Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1869 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1869-03-28 / 13. szám

Pest, mart. 28. 1869. SZERKESZTŐ- ÉS KIADÓ­HIVATAL: A lipót és szerb-utca szögletén földszint. ELŐFIZETÉSI DIJ : Helyben házh­ozhordással és Vidékre postai küldés­sel félévre 4 frt., egész évre 8 frt. Előfizethetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. Mi a teendőnk a vegyes házassá­gok körül? A vegyes házasságok kérdése egy országban sem érdemel oly kiváló figyelmet a törvényhozás részéről mint hazánkban, mert itt minden 30—40-ik házasság különböző vallásúak közt köttetik, s igy mintegy százezer család él vegyes házasság­ban. A kath. házasságok felbonthatlansága mel­lett ezen körülmény is hathatósan követeli a kö­telező polgári házasság behozatalát, mert csak ezáltal lehet elkerülni azon sok súrlódást, mely minden vegyes házassági esetnél rendszeresen megujul. Az 1868. LIIL törv. cikk igyekszik a bajoknak elejét venni, s ha a prot. lelkész az uj interconfessionalis törvény tartalmát világosan felfogta, ha ismeri a római egyház törvényeit és törvényes gyakorlatát a vegyes házasságok tár­gyában és ha nem mulasztja el a feleket világos utasítással ellátni, ha nem is épen minden, de bi­zonyára nagyon sok kellemetlenséget elkerülhet. Lapunk már közlött néhány összeütközési esetet, s a szerkesztőséghez közelebbről is küldettek be ily nemű tudósítások, melyek engem arra indítot­tak, hogy azok kedvéért, kik előtt talán e kérdés minden oldala nem áll kellő világosságban, a do­log mibenlétével röviden foglalkozzam. A görög keleti egyház a vegyes házasságot határozottan eltiltja híveire nézve, s érvénytelen­nek nyilvánítja ; ellenben a római, habár soha sem helyeselte, s minden lehető eszközzel megakadá­lyozni törekedett; de ha ennek dacára is létrejött, érvényességét elismerte. Ha szorosan vesszük a dolgot, sajátkép a római egyház is tiltja, mert pápai fel­mentvény mellett is csak ugy engedi meg, ha a nem kath. fél eretnekségéről lemond (abju­ratio haeresis) s esküvel kötelezi magát, hogy születendő gyermekeit a kath. vallásban nevelteti és kath. házastársát vallása gyakorlásában nem háborgatja. Ez pedig már nem vegyes, hanem tiszta kath. házasság. — De a reformatio után e követelésének a római curia többé nem volt képes érvényt szerezni, mert már nem egyes eretnekek­kel, hanem egész nemzetekkel gyűlt meg a baja, s nem tartván tanácsosnak oly dolgot ellenezni, melyet a fejedelmek saját hatalmokkal is ki tud­nak vinni, kezdett a körülményekhez képest ki­sebb-nagyobb engedményeket tenni. Erre legfő­képen az kényszeritette, hogy a kath. fél legtöbb esetben inkább vallásától vált meg, mint mát­kájától. A legelső nyilvános dispensatiot VIII. Orbán adta 1624-ben II. Károly angol trónörö­kös és XIII. Lajos nőtestvére házasságához, oly feltétel alatt, hogy a királyné egy püspököt és tizenkét kapucinust tarthasson maga mellett, s minden gyermekét 15 éves koráig a római vallás­ban neveltesse. Később még nagyobb engedmé­nyek is következtek. XIV. Benedek szépen kitalálta, hogy a vegyes házasságok bármily indokok és átkozottak, mindazáltal nem isteni vagy termé­szeti, hanem csak egyházi törvénybe ütköznek, s így ha nem lehet elkerülni, meg kell engedni. De hogy az egyház helyeselni ne láttassék, a pap minden ünnepélyes szertartás nélkül hallgassa meg a felek beleegyezésének kijelentését (passiva as­sistentia). Tőle származik azon engedmény is, hogy az olyan vegyes házasság is érvényes, mely nem PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP Kik negyedévre fizettek elő, előfizetésük megújítására kéretnek fel HIRDETESEK DIJA : * 4 hasábos petit sor többszöri beikta­tásánál 5 ujkr., egyszeriért 7 ujkr. sorja. Bélyegdij külön 30 ujkr. * 25

Next