Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1867 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1867-01-06 / 1. szám

és nyugalomra; de azt is tudjuk, hogy olyan, néma hallgatagsággal járó erőtetett béke, a­milyen ha­zánkat a közel­múltban boldogította, hasonlít a természet ama csendjéhez, mely a vihart szokta megelőzni. Ilyen béke nekünk nem kell. — Az igazi, a szabad polgárzatban szükséges béke és egyetértés csak megelőző nyilt vitatkozás után jöhet létre,­ mert a pártok kü­lönböző álláspont­jain keletkező nézeteltérések, magasabb közügyi szempont alatt csak úgy egyesíthetők, ha azok egy­oldalúságai, a folytatott viták nyomán, kitűntek. Nem a nyilt szó, hanem a kebelbe visszafoj­tott neheztelések hatnak rombolólag a társada­lomra; a tapasztalt vagy csak képzelt sérelmek elhallgatása, elhárítja ugyan ideig óráig a vészt, mint elhárítja a gát a hullámokat csak azért, hogy az áradatot emelje és a kitörés hatását sokszo­rozza. De ha már szólunk, szóljunk egyenesen és tartózkodás nélkül. Midőn az ember minden szót fontolgatva, nem igazi érzelmeit, hanem csak azokat mondja ki, melyek semmiféle érdeket nem sértenek, akkor okvetlen saját énjével jő megha­sonlásba, pedig rég megmondta a nagy Zrinyi: „Nincs akkor az embernek másuvá esze, mikor maga felével vagyon egyenetlensége." Senki sem érzi jobban mint mi, mennyire nem arra való az idő, hogy gyűlölködve egymást keserítsük; de azt is tudjuk, hogy soha átalaku­lás nem történhetik anélkül,hogy bizonyos érdekek kellemetlenül ne érintessenek. Nem mindig árt pe­dig az, ki ártani látszik; aki a fattyúhajtásokat nyesegeti, az is vagdos, de e vagdosás nélkül a fa legjobb nedvei veszendőbe mennének. Akarjuk nem akarjuk, új társadalmat kell alakítanunk, és meg kell értetni az emberekkel, hogy az újítás nem mindig rombolás, hanem ter­mészetszerű átmenet a roszból a jóba, a kiváltsá­gokból az egyenjogúságba, az egyesek uralmából a közakarat uralmába. Van még egy másik ok, mely bennünket arra készt, hogy az ultramontanismus törekvései ellen minden alkalommal felszólaljunk. Hazai politikusaink általában igen csekély súlyt fektetnek az egész vallásügyi kérdésre; az idő által annyira túlszárnyaltnak vélik azt, hogy bármikép forduljon dolgunk, a papi uralom meg­újulását többé lehetőnek nem tartják. Mi más ol­dalról ismerjük elleneinket. A föltétlen engedel­mességet követelő hatalom bitorolt jogai illethet­lenségét mindig azáltal hitte legjobban erősít­hetni, ha a vallási absolutismussal lép szövetségre. A középkori eszmék, melyeket ez hirdet, ígéretei hitével a nép kebelében­ azonnal hatalmas politi­kai tényezőkké válnak, mihelyt magukra hagyatva akadálytalanul működhetnek és nincs ki ködfá­tyolképeiket az ész kritikája által eloszlassa. Midőn az 1849 utáni gyászos években egyik koszorús költőnkkel szólva: „magát az eltiport magyarnak kisírni sem volt szabad," és a prot. egyház, mint a szárazra vetett hal, elemén kivül epedve mélyen hallgatott: egyszer csak 1853-ban egy könyv jelent meg: „A fensőbb katholicismus elemei." Horvá nyitói, melyben ez, mint az ab­solutismus leggeniálisabb képviselőjének, I. Napó­leonnak hű utánzója,bársonyos kezekkel osztogatja a legsújtóbb pofonokat a protestantismusnak. Nem ismerek a világirodalomban könyvet, mely nagy írói tehetséggel, s azzal amit Cicero l­u­m­ina d­i­cendinek nevez, iszonyatosabb vádakat emelne a protestantismus ellen, mint a nevezett munka. 13 éve, hogy e munka megjelent és mi soha nem szó­lottunk róla, mert nem szólhattunk, mert ha szá­zadrészét elmondjuk annak, amit viszonzásul el kellett volna mondanunk, okvetlen mint valláshá­borítók oly féle nem keresett államban tölthetjük napjainkat, hogy nem lett volna benne köszönet. Most hogy a sajtóviszonyok némileg javultak, ide­jén lett volna ama könyvet bonckés alá venni; azomban a „Religio" a Hoványi által tört ösvé­nyen tovább haladva és doktrínáit alkalmazva kö­zelebb eső oly megtámadásokkal állott elő, hogy előbb azokra kellett megfelelnünk s tettük azt olya­tén módon, hogy egyúttal a Hoványi féle állításo­kat is valódi értékükre leszállítani iparkodtunk. Nem említettük ugyan sehol Hoványit névszerint, miután vele különösen akarunk számolni, de a „Religio" elleni minden eddigi fejtegetéseinket, ki­vált pedig „a kérdés eleje és veleje" című cik­keinket úgy szerkesztettük, hogy mint a ma­gyar közmondás tartja: „leányomnak szólok, hogy a menyem is értsen róla." Mintha hallanám mindezekre a közömbösség szokott szózatát: mindegy nekem, akár az ultra­montanismus türelmetlenkedik a protestantismus ellen, akár ti türelmetlenkedtek a protestantismus nevében az ultramontanismus ellen; mindég csak

Next