Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1870 (13. évfolyam, 1-51. szám)
1870-09-11 / 36. szám
Tizenharmadik évfolyam. Pest, szeptember 11.1870. PROTESTÁNS SZERKESZTŐ- és KIADÓHIVATAL: A lipót- és szerb-utca szögletén földszint. ELŐFIZETÉSI DIJ: Helyben házhozhordással és Vidékre postai küldéssel félévre 4 frt., egész évre 8 frt. Előfizethetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. HIRDETÉSEK DIJA: 4 hasábos petti sor többszöri beiktatásánál 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorsa. Bélyegdij külön 30 kr. Előfizetési felhívás. A csudaszerü politikai események az egyházi viszonyokat is oly mélyen kezdik érinteni, hogy a legérdekesebb korszaknak nézünk elébe. E körülmény arra indított minket hogy rendkívüli előfizetést nyissunk lapunk szeptember—decemberi egyharmad évi folyamára, s egyúttal negyedéves előfizetőinket is megrendelésük megújítására kérjük. Részünkről semmi fáradságot nem fogunk kímélni, hogy közönségünket folyvást az események színvonalán tartsuk, s lapunkat oda emeljük, hogy a páratlan érdekességü korszak történetírásához mintegy forrásul szolgáljon. Előfizetési feltételek: A „Prot. egyházi és isk. lapra." Szept.—dec. 1/3 évi folyamra . . . 2 frt, 60 kr. Okt.-dec. V4 „ , . . . 2 „ — „ A „Prot. tudományos szemlére" fél évre 1 forint, negyed évre 50 krajcár. Mindkét lapból néhány teljes példánnyal is szolgálhatunk egész vagy félévről, a rendes előfizetési áron. A szerkesztőség. In tanítsa a vallást a népiskolában? A magyar protestantismusnak egyik legfontosabb, mondhatni életkérdése az, hogy mikép rendeztessék a népiskolai vallástanítás. Jó szerencse, hgy már kezdjük belátni fontosságát, s alig fújta meg Szász Károly e lapokban a riadót, özönlöttek hozzánk az érdeklődők nyilatkozatai. Több ága van e kérdésnek, de én most csak azon egyhez akarok szólani, melyet a címen kitűztem. Szász Károly óhajtása ellenében, hogy a vallást a lelkészek tanítsák, Litkei Péter azon nézetét fejezi ki, hogy a közös iskolákban ugyanazon tanítók, kik egyéb tudományokat előadnak, tanítsák a vallást is, még pedig valami „egyetemes vallástant, a maga nagyszerű egészében." Ezen eszmét Kovács Lajos egészen újnak, Lukács Ödön pedig szerencsétlen gondolatnak tarja, mindkettő anélkül, hogy más módot ajánlana. De talán nem is oly nagyon új, és nem is oly nagyon szerencsétlen e gondolat? Az egyetemes vallástanítás eszméje, habár a legújabb kor terméke, de még sem a mi prot. lapunk hasábjain született a folyó nyáron, sőt e lap egész életénél régibb, s már a gyakorlatban is tesznek vele kísérleteket. Hogy az eszme, midőn itt-ott testet öltött, egyúttal egy rakás félszegséget is öltött magára, az nem az elme hibája, hanem a kivitelben előforduló majdnem leküzdhetlen akadályok következménye. Mert az eszme magában véve igen szép, igen nemes és nagyszerű. Az emberi szellemnek egységi törekvése nyert kifejezést az egyetemes vallástanítás eszméjében is. Egységet óhajtunk a szellem műveiben, a társadalom kormányzásában és a vallásos hitben. Ez utóbbi téren az egységet a lehető legferdébb, egészen külsőleges alakban a római egyház képviselte, s a protestantismus erkölcsi egysége a szeretet közös törvénye alapján ugyanezen eszmének magasabb, ideális felfogása. A római és görög egyház egyesülési kísérletei, az új meg uj alakban felmerülő protestáns uniós és legújabban az egyetemes vallástanítás szép eszméje, mindenik a maga módja szerint egységre törekvés a vallás terén. Északamerikában és Hollandiában a felekezeti iskolák elenyésző csekély számot alkotnak a községiekhez, képest, s mindkét állam községi iskoláiban a ne- 72