Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1868 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1868-10-18 / 42. szám

„minden bevett vallásfelekezetek egyházi és isko­lai szükségei köz­ál­ladalmi költségek által fedeztes­senek s ez elvnek részletes alkalmazásával a mi­nisztérium az illető hitfelekezetek meghallgatásá­val a közelebbi törvényhozás el­be kimerítő tör­vényjavaslatot fog előterjeszteni." E t. cikk világos szavaihoz képest a minisz­ter szem előtt tartva az Európa-szerte dívó jog­gyakorlatot, méltán igényt tarthatott arra, hogy az állam által fizetett egyház és iskola, mint más országokban, úgy nálunk is az államnak aláren­delve legyen, és ennélfogva a hitfelekezetek meghallgatását is oly célból hihette a miniszter a törvény által elrendeltnek, hogy az átmenet módozata a felekezetek beleegyezésével meg­állapíttassék. A protestánsok azonban századok tapaszta­lataiból ismerve az autonómiából az egyházra és iskolára háramló áldásokat, másfelől a haza egén akkor már tornyosulni kezdő fellegek mögött ré­szeket sejtvén, határozottan kijelentették, hogy ők autonómiájukat semmi kincsért áruba nem bocsátják. Ezt értjük, értjük a miniszternek a törvény értelmében következetes és az európai joggyakor­lat szerint liberális eljárását, s értjük másfelől a profansoknak elveikhez hű következetességét. Ma a miniszter 20 évi tapasztalattal gazda­gabban s a közösügyes állam sok százmillióval szegényebben, nem is gondolhatnak és nem is gondolnak arra, hogy az 1848-iki törvénynek akkor is merőben kivihetetlen azon §-át végre­hajtsák, mely az egyházak és iskolák szükségei­nek közálladalmi költségek általi fedeztetését rendeli, s ehhez képest Eötvös népnevelési törv.­javaslata is távol attól, hogy a hitfelekezeti isko­lákat a kormány által állítandó közös iskolák­tól elnyeletni kivánná, a kormány, mint ilyen, népiskolák állítására nem is gondol, hanem oly törvényt akar alkottatni, melynél­fogva a népis­kolák az érdekeltek, egyesek, társulatok, feleke­zetek és községek által állittatván és tartatván fenn, azok ebbeli működésökben a legszélesebb autonómiával ruháztassanak fel. Ez ellen akár­kinek inkább lehetne kifogása, mint épen a prot. egyháznak, mely e törvényjavaslatban közéleté­nek századok óta vallott egyik fő elvét látja ér­vényre emeltetni. Igen, — mondják az aggodalmaskodók — de mi haszna biztosíttatik számunkra az autonó­mia, ha másfelől meg a törvény szoros feltételeket szab, melyekhez minden iskolának egyformán kell alkalmazkodnia, s így minden autonómia mellett is, ha e feltételeknek eleget nem tehetünk, a kormány iskoláinkat bezárathatja? Pedig mi biztosítékunk van, hogy nem kerül-e oly férfi kormányra, ki a protestantismusnak elvből ellen­sége lévén, iskoláinkat sorra bezáratja? De hát ily szabályzó törvény nélkül jobban látják-e a prot. tanügy jövendőjét a rossz akarat ellen biztosítva? hát üdvösebb, célosabb-e, ha a kormány a senki által kétségbe nem vont főfel­ügyeleti jogát minden törvényes normatívum nélkül gyakorolja, mint, ha a törvény világosan megszabja és körülírja, mire és meddig terjed a felügyelet hatásköre? Én a tapasztalatból azt ta­nultam, hogy ott van a szabadság ügye leginkább biztosítva, hol a végrehajtó hatalmat minden eljárásában a törvény szava korlátozza, nem pe­dig ott, hol törvény nem létében a végrehajtó önkénye határoz. Vagy talán régi positív jogaink ellen van, hogy a törvény a köziskolák külső kellékeit meg­szabja ? Erre nézve a „Pesti Napló" oct. 6-iki számában helyesen jegyeztetett meg, hogy az 179%. 26. t. c. értelmében (coordinatione tamen literariae institutionis erga demissam statuum et Ordinum propositionem per suam majestatem determinanda ad has perinde scholas extendenda)­­,a cultusminiszter terjeszthetett volna elő javas­latában egy tüzetesen kidolgozott tanrendszert mely a protestáns iskolákban is kötelező leen­dett, anélkül, hogy miatta a protestánsok auto­nómiájuk sérelméért panaszkodni, a törvény ér­telmében jogosítva lettek volna. — A miniszter ezt elég bölcsen nem tevé. A javaslat szerint az állam nemcsak nem avatkozik semmibe, mi a fe­lekezeti iskola belső életére, az oktatás szelle­mére, s irányára tartozik, de e tárgyak felett — hála Isten — még csak felügyeleti jogot sem igé­nyel, han­em csupán az oktatás külső kellékeire (tantárgyak minimuma, habilitált tanító stb.) való felügyelettel beéri.u Ha mindamellett valaki sajátságos viszo­nyainkat tekintve az előterjesztett feltételeket tán túl szigoruaknak és iskoláinkra nézve nyomasz- ÉJÉ

Next