Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1868 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1868-08-02 / 31. szám

alkotmányt is elítélte, és mindazokat egyházi büntetéssel fenyegeti, akik e törvényeket elősegítették és jóváhagy­ták, — tehát nemcsak a minisztereket, hanem magát Fe­renc József császárt is. Elképzelhetni, hogy ezen allocutio mily rész benyo­mást tett Ausztriában. A közvélemény el van keseredve, s a kath. Ausztriában néhány lap annyira ment, hogy bizonyos lelkesedéssel szól Lutherról és a Luther ünne­pélyről, melyet Wormsban ültek meg a szobor leleple­zése alkalmával. Az „Aeterni patris" bulla, mely által az általános zsinat összehivatik, nincs ugyan egyenesen Austria ellen irányozva, de vannak benne helyek, me­lyek az Ausztriával kitört viszályra céloznak, s így e második pápai nyilatkozványt is igen élesen ítélik meg a bécsi lapok. Mi megelégszünk azzal, hogy Austria két legolvasottabb lapjából, a két „Presséből" idézünk egy­pár, idevonatkozó helyet. A „Neue freie Presse" így nyilatkozik: „Az első századok zsinatait a világi fejedelmek hívják össze, és ezek befolyása vezeti. A királyok dogmaticai kérdések­kel, az egyházfegyelem javításával, a papok erkölcsisé­gével és erkölcstelenségével, szóval oly tárgyakkal fog­lalkoznak, melyek fölött dönteni kétségtelenül a püspö­kök vannak hivatva. Ennek dacára lai­osok, különösen a kormányok képviselői is részt vesznek a zsinatokban. A főt. urak elkeseredve veszekednek, sőt agyon verik egymást, mert hisz az egyh. történelem „gyilkos­ zsinat­ról" is beszél, melynek ülésterme hullákkal volt födve, de a zsinatok soha sem merészkedtek államintézmények­ről tanácskozni. Még maga a tridenti zsinat sem képez innen kivételt. Ez utolsó alkalommal a protestánsoknak a római egyházzal való viszontegyesítéséről, az investitu­ráról, a papok házasságáról értekeztek, a fejedelmek képviselőit meghitták és beszédeiket meghallgatták. Az egyház méltóságai természetesnek találták azt, hogy egyházi ügyekbe világiak is beleszóljanak, de politikai térre való lépést alig kísértettek meg. De ha mégis ilyesmi történt, a főt­ urakat a fejedelmek követei, külö­nösen a francia királyéi nagyon gyöngédtelenül utasíták­ rendre. De ma­­ ugyan miért is hivatik össze az általá­nos zsinat ? Talán IX. P­i­u­s a katholicismust akarja reformálni, talán uj életet akar az egyházba önteni, s ta­lán szívökre köti a püspököknek, a­kikhez a felhívás in­téztetik, a kibékülés munkáját­? Egyetlen szó sincs mindezekről az „Aeterni Patris" bullában. A római szék­nek nincs többé semmi gondja a dogmákra, melyeknek számát az utolsó századok alatt csak igen kevéssé szapo­ríthatta. A római szék most az államra irányozza figyel­mét. Az általános zsinatnak most az a célja, hogy a mo­dern törvényhozás elleni kiátkozást, melyet a pápa leg­újabb allocutiójában Austria ellen szórt, az egész világ előtt ismételje. Nem egyházi ügyek, hanem házasság, iskola, nevelés, a felekezeteknek egymáshoz való viszonya fog­ják amaz anachronisticus gyülekezet napi rendjét ké­pezik­, azon gyülekezetét, mely ha valami csekélység közbe nem lép, 1869-ik év dec. 8-án fog Rómában összejönni. A katholicismus reformálását ez oldalról nem remélhetni. A kath. egyház az utolsó századok alatt an­nyira megkövült, hogy talán az 1869-iki zsinaton még csak szóba sem merik hozni azon reformokat, melyek háromszáz évvel ez­előtt csak csekély szótöbbséggel, s mindenkor csak a curiának vakon engedelmeskedő olasz papok túlsúlya által lőnek elvetve. A püspökök többé nincsenek ellenkezésben Rómával. A francia egyházfeje­delmek, akik 1682-ik évben a Colbert ösztönzésére ös­­szegyült bizottmányban ültek, szerkeztették ama négy, híres gallican articulust, melyeknek elseje kinyilatkoz­tatja, hogy a pápának csak a vallási nem pedig a világi dolgokban is, van hatalma, s melyeknek negyedike ha­tározottan kimondja, hogy az egyház, nem pedig a pápa csalhatatlan. Tizenegy év múlva ugyanazon püspökök, akik az emlitett articulust aláirták, alázatos feliratot in­téztek a pápához, és bocsánatot kértek tőle." „A zsinat tehát nem fog valami erős ellenzéket ké­pezni Róma ellen, de annál hevesebben fog kikelni a mo­dern, jogi államok ellen. Azt a kérdést tehetné itt valaki, hogy a kormányoknak nem volna-e kötelességük a püs­pököktől megtagadni a Rómába menetelre az engedélyt? Mi határozottan nemmel felelünk. Hadd menjenek, hadd dühöngjenek és átkozódjanak, mi pedig haladjunk egész nyugodtsággal. A bot, melyre nekünk a tovább haladás­ban támaszkodnunk kell: a polgárság. Midőn IV. Ben­r­i­k Canossából visszatért, a városokat, a felsarjadzó né­met polgárságot hítta fel harcra Róma ellen, és VII. Gergely elhagyatva, számkivetésben halt meg. Aus­tria is visszatért Canossaból, miután 13 évig hordozta a vezeklők ingét; a harc szellemibbé lett, de az ellentétek ugyanazok maradtak. Így tehát a szabad polgárság szel­leme azon fegyver, mel­lyel felfegyverkezve, Austria az általános zsinattal nyugodtan szembe nézhet.a Láthatni, hogy az oppositio nemcsak a curia legújabb lépése ellen van irányozva. Még élesebben nyilatkozott e lap korábban a tridenti zsinatról, melyben a kath. egyház dogmái lőnek megállapítva, ugy hogy a „N. Fr. Presse" hangját egyházellenesnek kell mondanunk. De az öreg „Presséről" sem mondhatni, hogy a hierarchia iránt va­lami barátságos indulattal viseltetnék. Cikkének kezdete így hangzik: „Az általános zsinat, mely, ha valami váratlan ese­mény közbe nem jő, jövő évben Rómában fog összeülni, bizonyos ostentantióval, mondhatni provocatióval van ki­hirdetve. A modern világ minden vívmányai könnyedén kiközösittetnek; a római udvar bérencei szerint a pol­gári házasság­­ban ; annak kétségbevonása, hogy a vi­lági hatalom a pápának szükséges: halálos vétek a sz. lélek ellen, a felekezetek egyenjogosítása , hitetlen szel­lemek semmirevaló fattyukinövése. A jövő zsinaton ar­ról leend szó, hogy a syllabus, mely a maga idejében egész Európát bámulatba ejté s kacagásra gerjeszté, az egyház szentesitését kinyerje. És mi még csodálkozunk, hogy a római curia, némely befolyásos tagjai intelmeinek dacára, az osztrák alaptörvényeket elvetendőknek nyil-

Next