Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-10-22 / 43. szám

PROTESTÁNS SZERKESZTŐ- és KIADÓ­HIVATAL: Mária-utca 10-ik szám, első emelet. ELŐFIZETÉSI DIJ: Helyben házhozhordással és vidékre postai kül­déssel félévre 4 frt, egész évre 8 frt. Előfizet­hetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. HI­­DETÉSEK DIJA: 4 hasábos petit sor többszöri beiktatá­sánál 5 kr., egyszeriért 7 krajcár sorsa. Bélyegdij külön 30 kr. KM előfizetése ezen évnegyed vejével lejár, előfizetésül megjitására kéretnek fel A h­itcikkek szerepe az egyházi reformban­. (Vég­e.) Ily körülmények közt céltévesztett igyekezetnek s a legnagyobb fonákságnak tartom, midőn sokan egy­házi reformokat sürgetnek, de a dogmákat „Ne nyulj­hozzám"-féle virágnak ítélik ; midőn az ujitások érde­kében szót emelnek ugyan, de azt is kimondják, hogy „a hitágazatok régiségébe és változhatatlanságába a legnagyobb értéket helyezik. (Reformáljuk a kath. egyházat! Irta egy katholikus plébános, Turin, 1871.); midőn egyik reformer-plebános, ki elég bátor volt nyilt sisakkal lépni fel, egész nai­vsággal követelt, hogy egy régi symbolumnak, melyről ma már tudjuk, hogy sem neo- apostoli, sem nem evangyéliomi, az „utolsó betűjét is hinni kell" (Bezerédy, Reformeszmék. Pest, 1871.); midőn a kath. autonomia alkalmából szabadelvü világiak ugy nyilatkoznak, hogy „nem akarunk a szorosan vallási ügyekbe avatkozni, s minden dogmatikus kérdés tartozzék ezután is a pap­ság hatáskörében (T­o­l­d­y. A kath. egyházi auto­nomia. Pest, 1870. 21.); s midőn prot. világiak, egy­házi oszlopemberek és minden egyébben szabadelvű férfiak tőlünk azt kivánják, hogy ám vizsgáljuk egy­házunk minden dolgait, kutassuk és orvosoljuk minden bajait, de a régi hit­cikkeket, melyek legnagyobb részét azonban ők maguk sem hiszik, a népre való tekintet­ből nyilvánosan ne bolygassuk. Valóban ez aztán fur­csa reform is lenne. Újításainknak ily módon nemcsak minden biztosítéka, hanem minden benső értéke is hiányoznék. Támogatni és hirdetni, midőn kényszerítve nem vagyunk, oly ügyet, melynek igazságában magunk sem hiszünk, az erkölcsi érzetet lealacsonyítja. Bizni oly tanok üdvözitő és megszentelő hatásában, melyek az erkölcsi corruptionak gátat vetni képtelenek s me­lyek egy embert sem tettek még jobbá és boldogabbá: rövidlátás. Ha ti a dogmák régi körét érintetlenül akarjátok hagyni, akkor csak a dolgok külső kérgén rágódtok, és a bensejét, a­mi pedig fő, egészen figyelmen kívül hagyjátok, javítgathattok és söprö­gethettek kívül az egyház épülete körül, de ezzel az a sötét helyet, melynek falai közt a leg­többé nem üditő, hanem fullasztó, egészségessé már nem teszitek. Ha egyszer valami rothadt van Istennek anyaszentegyházában, nem elég csak befogni orrunkat, füstölni az oltárt és a falakat újból felékesíteni, hanem ki kell takarítani a miasmát terjesztő anyagot s szabad bejárást engedni a templom belsejébe légnek és vilá­gosságnak ! De fájdalom, nincs semmi hajlam a közönségben a theologiával foglalkozni, egy része igen unalmasnak, más része a mennyiben az őszinte szólás kívántatnak, szentségtörésnek tartja azt. Mi e szomoritó körül­ményért azokat tes­szük felelőssé, kik korhatag tanai­kat, melyek által Jézus egyszerűen nemes vallását eltorzították, de a melyekkel a keresztyénség lényegé­­nek semmi összefüggése sincs, reá kötözték e korszak hátára is, ugy, hogy az kényszerülve érzé magát azokat világos öntudata, majd kedve és meggyőződése ellenére is hordozni. Az orthodoxia ily módon a kül­tekintély és a képmutatás eszközeivel durva erőszakot követett el a közlelkiismereten, s ez által vétket köve­tett el Krisztus szelleme ellen, az ő vallását gonosz gyanúba kevervén. Mind a mellett nem akadályoz­hatta meg azt, hogy oly férfiak, kiknek a lelki szabad­ság mindennél drágább, bizonyságot ne tegyenek ő ellenökben az igazságról, támogatva a korszellem által s példájuk után csakhamar egy lelkes sereg állott elő, mely bámulatra méltó odaadással és szorgalommal 85

Next