolog elhibázva, azért ütöttek ki a zsinatok szerencsétlenül, múlhatlanul szüksé­ges tehát, hogy e téren történjenek ez alkalommal a leg­első kellő előkészületek. Vessünk legelőször is egy futó pillantást az 1791-ki egyetemes zsinatokra. Meg levén végre állapítva, az 1791-ki országgyűlésen, a vallásügyi cikknek a törvények közé iktatása, az ország­gyűlés mind két hitvallású prot. tagjai, és néhány más, a vidékről jelen volt protestáns, Teleki József gróf szállásán febr. 10—12-kén összeülvén, vegyes konventnek nyilatkoz­tatták magukat *), és a megállapított törvénycikk nyomán zsinatok tarthatásáért folyamodtak legfelsőbb helyre. Jelen voltak összesen negy­venhatan, ezeknek három­negyede országgyűlési tag volt. A jelenvoltak között olvassuk az akkori két pozsoni ág. hitv. lelkész neveit. Helv. hitv. lelkész egy sem volt jelen. A convent megalakítási módja tehát mindenesetre hibás volt, és pedig hibás volt nem csupán a lelkészek hiá­nya miatt, mert épen oly hibás leendett az, ha ily módon csupa lelkészekből alakult volna is, hanem hibás volt, mert nem az egyházkerületek autonómiájából alakult, mikép a conventeknek egyedül lehet alakulni kellő módon. Ily kö­zös conventnek pedig épen csak a zsinatok rendelkezése folytán lehetne alakulni. Az országgyűlés prof. tagjait ezen lépésre az vezette, mert elég erőseknek érezték magukat feleik közvéleménye előtt, az épen megállapított vallásügyi törvény kivívása folytán, hogy mind az országgyűlési teremekben, mind azo­kon kívül egyházaik valóságos képviselete gyanánt mű­ködjenek. És az egyház ugyan az érintett tagok ezen hivatását, tettleg elismerte, de azért a példa semmi esetre sem köve­tésre méltó. Ezen convent tehát, azon akadás mellett, hogy a ki­rály Olaszországba készül, annál fogva az idő rövid, ma­gára vállalta mind a két felekezet nevében fellépni, és a zsinatokat kérelmezni. És a Teleki József gróf által, a küldöttség élén a király előtt febr. 16-kán tartott beszéd, valóban mind a két fele­kezet nevében szólott, kérvén, hogy azok Budán és Pesten aug. 16-kán, egyenkint mintegy száz személyből álló egye­temes zsinatokat tarthassanak. Darab ideig semmi következménye sem látszott a ké­relemnek. *) Láad ezen conventről bővebben: Az 1791-ki 26-dik vallás­ügyi törvény keletkezésének történelme. Irta Irinyi József. 150­ és 195 dik lap.

Next