Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1868 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1868-08-02 / 31. szám

Tizenegyedik évfolyam. Pest, angustiis 2. 1868. PROTESTÁNS ISKOLAI LAP 4 hasábos petti sor többszöri beikta­tásánál 5 ujkr. , egyszeriért 7 ujkr. sorja. Bélyegdij külön 30 ujkr. s­ ­ SZERKESZTŐ- ÉS KIADÓ­HIVATAL : A lipót és szerb-utca szögletén földszint. ELŐFIZETÉSI DIJ : Helyben házhozhordással és Vidékre postai küldés­sel félévre 4 frt., egész évre 8 frt. Előfizethetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. IlIRDETESEK DIJA ; * Teljes számú példányok még mindég kaphatók. Szózatok az „Aeterni patris" pápai bullát illetőleg. II. ÁH­a­mi és egyház. (A ,,Kölni Újság" jul. S­ikai vezércikke.). Államot és egyházat az észben oly tökéletesen külön­választhatni, mint ahogy az emberben a testet és lelket különválasztani szokás, mintha egészen különböző lé­nyek volnának, holott pedig, legalább mig az ember a­­ földön él, mindkettő elválaszthatatlan összeköttetésben áll egymással. Egyház és állam között mindég lesz ha­tárvonal, s így félhetni, hogy lesz határvillongás is. De vannak idők, midőn ezen villongások, ha egé­szen nem nyugosznak is, legalább keresztyén szelídség által enyhittetnek, és az állam nyugalmát nem fenyege­tik. Vannak más idők, midőn ily vallásos természetű vi­szálkodások mindenki figyelmét magukra vonják, és nagy befolyást gyakorolnak a politikára. Ily időben a politi­kai lapok is, bármennyire óvakodók akarnak lenni, kény­telenek belevegyülni a vitába. Pl. nem hagyhattuk szó nélkül azon viszálkodásokat, melyek leginkább a ber­lini prot. papságnál a szentírás és a természettudomá­nyok közötti viszony fölött keletkezett. Vannak a papok között elegen, akik a tudomány napját is megállítani sze­retnék, vannak ismét olyanok, akik a szabad vizsgáló­dást minden bilincstől megszabadítni óhajtanák, s vannak természetesen végre olyanok is, akik a szellemek heves harcában közbenjárókul lépnek fel. Mi közöltük például olvasóinkkal a brandenburgi tartomány consistoriumá­nak köriratát, melyben nem hiányzottak intelmek és korholások a két szélső párt ellen, s mely ujjmutatást foglalt magában, hogy a bibliában némely kitételek ké­pileg értendők, végre azonban mégis feladatául tűzte ki a papságnak, hogy a csodában való hitet épségben tar­tani törekedjék. Ami minket illet, mi nem akarunk más dolgába avatkozni, s legtávolabbról sem óhajtjuk a theo­pneustiáról való csekély véleményünket fitogtatni. Hogy eme viszálkodások gyakorlatilag érdekelni fogják-e az államot, meg fogják-e változtatni a papságnak az iskolá­hoz való állását, azt a jövő fogja kimutatni. Sokkal fontosabbak és következm­énydúsabbak azon viszálkodások, melyek most a katholikus világot nyugtalanítják. E mozgalomnak központja mindenesetre Róma és ennek viszonya Olaszországhoz. Mióta Olasz­ország egy király jogara alatt egyesíttetett, az olasz közvélemény parlamenthatározatok által nyilvánító aka­ratát, hogy Rómát is egyesíteni óhajtja Olaszországgal és azt a birodalom fővárosává akarja emelni. Az olaszok ez által viszálkodásba jöttek a római curia ezer éves po­litikájával, azon udvaréval, mely a jámbor és nagylelkű frank királyok által a VIII. században adományozott tar­tományt nemcsak fentartani, hanem folytonosan öregbíteni is törekedett, de természetesen változó szerencsével, mert míg egyik, másik, harcias vagy politikai cselfogásokban jártas pápának sikerült birodalmát nagyobbítni, más pá­pák a szerzetteket ismét egészen elvesztették. Az 1815. restauratió alkalmával a pápa is visszanyerte államát, de ennek birtoklásában mégsem érezhette magát egészen biztosan, e tekintetben csak a júliusi forradalom után bekövetkezett mozgalomra s Austriának Nápol­lyal való alkudozásaira kell vissza­emlékeznünk. Metternich her­ceg nem akart kevesebbet, mint a nápolyi királ­lyal a legatiókat megosztani. Ismeretes, hogy Victor Emma­nuel mily módon annektálta az egyházi államok legna­gyobb részét. A curia ugyan nem akarta ezt elismerni, de mégis beleegyezett, hogy az egyházi államok adós­ságainak egy részét Olaszország fizesse. Az Olaszország­gal való viszálkodások jelenleg nem zavarják a nyugal­mat, hanem heves viszály keletkezett a pápai szék és az osztrák kormány között a házassági és iskolai törvény, valamint a felekezeteknek egymás közötti viszonyai miatt, miután a szabadelvű minisztérium ezeket a több­ség, vagy legalább a nép miveltebb részének értelmében dolgozta ki. E törvényeket a Reichsrath és a császár el­fogadta. Hanem IX. Pius pápa ez új törvényeket június 22-én kelt allocutiójában nemcsak elvetendőknek, hanem semmiseknek nyilatkoztatta, sőt még magát az osztrák 61 dt > -ÍíL-- , g

Next