Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1863 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1863-10-18 / 42. szám

PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP SZERKESZTŐ- ÉS KIADÓ­­hivatal: A lipót és szerb­ utca szögletén földszint. A BIBLIA. (Tholuck után.) VI. A bibliai iratok történelmi hite­lessége. (Folytatás.) A teljes külömbséget szándékosan koholt keresztyén történelem és az igaz közt mutatják világosan az Apokryphusok a kánonbeli ó­szövet­ségi történelemhez való viszonyában, de különö­sen az ujszövetségbeliek az uj szövetségi törté­nelemhez képest. Ezen uj szövetségi apokryphu­sok egy részt szakadári érdekben szereztettek, hogy alapul szolgáljanak szakadási nézeteknek, más­részt nem egyebek a képzelődés regeszerű játékainál; egy­részt tiszta találmányok, más­részt történelmi alapnak kicifrázásai. A tiszta ta­lálmányok sorából a legrégibb, mely ránk ma­radt, Jakab Protevangeliuma 1) talán a 2-ik század végérő­l; igazi eredeti iratok kicifrázásai közül nevezendő a Héberek evangeliuma, mely az 1-ső század végére teendő. Ezen apokryphus köny­vekben hiányzik nem kevésbé a kanonicus köny­vek széptani ízlése, mint azoknak erkölcsi szel­leme; de van, a mint fentebb láttuk, széptani íz­lés, mely erkölcsi alapon nyugszik. Vessük csak össze a Héberek evangéliumából a helyeket, hol Krisztus így szól: „Anyám, a szent lélek, egy hajszálamnál fogva ragadott meg" vagy a hol a gazdag ifjúról mondatik: „elment és vakarta a fejét.4' Keresztyénileg mivelt legalsóbb osztályú ember is nem olvashatna ilyesmit az evangélium­ban botránkozás nélkül. Máté evangéliumunkat legalsóbb rendű férfi írta, de hol találni iratában, mi ily illedelmetlen nyelvet csak távolról is meg­közelítene ? Találón jegyezte meg Ullmann: Mint a kintornázás az egyházi zenéhez, ugy van az apokryphus könyvek irmodora a kanonicus­hoz (1. Ullmann munkáját: „Historisch oder mythisch") (Hamburg 1838). Hogy laicusoknak is alkalmuk legyen az ellentétről meggyőződni, az apokryphus könyvekből vett közlésekkel meg­jelent egy munka: „Wahrheit und Dichtung von unserm Herrn Jesus Christus" Dánieltől (Halle 1847). — Strausz ugyan a történelminek és apo­kryph­usnak ama ellentétét azzal akarja kimagya­rázhatóvá tenni, hogy az apokryphus iratok Krisztus életét dicsőitő második, később kora mythusi rétegét képeznék, a midőn a tiszta szel­lem és ízlés elmúlt volt. De evvel nem boldogul­hatni. Máté evangeliuma és a Héberek evange­liuma keletkezési idejének Strausz szerint csak­nem egy és ugyan azonnak kell lennie. Baur né­zete szerint meg Máté evangeliuma épen a Hébe­rek evangéliumából lett, igy aztán természetesen csak az a kibúvó marad, hogy oly furcsa helyek, mint a melyeket idéztünk, későbbi toldások, (1. Baur, „Kritische Untersuchungen über die ka­nonischen Evangelien"4 (Tübingen 1847). A szent irás bizonyos elbeszélései csak nem állandó példákul szolgálnak annak bebizonyítá­sára, hogy a biblia hihetetlen, s így nem törté­nelmi dolgokat tartalmaz. Célszerű lesz ezen el­beszélésekre vizsgáló pillanatot vetni. Az ó­szö­vetségből idevalók: a teremtés hat napi műve,az áldozati készletek elorzása, mit az izraeliták el­követtek az egyptomiak ellen, a Józsua által megállitott nap, és Bileámnak beszélő nőstény szamara. Az uj szövetségből: a szűztől való sz 85 ELŐFIZETÉSI BIJ: Helyben : házhozhordással félévre 3 frt. 50 kr., egész évre 7 forint — Vidéken: postán szétküldéssel félévre 3 frt. 70 kr., egész évre 7 frt. 40 kr. Előfizethetni minden cs. k. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. HISDETÉSEK DIJA: 4 hasábos petii sor többszöri beikta­tásánál 5 ujkr., egyszeriért 7 ujkr. sorja. Bélyegdij külön 30 ujkr.

Next