Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1868 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1868-01-05 / 1. szám

kelt testvéreivel legkisebb érintkezésben, közös­ségben állott? A protestantismus életeleme a tudomány; ezt ápolni, szabadon fejleszteni és virágoztatni, legelső­ feladatai közé tartozik. De mikép lehetett volna szabad protestáns tudományt fejleszteni oly országban, hol fanatikus papok által kezelt, szigorú censura a szabad gondolatot csirájában elfojtotta és még a protestáns fordítású bibliát is lefoglaltatta ? Hogy azonban eleinket tudomány iránti sze­retet és buzgalom mennyire lelkesítette, tanúsít­ják azon nagyszerű alapítványok, melyeket kül­földi egyetemeken az ezeket látogató ifjaink ré­szére tettek. Ezzel a temérdek pénzzel itthon pompás hajlékot alkothattak volna a múzsáknak ; de kinek lett volna kedve nagy summákat oly intézet fölállítására kockáztatni, melynek működ­hetése máról holnapra sem volt biztosítva ? Ki­nek juthatott volna eszébe szabad protestáns in­tézet virágoztatására gondolni ott, hol a protes­táns szerény fatemplom is annyiszor martalé­kává lett a jezsuita erőszakoskodásnak? Ifjainknak tehát, hogy tadvágyó szomjukat kielégítsék, külföldre kellett zarándokolniok, s mentek Svájcba, Hollandiába, Németországba, majd hazatérvén, hoztak magukkal különböző is­kolákból különböző irányú tannézeteket, melyek itthon az iránytalanság sivatagában nyomtalan vesztek el. Nem lévén egymásból folyó, benső fejlődése a tudománynak, hanem innen is, onnan is szede­getett idegen morzsalékokból élődvén, a követ­kező nemzedék mindig semmivé tette, amit az előbbi épített. Jöttek azután enyhébb idők, midőn a tör­vényhozás emberségesebb irányt váltván, a pro­testánsok szabadabban lélekzhettek, és tán mód­juk lett volna bajaikon némiképen segíteni; de akkor meg a nyilvános üldözések helyébe reac­tionarius, alattomos fondorkodás lépett, és a clp­russal szövetkezett kormánynak nem az volt fő­gondja, hogy a hozott és szentesített törvények megtartassanak, hanem azon mesterkedett foly­vást, hogy azokat szines ürügy alatt mentül gyak­rabban kijátszhassa. A szinlett békének ez állapota eredményeire nézve gonoszabb volt az előbbinél, mert a lel­kekre gyakorolt senyvesztő hatást, beleoltván hitfeleink kebelébe a hatalom minden neme irá­nyában a gyanakodás és óvakodó féltékenység szellemét oly mértékben, hogy ösztönszerűleg ir­tózunk mindentől, ami az egyház terén akár­minemű hatalom gyakorlására vezethetne. Ez ösztön magában véve üdvös volna, de az eszmék szerencsétlen összezavarása folytán a fegyvert, mel­lyel az ellenség ellenében kellene védekez­nünk, magunk ellen fordítjuk, amennyiben ön­erőink egyesítéséből eredhető erkölcsi hatalmat sem engedjük kifejlődni és minden rendező be­folyásban kelepcét látván, mint scopae dissolu­tae szétfősz­lünk. A ménesbeli lovakról beszélik, hogy ha far­kasoktól megtámadtatva veszély fenyegeti őket, fejeiket összedugják, és hátulsó lábaikkal rug­dosva közös ellenségeiknek sikeresen ellentáll­nak. A veszély elmúltával még egy ideig neszel­nek, aztán szilaj száguldozással szétfutnak és mi­kor nem is sejtik, a csikós egyenként nyereg alá fogja őket. — Ehhez hasonló eljárást emberek kö­zött csak a magyar ref. egyház híveinél tapasz­talhatni; míg veszedelem fenyeget, valahogy csak összetartanak; de amint vége van a fenye­gető bajnak, egymásra többé semmi gondjuk. Ibunt qua poterant. íme itt, e ponton kezdődnek az én aggodal­maim ! Nem csak azért, mert,amint Guizot­ mondja, „Népek és kormányok nem követhetnek el súlyo­sabb hibát, mint ha félelmök nagyobb mint a ve­szély, melytől tartamok, kell (peuples et gouver­nemets ne peuvent guere commettre de faute plus grave, que d' avoir plus de peur, qir ils ne cou­vent vraiment de peril)," hanem különösen azért, mert megszoktuk minden legkárhozatosabb mu­lasztásainkat, nemzeti gyarlóságainkat ama nya­valyás viszonyokkal takargatni, melyeknek tökéle­tes megszűntét most sem hisszük; holott nemzeti bajaink gyökeres javulásáról mind­addig szó sem lehet, míg tétlenségünket, szegről húzó természe­tünket és egyéb ily nemű hibáinkat, melyek so­ciális felvirágzásunkat gátolják, azzal menteget­jük, hogy ez mind a szerencsétlen politikai viszo­nyok kifolyása. Ha meg nem vesztegetett pillanatot vetünk egyelőre csak reformált egyházunk állapotára, mit tapasztalunk?

Next