Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1866 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1866-01-07 / 1. szám

ÚJÉVI GONDOLATOK. Hätte die Leidenschaft nicht ge­trennt , so bedürfte die Liebe nicht so vieler Anstrengungen, das Getrennte zu versöhnen. Martin Ulrich. Újév! — Legyen szivünk megújulásának ál­­dott éve kölcsönös szeretetben és szent közösség­ben S —­ ez röviden újévi üdvözletem, s ebben, azt hiszem, megmondtam, mire egyházunknak min­den időben, de különösen m­ai körülményeink közt van mindenekfelett, szüksége. Az idők mostoha járása, a viszonyok szeren­csétlen találkozása az egyest megnyomoríthatják, néha mindenestül megrontják v elő az egyházat, mint ilyet, semmiféle viszontagság megingatni, külcsapás megtörni nem képes, míg tagjaiban a közösség szent ihlete él és az egyeseket vallásos buzgalom lelkesíti. Az egyház virágzata első­sorban attól függ, hogy minden egyes híve eleven tudatával bír-e annak, hogy ő a társas életre nélkülözhetlen oly testületnek tagja, melyben minden, a­mit e testü­let gyarapodásának, jólétének előmozdítására tesz, közvetve saját maga javára van téve. Legyem meg csak közöttünk e kellő egyházi tudat és mindjárt jobbra forduland minden és nem kellend minden lépten nyomon a pirító sopánko­dást hallanunk: ez is másként lehetne, ha ... . Mai időben sokan eltévesztik életszámadásu­kat az uralkodó eszmék félreértett túlbecslése mi­att. — A kor törekvése szemlátomást a szabadság felé irányul, s ebből azt következtetik a rövidlá­tók, hogy ennek elnyerésével minden meg lesz nyerve. Nem veszik észre, hogy a szabadság me­rőben tagadólagos fogalom s csak az akadályok elhárítását célozza, melyek az emberi erők fejlő­désének útjában vannak. E szerint a szabadság nem maga a fejlődés, még kevésbé a fejlődő tárgy. — A vallásos eszmék terén is a szabad fejlődést követeli a kor, — helyes ! de akkor ragaszkodjunk erősen az eszmékhez, hogy legyen mit fejleszteni. De szomom elbizakodottsága mai embereinknek, hogy a terjedő miveltség mellett a vallást nélkülöz­h­etőnek tartják, épen mint ama dőre, ki a napot fe­leslegesnek mondta, mert nappal ugy is világosság van.Egy kis gondolkodás meggyőzhetné őket, hogy míveltségünket épen a vallásnak köszönhetjük. A vallás létezik az ember és nem az Isten ja­vára; erkölcsi érzésünket öntudatra költvén és megszentesítvén, hatalmas tényező a társas élet­ben, mely különösen kölcsönös méltányosságon és embertársaink szeretetén alapszik. Honnan is meríthetne a gyarló ember erőt a közért való önfeláldozásra, ha a vallásos tudat a véges léten túl fekvő dicsőbb eszményi világot nem tárná fel előtte . S hol állana az emberi tár­sadalom ma, ha magasabb hivatásu egyének ma­gokat a nagy eszmékért nem áldozzák fel s az em­beriségnek pályát nem jelölnek a nemesk felé .— A jóravaló emberek egyhangú ítélete szerint a vallás az emberi sziv legfelségesb ösztöne, mely­nek befolyása az egyes cselekvésére ugy mint a társadalom életföltételeire oly szerfelett nagy, hogy mind elejétől fogva föl lett mind azok által használva, kiknek hivatásuk volt nagyobb töme­gekre hatni és a társadalmat kormányozni. A mire való tekintettel mondta aztán Voltaire (ha nem csalatkozom): ha nem volna Isten, föl kel­lene találni egyet. Más részről semmi sem volt nagyobb hátrá­nyára az emberiségi ügynek mint az, hogy a val­lás befolyását a társadalomra a hatalom kezelői is észrevették és csakhamar azt önző céljaik elő­mozdításában hasznukra fordítani siettek. Ez ál­tal a vallás ki lett természetéből forgatva, s a­he­lyett, hogy eredeti rendeltetéséhez képest erkölcsi tisztaság és lelkesültség rugójául szolgált volna, eszközévé aljasult a dicsvágy- és haszonlesésnek. Nem tudok természetellenest viszább vala­mit, mint a vallás szövetkezését a hatalommal; bárány egyesülése az a farkassal; amaz engesz­telő angyalként jár az emberek között, vigaszt és megnyugvást vive be mindenhová a hol megjele­nik; ez pallossal kezében fenyeget, sujt és rom­bol. — Hol talál az ember őszinte vigaszt a hata­lom túlkapásai ellen, ha a vallást is annak segítsé­gére kelni látja ? Vallásunk isteni szerzője ezt tartotta szem előtt, midőn kimondta: „az én birodalmam nem e világból való­" és „a ki első akar köztetek lenni, legyen utolsó." Üdvözítőnk szívesen engedte át a tért a kül­hatalom gyakorlatára a föld urainak, kik a társa­dalom vezetésével megbízva lévén, hivatásuk a tö­megek külső szervezése által hatni az egyesre s azt

Next