Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-11-26 / 48. szám

PROTESTÁNS THAZI ES ELŐFIZETÉSI DIJ:­­ Helyben házhozhordással és vidékre postai kül­­­déssel félévre 4 frt, egész évre 8 frt. Előfizet­­ s hetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. SZERKESZTŐ- és KIADÓ­HIVATAL: Mária-utca 10-ik szám, első emelet. HIRDETÉSEK DIJA:­­ 4 hasábos petit sor többszöri beiktatá­­­sánál 5 kr., egyszeriért 7 krajcár sorja. Bélyegdij külön 30 kr. Az orthodoxia és az uj irány. Mióta az u­j irány bajnokai, tanrendszerüket az elmélet teréről, a practicus élet mezejére vitték át, és vallási társulatok, egyletek alakítása által iparkod­nak eszméiknek,hitelveiknek érvényt, diadalt szerezni; mióta a szabad eszmék apostolai határozott állást kezdenek elfoglalni az előrehaladt kor szelleme által régen túlszárnyalt egyházi tantételek s intézmények ellenében ; azóta társas köreinkben nem egyszer veti fel magát azon kérdés , hogy az orthodoxia positiv tan­tételeit minemű uj doctrinákkal fogja helyettesíteni az uj theologiai irányzat; mit fog szólni majd a nagyszerű átalakulás kér­déséhez a nép, mely a hagyományos tantételekhez állhatatosan ragaszkodik, s csakis ezen tanrendszer hirdetőinek ígért és fog adni fizetést? Azok, kik e kérdést igen gyakorta fölvetik, azon gondolat által vezéreltetnek, hogy az ősrégi hit­elvek s tanvélemények korszerű javítgatása, vagy csak uj alakba öntése is, egyértelmű a rombolással; ahonnan előre látják, hogy a régi tantételek ódon tisz­tes épülete mint fog recsegve összeomolni, a reform­eszméknek zugó szélvészei között. Nevetséges, puszta képzelemszülte agyrémlátás. Igenis, lehetnek olyanok az uj irány párthivei között, kik a reformeszméket csak ajkaikon hordozzák, kik a vallás lényegébe behatolni nem képesek; kik az erkölcsi világrend célja, fennál­lása érdekei felől maguknak tiszta fogalmat alkotni nem bírnak ; megengedjük, hogy ilyenek vannak, le­hetnek , de ezek után mérlegelni egy reformmozgalom célját, irányát, horderejét egyáltalában nem­ szabad. A hitelvek s tanvélemények javítása, tisztítása, korántsem egyértelmű a rombolással. Szellemvilá­gunk légkörének a hit épen olyan alkateleme, mint a tudás bármely ága; és ha például a természettani ismeretek körében megengedtetik a szabad vizsgáló­dás , bizony hittani ismereteink szempontjából sem állhat a dolog különben. A­kik ez elvet tagadják, mely nélkül pedig valamint természet-, ugy valláslulo­mány sem képzelhető, azok má­, meghiszem, pusztító viharok keletkezését látják minden gyenge fugalom lebbenésében, és az uj irány embereit úgy nézik, mint csendes hitviláguk nyugodt légkörének nyughatatlan felzavaróit, egy kitörendő zivatar vészmadarait. Rombolás! — Mit tesz ez­ rombolni? — Halomra dönteni mindazt, mit az emberi szellem, a századok folyamában nemesnek, jónak, szentnek , igaznak lenni megismert; kitépni a vallásos hit égi virágát a kebelből; bezárni a kegyeletek templomát; tabula rását csinálni az egész vallás-erkölcsi életből; a vallás örök igazságainak romjain, gunyhahoták között tűzni ki a nihilismus szellemének gyász- lobogóját; — szóval, nem hinni istent; nem hinni hal­hatatlanságot; nem hinni erkölcsi világrendet; uralni az anyagelviség világnéz­etét; oltárt emelni az önzés­nek ; lábbal tapodni a jog, igazság és szabadság szent vetéseit; ez már azután rombolás; és ha a protestáns egylet ily célok valósítása végett alakult volna meg, akkor azonnal jogosultaknak mondanák az orthodoxia vészharang-kongatásait. De a dolog, szerencsére nem így áll. A protes­táns egylet nem azért alakult meg, hogy romboljon, avagy új vallást kezdeményezzen , sem azért, hogy mesterségesen kigondolt hitelveknek egy egészen új rendszerét aggassa a jámbor lelkekre , hanem megala­kításának célja az, hogy a vallás szent eszméjét eredeti fényében és tisztaságában helyreállítsa ; az erkölcsi világrend magas érdekei iránt a lelkesültség szent tüzét lángra lobbantsa ; a keresztyénség legszen­tebb aspiránióit: az egyenlőség, testvériség, szabadság 95

Next